Page 2 of 10

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 4:43 am
by oetker
Dit ziet er meer uit als een doorgezakte torsieveer of de onderste kogel die uit de ophanging is.
De schokbreker doet niets met de hoogte.
Hoeveel inch zijn je wielen trouwens?

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 10:52 am
by benny
De schokbreker heeft niks te maken met de wagenhoogte. De hoogte wordt geregeld door een draadstang op een dwarsbalk onder de bodem. Misschien die eens controleren

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 11:00 am
by matramurena
De oorzaak is duidelijk..

Image

IEmand toevallig nog een torsiestang over?

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 11:07 am
by ALAIN VAN AKEN
WTF nog nooit gezien. Heb zelf geen reserve, anders graag. Jongens kijken jullie eens voor Martijn.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 11:49 am
by benny
Wat is daar allemaal verdwenen?

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 12:39 pm
by oetker
Ik heb alleen nog een torsiestang rechts van een 1.6.
Die zijn dunner als een 2.2.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 2:05 pm
by matramurena
Zijn deze torsiestangen niet ook in andere auto's gebruikt toevallig? Velgen zijn trouwens 15" Herman.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 2:22 pm
by oetker
ALAIN VAN AKEN wrote:WTF nog nooit gezien. Heb zelf geen reserve, anders graag. Jongens kijken jullie eens voor Martijn.
Poedercoaten?
Mag niet bij deze stangen.
D estaven zitten in Simca/Talbot. maar zijn allmaal specifiek.
Je hebt er echt ene van een 2.2 nodig.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 2:55 pm
by matramurena
Staaf was niet gepoedercoat Herman. Nieuwe staven zijn wel gecoat verkrijgbaar maar dat moet een speciale flexibele coating zijn denk ik anders bladdert het er ook zo af.

Heb inmiddels een tweedehands staaf weten te bestellen. Benieuwd hoe lang het duurt voordat ik die binnen heb,

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 3:44 pm
by oetker
Je moet ook de goede kant hebben.
Zelfs links en rechts verschillen.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 31, 2018 3:49 pm
by matramurena
Klopt, ik heb een linkse voor een 2.2. Liever had ik een set met nieuwe staven gehad maar die zijn denk ik niet te vinden. Zeker niet als deze speciaal voor de Murena gemaakt zijn. Ik heb wel een bedrijf gevonden dat ze nieuw maakt maar dan moet je alle gegevens hebben van de staaf en die heb ik niet.

Dat afbreken van de staaf wil je al rijdend niet meemaken denk ik. Geeft een hoop schade zeker als je net een bocht door gaat.

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 4:31 pm
by pete speed
Hallo Martijn ,
je kunt ook de torsiestaven verwijderen en een set Spax-dempers met bijpassende veren op de vooras zetten; niet origineel , maar werkt wel goed.
heb dit nog nooit gezien en ook niet op andere fora gelezen ; wél dat de fuseekogels het begeven hebben )zie foto) en dat geeft dit effect.,

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 4:39 pm
by ALAIN VAN AKEN
Dat wil je niet meemaken.

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 4:47 pm
by matramurena
Over die Spax met coilovers heb ik weer verhalen gehoord dat die te veel de bevestiging van de schokbrekers belasten met gevolg dat deze kunnen afbreken... Kan natuurlijk ook beiden doen, Spax monteren en de torsiestaven laten zitten.

Vooralsnog maar de nieuwe torsiestaaf monteren.

Een falende fusee ziet er ook niet fijn uit zeg! Zijn de fuseekogels makkelijk even te demonteren en controleren trouwens of moet je na montage alles weer afstellen?

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 6:15 pm
by oetker
Je kunt ze zo vervangen maar loshalen is een ander verhaal.
Controleren door met een grote tang kogel en arm naar elkaar toe te knijpen.
mag absoluut geen speling hebben.
Valt bij de APK vaak niet door de mand vanwege verkeerde benadering.
Men wrikt er tussen met een bandijzer maar dat is de verkeerde methode.
Na APK door mijzelf 4 mm speling geconstateerd :roll: .
Advies...controleren.

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 6:23 pm
by ALAIN VAN AKEN
Zal ze maar in clubstock doen zeker :wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 7:39 pm
by oetker
Zeker doen want het komt nogal voor.
Image

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Apr 01, 2018 11:17 pm
by benny
Oppassen want de schoefdraad van de Murena en de Bagheera zijn niet gelijk

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 7:07 am
by ALAIN VAN AKEN
Inderdaad Benny wordt dikwijls verkeerdelijk aangeboden en Herman die krengen kunnen vastzitten, niet normaal.

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 8:42 am
by murena81
Balen Martijn.

Een schokbreker zelf doet niets aan de hoogte van de auto, tenzij je de Spax dempers hebt met de spiraalveer er omheen?
Lijkt meer op een gebroken torsiestaaf.

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 8:57 am
by ALAIN VAN AKEN
Was idd de torsiebaar, zie hierboven

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 1:01 pm
by murena81
Ja, idd.
Ik had niet verder dan pagina 1.
:o

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 1:16 pm
by ALAIN VAN AKEN
:wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 11:11 pm
by pete speed
In de 80'er jaren heb ik vaak Rancho's en Simca's op de sloop zien liggen die zo door hun voorhoeven gezakt waren. Vaak nog goede repareerbare auto's.
Door het hogere gewicht op de vooras gebeurde dit met de opkomst van verkeersdrempels regelmati. Volgens de sloper had hij regelmatig dit soort schades bij Simca's.
Advies ; regelmatige controle volgens de ""oetker""- methode.

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Apr 03, 2018 11:22 pm
by ALAIN VAN AKEN
Een wijze raad om onnodige schade te verlijden.

Re: Martijns Murena

Posted: Wed Apr 04, 2018 8:27 am
by matramurena
Fuseekogels controleren staat nu in de jaarlijkse voorjaarslijst. :)

Maar de torsieassen laten zich helaas niet controleren. Dat breekt in één keer en dan ben je al te laat.

Re: Martijns Murena

Posted: Wed Apr 04, 2018 9:08 am
by ALAIN VAN AKEN
Ja kogels kan je idd makkelijk controleren, torsiebaar kan je niet nakijken. Alleen een visuele controle.

Re: Martijns Murena

Posted: Wed Apr 04, 2018 3:39 pm
by ALAIN VAN AKEN
Vermits uitgeput in clubstock zullen we er nieuwe aankopen wie heeft interesse, prijs tussen 11 en 15 € / stuk (afhankelijk van aantal).

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 14, 2018 11:26 am
by matramurena
De nieuwe torsiestang is binnen! NU alleen nog "even" monteren. Heeft iemand misschien het hoofdstuk uit het werkplaatshandboek voor mij want ik heb me rot gezocht maar kan mijn cd met het handboek nergens meer vinden..

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 14, 2018 8:27 pm
by JV
Zie bijlage