Page 1 of 1

Toerenteller

Posted: Thu Nov 17, 2016 5:27 pm
by matramurena
Is er iemand die meer weet over de toerenteler in de Murena? Ik wil mijne aanpassen zodat hij weer klopt met het V6 blok. Nu geeft hij 1/3 meer toeren aan dan zou moeten omdat hij er van uit gaat dat 2 pulsen 1 omwenteling van de krukas is.

Ik heb al wel wat kitjes gezien om de pulsen na een motor-swap te regelen, maar die komen allemaal uit Amerika, en met verzenden en import-taks wordt het dan weer een dure grap. Hier moet toch op een simpelere manier iets voor te hobbyen zijn?

Re: Toerenteller

Posted: Fri Nov 18, 2016 2:47 pm
by oetker
Ik heb het nooit uitgetest maar het volgende eenvoudige idee.
De puls van de toerenteller komt van de -bobine en telt op het aantal pulsen die daar te meten zijn van de moduul.
Veel toerentellers werken al op een aantal draad windingen ( bvb 5-20) om de bobine kabel.
Dat zou je als eerste uit kunnen testen.
Als dat zou werken dan zou je van 4 bougiekabels 5-20 windingen kunnen nemen en deze samenvoegen naar de draad vd toerenteller.
Er worden dan 2 draden niet meegemeten en heb je de juiste aantal pulsen.
Wel de windingen op alle kabels dezelfde kant opleggen.
Je krijgt dan 4 inductieve pulsen.
Snelle tekening
schema rpm.jpg
schema rpm.jpg (614.61 KiB) Viewed 10857 times

Re: Toerenteller

Posted: Fri Nov 18, 2016 2:58 pm
by matramurena
Het is de moeite van proberen waard in ieder geval. Ik dacht altijd dat de pulsdraad vol op de min van de bobine aangesloten diende te worden.

Re: Toerenteller

Posted: Fri Nov 18, 2016 3:58 pm
by oetker
Het is te hopen dat het signaal dan sterk genoeg is.
Anders moet je versterken of een deler gebruiken op het -bob signaal.

Versterker basics.
Image

Re: Toerenteller

Posted: Tue Nov 22, 2016 3:21 pm
by matramurena
Ik heb het eens getest met twee bougiekabels maar de toerenteller doet dan helemaal niets. Misschien toch wat anders proberen.

Re: Toerenteller

Posted: Tue Nov 22, 2016 6:56 pm
by oetker
Dan is het signaal te laag en moet je versterken om het doel te bereiken.
Simpele oplossing zal anders niet lukken.
Anders toch maar voor de pasklare oplossing gaan?

Herman

Re: Toerenteller

Posted: Tue Nov 22, 2016 9:13 pm
by matramurena
Ik zal eens moeten kijken. Als het binnenwerk van de Murena toerenteller er makkelijk uit kan dan kan ik proberen die te vervangen voor een standaard toerenteller. Die kosten niet te veel en zijn in te stellen voor 4, 6 en 8 cilinders. Schaalverdeling is bijna gelijk aan de Murena dus ik zou een aardig goed beeld moeten kunnen krijgen van hoe snel de motor draait.

Re: Toerenteller

Posted: Wed Nov 23, 2016 4:13 pm
by oetker
Ja had ik ook al bedacht maar de schaalverdeling klopt dan niet als je de oude schaal gebruikt. 8=7000 rpm
Je zult creatief moeten zijn om het eenvoudig te houden.

Re: Toerenteller

Posted: Wed Nov 23, 2016 4:44 pm
by matramurena
De meesten zijn inderdaad 0-8000 over 270 graden en dan krijg je een miswijzing van ongeveer 500 toeren max. Misschien vind ik er nog een met de juiste verdeling of een die is bij te stellen middels een potmeter.

Re: Toerenteller

Posted: Thu Nov 24, 2016 11:06 am
by matramurena
Ik heb wel een aantal toerentellers kunnen vinden in de 0-7000 range (veelal voor bootgebruik) maar die zijn aardig aan de prijs, zeker gezien ik enkel het binnenwerk wil hebben. Gelukkig heb ik er ook een gevonden die 0-10.000 RPM aanwijst over 270 graden.

