Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Sat Aug 15, 2015 1:33 pm

ik heb een irritant piepje in de koppeling, zodra ik het pedaal iets aanraak is het weg. Omdat ik de beide cilinders nieuw heb liggen vervang ik e.e.a. Tevens kan ik dat het olie reservoirtje dat ik van Herman kreeg plaatsen. De huidige heeft een slangetje en lijkt langzaam op te lossen waardoor er zwarte smurrie in de olie zit.

in het handboek zie ik dat de toevoer zit geborgd met een Truarc borging, geen idee wat het is, maar dat ga ik ontdekken. Kan deze ring (??) worden hergebruikt of moet ik zorgen dat ik een nieuwe heb liggen als ik het pijpje overzet van de huidige in de nieuwe cilinder ?
(zelfde vraag gaat denk ik op voor de afdichting).

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
talbotmatra
Posts: 220
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by talbotmatra » Sat Aug 15, 2015 4:01 pm

Het pijpje zit als het goed is op de cilinder zelf, de aanvoer pijp zit met zo'n ring vast. (als je het haakse pijpje vanaf het remolie reservoir bedoeld). Deze kun je met een priem eruit halen door de haakjes omhoog te wippen, en druk je er zo ook weer in.
Murena 1.4 Kité FYN-Tuning

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Sat Aug 15, 2015 8:55 pm

okay, dat ga ik proberen. ik zie het ook niet als los deel staan bij simon of carjoy, het wordt dus sowieso hergebruik
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Sun Aug 16, 2015 8:58 pm

Het eruit wippen ging nog niet zo eenvoudig, omdat ik zeker wilde weten dat ik de borging kon hergebruiken heb ik een sloop cilinder open gezaagd.
Het blijkt dat de nieuwe cilinder die ik had liggen niet van de Murena is (dan had ik het pijpje niet hoeven omzetten waarschijnlijk), deze is denk ik voor een Simca 1100. Gelukkig zijn beiden op de zuiger na inwendig gelijk. Ik heb de bestaande gereinigd en de keringen/cups overgezet. Aan bak zjjde nieuw cilinder erop geplaatst. Nieuw reservoir geplaatst, olie erop en onlucht. Zit nog een klein belletje in de slang, maar hij ontkoppelt weer goed. Heb nog niet gereden, dus weet nog niet of ik van het vervelende piepje af ben.

klein_onderdelen.jpg
klein_onderdelen.jpg (159.13 KiB) Viewed 4884 times


onderdelen_klein.jpg
onderdelen_klein.jpg (212.46 KiB) Viewed 4884 times


klein_reservoir.jpg
klein_reservoir.jpg (260.56 KiB) Viewed 4884 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
talbotmatra
Posts: 220
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by talbotmatra » Sun Aug 16, 2015 9:07 pm

Is de nieuwe cilinder de bovenste in de foto? Deze heb ik ook in de auto zitten.
Murena 1.4 Kité FYN-Tuning

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Sun Aug 16, 2015 9:57 pm

Wat Paste er niet van de 1100 cilinder?
Zijn toch beide 19 mm volgens mij.
De rubbertjes op de eindjes van de drukpijp zijn nog 7 in clubstock
1 euro p/s nummer 2091.03
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Sun Aug 16, 2015 10:49 pm

de aansluiting is anders. waar het pijpje in een conische verbinding zit bij de Murena, zit er een schroefdraad verbinding bij de 1100

2_cilinders.jpg
2_cilinders.jpg (184.44 KiB) Viewed 4870 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Mon Aug 17, 2015 4:22 pm

Was vast wel iets op te verzinnen met een remleiding.
Het plastic vaatje is beter op maat en heeft het tuitje handiger zitten.
Zal die binnenkort ook is in de 2.2 zetten.
Waren trouwens een koopje.
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-pl ... 1a0029055a
rempotje.jpg
rempotje.jpg (14.5 KiB) Viewed 4854 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Mon Aug 17, 2015 8:14 pm

klopt, maar ik was er op zondag aan begonnen en dan ben ik afhankelijk van het materiaal dat ik voorhanden ben. Met het overzetten van de delen was ik dezelfde dag klaar.
Het rem vaatje is idd ideaal, de vorige is gelijk aan deze maar het tuitje stond naar beneden. Overigens had die een metalen dop, die heb ik overgezet. De kunststof dop kon ik zo gebruiken in combinatie met de EZ-bleed.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by bart_heemskerk » Mon Aug 17, 2015 10:33 pm

let op de diameter van de koppeling cilinder.
Er zijn 3 maten in omloop. 19, 20.5, en 22mm.

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Tue Aug 18, 2015 5:49 am

bart_heemskerk wrote:let op de diameter van de koppeling cilinder.
Er zijn 3 maten in omloop. 19, 20.5, en 22mm.


Ja dat klopt.
De 19mm is voor de 1.6
De 20.64mm is voor de 2.2
De 22mm is voor oudere Simca modellen.
De 22mm werkt wel goed op de 2.2 maar staat dan wat scheef.
Voor nood prima
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
pete speed
Posts: 507
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by pete speed » Tue Aug 18, 2015 7:22 pm

Een nadeel van de plaats van de koppelingscilinder is , dat als hij gaat lekken , het vilt en het tapijt in de passagiersruimte doordrenkt wordt met hydraulische olie. Als je het merkt , ben je te laat en kun je op zoek gaan naar nieuw vilt en tapijt !
Ik heb, om dit te voorkomen, aan de onderkant van de cilinder een gleufje gefreesd en een "plastic" pakking gemaakt die kleiner is dan de opening van de zuiger, waardoor bij lekkage de olie altijd in het voorcompartiment lekt en niet in het interieur. Dit zie je bij regelmatige inspectie meteen en je interieur blijft schoon.
Heb er helaas geen foto van , maar e.e.a. lijkt me wel duidelijk ; anders ff vragen
The Pete

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Wed Aug 19, 2015 10:46 am

Toch niet helemaal duidelijk bij mij.
Snap niet hoe je dan in het voor compartiment komt.
Leg maar uit met de meeting.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Wed Sep 30, 2015 3:36 pm

ondanks het vervangen van de cilinders en daardoor meer druk op de koppeling gavel heb ik nog steeds een 'vogeltje' in de koppeling, het is eigenlijk alleen erger geworden :evil:
Als ik de koppeleling maar iets aanraak is het direct weg. Onder de auto liggend verdwijnt het geluid direct als ik met de hand de gavel aanraak. Hoor het geluid en zie de beelden in de bijlage. Ik heb nu maar even een spin aangebracht onder hele lage spanning, maar wil eigenlijk een goede oplossing. Het druklager is onlangs vernieuwd, zal het een slechte zijn geweest ?

https://youtu.be/i5yi9kzejuU

20150930_141212.jpg
20150930_141212.jpg (102.14 KiB) Viewed 4687 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Thu Oct 01, 2015 7:43 am

klinkt als slechte druklager.
de meeste nieuwe zijn ook old stock.
was jou vliegwiel niet afgedraaid.
dat zorgt ook voor onbalans.
kan slecht reaheren vanuot turkije vanwege slechte verbinding.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by oetker » Thu Oct 01, 2015 7:43 am

klinkt als slechte druklager.
de meeste nieuwe zijn ook old stock.
was jou vliegwiel niet afgedraaid.
dat zorgt ook voor onbalans.
kan slecht reaheren vanuot turkije vanwege slechte verbinding.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Thu Oct 01, 2015 9:36 am

nee vliegwiel is origineel volgens mij.

ik vrees dat ik idd uit kom op een nieuw lager, hij piept inmiddels weer :evil:
voordeel is wel dat ik dan de drukgroep ook juist kan plaatsen, daar staan merktekens op heb ik gelezen, tijdens montage heb ik daar natuurlijk nooit op gelet.......

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

murena81
Posts: 211
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by murena81 » Thu Oct 01, 2015 12:43 pm

Komt het niet uit de draaipunten van de koppelingshevel?
Die draait op een grote bol, en bij het druklager schuift ie op twee bolvormige delen.
Allemaal staal op staal.
Tijdens het vernieuwen van een koppeling altijd lekker invetten.
Als dat droog loopt kan dat heel mooi piepen misschien ook wel onbelast door motortrillingen?
Op het moment dat het pedaal bediend word is de speling en de piep weg.

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Thu Oct 01, 2015 1:54 pm

zou goed kunnen , zou het lukken om er achteraf nog vet in te proppen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppeling hoofd- en werkcilinder vervangen

Post by Richard » Sat Oct 03, 2015 9:06 pm

heb het nog eens bekeken, ik haal de bak wel weer los van de winter, wil toch nog andere draagarmen plaatsen, dan is dat ook gelijk maar eens gedaan.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

Post Reply