Page 1 of 1

Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sat Aug 15, 2015 1:33 pm
by Richard
ik heb een irritant piepje in de koppeling, zodra ik het pedaal iets aanraak is het weg. Omdat ik de beide cilinders nieuw heb liggen vervang ik e.e.a. Tevens kan ik dat het olie reservoirtje dat ik van Herman kreeg plaatsen. De huidige heeft een slangetje en lijkt langzaam op te lossen waardoor er zwarte smurrie in de olie zit.

in het handboek zie ik dat de toevoer zit geborgd met een Truarc borging, geen idee wat het is, maar dat ga ik ontdekken. Kan deze ring (??) worden hergebruikt of moet ik zorgen dat ik een nieuwe heb liggen als ik het pijpje overzet van de huidige in de nieuwe cilinder ?
(zelfde vraag gaat denk ik op voor de afdichting).

bvd

Richard

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sat Aug 15, 2015 4:01 pm
by talbotmatra
Het pijpje zit als het goed is op de cilinder zelf, de aanvoer pijp zit met zo'n ring vast. (als je het haakse pijpje vanaf het remolie reservoir bedoeld). Deze kun je met een priem eruit halen door de haakjes omhoog te wippen, en druk je er zo ook weer in.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sat Aug 15, 2015 8:55 pm
by Richard
okay, dat ga ik proberen. ik zie het ook niet als los deel staan bij simon of carjoy, het wordt dus sowieso hergebruik

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sun Aug 16, 2015 8:58 pm
by Richard
Het eruit wippen ging nog niet zo eenvoudig, omdat ik zeker wilde weten dat ik de borging kon hergebruiken heb ik een sloop cilinder open gezaagd.
Het blijkt dat de nieuwe cilinder die ik had liggen niet van de Murena is (dan had ik het pijpje niet hoeven omzetten waarschijnlijk), deze is denk ik voor een Simca 1100. Gelukkig zijn beiden op de zuiger na inwendig gelijk. Ik heb de bestaande gereinigd en de keringen/cups overgezet. Aan bak zjjde nieuw cilinder erop geplaatst. Nieuw reservoir geplaatst, olie erop en onlucht. Zit nog een klein belletje in de slang, maar hij ontkoppelt weer goed. Heb nog niet gereden, dus weet nog niet of ik van het vervelende piepje af ben.
klein_onderdelen.jpg
klein_onderdelen.jpg (159.13 KiB) Viewed 11508 times
onderdelen_klein.jpg
onderdelen_klein.jpg (212.46 KiB) Viewed 11508 times
klein_reservoir.jpg
klein_reservoir.jpg (260.56 KiB) Viewed 11508 times

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sun Aug 16, 2015 9:07 pm
by talbotmatra
Is de nieuwe cilinder de bovenste in de foto? Deze heb ik ook in de auto zitten.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sun Aug 16, 2015 9:57 pm
by oetker
Wat Paste er niet van de 1100 cilinder?
Zijn toch beide 19 mm volgens mij.
De rubbertjes op de eindjes van de drukpijp zijn nog 7 in clubstock
1 euro p/s nummer 2091.03

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sun Aug 16, 2015 10:49 pm
by Richard
de aansluiting is anders. waar het pijpje in een conische verbinding zit bij de Murena, zit er een schroefdraad verbinding bij de 1100
2_cilinders.jpg
2_cilinders.jpg (184.44 KiB) Viewed 11494 times

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Mon Aug 17, 2015 4:22 pm
by oetker
Was vast wel iets op te verzinnen met een remleiding.
Het plastic vaatje is beter op maat en heeft het tuitje handiger zitten.
Zal die binnenkort ook is in de 2.2 zetten.
Waren trouwens een koopje.
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-pl ... 1a0029055a
rempotje.jpg
rempotje.jpg (14.5 KiB) Viewed 11478 times

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Mon Aug 17, 2015 8:14 pm
by Richard
klopt, maar ik was er op zondag aan begonnen en dan ben ik afhankelijk van het materiaal dat ik voorhanden ben. Met het overzetten van de delen was ik dezelfde dag klaar.
Het rem vaatje is idd ideaal, de vorige is gelijk aan deze maar het tuitje stond naar beneden. Overigens had die een metalen dop, die heb ik overgezet. De kunststof dop kon ik zo gebruiken in combinatie met de EZ-bleed.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Mon Aug 17, 2015 10:33 pm
by bart_heemskerk
let op de diameter van de koppeling cilinder.
Er zijn 3 maten in omloop. 19, 20.5, en 22mm.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Tue Aug 18, 2015 5:49 am
by oetker
bart_heemskerk wrote:let op de diameter van de koppeling cilinder.
Er zijn 3 maten in omloop. 19, 20.5, en 22mm.
Ja dat klopt.
De 19mm is voor de 1.6
De 20.64mm is voor de 2.2
De 22mm is voor oudere Simca modellen.
De 22mm werkt wel goed op de 2.2 maar staat dan wat scheef.
Voor nood prima
Image

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Tue Aug 18, 2015 7:22 pm
by pete speed
Een nadeel van de plaats van de koppelingscilinder is , dat als hij gaat lekken , het vilt en het tapijt in de passagiersruimte doordrenkt wordt met hydraulische olie. Als je het merkt , ben je te laat en kun je op zoek gaan naar nieuw vilt en tapijt !
Ik heb, om dit te voorkomen, aan de onderkant van de cilinder een gleufje gefreesd en een "plastic" pakking gemaakt die kleiner is dan de opening van de zuiger, waardoor bij lekkage de olie altijd in het voorcompartiment lekt en niet in het interieur. Dit zie je bij regelmatige inspectie meteen en je interieur blijft schoon.
Heb er helaas geen foto van , maar e.e.a. lijkt me wel duidelijk ; anders ff vragen

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Wed Aug 19, 2015 10:46 am
by oetker
Toch niet helemaal duidelijk bij mij.
Snap niet hoe je dan in het voor compartiment komt.
Leg maar uit met de meeting.
Groet Herman

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Wed Sep 30, 2015 3:36 pm
by Richard
ondanks het vervangen van de cilinders en daardoor meer druk op de koppeling gavel heb ik nog steeds een 'vogeltje' in de koppeling, het is eigenlijk alleen erger geworden :evil:
Als ik de koppeleling maar iets aanraak is het direct weg. Onder de auto liggend verdwijnt het geluid direct als ik met de hand de gavel aanraak. Hoor het geluid en zie de beelden in de bijlage. Ik heb nu maar even een spin aangebracht onder hele lage spanning, maar wil eigenlijk een goede oplossing. Het druklager is onlangs vernieuwd, zal het een slechte zijn geweest ?

https://youtu.be/i5yi9kzejuU
20150930_141212.jpg
20150930_141212.jpg (102.14 KiB) Viewed 11311 times

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Thu Oct 01, 2015 7:43 am
by oetker
klinkt als slechte druklager.
de meeste nieuwe zijn ook old stock.
was jou vliegwiel niet afgedraaid.
dat zorgt ook voor onbalans.
kan slecht reaheren vanuot turkije vanwege slechte verbinding.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Thu Oct 01, 2015 7:43 am
by oetker
klinkt als slechte druklager.
de meeste nieuwe zijn ook old stock.
was jou vliegwiel niet afgedraaid.
dat zorgt ook voor onbalans.
kan slecht reaheren vanuot turkije vanwege slechte verbinding.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Thu Oct 01, 2015 9:36 am
by Richard
nee vliegwiel is origineel volgens mij.

ik vrees dat ik idd uit kom op een nieuw lager, hij piept inmiddels weer :evil:
voordeel is wel dat ik dan de drukgroep ook juist kan plaatsen, daar staan merktekens op heb ik gelezen, tijdens montage heb ik daar natuurlijk nooit op gelet.......

Richard

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Thu Oct 01, 2015 12:43 pm
by murena81
Komt het niet uit de draaipunten van de koppelingshevel?
Die draait op een grote bol, en bij het druklager schuift ie op twee bolvormige delen.
Allemaal staal op staal.
Tijdens het vernieuwen van een koppeling altijd lekker invetten.
Als dat droog loopt kan dat heel mooi piepen misschien ook wel onbelast door motortrillingen?
Op het moment dat het pedaal bediend word is de speling en de piep weg.

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Thu Oct 01, 2015 1:54 pm
by Richard
zou goed kunnen , zou het lukken om er achteraf nog vet in te proppen ?

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Posted: Sat Oct 03, 2015 9:06 pm
by Richard
heb het nog eens bekeken, ik haal de bak wel weer los van de winter, wil toch nog andere draagarmen plaatsen, dan is dat ook gelijk maar eens gedaan.