alfa 2.5 v6 in matra murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
corder
Posts: 29
Joined: Thu Feb 28, 2013 11:03 pm

alfa 2.5 v6 in matra murena

Post by corder »

Weet iemand of dit gaat passen?
wie heeft er ervaring mee?
alvast bedankt
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Met veel kunst en vliegwerk zal dit gaan passen denk ik. Maar dan zit de motorruimte ook echt helemaal vol. Dit temeer omdat het 2.5 literblok een 24 klepper is. Dus bredere koppen = meer ruimte nodig.

Er rijden diverse murena's rond met een 12 klepper V6, maar een 24 klepper heb ik nog niet gezien. Het schijn ook zo te zijn dat de 12 v betrouwbaarder is en minder onderhoud nodig heeft.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Als je de motorwand in de kofferbak voor een gedeelte uitzaagt, en weer 15 cm dieper in de kofferbakzet en weer verstevigt met een vierkantprofiel heb je ruimte genoeg om de 24-klepper er in te bouwen. De nieuwe motorwand niet lassen , maar schroeven , zodat de motor kantelen kan bij het kleppen stellen én aan de achterste bank kan je dan ook beter aan.

Deze motor heeft op het forum de naam slechter dan de 12-klepper te zijn , maar dat was alleen in de beginperiode. Neem je een recente motor ( zou ik zowiezo doen ) dan is deze net zo betrouwbaar als de 12-klepper.

Heb deze ombouw bij de Cours de Cote de Mont Dore gezien, waarbij ook nog de hele achterkant in één keer omhoog kon, zodat je goed aan de motor en achterwielophanging kon werken.

Houdt er wel rekening mee , dat een omgebouwde Murena geen waarde voor de lefhebbers meer heeft, dus de kosten van zo'n ombouw komen er nooit meer uit. Ga je boven de 200 PK, dan ook je remmerij aanpassen, anders vinden we hem binnen de kortste keren op de sloop terug.
Succes met de opbouw en mogelijk tot ziens op de volgende MATRA-Borderline in Limburg
The Pete
Post Reply