slecht lopende 1.6, tips gevraagd

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

Ik had al sinds 1 maart rond willen toeren in de Murena, maar door uitlopende werkzaamheden rondom huis heb ik er maar mondjes maat aandacht aan kunnen besteden. Inmiddels is het Juni en wordt het wel eens tijd.

Ik heb deze winter een aantal aanpassingen gedaan, daarna loopt hij slecht, hij ploft en voelt als niet goed afgesteld. Omdat ik de grootste wijzigingen in het inlaat traject heb doorgevoerd en aan die kant alles heb nagelopen ben ik het spoor even bijster. Om zaken uit te sluiten ga ik binnenkort eerst het oude inlaat spruitstuk maar eens terugbouwen. Wie weet kan iemand mij tussentijds nog op eens spoor zetten.

De aanpassing die ik heb gedaan betreft het inlaat spruitstuk. Ik wilde een iets korter spruitstuk zodat ik mijn olie peilstok makkelijker kon bereiken. Tevens wilde ik vacuum buisjes in de inlaat buizen. Deze kan ik gebruiken om de carbs te balanceren en daarbuiten om de megajolt te voorzien van load informatie. Voorheen deed ik dit met een TPS maar dat was houtje touwtje en daar wilde ik vanaf.

In de uitlaat heb ik een Air Fuel Sensor gemaakt, dit om nu eens goed te zien hoe de verhoudingen liggen bij de R1 carbs in combinatie met de opzet lucht filters.

De AFR gaf aan dat ik stationair en bij het geven van gas (echt gereden had ik nog niet) een waarde van 19 had. De motor liep slecht, ploft als ik gas geef en loop alsof hij op 3 poten loopt. Ik heb de vacuum buisjes afgedopt, gedarg blijft hetzelfde
Valse lucht dacht ik, het nieuwe inlaat spruitstuk was idd niet 100% vlak en die heb ik dus laten vlakken. Als pakking heb ik 2mm vitron geplaatst. De waarde bleef echter 19. Toen het uitlaat spruitstuk maar eens onder de loupe genomen, deze was ook niet 100% vlak. Ook laten vlakken maar ik blijft een waarde houden van 19, soms lager maar veelal 19.

Die 19 geloof ik wel even, maar waarom stottert die wagen zo ? Kan die hoge waarde ook komen door een slechte afstelling ? op zich is er niets veranderd dus ik ben de weg even kwijt. Ik ga eerst de oude inlaat maar weer eens terugzetten, kijken wat daar het effect van is. Tips zijn welkom !
carbs.jpg
carbs.jpg (221.52 KiB) Viewed 10626 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by talbotmatra »

Het eerste waar je het beste naar kunt kijken is de synchronisatie van de 4 carburateurs, veelal loopt het "op 3 poten" wegens een slechte synchronisatie.

Daarna zou ik gaan puzzelen met de waarden van de naalden, eventueel zou dit iets te krap kunnen staan. Hier is meestal veel te winnen.

Ik heb weinig ervaring met motorfiets carburateurs, maar het lijkt me dat je na de synchronisatie nagekeken hebt toch het mengsel wat moet verrijken.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by bart_heemskerk »

Haal die 4 slangen eens weg. Die verbinden je inlaat kanalen samen. Daardoor zuigt je ook mengel aan via de drie andere carbs. Sluit het vacuumsignaal aan op 1 carb.

En inderdaad de 4 carbs syncroniseren.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by oetker »

Is je inlaat traject langer geworden?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by murena81 »

Als je met 19 de air to fuel ratio bedoeld staat ie knap arm afgesteld en kan ie volgens mij niet goed lopen.
Ideaal is een ratio van 14,7 op 1.
Ik weet niet veel van de R1 carbs, maar wellicht moet je hem eerst wat rijker zien te krijgen, sproeiers?

En verder kan ik me niet herrineren dat ik ooit verbindingslangen tussen inlaat kanalen gezien heb.

Spruitstuk ziet er trouwens erg strak uit, mooie lassen.

Wat is het doel van deze set-up?
Meer vermogen, zuinger of iets anders?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

dank voor alle reactie.

- als ik de vacuum leidingen afdop blijft het probleem, ik zat daar ook aan te denken, de opzet is volgens het boekje.
- het inlaat traject is korter geworden.
- voorheen heeft alles prima gelopen aan de config van de carbs is niet aangepast.)Ik heb wel de stelschroef los moeten halen voor de vlinderkleppen, misschien dat die nu anders staat, dat kan ik nog eens controleren).
- de carbs zijn gebalanceerd, maar ik kan dat nogmaals checken
- het slecht lopen en de waarde 19 moeten haast hand in hand gaan, ik weet alleen niet of ik 19 kan halen door slechte afstelling van de carbs. Meeste vehalen wijzen dan naar een niet dichte uitlaat, volgens mij is die keurig dichr. Misschien maar een een deel van de luchtfilters afplakken ? (half bijvoorbeeld ?)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

Spruitstuk ziet er trouwens erg strak uit, mooie lassen.

Wat is het doel van deze set-up?
Meer vermogen, zuinger of iets anders?
ja heb een adresje die mooie dingen kan maken, ik was ook erg tevreden met het spruitstuk, nu nog lopen :o

De motor carbs zaten erop toen ik de Murena kocht, het zal ivm meer vermogen zijn geweest. loopt allemaal prima.
het geluid is iig super, een radio heb je niet nodig (of niets aan :P )
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by bart_heemskerk »

Ontstekings tijdstip?
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by talbotmatra »

Nooit de luchtfilters afplakken, dit is een lapmiddel.

Ik zou naar de afstelling van de naalden/sproeiers kijken.

Inlaat kanalen verbinden gebeurd vaker, maar dan meestal op de carbs zelf. (Solex en Dellorto emissie bijvoorbeeld). En zorgt voor het automatisch balanceren van de kanalen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

afplakken zou alleen zijn om eens te kijken wat het doet met de AFR. als ik de choke er iets optrek krijg ik de waarde richting 14, maar loopt hij nog steeds beroerd. denk dat ik het oude spruitstuk er eerst maar weer eens opzet om een soort van 0 punt te hebben.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Muddy Bandit »

Met een busje remmenreiniger kun je snel genoeg controleren of de afdichtingen (en lasnaden) goed zijn.
Als de gasfabrieken voorheen al goed gefunctioneerd hebben dan zouden ze nu ook weer netjes hun werk moeten doen, er van uitgaande dat de vlotternivo's niet gewijzigd zijn door het plaatsen in een iets andere hoek.
By the way... de brandstofpomp levert nog wel genoeg capaciteit? (en heeft geen geknikte brandstofslangetjes?), de ontsteking staat goed, en de bougies/kabels/bobine werken ook nog goed?

Luchtfilters afplakken kan wel even een handig middeltje zijn om snel te kunnen bepalen of de sproeiers van de juiste maat zijn en of er genoeg vacuum is, maar ademnood creëren is natuurlijk geen permanente oplossing.

Als de rest allemaal in orde is dan vermoed ik dat het probleem toch hoofdzakelijk zit in een gebrek aan vacuum. (de benzine wordt dan niet goed aangezogen en verneveld, wat het arm lopen en dat ploffen ook kan verklaren)
De vacuumslangetjes van het spruitstuk zou ik even onderling met elkaar verbinden middels t-stukjes en dan met 1 slangetje van gelijke dikte richting de vacuumpot gaan, het traject tussen de inlaatpoorten onderling moet eigenlijk zo kort mogelijk zijn en zo weinig mogelijk inhoud hebben voor een goede vacuum.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

Code: Select all

Met een busje remmenreiniger kun je snel genoeg controleren of de afdichtingen (en lasnaden) goed zijn.
hoe is de werkwijze dan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Muddy Bandit »

Gewoon remmenreiniger over de afdichting spuiten, verandert het toerental opeens dan heb je het lek gevonden.
Remmenreiniger is een prima brandstof (of startspray), als dit als valse lucht in het inlaattraject aangezogen wordt gaat de stationair draaiende motor ook wat harder draaien.
Op deze wijze heb ik al diverse lekkende pakkingen of uitgesleten gasklep-asjes opgespoord... moet je het natuurlijk niet gaan gebruiken pal naast je open luchtfilters. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

ok dat ga ik ook nog proberen. de brandstofleiding met een knik had ik even mijn hoop op, maar helaas dat is het niet.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

ik denk het 'lek' boven water te hebben, weet het bijna wel zeker. ik mag mijzelf de schuld geven. gelukkig is een deel van het probleem vaag gebleven zodat ik niet alleen mijzelf de schuld hoef te geven :D

heb alleen nog stationair kunnen testen, maar het ziet er hoopvol uit.

Ik heb de carbs maar eens losgehaald om te kijken of er geen verstopping o.i.d. in zat. nu bleek een sproeier te zijn omgewisseld. op de plaats waar een 155 moest zitten zat een 45.x en andersom. Dit moet ik zelf hebben gedaan maar dan wel in een vlaag van verstand verbijstering want ik weet niet wanneer. In december wel een vlotterbak losgehaald omdat er een schroef ontbrak, waarschijnlijk heb ik toen ook de sproeiers gecontroleerd en niet goed terug geplaatst. begin erg aan mijzelf te twijfelen, zal de leeftijd zijn :oops:

goed, hij loopt nu stationair een heel stuk beter, ik zal eens kijken of ik morgen een ritje kan maken.

Wel blijft de AFR waarde hoog. Op de carbs zitten een 4 tal open pijpjes. ik ging er altijd vanuit dat dit te maken had met koeling. Ik heb van carburateurs weinig kaas gegeten. Tijdens het reinigen zag ik dat dit open kanalen zijn. Wat schetst mij verbazing..... als ik een AFR waarde van 19 heb en ik dop deze kanalen af, loopt hij direct terug naar keurige waarden (wederom stationair, weet niet wat dit tijdens een rit doet). Ik merk op zich weinig verschil aan het draaien van de motor. Dat is ook wel vreemd vind ik.

Wie weet waar die kanalen voor bedoeld zijn ? kan ik ze ongestraft afdoppen ?

bvd

Richard
carbs3.jpg
carbs3.jpg (171.55 KiB) Viewed 10442 times
carbs1.jpg
carbs1.jpg (201.23 KiB) Viewed 10442 times
carbs2.jpg
carbs2.jpg (207.64 KiB) Viewed 10442 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by talbotmatra »

Wederom zijn dit kanalen om vacuum aansluitingen te maken. Deze kun je gerust afdoppen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by bart_heemskerk »

talbotmatra wrote:Wederom zijn dit kanalen om vacuum aansluitingen te maken. Deze kun je gerust afdoppen.
Ehh, nee. Dit zijn geen vacuum aansluitingen. :roll:

Deze carburateurs zijn CV carbs. Hierbij zit er een vlinderklep en een gasschuif. De vlinderklep wordt bedient door het gaspedaal. De gasschuif wordt bedient door een vacuum. De gasschuif zit vast aan een membraam. Deze zit onder de zwarte deksel. Boven het membraam zit een veer die de membraam + gasschuif naar beneden duwd. De ruimte boven het membraam zit verbonden met vacuum van de inlaat. Deze vacuum zuigt het membraam omhoog en zo de gasschuif omhoog.

Onder het membraam moet buitenluchtdruk zitten. Anders werk het membraam niet goed. Via die mysterieuze aansluitingen krijgt het membraam buitenluchtdruk. Die zitten orgineel verbonden met het luchtfilterhuis.

Bij jou kunnen ze gewoon open blijven. Niet afdoppen.

Zijn dit standaard motor carburateurs of zijn ze getuned?
Tunen is geen kattepis. Zie plaatje hieronder

Image

Het is vooral de sproeiernaald hoogte en dikte wat het mengsel regelt. De hoofdsproeier is vooral voor volgas.
Stationair is vooral de regelschroef.

Nou zeg je dat je van carburateurs weinig kaas heb gegeten. Ik zou zeggen: Ga je er eens in verdiepen! Je hebt niet voor niets een AFR meter gekocht!
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: slecht lopende 1.6, tips gevraagd

Post by Richard »

dank voor de uitgebreide uitleg. de carbs zijn volgens mij niet getuned, zaten er op toen ik de wagen kocht, ik heb daar verder geen gegevens over.
zal eerst eens gaan rijden om te zien wat hij dan doet. wellicht dat het ineens kloppen van de AFR dan te maken heeft met ander gedrag van de gasschuif omdat het is afgedopt.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply