Page 1 of 1

Matra Murena motor conversies

Posted: Thu Nov 19, 2015 9:36 pm
by uberprutser
Kunnen jullie mij helpen om deze lijst met Murena motor conversies completer te maken?
Er staat wel wat op het Deense forum maar dat is al jaren niet meer bijgewerkt. Dus lijkt het mij leuk om hier zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Een soort referentie document voor iedereen die een dergelijk project zou willen ondernemen.

Peugeot 505 GTI

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: De 505GTI motor mist de motorsteun op de cilinderkop.
Uitlaat: Achterzijde v/d motor
Link: http://www.matrasport.dk/forum/index.php?topic=2686.0

Peugeot XU9 8v (Peugeot 205 GTI)

Image

Chassis: 1.6
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: De motor wordt pas gemaakt op de originele motorsteunen
Uitlaat: Achterzijde v/d motor
Link: http://www.maztra.nl/Conv1900.html

Peugeot XU9 16v (Peugeot 405 Mi16)

Image

Chassis: 1.6
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: De motor wordt pas gemaakt op de originele motorsteunen
Uitlaat: Achterzijde v/d motor
Link: http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html

Citoen Xantia 2.0 Turbo

Chassis: ?
Benzine tank: ?
Motor steunen: ?
Uitlaat: ?

Alfa Romeo 3.0 V6 12v (Alfa Romeo 164)

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Aangepast
Motor steunen: Motor wordt geplaats op een subframe.
Uitlaat: V6
Link: http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html

Alfa Romeo 155 2.0 8v Twinspark (werk in uitvoering)

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Naar voren verplaatst (verkleinen zou ook kunnen)
Motor steunen: ?
Uitlaat: Voorzijde v/d motor

Ford 2.0 Zetec-E (Ford Mondeo)

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Naar voren verplaats
Motor steunen: Nieuwe steunen in het chassis gelast
Uitlaat: Voorzijde v/d motor
Link: http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html

Ford RS1800? (Ford Escort)

Image

Chassis: 1.6
Benzine tank: Aangepast
Motor steunen: De motor wordt pas gemaakt op de originele motorsteunen
Uitlaat: voorzijde v/d motor
Link: http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=7&t=3131

Opel C20XE (Vermoedelijk uit een Opel Vectra)

Image

Chassis: Vermoedelijk 2.2
Benzine tank: Mogelijk aangepast
Motor steunen: ?
Uitlaat: Voorzijde v/d motor

Honda K20a (Honda Civic type-R)

Image

Chassis: Vermoedelijk 2.2
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: Nieuwe steunen gelast
Uitlaat: achterzijde v/d motor
Link: http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 812.0.html

Mazda 12a (Mazda RX-7)

Image

Chassis: 1.6
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: Motor pas gemaakt op de originele steunen
Uitlaat: achterzijde v/d motor
Link: http://www.maztra.nl/rotary.html

Volvo Diesel (geen idee waar uit)

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Geen modificatie nodig
Motor steunen: ?
Uitlaat: achterzijde v/d motor
Link: http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html
Opmerking: Rijd deze wagen al?

Saab 9000 2.3 turbo (B234R)

Image

Chassis: 2.2
Benzine tank: Aangepast
Motor steunen: Motor rust om een aangepast Alfa V6 subframe van Carjoy.
Uitlaat: Voorzijde v/d motor

Saab 9000 2.0 Turbo (telt eigelijk niet want geen APK mogelijk)

Image

Chassis: 1.6
Benzinetank: Naar voren verplaatst
Montor Steunen: Nieuwe steunen in het chassis gelast. Linker chassis balk aangepast om ruimte te maken voor de bak
Uitlaat: Voorzijde v/d motor


Andere projecten waar ik ooit iets van gehoord heb maar geen details van heb:

Saab 9000 2.3 motor
Een electro motor
iets met een peugeot

Als het even kan, a.u.b. geen geëmmer over het origineel houden van de auto :)

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Fri Nov 20, 2015 1:18 am
by murena81
Dat is een mooi overzicht zeg!

Wat is zo'n wankel blok dan toch klein he?
Laag in het chassis, en waarschijnlijk veel lichter als een zuiger motor?

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Fri Nov 20, 2015 11:04 am
by gydomatra
Hierbij de details van de saab motor:

Image


Motor: saab B234R in combinatie met oliekoeler, chargecooler
Benzinetank aangepast
Chassis: 2.2
Motorsteunen: motor rust op een verbouwd V6 subframe met silentblocks
Uitlaat: 3 inch downpipe vanaf de voorzijde motor

Motor/auto bevind zich in experimentele fase.

Leuk topic trouwens!! Zo te zien zijn er best veel motorconversies.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sat Nov 21, 2015 8:49 pm
by matramurena
De Alfa V6 moet een 12v zijn in plaats van 8v uiteraard. Ik wist niet dat er zo veel conversies gedaan waren, maar het is een hele lijst. Mis wel een beetje de gegevens van de motoren erbij eigenlijk, vermogen en gewicht geven een indicatie wat het met het rijgedrag van de Murena doet.

Martijn

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 10:55 am
by bart_heemskerk
Ben even in mijn archief gaan kijken, en dit kwam ik tegen:

Image
Geen idee wat dit is.


Image
MI16 + haakse slijper


Image
??? Wie het weel mag het zeggen

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 12:18 pm
by uberprutser
@Bart. Volgens mij is die eerste foto een Peugeot HDI Diesel motor uit een 306. Was het niet iemand in België die hiermee bezig was? Geen idee wat die derde foto is maar wat een horror bak.! Het zou verboden moeten zijn om een replica van een F40 te maken. Pure Blasfemie.

@Martijn. Goed idee, ik zal het lijstje uitbreiden met het vermogen van de motor. Gewicht wordt lastiger. Weet je misschien het gewicht van je omgebouwde wagen?

@Gydo, Ik zal de Saab 900 2.3 toevoegen aan de lijst. Goed om te zien dat je de ombouw nog niet hebt opgegeven.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 3:49 pm
by oetker
De laatste keer dat ik bij Theo was, was er weinig verder aan gedaan.
Was toen druk aan het verhuizen.
Klein tipje van de sluier.
Het is geen Volvo diesel motor :wink:

Herman

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 3:52 pm
by bart_heemskerk
Die HDI diesel stond op het deense forum.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 12.30.html
Dat was Waldo uit Kopenhagen, in 2009.
Helaas zijn de afbeeldingen weg.

Dit zal wel 1 van de vele motortransplantaties zijn die nooit is afgemaakt. Want er komt best wel veel bij kijken, zo'n conversie :roll:

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 3:56 pm
by oetker

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 4:26 pm
by uberprutser
Volgens wikipedia is de B4204S2 een benzine motor zonder turbo. En ik maar denken dat het een volvo TD motor was. Tja, de kleine plaatjes op het Deense forum komen ook nog uit het 28k8 modem tijdperk. Jammer dat dit project tot stilstand is gekomen. Hij was volgens mij al best ver. Was er niet een filmpje waarin de motor draaide?
Ik verwacht dat er nog vele andere conversies zijn want tot nu toe heb ik alleen maar projecten uit NL, UK, DE en DK gezien.
Er zal toch wel een chauvinistische Fransman zijn met een Douvrin ombouw. Of een creatieve Italiaan met een Fiat hart.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 5:18 pm
by pete speed
heb er nog een paar gevonden:
zit zelfs een voorwielaandrijver bij ( 1e foto ).
Er loopt ondertussen ook een elektrisch aangedreven Murena in Nederland rond ; heb ergens foto's , moet ze zoeken.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Sun Nov 22, 2015 8:15 pm
by bart_heemskerk
pete speed wrote:Er loopt ondertussen ook een elektrisch aangedreven Murena in Nederland rond ; heb ergens foto's , moet ze zoeken.
Hybride murena.
http://www.altramotive.com/projecten/?lang=nl
Geen hobby projectje...

