Page 1 of 1

De Murena terug van stal

Posted: Mon Jan 16, 2017 8:30 pm
by zeuneke
Hallo collega's van Matramania ,

Na lange tijd van stilstand is het tijd om de Murena terug van stal te halen, hij gaat naar zijn nieuw gebouwde garage !
Voor ik dat ga doen wil ik hem weer opnieuw in topconditie brengen en moeten er een paar kleine 'akkefietjes" worden opgelost.

De wagen heeft nog steeds zeer weinig KM's en heeft zelfs het laatste jaar niet gereden wegens geen tijd en te veel andere auto's ...

Goed wat wil ik doen en daar heb ik graag jullie tips en trics voor... (herman ik weet dat we nog gemaild hebben en ook die zaken wil ik nog aanpakken, maar ik las dat je met de gezondheid hebt gesukkeld ??):

Olie lek aan de carter, ik wil van de kurken pakking vanaf...wat zijn de alternatieven ? papier en goede sealer ? zoja welke ? iemand al EPDM geprobeerd ?....
Stuur hoes rechts is kapot, ik denk gewoon hard geworden want was nieuw bij de restauratie 10 jaar geleden, ik weet alleen niet meer welke Peugeot ref ik toen gebruikt heb...

De ramen doen het soms niet, dus ik denk dat ik moet beginnen meten en zien waar het probleem zit ...schakelaars versleten ???

Voor de rest top auto met prachtige lijn , een S aan zijn zijde zou mooi zijn... maar ik denk dat de nieuwe garage al vol staat...

bedankt voor jullie input en hopelijk heb ik dit jaar tijd om naar (een paar) meetings te komen !

Frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Jan 17, 2017 3:12 pm
by oetker
Frank, mooi dat je de hobby auto weer op gaat pakken.
Het af en toe niet werken van de ramen zal of slecht contact zekeringenpaneel zijn of schakelaars.
De stuurhoezen waren laatst nog in de clubstock maar anders ook hier te vinden.
https://www.amazon.de/gp/product/B00CGK ... UTF8&psc=1

Tja die kurken pakking zal ooit nog een goede oplossing voor moeten komen maar meestal komt de olie van tussen de kleppendeksel of bij de ontsteking of andere pakkingen aan de achterzijde.
Ik hoorde op een Duitse meeting dat de pakking zich tussen de kleppendeksel weg wurmt en er daardoor lekkage ontstaat.
Dat gaat bij die kurk pakking hangen en zo lijkt het of die lekt.
Dat heb ik bij mijn 2.2 nagekeken en dat was zo.
Er zijn enkele Duitse Murena's uitgerust met een Maurelec kleppendeksel om er vanaf te komen..
Het nadeel daarvan is dat de carter-ontluchting problemen veroorzaakt.
Deze mensen hebben een truc van mij overgenomen om ontluchting tot stand te brengen.
Schijnt goed te werken.
Image

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Jan 17, 2017 7:27 pm
by zeuneke
Herman,

dank voor de link, waren goedkoop en heb ze direct besteld! Hoe vind je die toch steeds...bij mij kosten die altijd 30€ !

De olie lek komt zeker van de carter onderaan, ik denk dat de joint er bijna tussen uit komt, ondanks het feit dat ik er in de tijd met Cor een van een S met dus de versterkingen heb tussen gezet, ik denk dat ik eens de tijd ga nemen om een te maken uit pakkingpapier van 1.5 dik en netjes alle gaten / openingen voor de versterkingen ga uitsnijden met zo'n skalpel mes !

tegelijk ook nieuwe filter en nieuwe olie erop want staat te lang stil !


gr

Frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Jan 17, 2017 8:22 pm
by oetker
Misschien een keer uit aluminium maken.
De carter-pakkingen liggen trouwens in clubstock.
Als ik hem ooit ga vervangen (gehele motor moet er uit) dan denk ik toch voor de originele te gaan als er geen betere mogelijkheden komen.
Ik zou de pakking dan wel met Wyns gasket-kit insmeren zodat die goed plakt aan het carter.

Herman

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Jan 17, 2017 8:51 pm
by Urbain
Frank,

Ik heb een 5-tal jaren geleden alle joints vervangen (wel bij een 1.6). Ik denk dat de kurken dichtingen meestal scheuren omdat ze te vast aangedraaid werden en daardoor eruit tussenuit geperst werden. Ik heb alle dichtingen (zowel papier als kurk) aan beide zijden ingesmeerd met Loctite siliconen dichting en de kurken dichtingen niet te vast aangedraaid. Natuurlijk alles eerst goed ontvet met remmenreiniger. Je zou ook alleen de siliconen kunnen gebruiken, maar ik heb bewust de originele dichtingen gebruikt om eventueel als het nodig zou zijn alles gemakkelijker los te krijgen. (het papier of de kurk kan je uit elkaar trekken als de siliconen te vast zouden zitten.)
Na 5 jaar is nog alles droog.

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Jan 17, 2017 8:58 pm
by ALAIN VAN AKEN
Bij de 2.2 zitten alu rondsels om enigszins te voorkomen dat de pakking te flink vastgedraaid wordt.

Re: De Murena terug van stal

Posted: Wed Jan 18, 2017 4:25 am
by oetker
Ja precies, en het hele gewicht van de motor rust daar op.
Absoluut 1 van de zwakke punten van de 2.2.
Daarom misschien de hele pakking van sterker materiaal maken.

Herman
Carterpak (Custom).JPG
Carterpak (Custom).JPG (137.24 KiB) Viewed 14654 times

Re: De Murena terug van stal

Posted: Wed Jan 18, 2017 10:34 pm
by pete speed
Beste mensen,
Heb goede ervaring met Burasil en Buratherm op de 2.2 motor van de Murena. Heb in 2011 in dit forum voorgesteld om een kleine serie te laten laseren / watersnijden, de set zou bestaan uit een voetpakking, inlaat- en uitlaatpakking. Deze dichtingen worden in de offshore en chemische industrie gebruikt en zijn zeer sterk. Ze kruipen niet tussen de dichtvlakken uit, ook niet bij hoge druk en temperaturen; er zijn geen alu tussenstukken nodig.
Tevens zijn ze zo dik, dat de ketting die de oliepomp aandrijft niet te slap gaat staan, dus papier van 1-2 mm vernielt de ketting van je oliepomp.
Wilde ik kostenneutraal de serie laten maken en versturen, had ik minstens 15 inschrijvingen nodig.
het werden er 3, dus ik heb het hele project on hold gezet.

wil nog wel eens de vraag hier lanceren:
** Wat mag de set kosten?
** wie wil een set kopen?

Note : als het project doorgaat, wordt er bij inschrijving betaald, want ik ga het niet voorfinancieren.
hoor wel,

Re: De Murena terug van stal

Posted: Thu Jan 19, 2017 7:57 am
by oetker
Er dwalen hier te weinig 2.2s rond om dat rond te breien.
Tja wat mag zoiets kosten?
De originele pakking kost in clubstock €32.- zonder rondsels.
Waarschijnlijk de enige plek waar ze nog te vinden zijn buiten Roy Gilliaard in de UK.
Waar gaat zo'n Burasil pakking op uitkomen?

De oliepomp ketting kun je strakker zetten door pakkingen tussen de voet te monteren.
Herman
Image

Re: De Murena terug van stal

Posted: Thu Jan 19, 2017 8:49 pm
by zeuneke
Herman,

hele motor eruit ? ik dacht wiel rechts achter, draagarm, cardanas, motor ophangen aan een beugel bovenaan en carter eronderuit...

maar eerst nog motor/versnellingsbak in de MGb steken, staat hier ook al 8 maanden stil !

hoe dik moet de pakking zijn om "veilig" te zijn voor de ketting ? 3 mm zoals de kurk ?

Hoe bedoel je uit aluminium maken ? alu en instrijken sealer ?

Frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Fri Jan 20, 2017 3:55 am
by oetker
Denk dat de gemakkelijkste weg is, motor er uit.
Er zitten ook nog pakkingen aan distributie zijde die meestal lekken, en daar kom je zomaar niet bij.
Heb onlangs alu pakking in mijn vingers gehad en die was vrij dik maar vermoed dat ze niet in de juiste dikte te vinden zal zijn.
Ook weet ik niet of de draagkracht voldoende is.
De 150kg van de motor rust er toch volledig op buiten de tractie die plaats vind via de motorsteunen.
Ik zou zowiezo de afstandplaatjes gebruiken voor de stijfheid.
Zal is rond snuffelen.

Herman

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sun Jan 29, 2017 11:53 am
by oetker
Ik ga even contact zoeken met George Mutz in Duitsland.
Die heeft ze in aluminium laten vervaardigen.
Kijken of die er meer kan leveren.
Alucarter.jpg
Alucarter.jpg (53.23 KiB) Viewed 14521 times

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sun Jan 29, 2017 12:21 pm
by oetker
hier dus en prijs onder voorbehoud 110 Euro

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sun Jan 29, 2017 10:48 pm
by oetker
Nederlandse montage beschrijving.

http://www.matraforum.de/mf/index.php/T ... htichtung/

Ik overweeg aanschaf.

Re: De Murena terug van stal

Posted: Mon Jan 30, 2017 8:14 pm
by zeuneke
Herman,
dit lijkt me een goed alternatief ! misschien wel de beste oplossing !
Ik heb intussen de auto bij mijn bevriende garagist boven de put staan , ik denk dat ik hem eerst eens ga proper spuiten met remmenreiniger om te zien van waar de olie precies komt.

Herman, ik heb daar jaren geleden een nieuwe koppakking op gestoken, kan al wel 6 a 8 jaar geleden zijn, moet die eigenlijk nagetrokken worden ? ik heb de indruk dat de olie ook nog van "hoger" komt , dus misschien ook wel (een beetje) tussen de kop ?

Bedoeling is dat ik hem daar even demonteer als we weten wat het precies is , kan perfect boven de put (met jou extra info ivm de pakking zeker !)

Dus effe wachten , misschien bestel ik ook wel de alu versie !

Frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Mon Jan 30, 2017 8:19 pm
by zeuneke
Net gezien,

gaan halen is precies geen optie...bijna in het oostblok ! Opsturen is de beste optie denk ik !

nog kandidaten ?

frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Wed Feb 01, 2017 5:04 am
by oetker
Kop moet na 1000-1500 km nagetrokken worden.
Ik heb de kleppendekselpakking vervangen voor een rubber versie maar dat was niet voldoende.
Die wurmde zich tussen de bouten naar binnen uit met lekkage als gevolg.
Dat zie je na loshalen.
Later heb ik hem geplakt met Blue seal en nu is het daar aardig droog.
Ik zeg aardig want uit de oliestokhouder pakking en de ontsteking komt ook nog lichtelijk wat.
De benzinepomp heb ik ook een dichtplaatje op gemaakt en de andere kant op het nokkenas dekseltje ook..

Ik ga de pakking nog niet direct bestellen maar zal binnenkort even vragen of er voldoende leverbaar zijn, om hier dan de vraag te stellen of er interesse is.

Herman

Re: De Murena terug van stal

Posted: Thu Feb 09, 2017 11:02 pm
by Richard
zou een dergelijke alu pakking ook wat zijn voor de 1.6 (indien verkrijgbaar)? Ik heb vorig jaar de pakking voor de tussen carter vervangen. in no time had ik weer lekkage :evil:

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sat Feb 11, 2017 5:06 am
by oetker
Ik heb daar toch weinig last van lekkage.
Had je ook siliconen pakking er tussen gedaan? (Blue/black/red seal).
Ik smeer dat overal tussen

http://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-RTV-Sil ... SwNphWYptR

Soms komt het tussen andere delen vandaan bvb de o-ring op de ontsteking of de pakking bij de peilstok of benzinepomp of kleppendeksel.

