olielampje dashbord brand niet...

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

olielampje dashbord brand niet...

Post by gydomatra »

Bij de murena waar ik aan bezig ben brand het olielampje niet als ie op contact staat. Ik neem aan dat ie dus ook niet brand als het oliepeil te laag staat.
De oliedruksensor is wel aangesloten en dat is te zien aan de meter op de cockpit.
Het gaat hier om een omgebouwde murena. 2.2 naar V6.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Zit er origineel op het 2.2 blok een aansluiting voor het olielampje?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Een murena heeft geen oliedruk lampje, maar een olienivo lampje. Dat zit aangesloten op de peilstok.

Een v6 heeft dat niet, dus OF het lampje is niet aangesloten OF het is aangesloten op de v6 oliedrukschakelaar.

Voor het lampje is een aparte oliedrukschakelaar nodig.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het olielampje op de 2.2 werkt met een sensor op de oliepan onder de motor die een moduul onder het dashboard stuurt.
Dat is een speciaal dingetje die oliepeil meet.
Dus niet druk want daar heb je de meter voor.
Normaal zit die op deze plek (NB:daar zit bij mij nu een andere sensor voor olietemp)
Image

Omdat je die niet meer hebt werkt dt lampje dus niet meer.
Normaal gaan daar 2 gele draadjes naar toe vanaf het moduul onder het dash.
Edit.
Bart was me voor zag ik

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Image

Fotootje van hoe het bij mij zit.
Een T-stuk met de orginele matra oliedruksensor voor de meter op het dashboard, en een oliedruk schakelaar voor het lampje.

Om het lampje te laten werken moet er een aanpassing gedaan worden in het olieniveau relais.
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Heren, ontzettend bedankt voor de bijdrage. Erg mooi dat we samen hier over veel info beschikken.

De oliedruksysteem heb ik voor mekaar. De sensor zit bij de v6 tussen de cilinderrijen in en is aangesloten op de meter. Alles werkt.

De V6 heeft wel een oliesensor. Zit aan het einde van een soort stok (geen peilstok) die eindigt in het carter. Bovenkant heeft een aansluiting voor 2 draden. De gele draden waar Herman het over had zal ik eens opzoeken bij deze murena. En dan verbinden met de olieniveausensor.

Die gele draden komen toch niet in de motorruimte via de 6 a 7 dradige stekker rechts in de motorruimte? Ben ze namelijk nog niet tegen gekomen.

Ik zal van de week eens kijken. Stekkertjes erop, monteren en klaar is het hoop ik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De gele draden gaan de draadboom in die boven tegen het schutbord loopt.
Niet via die stekker dus.
Ze komen stuurzijde onder het dashbord op een moduul terecht.

herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Kan iemand mij vertellen waar de klemmen in die stekker op het moduul nog te krijgen zijn? Bij mij is een klem zo geoxideerd dat hij geen contact meer maakt.

Alvast bedankt.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

talbotmatra wrote:Kan iemand mij vertellen waar de klemmen in die stekker op het moduul nog te krijgen zijn? Bij mij is een klem zo geoxideerd dat hij geen contact meer maakt.

Alvast bedankt.
Zet is een foto van wat je zoekt.
Dat maakt het gelijk duidelijk.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

bart_heemskerk wrote:Image
.
Ik had op mijn murena ook een extra oliedruklampje (eveneens met zo'n T stuk: zat origineel op mijn Solarablok) en een extra temperatuurlampje geplaatst. Extra waakzaam, als 1 van beide oplichtte..dringend stoppen. Het olieniveaulampje had soms kuren, dus daar vertrouwde ik niet op. :-?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de 2.2 zoiets gemaakt.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Ik heb vandaag de V6 gestart en de 2 gele draden aangesloten op de oliepeilzender van de V6.

Als ik het contact aanzet dat knippert het olielampje op het dashbord 1 keer en blijft dan uit.
Wanneer de motor loopt dan blijft het lampje uit.
En wanneer ik de gele draden loskoppel van de oliepeilzender dan blijft het lampje knipperen. Deze situatie is dan hetzelfde als er niet genoeg olie in het carter is.

Weet iemand of bovengenoemde situatie klopt? is dit hetzelfde als bij een murena met 2.2 motor? Vreemd vind ik het wel als het lampje 1 keer knippert als je het contact aanzet. Ik meende dat dan het lampje moet blijven branden tot dat je de motor start.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb het infamous instructieboekje van de 2.2 er maar even bij gepakt want het heeft bij mij nooit gewerkt.
Image

Is correct dus.
Hoe ziet die sonde op de V6 eruit?
Voor de 2.2 is die onmogelijk nog te leveren.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Herman, bedankt voor je duidelijke foto van het instuctieboekje. Duidelijke taal dus en gelukkig allemaal in orde. Lampje knippert 1 keer en blijft dan uit. Maar dit is denk ik toch geen betrouwbaar systeem om olie te peilen. 1 keer in de 2 weken even via de gewone peilstok peilen is betrouwbaarder.

De sonde is ongeveer 15 a 16 cm lang en gaat op de scheiding van carterpan/onderblok het blok in. Draad is denk ik M10 of M12. De sonde zit pal naast de oliepeilstok. Is misschien wel voor de 2.2 te gebruiken, maar dan moet er wel een gat geboord en getapt worden.

Foto heb ik helaas even niet voor handen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit is echt wel interessant voor de mensen die het 2.2 systeem origineel werkend willen..
Die stokken zijn onvindbaar en 15 cm is wel toepasbaar lijkt me.
Er zit al een M22 gat in het carter dus daar is wel wat op te verzinnen.
Image

@ Gideon,
Nou zou het fijn zijn om te weten welke Alfa motor en bouwjaar er in zit bij je.
Dan kunne we uitzoeken hoe of wat.
Als jer nog in de gelegenheid bent fotomateriaal te plaatsen laat het niet na zou ik zeggen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

oetker wrote:
@ Gideon,
Nou zou het fijn zijn om te weten welke Alfa motor en bouwjaar er in zit bij je.
Dan kunne we uitzoeken hoe of wat.
Als jer nog in de gelegenheid bent fotomateriaal te plaatsen laat het niet na zou ik zeggen.

Herman
Het gaat om de bekende 3.0 V6 12 klepper uit onder andere de Alfa 164. bouwjaar 1987 tot 1993(?) Maakt niet uit welk vermogen het blok heeft. Misschien dat de 24 klepper ook dezelfde olieniveauzenderstok heeft. Fotootje komt eraan.

Die koperen plug origineel bij de 2.2 gaat die aan de zijkant het oliecarter in? Kan het zo even moeilijk aan de hand van de foto plaatsen. De olieniveaustok bij de alfa gaat bijna recht baar beneden.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote: Die stokken zijn onvindbaar
Idd het lijkt wel of e.e.a.verzamelaar ze allemaal heeft opgekocht :lol:
Attachments
20141028_103259.jpg
20141028_103259.jpg (148.71 KiB) Viewed 10472 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Dat zijn de stokken voor de 1.6 qua onvindbaarheid ongeveer 8/10. De 2.2 sensor die Herman bedoeld is qua onvindbaarheid 10/10, die zijn echt nergens meer te vinden.

Voor mijn 1.6 heb ik ook alles wat Peugeot nog had gekocht, en ik heb een alternatief mocht het helemaal niet meer werken.

Voor de 2.2 zit er niks anders op het af te doppen als het niet meer werkt. Of een vergelijkbare sensor vinden....
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Die sensoren voor de 2.2 zijn echt al jaren onvindbaar. Het lampje werkte niet op mijn 2.2 toen ik die in november 2000 kocht, bleken de draden aan de sensor afgeknipt en het lampje eruit te zijn gehaald. Navraag bij Ruud (Carjoy) leerde dat hij die sensoren ook al een tijdje niet meer had. Dus zeg maar rustig dat ze al 15 jaar niet meer te vinden zijn.

Heb je de tules binnen inmiddels?
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

in de afbeelding een olieniveaustok van de 3.0 V6. Misschien dat ie past als je de 2.2 olieniveauhouder in kort?

Image
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even nameten dan maar.
Image
Image

Gaat wel passen en werken zo te zien.
Alleen de schroefdraad moet misschien een adapter op.
Is kijken of ze ook te vinden zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou, 15 minuten zoeken leverde al een aantal resultaten op.
Buiten Alfa zitten deze stokjes ook in Fiat Tipo en Tempra
Ook Lancia heeft ze gebruikt en er zijn zelfs meerdere fabrikanten geweest.

Lancia nummer 7588785 en zit in Dedra Delta en Thema.
Fiat nummerHetzelfde in Tipo 2000 en Croma.
Alfa nummer. 16354 70.30024

je moet wel bereid zijn iets van 50-100 Euro met verzend te dokken en een aanpassing vd aansluiting te doen (M22 en/of stekker).
Hier een paar dingen die ik evn snel tegenkwam.

http://www.ebay.it/itm/SENSORE-SENSORE- ... 0564232563

http://www.ebay.it/itm/7759764-7588785- ... 56682cf7ee

http://www.ebay.it/itm/BULBO-ASTINA-LIV ... 3375ee55e6

http://www.ebay.it/itm/60574815-SENSORE ... 4184eed168

Zoek maar is op de Italiaanse Ebay ( www.ebay.it ) met deze zoekactie
SENSORE LIVELLO OLIO MOTOR

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply