Page 3 of 4

Posted: Mon Mar 30, 2015 8:57 pm
by oetker
Vermoedelijk is het anders maar dat zou bekeken moeten worden.
Ik ben nu bezig om een carb van TaboltMatra/Youri over te nemen.
Deze is voor een 1.6 Horizon dus 90 pk.
Misschien sproeiers aanpassen

Herman

Posted: Tue Mar 31, 2015 5:21 pm
by jurgen M
oetker wrote:Vermoedelijk is het anders maar dat zou bekeken moeten worden.
Ik ben nu bezig om een carb van TaboltMatra/Youri over te nemen.
Deze is voor een 1.6 Horizon dus 90 pk.
Misschien sproeiers aanpassen

Herman
Ik heb op mijn Murena ook even een Solara 90pk gehad; draaide veel mooier tot 3500 toeren, maar miste vermogen. (solara had 90000km, murena meer dan 200.000 km) Heb later de dichtingen en sproeiers vernieuwd van de murenacarburator, maar toch bleef hij kuren hebben. De solaracarb gaf geen problemen, maar ook geen acceleratie.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Wed Apr 15, 2015 7:54 pm
by oetker
Ik heb de carb. van Youri binnen.
Deze is voor een Solara maar dat is een breed begrip.
Daar zijn wel 10 verschillende op gemonteerd geweest.
Daarvoor heb ik dan ook de Solara WPH boek er maar bij gekocht.
Daar staan alle types haarfijn in beschreven.
Image

De carb die ik heb wijkt behoorlijk af van de Murena carb.
Auto choke en die zit in de weg dus er afgehaald.
Image

Zo zit deze vacuum aansluiting er niet op.
Image
Dat is niet erg want de acceleratiepomp wordt van binnenuit bedient dus heb hem ook niet nodig.

Dit is ook anders, de choke bediening.
Image

De kelkjes zijn 1mm kleiner 28 ipv 29mm.
Image

De gasklepbediening over gezet.
Oude situatie.
Image
Image

Na overzetten.
Image

De eindaanslag werkt niet goed, gaat voorbij max opening.
Image

De bevestiging vd chokekabel is er niet en dat geeft hoofdbrekens.
Image

Getracht de chokebediening aan te passen.
Image
Image
Image
Image

Komt in de knoop met de gaskabel bediening.
Image
Image

Dit ging dus niet.
Dan maar een andere aanpassing proberen.
Image
Image

Gaat net binnen de gasbediening door en de kabel moet schuin omhoog naar voren getrokken worden.
Dat is mogelijk maar moet een constructie voor gemaakt worden.
Image
Voorlopig maar even zo gelaten en gestart.


Hij loopt, en niet slecht maar de choke zal nog wat voeten in de aarde hebben om werkend te krijgen.
Ik kan rijden maar ga op zoek naar een originele.
Niet aan te raden deze actie.
Heeft me de hele week bezig gehouden en eigenlijk een halve oplossing.

Nu ik toch bezig was dit ook maar even vervangen.
Vlotter was lek en wees verkeerd aan.
Tijdens alle testen voor de zekerheid maar benzinepomp met de juiste druk gezet.
De oude is weer in gebruik genomen wat mankeerde niets.
Image
Image

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Thu Apr 16, 2015 8:05 pm
by Urbain
Herman,

Als het niet origineel is, is het inderdaad een hele klus om het werkend te maken. Als het dan toch lukt geeft dat wel veel voldoening.
Die lekkende tankvlotter komt blijkbaar vaker voor, ik heb hem ook moeten vervangen.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Sat Apr 18, 2015 9:44 pm
by bart_heemskerk
Herman, ik heb de carburateur nog in bezit van die van mijn murena komt. Heb jij er wat aan?

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Sun Apr 19, 2015 12:33 pm
by oetker
Je hebt PM

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Thu Apr 30, 2015 3:02 pm
by oetker
Bart was op weg naar zijn vakantieadres nog even op visite.
Hij had een cadeaux bij zich wat al sinds 2002 op zolder stond.
Image
Image

Een originele carb met wat extra's
Image
Image
Bedankt Bart.
Deze ga ik netjes maken en gaat na de zomer er in.
Het probleem met de choke van de andere is niet goed op te lossen zonder zwaar ingrijpen.
Hij start nu zonder choke maar als het wat kouder wordt dan gaat dat een probleem worden.
Ga ik nog over puzzelen.

