afstelling carb

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

afstelling carb

Post by MatraMurena.nl »

ben met mijn 1.6 carb bezig. echter weet niet wat armer en wat rijker is.

ik heb het al eens gelezen van 1 persoon, echter wil het liever dubbel zo zeker weten zodat ik geen fout maak.

en wat is een goede basis afstelling voor een rvs uitlaat met vrije ademing(rechte pijp met demping aan de buitenkant). Dan bedoel ik hoeveel keer uitdraaien als je de 2 schoeven compleet hebt ingedraaid.

en moeten de 2 schroeven gelijk blijven, of kan het ook dat je de ene meer draait dan de andere(lijkt me niet).

heb namelijk gelezen ergens dat zo'n rvs uitlaat een rijkere afstelling nodig heeft.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oja. en wat is de beste bougie voor de murena 1.6. en welke warmegraad.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

iemand??
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ahum, ik ben geen Murena-kenner maar kan je wel zeggen dat hoe meer lucht je een motor geeft, hoe "armer" hij draait. Hoe minder lucht, hoe "rijker".
Ideaal is een motor zo arm mogelijk proberen af te stellen. Een arm draaiende motor krijgt veel lucht en dit is goed voor een betere verbranding maar... dit zorgt wel voor een hogere werkingstemperatuur. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan en het zou kunnen dat jouw RVS-uitlaten hierdoor "blauwe" bochten krijgen van de hitte. Misschien dat hierom een rijkere afstelling beter is. Je gaat wel meer benzine verbruiken. De bougiekleur, na een fikse rit, zal je alles vertellen. Bruin-grijze kleur is perfekt.
Wat de afstelling betreft, indien twee carburatoren (???) moet je synchroniseren met vacuummeter. Is het aantal toeren van de lucht-of mengselschroef niet voorgeschreven in het werkplaatshandboek?

Succes :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
en
http://users.telenet.be/het-brommerke/c ... tellen.htm

Twee artikeltjes gevonden die erg waarschijnlijk ruim voldoende informatie geven.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

maar wat is bij de murena carb rijker(indraaien of uitdraaien)?

bij verschillende merken carbs wil dit volgens mij wel anders zijn.

ik heb een enkele carb met 2 stelschroeven voor het mengsel dus.

(moeten deze overigens gelijk blijven, of kan de ene meer dan de andere verdraait worden)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Nu ben ik even niet mee. :-?
Ik ga zeker niet beweren dat er geen andere versies zijn maar ik moet de eerste nog tegenkomen!
Er is geen vaste positie voor het afstellen van de afstelschroeven en elke carburateur is verschillend al zijn ze van hetzelfde type.
Je kan heel veel op het gevoel doen, je merkt aan het reageren van de motor of je goed zit, indicatief althans.
Bij mijn weten is uitschroeven richting rijkere afstelling.
Lees die artikeltjes nog maar eens door, het bevestigd wat Bart verteld.
Last edited by Paul on Sat Oct 22, 2005 2:10 pm, edited 2 times in total.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Alles hangt ervan af welk soort regelschroef het is.
Indien het een luchtschroef is (deze staat meestal tussen de luchttoevoer aan de carburator) zal indien je deze verder opendraait, de motor meer lucht krijgen en dus armer lopen. Indien het een mengselschroef is zal je meer benzine toevoegen bij het uitdraaien en zal de motor dus rijker lopen.
Nogmaals, de kleur van de bougies vertelt alles over het juiste mengsel. Indien deze bruin-grijs van kleur zijn zou ik mij niet teveel zorgen maken. Indien ze wit zijn daarentegen, draait je motor veel te arm (teveel lucht) en loopt hij te heet. Hebben de bougies een zwarte matte aanslag, loopt de motor te rijk (te weinig lucht en sterk ruikende uitlaatgassen). Indien de bougies zwart en vettig zijn, is olieverbruik de oorzaak en daar kan een goed geregelde carburator niks aan verhelpen...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Nu zal het wel duidelijk zijn. 8)
Nogmaals,

http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=

het is niet van mijn hand maar hier staat alles mooi verklaard, in t'lang en in't breed.

(Mooi gevonden Bart, dat van die natuur enz.) :D :lol: :D
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ok bedankt, heb genoeg info iig.
Post Reply