Het idee is nu deze te installeren en in de stand van een 4-cilinder te zetten. Dan zou hij dus 10.000 RPM moeten aangeven bij 40.000 pulsen per minuut. Als mijn motor echter 40.000 pulsen afgeeft dan draait hij 40.000/6 is 6666,7 RPM. Er van uit gaande dat beiden een lineaire schaal hebben is dit een uiterst bruikbare meter met een kleine miswijzing omhoog..

Dus, we gaan hem maar bestellen en zien of ik geen rekenfout heb gemaakt. Zal wel weer wat weekjes overheen gaan eer dat hij hier binnen is.

Re: Toerenteller

Posted: Thu Nov 24, 2016 8:49 pm
by oetker
Alhoewel het met versterking ook zou moeten werken is dit misschien handiger voor je om te doen.
Als ik is niks te doen heb en niet in de lappenmand zit, wil ik me er er ook nog wel is in verdiepen.

Herman

Re: Toerenteller

Posted: Thu Nov 24, 2016 8:55 pm
by matramurena
Versterken zou wel werken, maar dan zit ik nog met het probleem om het netjes te doen. Ik wil zo weinig mogelijk zichtbare kabels etc in de motorruimte en om netjes over 4 bougiekabels een aansluiting te maken valt nog niet mee.

Makkelijkste manier is een unit die hier speciaal voor gemaakt is. Die kosten tussen de 50 en 100 Euro maar komen allemaal uit de USA en dan komt er een behoorlijk bedrag aan verzendkosten bij.

Dus dan deze oplossing maar. Hoewel ik wel eerst wat anders wil doen met deze teller. Er zit namelijk een dip-switch op om het aantal cilinders te kiezen. Dat betekend dus dat het wellicht mogelijk is om dat gedeelte om te zetten en de Murena teller te behouden....

Re: Toerenteller

Posted: Wed Dec 14, 2016 10:42 pm
by brinkie
Ik heb nog nooit een Murena-dashboard opengesloopt en de toerenteller ontleed, maar van de Volvo heb ik er tientallen onderhanden genomen. Er zit een of ander IC in dat de pulsen omzet in een spanning, en die spanning zorgt ervoor dat de naald uitslaat, het is niets anders dan een spanningsmeter. Nu heeft de printplaat op die toerenteller een potmeter zodat je de uitslag van de meter kunt instellen. Zie dit bestand als voorbeeld:
SAK215(1).pdf
Datasheet SAK215 toerenteller IC
(141.24 KiB) Downloaded 295 times
Ik kom om in de toerentellers omdat het altijd de snelheidsmeter of de computerdisplay is die stuk gaat. Dus ik kan er wel eentje naar Noorwegen sturen om zelf mee te gaan experimenteren. De elektronica past wel in een envelopje en de postzegels kosten mij ook de kop niet.

Re: Toerenteller

Posted: Thu Dec 15, 2016 9:14 am
by matramurena
Heel graag. Aanpassen van de Murena unit lijkt me toch het makkelijkst. Moet toch mogelijk zijn om dat signaal aan te passen?

Re: Toerenteller

Posted: Thu Dec 15, 2016 10:00 pm
by brinkie
Het signaal aanpassen is helemaal niet nodig als je de spanningsdeler kunt aanpassen door de weerstand te veranderen. De toerenteller in een auto uit de jaren 70 en 80 is niet een digitaal iets, het is een tamelelijk onnauwkeurig analoog instrument. Dus kijk eerst eens of je de elektronica van de originele teller kunt bijstellen. Intussen ga ik even zoeken naar een mooi printje en een envelopje.

Re: Toerenteller

Posted: Fri Dec 16, 2016 5:27 pm
by matramurena
Zodra er sneeuw ligt gaat de tellerklok eruit. Wil eerst nog wat rijden als het kan. :)

Re: Toerenteller

Posted: Sun Feb 25, 2018 5:30 pm
by matramurena
Nou, dat duurde even maar er ligt nu sneeuw en de tacho is uitgebouwd.... :) Na wat extra zoekwerk op internet lijkt het haast zo te zijn dat Veglia toerentellers voor 4, 6 en 8 cilinders enkel een andere waarde weerstand hebben welke de uitgangs pulsbreedte regelt, iets wat erg snel en makkelijk te veranderen is. Weet iemand of dit inderdaad het geval is en zo ja welke van de weerstanden op de tacho ik moet hebben om hier mee te experimenteren?

De weerstanden op de tacho zijn 75, 15k en 33k Ohm.