Hoe osmose te voorkomen tijdens de wintermaanden?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Hoe osmose te voorkomen tijdens de wintermaanden?

Post by gydomatra »

Een van mijn murena's staat deze winter buiten . Dit vanwege het ontbreken van overdekte stallingsruimte. Nu is de lak in redelijke tot goede staat met bijna geen osmose. Graag wil ik dit zo houden , maar ik weet niet of dit gaat lukken met de komende wintermaanden voor de boeg. Hoge lucht vochtigheid , ijzel en sneeuw zorgen ervoor dat vooral de liggende carrosseriedelen te lijden hebben.

Maar nu dus de vraag hoe osmose in deze weersomstandigheden te voorkomen? Zelf dacht ik aan een dikke laag was/wax op de lak zodat het vocht als druppels van de lak afglijdt.

Iemand anders goede ideeën?
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik vrees dat je langs de buitenzijde van het polyester niet veel kan doen om osmose tegen te gaan. Osmose ontstaat doordat waterdamp vanuit de binnenzijde naar buiten wil, maar gevangen zit onder een dampdichte laklaag. Wanneer de zon schijnt zet de waterdamp uit met de bekende blaasjes tot gevolg.
Dit alles heeft te maken met het feit dat het polyester in de tijd van onze Murena's nog niet de kwaliteit had van hedendaags polyester.
Het beste dat je kan doen om osmose te voorkomen is ook de binnenzijde lakken zodat je een water en dampdichte laag verkrijgt. Ik heb ooit de raad gekregen om in plaats van lak modern polyester hars te gebruiken, dat zou goedkoper zijn dan lak, of een mengsel van hars en lak.
Ofwel proberen droog te stallen, maar ik heb begrepen dat dit niet mogelijk is.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Binnenzijde van polyester nooit gaan aflakken, het materiaal moet waar mogelijk kunnen blijven ademen.
Behandelen met een vochtafstotend impregneermiddel zoals siliconenspray, spuitwas o.i.d. is wel mogelijk, dit voorkomt vochtindringing.
Verder grote dagelijkse temperatuurverschillen zoveel mogelijk vermijden, dus waar mogelijk stallen in de schaduw.

Deze tips heb ik gekregen van de spuiter die de Grand Raid heeft gespoten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga in ieder geval de lak goed in de was zetten. Kan zowiezo geen kwaad en het beschermt de lak. Binnenkant inspuiten met vochtafstotend middel is niet zo makkelijk. Vaak zit het een en ander dichtgebouwd. Ik ga wel proberen om een soort van carport te maken . Dit om sneeuw en ijzel op de lak te voorkomen. Ik hoop dat ie zo goed de winter doorkomt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn 2.2 heeft een zware winter buitengestaan.
Geen extra osmose gegeven.
Dat speelt eerder in de zomer.
Image
Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply