Page 1 of 10

Martijns Murena

Posted: Tue Jul 04, 2017 11:41 pm
by matramurena
Om nou steeds bij elk klein akkefietje een nieuw topic aan te maken is ook niets. Dus daarom hierbij een algemeen topic over mijn Murena. Eerst de gegevens voor hen die de wagen niet kennen:

Matra Murena 2.2 uit 1983 omgebouwd naar 3.0 V6 12V.
In mijn bezit sinds 2001 en hoewel er zat is om aan te pakken al veel aan gedaan.

Laatste problemen die ik had waren vreemd werkende knippers (opgelost) en een licht op en neer gaand toerental bij stationair. (vacuumlek hoogstwaarschijnlijk want de klaplampen gaan ook minder goed open en dicht)

Vraag die ik wou stellen en waarom ik nu maar gewoon een algemeen topic open; zou de motor reageren op een vacuumlek in het systeem van de koplampen of moet ik enkel zoeken in de slangen rondom de motor zelf? Ik ben al in de weer geweest met wat snelstart-spray rondom de hoofd slangen maar tot nog toe geen lek gevonden.

Gelukkig rijdt hij wel gewoon dus in de zomer is het heerlijk rijden. Zeker nu ik de dorpels van mijn Vito moest lassen is het handig een rijdende auto te hebben, hoewel niet het hele gezin er in past.

Image

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jul 06, 2017 7:51 am
by oetker
Je kunt het vacuum lek testen dooir de vacuumslangen even af te doppen de oorsprong zodat de motor daar geen invloed meer van heeft.
Nu weet ik niet of de Alfa motor een luchtmassasensor heeft.
Dat zou bij weg lekken van vacuum naar de bediening vd lampen problemen kunnen veroorzaken.
Indien daar de problemen zitten zou je ook dit kunnen overwegen.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... igen+kreng

Het geeft aanzienlijk meer rempower en oude Volvo diesels zullen er genoeg te vinden zijn om de onderdelen te scharrelen.

Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Jul 09, 2017 10:33 am
by matramurena
Afdoppen is inderdaad de snelste manier om te kijken of dat invloed op de motor heeft. Zo'n vacuumpompje moet hier wel te vinden zijn in ieder geval dan kunnen we dat ook eens proberen. Vooral het feit dat de remmen er wat beter van werken vind ik wel een belangrijk pluspunt. De afgelopen weken heb ik veel met de Murena moeten rijden omdat ik aan ons busje alle dorpels moest lassen en er nog wat andere dingen gedaan moesten worden voor de APK en hoewel ze wel voldoen valt op dat de remkracht zeker niet overbemeten is.

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Jul 18, 2017 9:18 pm
by matramurena
Ik heb de afgelopen weken enkel de Murena ter beschikking gehad aangezien ik nogal wat laswerk en onderhoud had aan de reguliere bus. Heel vervelend hier met al die bergweggetjes en tunnels ;) Ik heb dus ook goed mijn nieuwe banden kunnen testen, Nexen HD Blue plus in 205/50R15 en 195/50R15 en ik kan zeggen dat ik erg tevreden over ben. De wagen zakt vrijwel niet door bij bochten en de grip is perfect. Voor mensen met 15" velgen is het een aanbeveling. (en niet al te duur)

Zo een paar dizend km rijden in een paar weken is ook goed om te zien hoe comfortabel de auto eigenlijk is. De stoelen vind ik prima, lang niet zo comfortabel als het busje maar dat kun je van zo'n lage wagen ook niet verwachten. Wat me echter het meest op valt is dat de V6 zo heerlijk soepel en stil is tijdens cruisen (behalve in tunnels want gaat geheel automatisch het raampje opeens open en de versnelling een tandje lager :D ). Ik kan me de 2.2 op weg naar Praag in 2005 nog herinneren en dat was een stuk meer kabaal. Zelfs de kinderen vallen erbij in slaap...

Image

Maar nu heb ik het busje weer goedgekeurd weten te krijgen en gaan we wat dingen op de Murena aanpakken. De toerenteller moet ik nog bijstellen, een vacuumlek zoeken en ik wil het dashboard wat beter trillingsvrij krijgen. Op grindwegen gaat dat toch wel erg heen en weer en kraakt dat het een lieve lust is.. Foto's volgen.

