Page 1 of 1

Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Oct 27, 2015 8:31 pm
by johanansingh
Heeft iemand ervaring met het afdraaien(lichter maken) van het vliegwiel van een murena 2.2 ?
Ben bezig om de versnellingsbak te de monteren om wat keringen te vervangen en nu de boel uit elkaar komt zou ik ook iets aan het vliegwiel kunnen doen.

Groeten Johan.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Oct 27, 2015 8:38 pm
by jurgen M
theoretisch mag je 1/3 van het gewicht afdraaien, maar als de rest van de motor (zuigers ...) niet zijn uitgebalanceerd, krijg je een slechte ralenti. Enkel winst om sneller te stijgen in toerental.
Als het de enige ingreep is, zou ik het persoonlijk zo laten.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Oct 27, 2015 9:05 pm
by uberprutser
Wordt het vliegwiel niet gezamenlijk met de krukas gebalanceerd?
Verving men ook het vliegwiel bij de installatie van de preparation 142 kit? (Ik dacht van niet)

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Oct 27, 2015 9:45 pm
by Urbain
Hou er rekening mee dat als je het vliegwiel afdraait, je minder kinetische energie ter beschikking hebt bij vertrek uit stilstand.
De motor kan dan gemakkelijker afslaan als je niet voldoende gas geeft.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Oct 27, 2015 9:55 pm
by ec230no
Motor loopt stationeer onrustig. Rijd inmiddels 1 jaar met lichter vliegwiel op een 2.2. Motor is sneller op toeren en geeft mij veel fun

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Oct 28, 2015 12:01 pm
by oetker
ik prefareer een rustig stationair dus zou het zeker niet doen.
De 2.2 motor blinkt balans technisch toch al niet uit.
Moet hem nu al op 1000 toeren houden om er niet uit te trillen

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:04 pm
by johanansingh
verschillende reacties dus.. Heb je een origineel vliegwiel af laten draaien of een lichter vliegwiel aangeschaft Ec230no?
Mijn 2.2 loopt prima stationair 900 toeren ongeveer.
En bij een kit 142 zit inderdaad ook een lichter vliegwiel.

Grt Johan

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Oct 28, 2015 10:26 pm
by ec230no
Het lichtere vliegwiel zat bij het blok wat ik van brinkie heb overgenomen. Als ik hem op 1000 toeren zet dan loop mijn blok redelijk rustig. Maar alleen bij wat hoger stationeer. Heb ik geen problemen mee. Pak wel snel op nu.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Fri Oct 30, 2015 11:55 pm
by talbotmatra
Vliegwiel afdraaien zal de stationairloop beinvloeden. De motor zal meer op de slagen lopen dan dat de massa traagheid de motor rond laat gaan. Dit hoeft niet negatief te zijn daar dit eenvoudig op te lossen is door het stationair te verhogen. De motor zal wel sneller in toeren willen klimmen.

Hierbij is het raadzaam het geheel uit te balanceren met krukas en pulley. Daarnaast zouden de drijfstangen ook gebalanceerd en op gewicht gegroepeerd moeten worden om de lagers te ontlasten. Balanceren van zuigers is niet nodig daar deze een axiale beweging maken, en niet een radiale.

Het is niet correct dat in de Kitee/Preperation 142 een lichter vliegwiel werd geleverd (zie hiervoor de aanvulling op het werkplaatshandboek "Preperation 142"). Een lichter vliegwiel en een uitgebalanceerd drijfwerk (vliegwiel-krukas-pulley) werd alleen in de laatste 480 auto's fabrieksaf gemonteerd. Dit is
echter dan ook het enige verschil tussen de Preperation 142 en een echte S motor.

Tijdens de montage van de Preperation 142 werd alleen de kop van het blok afgenomen en met gewijzigde carburatie/nokkenas/ontsteking weer terug geplaatst.

Echter is door Meeus in Temse Belgie een ander soort 142 kit geleverd waarbij gebruik gemaakt werd van een set Dell'orto carburateurs, hierin was een lichter vliegwiel opgenomen. Tevens werd dit door Gutmann in Duitsland uitgevoerd.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Sun Nov 01, 2015 1:09 pm
by johanansingh
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels ligt het vliegwiel en drukproep bij een tuner en die maakt deze lichter en balanceerd hem ook.

Zal proberen een foto te posten als ik het vliegwiel retour heb.

Grt Johan.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Mon Nov 02, 2015 8:49 pm
by johanansingh
Is er ook misschien ook iemand die weet wat het verschil is tussen een ontsteking van een 2.2s en een gewone 2.2
Er werd een andere ontsteking geplaatst lees ik maar wat is er dan anders.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Mon Nov 02, 2015 10:02 pm
by talbotmatra
Bij de ontsteking van de 2.2S werd gebruik gemaakt van een Ducellier verdeler met Ducellier bobine, waarbij tevens groene Bougicord kabels werden gemonteerd.

De ontstekingscurve is anders ten opzichte van de 2.2, een curve die meer bij de timing van de nokkenas past.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Mon Nov 02, 2015 11:47 pm
by oetker
Inderdaad zijn er kleine verschillen in de curve.
Er schiint echter voelbaar weinig verschil te zitten tussen de Tagora, 2.2 en 2.2 S te zitten volgens ingewijden.
Zelf heb ik echter een andere ervaring met de Tagora ontsteking.
Die voelde ik als minder vermogen.

Dit is de Curve van een S.
Sorry dat ik geen betere afbeelding heb.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 7:10 pm
by johanansingh
Deze afbeeldingen staan ook in de technische handleiding van het S pakket dacht ik.
Vliegwiel inmiddels weer terug, weet iemand misschien het aanhaalmoment (Nm) voor de bouten van het vliegwiel?

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 8:04 pm
by johanansingh
foto.jpg
foto.jpg (940.1 KiB) Viewed 11719 times

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 8:15 pm
by johanansingh
Ook maak ik de carburateurs schoon en heb de pakkingen vervangen.
foto 2.jpg
foto 2.jpg (790.45 KiB) Viewed 11719 times

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 8:53 pm
by talbotmatra
Het is heel belangrijk om het vliegwiel met de krukas en pulley uit te balanceren, zeker in een motor als de 2.2. Is dit ook gebeurd, maar staat dit niet op de foto?

Een voorbeeld van de enige manier om dit te doen:

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 9:24 pm
by johanansingh
Het vliegwiel is samen met de drukgroep gebalanceerd. Afwachten hoe het uitpakt.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 10:45 pm
by Muddy Bandit
Vliegwiel samen met krukas ballanceren is meestal pas nodig als de krukas opnieuw geslepen is, fabrieksaf zijn de krukas en het vliegwiel vaak ook onafhankelijk van elkaar geballanceerd.

Maar als het vliegwiel op de juiste manier is behandeld dan heeft men de onballans van het originele vliegwiel wel eerst gecontroleerd alvorens het af te draaien... mocht er onballans gevonden zijn op het originele vliegwiel wat niet herleid kan worden naar beschadigingen (beschadigingen tanden starterkrans enz.) is het een kwestie van die gegevens invoeren om het afgedraaide vliegwiel vergelijkbaar naar het origineel terug te ballanceren.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 10:52 pm
by oetker
johanansingh wrote:weet iemand misschien het aanhaalmoment (Nm) voor de bouten van het vliegwiel?

2.2 vliegwiel op krukas 5.5 daNM ofwel 55 Nm

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Wed Nov 11, 2015 10:55 pm
by talbotmatra
Dit is niet juist, de hele groep dient dynamisch op elkaar gebalanceerd te worden, dit afzonderlijk doen geeft niet het beste resultaat en dient derhalve altijd compleet te gebeuren, zeker als een motor wat meer vermogen dan standaard gaat leveren.

Nadelen van het niet (compleet) dynamisch balanceren zijn trillingen, lagerschade en het niet vloeiend op toeren komen. Waarbij punt 2 in de 2.2 het belangrijkst is.

Persoonlijk steek ik hier veel tijd in bij revisie en het optimaler maken van motoren, daar dit voor mij het grootste gedeelte van de hobby is. Het staat echter iedereen vrij hier zover in te gaan als ze zelf willen.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Thu Nov 12, 2015 1:04 pm
by murena81
johanansingh wrote:
foto.jpg
Ziet er goed uit, zo heb ik het ook op mn 1,6 gedaan maar dan zonder de gaten.

Die van mij heb ik statisch gebalanceerd en daar rijd ik al 15 jaar probleemloos mee rond.
Maar dat is dan ook een nagenoeg standard blokje.
Pakt wel lekker fel op

Natuurlijk is het dynamisch balanceren van de complete krukas met vliegwiel etc het beste.
Zeker als je meer vermogen en nog belangrijker hoge toerentallen wil.

Als ik nog een keer een blok helemaal zou klaarmaken werd ook alles dynamisch gebalanceerd.
Dan loopt het allemaal toch wel mooier.

Bij écht hoge toerentallen kan een afgedraaid/uitgefreesd standaard gietijzeren vliegwiel trouwens ook exploderen.
Niet handig als ie vlak achter je rug ligt.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Tue Dec 15, 2015 8:25 pm
by johanansingh
Vandaag een proefrit gemaakt en het resultaat mag er zijn. De motor pakt beter op er lint mooier in toeren. Ook stationair loopt het mooier, valt nu sneller terug naar +\- 950 rpm. Eerder bleef de motor lang hangen in toeren en was lastiger op stationair toerental af te stellen.
Zelf vind ik dat de combinatie met de dubbele solexen nu beter is.
Auto staat nu bij een garage en wordt apk gekeurd en kan dan in de winterslaap.

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Thu Dec 17, 2015 11:38 am
by oetker
Mooi dat je een goed resultaat verkregen hebt.
Stationair ook zonder vibraties in de carrosserie bij 950 rpm
Daar vind ik de 2.2 namelijk het gevoeligst.

Herman

Re: Vliegwiel afdraaien

Posted: Thu Dec 17, 2015 12:59 pm
by murena81
Goed gedaan!
Mooi dat het naar je zin is.
Het is lekker als je motor strak op het gas reageerd, en iid snel weer naar stationair terugkeert.

Wel jammer dat je nu de winterslaap moet afwachten voordat je er lekker van kunt gaan genieten :(