Page 1 of 1

Hakerige besturing 1.6

Posted: Wed Aug 27, 2014 9:48 pm
by murena81
Sinds een poosje stuurde mijn 1.6 wat zwaar en hakerig.
Het stuur draaide ook niet echt mooi terug naar recht-uit stand.
Voelde vervelend, vooral op rotondes.

Gisteravond de voorkant maar eens opgekrikt om voor de veiligheid eea te controleren.

Wielen eraf een stuurkogels los om de fuseekogels te voelen, liepen prima.
Stuur voelde nog steeds hakerig.

Kruiskoppeling losgehaald liep mooi licht, stuurkolom liep mooi licht, stuurhuis niet.
Stuurhoezen los, tandheugel mooi vet.

Uit eindelijk moest het dus ergens bij het rondsel vandaan komen dat de heugel beweegt.

Het rondsel is aan de onderkant gelagerd met een kogellager, afgedekt met een metalen dekseltje.
Aan de kruiskoppelingkant, (in de buitenlucht) met een glijlager.

Bleek dat het glijlager na zoveel jaren droog gelopen was, beschermrubbertje eraf gehaald, boel aan de buitenkant zo goed mogelijk schoongemaakt en wat versnellingsbak olie erin laten lopen.
Geen vet want dat kruipt niet in het glijlager.
Rubbertje weer terug, en alles weer terug gemonteerd.

Proefritje was zeer bevredigend, sturen gaat weer heerlijk licht en soepel zoals ik het gewend was!
Nu elk half jaar ff een druppeltje olie onder het rubbertje laten lopen.

Posted: Thu Aug 28, 2014 11:09 am
by oetker
Ook de naaldlagers in de stang naar boven en de kruistukjes zelf kunnen wel meestal wel wat vettigheid gebruiken.
Nu heb ik onlangs de stuurkogels gewisseld en moet me stuurhuis afgesteld worden op hoogte.
Ben nu zelf maar een lasergevalletje aan het maken want er is geen hond met een uilijn installatie die er aan wil beginnen hier.
Alleen snel geld is schijnbaar nog belangrijk bij de heren uitlijnboeren.
Beetje draaien en 50 Euro kassa, verder komen ze niet meer.
Staat meestal wel een installatie van een vermogen en wat ze doen gaat ook goed met een touwtje.

Herman

Posted: Thu Aug 28, 2014 9:37 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote: Ben nu zelf maar een lasergevalletje aan het maken want er is geen hond met een uilijn installatie die er aan wil beginnen hier.
Bij de bouwmarkten koop je voor pakweg 4-5 tientjes al een hobby kruislijnlasertje, deze zijn (samen met de uitprintbare meetschalen in het werkplaatshandboek) prima geschikt voor het uitlijnen van je auto.
En een set trekstangen om tussen je schokbrekerbevestiging te zetten tijdens het uitlijnen heb ik hier beschikbaar, geef maar een gil als je die nodig bent.
:wink:

Posted: Fri Aug 29, 2014 8:17 am
by oetker
Hallo Patrick
Zo'n kruislasertje vond ik vorige week bij de Lidl voor een 10tje.
Nog even een constructie verzinnen om hem op te hangen aan de wielen.
De stangetjes wil ik wel lenen van je.
Uiteraard tegen kosten mijnerzijds.
Zijn ze hetzelfde als voor de Murena?
Zie foto

Posted: Fri Aug 29, 2014 6:43 pm
by Muddy Bandit
Die trekstangen zijn hetzelfde, allemaal "principe Simca 1100". :lol:

PB me je adres even (ben ik weer eens kwijt geraakt :oops: ), dan stuur ik ze wel op.
En laat ze dan maar mooi bij jou liggen, mocht ik ze ooit nog eens nodig hebben dan meld ik me wel. :wink:

Posted: Fri Aug 29, 2014 10:01 pm
by oetker
done

Posted: Sat Aug 30, 2014 12:33 pm
by bart_heemskerk
Zoiets?

Image
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2745

De laserbeugel kan je wel van me lenen.

Posted: Sat Aug 30, 2014 2:23 pm
by Richard
ik houd me aanbevolen voor een stappenplan. heb weinig verstand van dergelijke zaken dus wat bijles is altijd fijn. kan ik zelf er ook eens aan de slag

Posted: Sat Aug 30, 2014 8:45 pm
by oetker
Hier zit ik elf ook een beetje in het leerproces.
I heb wel ontdekt dat uitlijners met moderne apparatuur me geen stap verder brengen.
Gedoe met touwtjes is ook niet alles.
De 2.2 had diverse problemen op de kogels en in het stuurhuis.
Zodra je ergens wat veranderd is het vaak naadje.
De 1.6 stuurde excelent maar had 0,iets speling op een stuurkogel.
Stuurkogels vervangen en uit laten lijnen en het is gelijk naadje.
Om nu niet altijd 50 Euro te hoeven af tikken na elk experiment moet ik zelf maar is wat verzinnen.

@ Bart
Bedankt voor het aanbod maar wil eerst zelf iets proberen te maken wat op meer auto's bruikbaar is voor Peter.
Als het niet lukt neem ik nog even contact met je.

Groet Herman

Posted: Sat Aug 30, 2014 9:18 pm
by Richard
het wordt vast een leerzaam topic :D

Posted: Sat Aug 30, 2014 9:38 pm
by oetker
Bart had in zijn topic het al excelent beschreven.
De murena is daar voorin best gevoelig voor kleine veranderingen maar denk dat grootste problemen toch uit het stuurgedeelte voorkomen.
we gaan het bestuderen.

Herman

Posted: Mon Sep 01, 2014 9:07 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote: De stangetjes wil ik wel lenen van je.

Het pakketje stangetjes is onderweg naar Tiel.
Ik vond tijdens de zoektocht in de schuur de home-made spansleutel voor de torsiestaven ook nog terug, dus die heb ik er meteen maar bij ingepakt... ligt hier anders ook maar stof te verzamelen. :wink:

Posted: Mon Sep 01, 2014 11:36 pm
by oetker
Mooi Patrick en alvast bedankt voor de snelle actie.
Zal er goed voor zorgen zolang het hier ligt 8)

Herman

Posted: Thu Sep 04, 2014 7:18 am
by oetker
De spullen van Patrick waren gisteren al binnen.
Heb eind oktober de brug weer 2 weken tot me beschikking.
Wat zaken voorbereiden en voor de laser een constructie verzinnen.
Dat is dan 1 vd klussen die dan plaatsvinden.

@ Muddy
Mogen deze spullen doorgeleend worden in de club als iemand ze nodig heeft?

groet Herman

Posted: Thu Sep 04, 2014 11:10 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:
@ Muddy
Mogen deze spullen doorgeleend worden in de club als iemand ze nodig heeft?
Algemeen gebruik Herman, het belangrijkste is dat de Matra's gewoon blijven rijden.
Ik heb dat spul toch niet meer nodig, dus doe bij deze afstand... wat mij betreft ben jij of MatraMania de nieuwe eigenaar. :wink:

Posted: Fri Sep 05, 2014 7:32 am
by oetker
OK bedankt Patrick.
Mocht iemand ze nodig hebben zijn ze dus beschikbaar.

Image

Herman