Re: Martijns Murena

Posted: Wed Jul 19, 2017 8:31 pm
by oetker
Ik rij er ook nog dagelijks mee.
Het is een strijd de 1.6 gangbaar te houden.
Veel delen hebben ernstige slijtage en dat speelt op zo af en toe.

Nou heb ik al veel vervangen, maar vorige week gaf het moduul het weer op.
Dit is al het 3e moduul sinds 2012.
Ik ga hem ombouwen naar een 205 moduul.
Ik heb de werkende set al op tafel liggen.

Paar weken geleden de distributeur geheel vervangen door 1 uit een 1308 GT.
Asje was krom in de oude waardoor lagertje voor de 2e keer opgaf.
Alles aan moeten passen om de vervroeging kloppend te houden.
Blijft ook een bron van problemen.
Zal en keer een 123 ignition in moeten maar kost wel weer ruim 400 euro.

3x het zijruiten systeem moeten herstellen de afgelopen tijd.
Alles begint een beetje te oud te worden voor dagelijks gebruik.
Het plezier van rijden vergt offers en tijd maar ik vindt het nog steeds leuk om te doen.
Vanmiddag begon de auto op 3 poten te lopen.
Na 250.000 km is mijn Murena een beetje moe.

Dash heeft rubbertjes voorin die nog wel is vergeten worden of verdwijnen.
Daardoor gaat het kraken.

Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Wed Jul 19, 2017 9:08 pm
by pete speed
Ha Herman,
onze 1.6 heeft het ook opgegeven, zij had meer weg van een rijdende millieuramp dan van een auto, zoveel rook en waterdamp kwam er uit de uitlaat.
Koppakking er uit geblazen, dat had ik niet voor mogelijk gehouden, want " unkaputbar" zeggen de oosterburen.
in cilinder 1 stond wat water, dus ik ben nu in dubio om er een ander blok in te hangen of dit blok weer te gebruiken.
het zit vol zwarte sludge en hoe krijg ik dat schoon? Iemand een idee?
heb al een nieuwe pakkingset besteld en heb ook een nieuwe cilinderkop liggen, maar het onderblok er uit halen vind ik nu nog teveel werk. Ook gaat er nu eindelijk de set rvs-koel-en verwarmingsbuizen in, die ik al 10 jaar heb liggen.
De misses wil er toch nog mee gaan rijden, dus ze moet wel weer opgeknapt worden.
hoor wel

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jul 20, 2017 5:10 am
by oetker
Met lucht en remmenreiniger WD40 en schotch brite en wat kwasten lukt er al veel.
Carter deksel er af en wat busje van de action doen wonderen.
De kop in een ontvetter bak, maar die moet je wel hebben.
Ik zou in ieder geval de klephoedjes vervangen en de kleppen pouleren.
Na reparatie een keer spoelolie er in en even laten lopen.
Zoiets dus.
http://www.improve-tuning.nl/contents/m ... lassic.png

Voorbeeld.


Je hebt weer wat te doen.
De eerste loop zal een bonk rook geven voor een minuut of 5-10.

Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jul 20, 2017 5:49 pm
by pete speed
Thnx Herman,
als ik hem er helemaal uit wil halen wat moet dan los?
draagarmen, en kunnen de aandrijfassen er dan zo uit?
ophanging 3x?
alle slangen / buizen / leidingen?
bak laten hangen of mee er uit?
stroomkabels?
nog meer ?

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jul 20, 2017 8:39 pm
by benny
Eerst de batterij loskoppelen. De anti-rolstang, de remklauwen en de schokdemepers moeten losgemaakt worden. Aandrijfassen komen mee met de draagarmen. Water aflaten onderaan de waterpomp. Er moeten 4 buizen onderaan losgekoppeld worden. De uitlaat moet afgenomen worden. De lange arm voor de bediening van de versnellingen moet losgemaakt worden samen met een bedieningsstang op die arm. . De benzineleiding losmaken, de elektrische leiding van de starter en de stroomdraad naar de alternator losmaken. De waterdarm tussen de motor en het uitzetvat loskoppelen. De groene fiche rechts van de motor losmaken. De massakabel aan de versnellingsbak losmaken. De achterste motorsteun losmaken. De motor ophangen en de twee zijdelingse motorsteunen losmaken en de motor samen met de versnellingsbak laten zakken.

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jul 20, 2017 9:09 pm
by pete speed
Thnx Benny
accu's zijn in mijn garage ALTIJD losgekoppeld en worden alleen aangesloten als ik met de betreffende auto ga rijden. Heb bij Rhanda gezien wat er gebeuren kan. S'winters gaan ze er helemaal uit en aan de accujogger.

Ga volgende week het blok er eens uit takelen. Heb een 1.6 blok met heel weinig kilometers staan, helaas van een automaat , dus de krukas past niet. Die ga ik vervangen door een krukas van een schakelblok incl. de lagerschalen . Ben benieuwd of dat gaat lukken/ passen.
heeft iemand op het forum dit al eens gedaan?

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Jul 21, 2017 6:48 pm
by matrafan
Bij de bagheera praktisch hetzelfde scenario van demonteren.

Ik had hem destijds op 2 dagen terug aan het draaien, was toen wel 5 jaar jonger??

Veel succes.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Jul 22, 2017 2:08 pm
by benny
Ik zou de ook de drijfstangen mee verwisselen. Want die zijn op maat voor die krukas. Ik zou wel de zuigers verwisselen want die zijn aangepast aan het blok.

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Jan 25, 2018 8:11 pm
by matramurena
Ik ben van plan om (binnenkort) mijn Murena opnieuw te spuiten. Ik wil dit zelf gaan doen na goede resultaten op het oude busje welke goed knalpaars is geworden. :) De Murena zal echter weer een donkere rode tint krijgen. In ieder geval dat rood ben ik nu nog van plan maar het kan een andere kleur krijgen als ik een mooie tegen kom natuurlijk..

Maar nu de vraag. Ik heb nu lelijke barsten in de C-stijlen en lelijke ronde plekken op het dak. Dit is waarschijnlijk de bekende osmose. Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Een gelcoating aanbrengen van te voren? Of zijn er andere/betere manieren? Is er misschien iemand met ervaring heeft met bepaalde producten die de auto lang barstvrij houden?

Re: Martijns Murena

Posted: Mon Jan 29, 2018 5:32 pm
by oetker
Ahmed de spuiter schuurt hem glad en legt een laagje polyplamuur 2Comp.
Ondenks allerlei tegenspraak schijnt dat gewoon te werken.
Ik moet het zelf ook nog zien maar hij heeft al wat Murena's zo gedaan.

Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Mon Jan 29, 2018 9:57 pm
by pete speed
Wel droog schuren, en zeker 4-6 uur van te voren in de cabine zetten en goed warm stoken, anders heb je de osmose weer zo terug.

Re: Martijns Murena

Posted: Mon Jan 29, 2018 11:36 pm
by Muddy Bandit
Inderdaad vooral geen water gebruiken, niet bij het opschuren van de oude laklagen en ook niet na het strak plamuren... het belangrijkste is dat het polyester zo droog mogelijk is en blijft, en ook niet warm geschuurd mag worden. (dus lage toerentallen gebruiken bij machinaal schuren en ook niet te lang op 1 plek schuren)
Eventuele barsten in de toplaag van het polyester kun je beter eerst even wat breder en dieper uitfrezen met een dremel en daarna strak plamuren, dan weet je ook zeker dat die minuscule kiertjes goed en volledig opgevuld worden.
Maak er vooral geen haastklus van maar geef het materiaal na elke bewerking goed de tijd om te drogen/uit te dampen.
Mijn ervaringen met de gewone 2-componenten polyesterplamuur zijn gewoon goed (heb er al meerdere polyester body's mee behandeld), en de rest valt of staat met de lagen primer die er daarna op gezet wordt. (dus a.u.b. ook geen primer op waterbasis gebruiken)

En wellicht ten overvloede maar ik geef het liever te vaak aan: draag beschermende kleding, want polyesterstof en -vezel is absoluut niet fijn voor de huid, ogen en je luchtwegen. :wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Tue Jan 30, 2018 9:11 am
by matramurena
Dank voor alle tips! Ik krijg door velen ook aanbevolen om de auto eerst te sodablasten op de plekken waar er blaasjes/scheutjes ontstaan zijn. Iemand hier ervaring mee?