En enkele jaren geleden was er iemand in Nederland die een volledige electrische ombouw maakte. (of aan begonnen, en niet afgemaakt) Dat was iets met een hoop heftruck accu's, een echte toerenregelaar, en een electramotor die gekoppeld was aan de versnellingsbak. Dat was eens gepost op het NL forum. :roll:

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Mon Nov 23, 2015 9:51 pm
by MatraMurena.nl
Ik zal binnenkort wat meer fotos maken van mijn blok. Inmiddels is de spons niet meer. (Dat was echt geen porum).

Volgens mij is het blok 20 kg zwaarder dan het 1.6 blok.
Hij gaat als een trein.

De laatste video van mijn 1.8 zetec 130pk (mogelijk meer).
Deze komt uit de fiesta RS1800, maar is het zelfde als de escort xr3i.

https://www.youtube.com/watch?v=b-JYo3gv5OA
vanaf 12 minuten gaat het weer verder na het 60km/h rijden (paarse vlag)

P.S. wie het tegen mij wil opnemen a.s. zaterdagmiddag op zandvoort:
http://www.vrijrijden.nl

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Tue Nov 24, 2015 6:23 am
by elix
Het banaantje aan je binnenspiegel heeft aan het einde van je filmpje een beetje last van de G-krachten. 8)

leuk, en vet geluid ook.

Henk

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:36 am
by uberprutser
@Laurens. Ik zou het graag een keertje tegen je willen opnemen maar helaas ben ik nog lang niet zo ver. Maar misschien kunnen we volgend jaar iets organiseren voor Murena conversies, b.v. tijdens een van de wimedo.nl slalom dagen in Lelystad.

@Pete Speed. Die eerste foto lijkt mij een benzinetank, die tweede een mi16, de derde een Rover K series, de vierde is een Bagheera met een supercharger , maar wat is die laatste????

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 1:35 pm
by talbotmatra
De foto met de compressor is van een 1000'tje, afwijkende ontstekings positie en waterpomp. Ook het uitlaatspruitstuk gaat de verkeerde kant op.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:29 pm
by johanansingh
Die kleppendeksel van de laatste foto lijkt wel op iets van een Peugeot T16.. Zal wel bijzonder zijn. Zal anders niet weten welke productie Peugeot motor zoon deksel heeft.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:34 pm
by johanansingh
205 T16

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:53 pm
by pete speed
Klopt, zag in de gauwigheid niet dat het een tankje was, haha de laatste is inderdaad een 205 T16
het compressortje kan natuutlijk ook op een 1.6 Murena, teminste..... áls je er al een vindt.
Je kunt ook een 16-klepper Golfkop op een 1.6 machientje lepelen, gaat ook als de brandweer.

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Nov 25, 2015 10:05 pm
by uberprutser
Een 205 T16 met carburateurs en zonder turbo?
16v golf op een 1.6??? Daar geloof ik niets van :)

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Tue Dec 01, 2015 4:12 pm
by uberprutser
Het lijkt er op dat de Murena met de Ford zetec-e motor te koop staat.
Zo te zien best wel een nette wagen. Maar een prijs tussen de € 10.250 - € 13.500 is mij wat te veel voor een conversie.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/36322 ... coupe-1983

Image
Image

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Dec 02, 2015 3:00 pm
by oetker
Ah, daar is die weer.
De vraagprijs hangt schijnbaar van het weer af en staat sinds 2013 al voor de 5e keer te koop.
Zou er niet gauw aan beginnen met deze historie.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... it=callant
Hier komt die vandan.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 346.0.html


Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Tue Dec 08, 2015 7:09 pm
by uberprutser
Op speurders staat een mi16 conversie te koop. Helaas geen foto's van de conversie. Wel een dikke wagen zo'n F3.

http://www.speurders.nl/overzicht/matra ... ery=murena

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Wed Dec 09, 2015 10:35 pm
by JV
En een neerklapbare achterbank

Re: Matra Murena motor conversies

Posted: Tue Jan 19, 2016 5:30 pm
by uberprutser
Wat foto's van een Murena met ROC motor.

Image
Image

Niet echt een motor ombouw maar zeker wel interessant. Porsche 924 K-Jetronic injectie systeem. Vraag me af hoe dat loopt...

Image