Trillende wielen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Trillende wielen

Post by bart_heemskerk » Sun May 10, 2015 11:41 am

Mijn voorwielen trillen.
Voor de winterstop was het OK, maar na de winterstop begon het.
Dacht eerst dat er platte kanten aan de band zat, door het lange tijd staan op 1 positie.
Maar dat moet na een tijdje vanzelf overgaan. Dat gebeurde dus niet.

Bij het demonteren van een voorwiel viel het me op dat er wat ruimte zat op het naafgat van het wiel.
Als ik het wiel (zonder bouten) los tegen de naaf druk, dan kan ik het wiel een ietsiepietsie op en neer bewegen.
Volgend mij is het naafgat iets uit gelubbert, en dan kan het wiel niet goed gecentreerd worden.

Ik heb de wielen naar ASW (in Weesp, NL) gebracht. Daar hebben ze het naafgat in de draaibank uitgedraait, en er een aluminium passtuk in gezet.
Kosten: €15 per wiel. Das niet veel, en daar wordt een hollander blij van :lol:

Image

Resultaat: Strakke wielen die absoluut trillingsvrij draaien. Ben er erg content mee

User avatar
elix
Posts: 572
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Trillende wielen

Post by elix » Sun May 10, 2015 11:51 am

is de centrering op de wielbouten/moeren niet voldoende Bart.?
Hoe kan het dan dat er voor de winter geen trilling was, en na de winter wel ?
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Trillende wielen

Post by Richard » Sun May 10, 2015 5:43 pm

en 58.1 is de maat die het moet hebben begrijp ik ?
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by bart_heemskerk » Sun May 10, 2015 8:50 pm

Het naafgat moet het wiel centreren, niet de bouten. De bouten zetten het wiel vast.
Ik denk dat meestal de bouten het wiel doen centreren. Maar niet altijd.

Naafgat moet 58,1 zijn. Als er een "vreemde" velg gemonteerd wordt, met een groter naafgat, hoort er een naafgat adapter geplaatst te worden. Dat is omdat het naafgat voor de centering zorgt.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by oetker » Sun May 10, 2015 10:27 pm

De meningen zijn hierover nogal verdeeld.
De bouten zijn conisch dus past maar op 1 manier tenzij ze op de wielen uitgesleten zijn.
De ene zegt de bouten moeten voldoende zijn en de ander zegt absoluut noodzakelijk.
Die ringen zijn van plastic.
Zou zo'n plastic ringetje zoveel krachten kunnen opvangen?
het gaat niet om grote bedragen om dit correct te hebben.
Ik zal de 2.2 daar is op controleren, alhoewel ik geen trillingen heb.
De trillingen die ik had in beide Murena's werden veroorzaakt door onbalans in de remschijven.
Bij beide Murena's heb ik nieuwe geplaatst waarna het trillen over was.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Trillende wielen

Post by Richard » Mon May 11, 2015 6:30 am

wat is by-the-way het ET van originele velg ?
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by oetker » Mon May 11, 2015 7:04 am

ET 29
Regels zeggen dat je er beter niet meer dan 5mm van af mag wijken.
Regels zijn er om overtreden te worden maar grote afwijkingen belasten de wiellagers wat meer.
Zelf heb ik op de 2.2 nu ET 25 zitten dus 4 mm naar buiten.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Trillende wielen

Post by Richard » Mon May 11, 2015 7:49 am

hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, wat mooi staat en verantwoord is etc. ik zag onderstaande, 6J volgens mij en Merk Aluett, 4x98, E.T. 35, Naaf 58.1. Maargoed dat gaat wel erg ver naar binnen dan
velgen_Alfa.jpg
velgen_Alfa.jpg (306.1 KiB) Viewed 3129 times
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by oetker » Mon May 11, 2015 12:04 pm

6 mm naarbinnen.
Nooit uitgetest hoe dat gaat.
Meeste Alfa wieltjes hebben ET 35.
spoorverbreders ?
10 mm zou mooi zijn dan.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Richard
Posts: 1774
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Trillende wielen

Post by Richard » Mon May 11, 2015 12:20 pm

ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
Dodge Challenger 3.6L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Matra Murena 1.6, 1982
Honda PCX125, 2015

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by bart_heemskerk » Tue May 12, 2015 7:59 pm

Richard wrote:hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, ..


Dat is een goed idee

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1564
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Trillende wielen

Post by Muddy Bandit » Tue May 12, 2015 10:22 pm

Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html



Ik gebruik die dingen (dikte 35 mm, aluminium) al vele jaren op m'n 4x4, heb er nog nooit geen problemen mee gehad... en m'n 4x4 wordt echt wel stevig gebruikt, zowel on-road met 3 ton aan de trekhaak als serieus offroad.
Zijn trouwens deze, dus geen losse vulschijfjes tussen naaf en wiel maar serieus vastgebout aan de naaf.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

En ik bedenk me net... de Matra Rancho Grand Raid heeft ze al fabrieksaf op de achteras zitten. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Trillende wielen

Post by MatraMurena.nl » Wed May 13, 2015 12:19 pm

Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is

ook geen goedkope oplossing trouwens......

http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html


Spoorverbreders zijn geen probleem mits je ze gebruikt met een centreerrand op de verbreder (dus niet 10mm gaan verbreden met een vlakke plaat).

Ik heb 10mm verbreders om de voorzijde wegens et38 wielen (nu et 28).
Deze is gecentreerd over de naaf en heeft weer een nieuwe opstaande rand van 58,1mm voor centreren van het wiel.

Bij de murena zit de remschijf achter de naaf. De afstand tussen velg en schroefdraad is met een 10mm verbreder dus ook maar 10mm.
Bij veel auto's zit een remschijf voor de naaf. Deze is ook al gauw 10mm. Dus waarom zou een spoorverbreder niet kunnen maar een remschijf wel.
Het kan dus gewoon.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

Post Reply