Page 1 of 1

Trillende wielen

Posted: Sun May 10, 2015 11:41 am
by bart_heemskerk
Mijn voorwielen trillen.
Voor de winterstop was het OK, maar na de winterstop begon het.
Dacht eerst dat er platte kanten aan de band zat, door het lange tijd staan op 1 positie.
Maar dat moet na een tijdje vanzelf overgaan. Dat gebeurde dus niet.

Bij het demonteren van een voorwiel viel het me op dat er wat ruimte zat op het naafgat van het wiel.
Als ik het wiel (zonder bouten) los tegen de naaf druk, dan kan ik het wiel een ietsiepietsie op en neer bewegen.
Volgend mij is het naafgat iets uit gelubbert, en dan kan het wiel niet goed gecentreerd worden.

Ik heb de wielen naar ASW (in Weesp, NL) gebracht. Daar hebben ze het naafgat in de draaibank uitgedraait, en er een aluminium passtuk in gezet.
Kosten: €15 per wiel. Das niet veel, en daar wordt een hollander blij van :lol:

Image

Resultaat: Strakke wielen die absoluut trillingsvrij draaien. Ben er erg content mee

Re: Trillende wielen

Posted: Sun May 10, 2015 11:51 am
by elix
is de centrering op de wielbouten/moeren niet voldoende Bart.?
Hoe kan het dan dat er voor de winter geen trilling was, en na de winter wel ?

Re: Trillende wielen

Posted: Sun May 10, 2015 5:43 pm
by Richard
en 58.1 is de maat die het moet hebben begrijp ik ?

Re: Trillende wielen

Posted: Sun May 10, 2015 8:50 pm
by bart_heemskerk
Het naafgat moet het wiel centreren, niet de bouten. De bouten zetten het wiel vast.
Ik denk dat meestal de bouten het wiel doen centreren. Maar niet altijd.

Naafgat moet 58,1 zijn. Als er een "vreemde" velg gemonteerd wordt, met een groter naafgat, hoort er een naafgat adapter geplaatst te worden. Dat is omdat het naafgat voor de centering zorgt.

Re: Trillende wielen

Posted: Sun May 10, 2015 10:27 pm
by oetker
De meningen zijn hierover nogal verdeeld.
De bouten zijn conisch dus past maar op 1 manier tenzij ze op de wielen uitgesleten zijn.
De ene zegt de bouten moeten voldoende zijn en de ander zegt absoluut noodzakelijk.
Die ringen zijn van plastic.
Zou zo'n plastic ringetje zoveel krachten kunnen opvangen?
het gaat niet om grote bedragen om dit correct te hebben.
Ik zal de 2.2 daar is op controleren, alhoewel ik geen trillingen heb.
De trillingen die ik had in beide Murena's werden veroorzaakt door onbalans in de remschijven.
Bij beide Murena's heb ik nieuwe geplaatst waarna het trillen over was.

Groet Herman

Re: Trillende wielen

Posted: Mon May 11, 2015 6:30 am
by Richard
wat is by-the-way het ET van originele velg ?

Re: Trillende wielen

Posted: Mon May 11, 2015 7:04 am
by oetker
ET 29
Regels zeggen dat je er beter niet meer dan 5mm van af mag wijken.
Regels zijn er om overtreden te worden maar grote afwijkingen belasten de wiellagers wat meer.
Zelf heb ik op de 2.2 nu ET 25 zitten dus 4 mm naar buiten.

Groet Herman

Re: Trillende wielen

Posted: Mon May 11, 2015 7:49 am
by Richard
hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, wat mooi staat en verantwoord is etc. ik zag onderstaande, 6J volgens mij en Merk Aluett, 4x98, E.T. 35, Naaf 58.1. Maargoed dat gaat wel erg ver naar binnen dan
velgen_Alfa.jpg
velgen_Alfa.jpg (306.1 KiB) Viewed 6980 times

Re: Trillende wielen

Posted: Mon May 11, 2015 12:04 pm
by oetker
6 mm naarbinnen.
Nooit uitgetest hoe dat gaat.
Meeste Alfa wieltjes hebben ET 35.
spoorverbreders ?
10 mm zou mooi zijn dan.

Groet Herman

Re: Trillende wielen

Posted: Mon May 11, 2015 12:20 pm
by Richard
ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html

Re: Trillende wielen

Posted: Tue May 12, 2015 7:59 pm
by bart_heemskerk
Richard wrote:hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, ..
Dat is een goed idee

Re: Trillende wielen

Posted: Tue May 12, 2015 10:22 pm
by Muddy Bandit
Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html

Ik gebruik die dingen (dikte 35 mm, aluminium) al vele jaren op m'n 4x4, heb er nog nooit geen problemen mee gehad... en m'n 4x4 wordt echt wel stevig gebruikt, zowel on-road met 3 ton aan de trekhaak als serieus offroad.
Zijn trouwens deze, dus geen losse vulschijfjes tussen naaf en wiel maar serieus vastgebout aan de naaf.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

En ik bedenk me net... de Matra Rancho Grand Raid heeft ze al fabrieksaf op de achteras zitten. :wink:

Re: Trillende wielen

Posted: Wed May 13, 2015 12:19 pm
by MatraMurena.nl
Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
Spoorverbreders zijn geen probleem mits je ze gebruikt met een centreerrand op de verbreder (dus niet 10mm gaan verbreden met een vlakke plaat).

Ik heb 10mm verbreders om de voorzijde wegens et38 wielen (nu et 28).
Deze is gecentreerd over de naaf en heeft weer een nieuwe opstaande rand van 58,1mm voor centreren van het wiel.

Bij de murena zit de remschijf achter de naaf. De afstand tussen velg en schroefdraad is met een 10mm verbreder dus ook maar 10mm.
Bij veel auto's zit een remschijf voor de naaf. Deze is ook al gauw 10mm. Dus waarom zou een spoorverbreder niet kunnen maar een remschijf wel.
Het kan dus gewoon.