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Thu Apr 30, 2015 7:51 pm
by Urbain
Herman,

Nu dat je het juiste type hebt, zal het wel lukken.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Fri May 08, 2015 8:37 pm
by oetker
De carb van Bart gereinigd en wat rubber vernieuwd.
Lekte iets bij de entre.
Vlotter getest.
Image
De 30 mm kelkjes geplaatst.
Ik heb er evt 185 sproeiers bij dus misschien wat vermogenwinst.
Image
Helaas zit het brons busje ook muurvast onderin.
Tot nu toe heb ik er maar 1 busje uit alle carbs kunnen krijgen.
Image

Klaar voor de test.
Image

Geplaatst en testrit gemaakt.
Ook hier problemen met oppakken acceleratie.
Die busjes moeten uitgeboord en de pumpjets vervangen (enigzins verstopt).
Dit moet absoluut goed zitten anders heb je een beroerd lopende auto.

Uiteindelijk heb ik de originele carburateur van de sloper opgelapt.
Heb een dubbele truc uitgehaald.
De koperdraad onderin gezet.
Image

Heb op de kelkjes rubber O-ringen gezet.
Image

Vervolgens de kelkjes er muurvast in gemept.
Enigste goede pumpjet geplaatst.
Image
Het is ook uitermate belangrijk dat het rubber op de pumpjet goed aansluit.
Als dat niet zo goed sluit dan accelereert de wagen ook niet goed.

Carburateur geplaatst en afgesteld.
Voor het eerst heb ik het volle vermogen gevoeld van de Murena.
Hij gaat als de brandweer en de acceleratie en oppakken is goed.
Nu nog kijken of het zo blijft.
Had zo hard gereden dat het water kookte.
De vin sloeg niet aan dus alvast weer een klus voor morgen.

Hiermee kan ik de carb story afsluiten.
Ga in de andere carbs de brons busjes uitboren.
Die zijn niet los te koop maar heb deze 1 besteld van een Fiat.
http://www.ebay.co.uk/itm/291260181691? ... EBIDX%3AIT
Liefst had ik de originele pumpjets nieuw gekocht.

Daar ga ik het bronzen busje uithalen en kijken of het past in de andere pumpjets
De solara carb doet het ook en ga ik nog aanpassen.
Kelkjes opboren, sproeierbezetting en choke aanpassen.
Mist iets vermogen zoals Jurgen al aangaf, maar zuiniger.
Uiteindelijk zal ik 2 reserve carbs overhouden.

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue May 10, 2016 10:35 pm
by talbotmatra
De grotere chokes gaan ook niet werken, normaliter is de stelregel; des te groter de chokes, des te hoger het punt waarop het vermogen komt.

Normaal is 29, deze chokes zijn 30 en dat maakt een wereld van verschil.
Een truc om de auto beter te laten lopen onderin; chokes van 28mm plaatsen en de acceleratienok op de carburateur verhogen. Hierdoor zakt de powerband meer naar onderen en wordt meer brandstof direct ingespoten vanuit stilstand naar deellast.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Mon Apr 23, 2018 10:16 pm
by oetker
Ik heb de pump-jets waarschijnlijk gevonden.
Ze zijn er in grootte 40 en 50.
Heb om verzend van de verkoper gevraagd en ga even kijken welke maat nodig is (NB: 40 of 50).
Vermoedelijk 40.

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Mon Apr 23, 2018 10:42 pm
by Urbain
Herman,

In mijn Murena zit een 50 en ik denk dat dit te groot is, met een colortune bougie vind ik dat de gele gloed te lang blijft duren na eens plots gasgeven zodat de acceleratiesproeiers in werking treden. Ik ga eens zoeken of ik ook nog een 40 heb.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Mon Apr 23, 2018 10:48 pm
by oetker
Ik heb er hier 1 die 40 heeft.
Zal morgen ook wat andere carbs open trekken.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 3:39 pm
by GODFRIED
Ik heb eens gekeken bij enkele bagheera carburators. De kelken zitten allemaal vast, er is geen beweging in te krijgen. Of ze vergrendeld zijn via een nokje weet ik niet, dit is niet gemaakt om te verwijderen. De bovenste buisjes zijn aan de zijkant iets geklonken.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 3:57 pm
by oetker
Als ze niet naar onderen gezakt zijn dan is het goed.

Ik heb wat pumpjets bekeken en 3 x 40 en 1x 50 gevonden.
De 40s kwamen uit enigzins werkende carbs. zowel DCNVA als DCNVH
De 50 weet ik niet waar die uit komt.