Herman

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sat Feb 11, 2017 10:01 am
by Richard
ja zit ertussen, misschien ben ik te voorzichtig geweest met aandraaien. zou ook nog kunnen. zat een klein aanhaal moment op volgens mij. Toen ik de pakking verving zaten een hoop bouten ook al amper vast. ik zal e.e.a. misschien nog eens over moeten doen. Ja het komt daar wel vandaan.

Re: De Murena terug van stal

Posted: Sat Feb 11, 2017 5:33 pm
by benny
Eenmaal er olie van tussen de pakking komt kan je die niet meer oliedicht krijgen. Alles moet gedemonteerd en ontvet worden vooraleer er een nieuwe pakking te plaatsen

Re: De Murena terug van stal

Posted: Tue Feb 28, 2017 9:19 pm
by zeuneke
Heren,

ik ga zo'n pakking bestellen, als er nog mensen zijn die er een willen ? misschien samen laten opsturen !
Ik ga ook de pakkingen bestellen om de ketting op spanning te kunnen brengen

ik kijk tegen eind van de week of er reacties zijn, anders stuur me maar een PM !

groeten,

Frank

Re: De Murena terug van stal

Posted: Fri May 11, 2018 6:02 pm
by Richard
oetker wrote:Ik ga even contact zoeken met George Mutz in Duitsland.
Die heeft ze in aluminium laten vervaardigen.
Kijken of die er meer kan leveren.
lekkage.jpg
lekkage.jpg (530.43 KiB) Viewed 12714 times
Hoi,

Heb jij laatst nog iets vernomen van deze mijnheer ? Ik wil eens vragen of dit ook voor 1.6 gemaakt kan worden. Ik ben toch steeds wat minder blij als ik de lekkage onder de wagen zie :evil:

Re: De Murena terug van stal

Posted: Fri May 11, 2018 7:48 pm
by oetker
George heeft alleen een 2.2.
Hij was er nogal prijzig mee.
Ik heb die voor de 2.2 door Henk uit Someren laten maken (Elix).
Die hadden afgelopen oktober er al onder moeten zitten maar dat was niet gelukt toen vanwege een defect koppaking op de 1.6.

Ik had eerst ook lekkage bij de 1.6 maar de boutjes van het tussencarter zaten los.
Ook is het verstandig je kleppendeksel pakking vast te kitten met een seal en niet te vast te draaien.
Die verschuift nog wel is enigzins naar binnen waardoor aan de uitlaatkant lekkage ontstaat.
Ook de seal bij de ontsteking wil nog wel is olie opwellen.
Ik heb eventueel wel de standaard pakking liggen.

Groet Herman

Re: De Murena terug van stal

Posted: Fri May 11, 2018 9:03 pm
by Richard
laatste keer zat bij mij de tussencarter ook los, gezien waar nu de olie vandaan komt ben ik bang voor hetzelfde. haal hem wel weer los en zal hem goed ontvetten en loctite aanbrengen op de boutjes. Volgens mij mag dat tussen carter amper aangedraaid worden, zal wel te voorzichtig zijn geweest. ik vind het geen leuke klus .......

zou die alu pakking een optie zijn voor de 1.6 ?

Re: De Murena terug van stal

Posted: Fri May 11, 2018 9:16 pm
by oetker
Misschien wel.
Heb dit tot nu toe niet helemaal los gehad om het te beoordelen.
Na wat vaster draaien zat het bij mij dicht maar mag zeker niet te vast gezet worden.
Ga het eerst avonturen met de 2.2