Re: Martijns Murena

Posted: Sun Feb 25, 2018 9:11 pm
by matramurena
Ik heb net in de Volvo een nieuwe radio gemonteerd met navi, USB, blauwtand enz. enz. Je moet wat als je een auto koopt zonder werkende radio... Bovendien wordt er in Noorwegen niet meer over FM uitgezonden door de standaard radiozenders maar heb je een DAB+ speler nodig om die te ontvangen.....

Dus.... de radio in de Murena ontvangt ook niets meer.. Nou wil ik de radio eigenlijk al een tijdje vervangen maar ik zoek een juiste radio die bij de Murena past. Een klapscherm heeft niet de voorkeur en meer als DAB-radio, en USB is niet nodig. Iemand een idee? Hoe zien jullie radio's er uit?

Ik kwam deze tegen van een onbekend Plingpling merk dat op alibaba enkel per 500 te bestellen is, maar kwa looks zoek ik zo iets simpels (geen grote drukke displays of chromen knoppen)

Image

Re: Martijns Murena

Posted: Mon Feb 26, 2018 3:15 am
by oetker
Bij ons is DAB+ al weer op zijn retour.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/classic-fm-stopt-met-dab/

https://mannennieuws.nl/dab-radio-toekomst-radio-toch/

Voor een goed DAB+ radio kun je beter wat dieper in de buidel tasten.
J hebt ook nog een speciale antenne nodig.

Er zijn ook nog interfaces te koop voor de originele autoradio's.
Daar staat talbot niet bij.
https://autoshopdetijger.nl/dab-interfa ... 1_982.html

Zelf speel ik meestal muziek af via MP3 op een stick telefoon.
Op de achtergrond is dan verkeersinfo actief voor de files.
Het zal de toekomst wel zijn.
Of ik er blij van word is vers 2.
Ik heb net weer een oude radio in de 2.2 gestoken passend bij het tijdsbeeld.
Dat zou dan in 1 klap weer waardeloos zijn geworden bij totale invoering van DAB+

Groet Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Mon Feb 26, 2018 8:29 am
by matramurena
Ja, ik snap ook niet waarom ze zo nodig DAB moesten gaan gebruiken. Wellicht omdat FM hier ook een zeer slechte dekking had door de bergen en grote afstanden.

Ik heb in de Volvo nu een radio met een simpele plakantenne geplaatst. Deze werkt verrassend goed eigenlijk. De interfaces die verkocht worden zijn nogal prijzig moet ik zeggen, zo'n 200 Euro voor een goede interface welke achter het dashboard ingebouwd wordt. Daardoor rijden de meesten nu met een lelijk extra klein kastje op de dash geplakt rond welke het DAB+ signaal ontvangt en naar de radio stuurt. :evil: Ziet er niet uit in mijn ogen.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Mar 02, 2018 10:42 pm
by jo
In België gaat de FM band er over een paar jaar uit, moet dan allemaal Dab worden.
Je kunt een kleine Dab ontvanger plaatsen die dan FM doorstuurt naar je eigen radio, Conrad bvb. verkoopt die.

Voor die radio met 500 stuks, dat is Alibaba, voor aankopen per stuk moet je op Aliexpress wezen.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 5:20 am
by oetker
quoted
In heel Europa moet FM plaatsmaken voor DAB+, maar andere landen hebben minder haast dan Noorwegen. Belgïë wil in 2022 omschakelen, Zwitserland tussen 2020 en 2024. Nederland heeft, net als de meeste Europese landen, geen einddatum voor FM afgesproken.

Nederland is vrij klein wat dat betreft.
Voorlopig zal het dus nog wel blijven.
Ondertussen kunnen de DAB modules goedkoper worden.
In Noorwegen is het wel erg rigoreus aangepakt.

Als je een aux ingang hebt is dit misschien wel een goedkope oplossing.
Wel weer een extra kastje in de auto.

https://www.ebay.co.uk/itm/Universal-12 ... SwmuVaXeMn

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 9:49 am
by hendrik
Ja Dat is me wat hé Herman, ik heb zo een 105 oude radio's staan en ik heb al een toestel moeten kopen voor AM uit te zenden anders kan ik ze niet laten spelen. Ik heb radio's van 1924 dat is alleen maar AM die gaan nu al niet meer zonder een zender.




grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 10:01 am
by ALAIN VAN AKEN
Geen radio in de Matra meer, 100% genieten van de Matra sound. En desnoods zelf uit volle borst .... Leven kan zo mooi zijn.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 10:48 am
by hendrik
Alain, in mijn matra,s draai ik ook maar alleen cassettes met muziek van de jaren 80 zo hoort het ook hé.





grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 11:50 am
by matramurena
oetker wrote:quoted
In heel Europa moet FM plaatsmaken voor DAB+, maar andere landen hebben minder haast dan Noorwegen. Belgïë wil in 2022 omschakelen, Zwitserland tussen 2020 en 2024. Nederland heeft, net als de meeste Europese landen, geen einddatum voor FM afgesproken.

Nederland is vrij klein wat dat betreft.
Voorlopig zal het dus nog wel blijven.
Ondertussen kunnen de DAB modules goedkoper worden.
In Noorwegen is het wel erg rigoreus aangepakt.

Als je een aux ingang hebt is dit misschien wel een goedkope oplossing.
Wel weer een extra kastje in de auto.

https://www.ebay.co.uk/itm/Universal-12 ... SwmuVaXeMn

Ze hebben het hier inderdaad te snel aangepakt en de kwaliteit is er nou niet echt beter op geworden... Maar goed, daar kan ik weinig aan veranderen.

Zo'n DAB kastje komt er niet in mijn auto's, dan maar geen radio-ontvangst maar ik heb een enorme hekel aan losse kastjes op het dash geplakt. Ik heb nu een mooie radio gevonden welke eigenlijk bedoeld is voor op boten. 1DIN, DAB+ met een mooi scherm zonder tierlantijnen en wat ouderwetse degelijke drukknoppen. Enige nadeel is dat de knopverlichting blauw is en die wil ik liever geel of groen hebben.

Image

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 11:51 am
by matramurena
jo wrote:Voor die radio met 500 stuks, dat is Alibaba, voor aankopen per stuk moet je op Aliexpress wezen.

Dat had ik inderdaad ook uitgevonden, maar op Aliexpress is die radio nergens te vinden. Ook Wish en DX.com hebben hem niet.....

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 12:38 pm
by oetker
Ja die Chinezen kicken op blauwe ledjes.
Persoonlijk vindt ik dat gruwelijk, zeker in een auto waar dingen onopvallend moeten werken en dat een verstoring van het rijden is.
Zeker bij nacht moet je soms een zonnebril opzetten als zo'n chinees er in hebt zitten.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Mar 03, 2018 2:53 pm
by matramurena
Inderdaad, dol op ledjes en het liefst knipperende.. :D

Dit is gelukkig een Zweeds merk radio en zeer bescheiden verlicht maar wel blauw helaas...... Tegenwoordig kun je ook vaak de kleur in een menu kiezen maar of dat bij deze kan weet ik niet.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Mar 30, 2018 10:00 pm
by matramurena
Vandaag heb ik geprobeerd de Murena weer op orde te maken voor de zonnige periode. Er ligt nog wel een behoorlijke laag sneeuw maar de wegen zijn schoon, dus rijden moet weer kunnen.

Allereerst wat onderdelen die ik uitgebouwd had om weer netjes te maken terug gebouwd.

Image

Na dit alles terug gebouwd te hebben heb ik de motor gecheckt. Oliepeilen, koelwater etc etc. Alles in orde dus starten maar! De eerste keer gebeurde er niets... motor ging rond maar sloeg niet aan..... Hmmm. toen viel de Frank ( :) ) Mijn brandstofpomp zit geschakeld op het relais van de achterruitverwarming en die stond af....

Nieuwe poging en na een halve seconde sprong hij aan. Succes! Achteruit weg rijden over een laag vastgevroren sneeuw en opeens een vreemd geluid. De auto schraapte over de weg terwijl het echt niet zo'n hoog laagje sneeuw was.

Wat blijkt... De auto staat er nu zo bij:

Image

Alles ziet er op zich verder goed uit. Bevestiging van de schokbreker is goed. Ik ben bang dat de schokbreker op de een of andere manier zijn kracht kwijt is (lek?) na een paar maanden stilstand.

Iemand zo iets al eens meegemaakt? Zijn er nog andere mogelijkheden dan een kapotte schokbreker die ik moet checken?