De Duitse leverancier levert ze compleet met bronzen bus en kogeltje.
Op zijn website kosten ze €13.50 per stuk en via E-bay GBP 18.31 ex verzend.
Via E-bay kost verzend van meerdere € 5.-
Ik denk er over waar te bestellen.

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 4:13 pm
by ALAIN VAN AKEN
40 zijn de juiste, je hebt er 3 waarom dan nog bestellen. Tussen die 3 zit toch wel 1 goede?

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 4:19 pm
by oetker
Het probleem is dat de bronzen busjes en kogeltjes vaak verdwenen zijn na een revisie door een onverlaat.
Soms zit het busje zo vast onderin dat je het uit moet boren waarna de pumpjet onbruikbaar is.

Hier worden ze geleverd op de website. (goedkoper.)
http://www.di-michele.de/html/36_dcnv_h.html

Hier bij E-bay (zelfde leverancier.)

https://www.ebay.de/itm/Pumpenduse-Pump ... 9c42a52dcc

Misschien iets voor de club?

Is de eerste keer dat ik ze tegenkom in een shop.
Bij Maserati vroegen ze € 70.-

Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 4:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
Die firma ken ik,leveren oa delen voor onze kits.
Moet toch nog enkele dichtingen voor de 2.2 kits hebben, zal er enkele van de pumpjets bij bestellen.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 4:50 pm
by oetker
Bestel er voor mij maar 2 bij, en denk dat Urbain ook nog wel wil hebben.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 5:12 pm
by ALAIN VAN AKEN
Heb nog een (vreemde) 36 DCA en denk zelfs dat die dezelfde heeft.
Ik bestel er enkele (maat 40).

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 8:06 pm
by Urbain
Alain,

Als je toch pupjets gaat bestellen, wil je dan voor mij er ook 2 bestellen?

Bedankt,

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 8:46 pm
by Urbain
Alain,

Kun je eventueel ook de rubbertjes hiervoor bestellen, op mijn oude carb's zijn die allemaal verhard. (zijn blijkbaar hetzelfde als voor de ralenti sproeiers)
Ik heb vanavond even gekeken en heb geen enkele pumpjet met maat 40. Alles heeft 50, daarvan is er eentje afkomstig van een 1308GT.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 9:12 pm
by ALAIN VAN AKEN
Herman, Urbain,

Bestel er al zeker 2 x 2 voor jullie en nog wat reserve voor in stock. Zal eventueel ook wat rubbertjes extra bestellen. Check zelf nog even de mat 40 of 50.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 9:51 pm
by oetker
Bij mij is bijna alles 40 en denk ook dat het dat moet zijn.
Paar rubbers zijn ook welkom.

WPH zegt hier dit
Weber 40.jpg
Weber 40.jpg (149.82 KiB) Viewed 10346 times

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Tue Apr 24, 2018 9:55 pm
by ALAIN VAN AKEN
Klopt Herman, was zeker van de 40 maar dubbel check kan nooit kwaad.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Fri Apr 27, 2018 8:55 am
by ALAIN VAN AKEN
Bestelling is geplaatst, even afwachten tot levering :wink:

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Fri Apr 27, 2018 9:44 am
by oetker
OK, mooi.
We horen wel hoe het afloopt.

Groet Herman

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Fri Apr 27, 2018 4:28 pm
by ALAIN VAN AKEN
Italiaanse stukken door een Duitse firma voor onze Franse Matra's geleverd. En als bestemming een Belgisch of Nederlands clublid. :wink:

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Fri Apr 27, 2018 7:53 pm
by Urbain
ALAIN VAN AKEN wrote:Italiaanse stukken door een Duitse firma voor onze Franse Matra's geleverd. En als bestemming een Belgisch of Nederlands clublid. :wink:
Dank zij een ééngemaakt Europa is dit tegenwoordig normaal. Vroeger zou dat allemaal wel wat moeilijker geweest zijn, en waarschijnlijk ook nog duurder door allerhande invoertarieven.

Alain, bedankt voor de bestelling.

Re: Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Thu May 03, 2018 8:47 pm
by ALAIN VAN AKEN
Hey Herman & Urbain

Vandaag geleverd: de pumpjets en dichtingen.
Had er 6 besteld.Dus mocht een lid er nog eentje willen, er zijn er nog 2 in clubstock.
Urbain zaterdag werk ik in Beveren, zal in Berchem de ring opgaan dan steek ik ze vroeg in de morgen in je brievenbus.