Page 2 of 4

Posted: Thu Mar 19, 2015 7:21 pm
by oetker
Ik heb de pumpjets verwijderd en niets aan gevonden.
Ik heb ze er weer los in gegooid zoals ik ze vond bij demontage.
In principe maakt het volgens mij weinig uit of ze in de pumpjets zitten of onderin liggen.
Kogeltje hoeft door eigen gewicht alleen maar af te sluiten.
Hij zal misschien een fractie meer benzine spuiten bij vraag.
Na deze actie nog steeds geen pomp opbrengst.

Ik heb de pomp nog maar een keer uit elkaar gehaald en het blijkt dat het nieuwe membraam niet in orde is.
Ik heb de oude terug gezet en hij gaat weer als de brandweer.
Ik zie ook niets meer bruisen.
We testen uit of 5 mm Wynns gasket kit tussen de kelkjes gaat volhouden en misschien plaats ik het kogeltje nog wel een keer in de pump-jet

Herman

Posted: Thu Mar 19, 2015 8:56 pm
by Urbain
Zo lang het kogeltje afsluit zou het moeten werken, maar ik weet niet of het daar onderin niet te veel bewegingsvrijheid heeft en zijdelings weg kan.

Die pumpjets zijn blijkbaar nogal kritisch.
Ik had, omdat die vorige uit elkaar gevallen was, er eentje uit mijn reserve carburator in gezet. Maar deze gaf aan één zijde een iets dunnere straal. Aanvankelijk voelde ik tijdens het rijden niets, maar bij koud weer haperde de motor weer ietsje bij het versnellen. Blijkbaar moet hij meer eten krijgen als het koud is...
Ik heb nu de oude (gerepareerde) er terug in gezet en nu is het probleem(pje) weer van de baan.

Posted: Fri Mar 20, 2015 6:38 pm
by bart_heemskerk
in mijn Mazda carb zitten er gewichtjes op de kogeltjes. Een cilindrisch stukje messing. Misschien dat zoiets ook in de weber hoort?

Posted: Fri Mar 20, 2015 7:35 pm
by oetker
Ja het luistert vrij nauw.
Ik heb wel afbeeldingen van webers gezien dat er een veertje op de kogel drukt.

Het is altijd goed als je foto's maakt.
Ik weet nu waarom de acceleratiepomp niet goed werkte.

Zoek de fout :oops:
Image

Posted: Fri Mar 20, 2015 8:08 pm
by Urbain
De veer zit langs de verkeerde kant... zij hoort het membraan naar buiten te duwen.

Posted: Fri Mar 20, 2015 8:15 pm
by oetker
Precies.
Bij het demonteren in de auto gisteren viel die veer gelijk naar onder.
Dat zette me aan het denken.
Dit gebeurd er als je de carb maanden uit elkaar laat liggen.
Dan weet je de volgorde niet meer.
Nou ja, in ieder geval een mysterie opgelost.

Heb nu de volgende uit elkaar.
Die zal ik vd week maar gelijk opbouwen.
Inmiddels ook hier weer kennis opgedaan.
Kan ik vol goede moed ook de Solex vd 2.2 is uit elkaar trekken.


Herman

Posted: Sat Mar 21, 2015 9:54 am
by GODFRIED
Ja, een kleine fout met grote gevolgen. Gelukkig heb je het gevonden. :wink:

Daarom is het gemakkelijk als je een goed schema hebt van het onderdeel dat je wil restaureren.

Posted: Sat Mar 21, 2015 10:41 am
by ALAIN VAN AKEN
Probleem van de baan, super. Ik neem meestal wat foto's,teken een schema, nummer de onderdelen en bewaar ze in plastic zakjes bij zulke werkjes. Ook handig al je pas na een tijd verder werkt.

Posted: Wed Mar 25, 2015 4:57 am
by oetker
De oude gereviseerde carb werkt wel goed maar blijft een dipje houden tussen de 2500 en 3000 RPM dus niet helemaal perfect.
Zit dus te broeden hoe de carb van de rat op te lappen.
Youri opperde al er een bus tussen te zetten.
Kijkend naar het kelkje had ik ineens een brainwave.
Verstandigst is dat te negeren maar vooruit, ik probeer nog is wat.
Image

Stuk 2.5 mm koperdraad er omheen gebogen.
Image

Dat past mooi in de rand om de kelk te verhogen.
Image
Image

Kelkjes sluiten goed aan en sluiten de draad mooi op.
Image
Image

Venturi's staken er zelfs nog iets boven uit.

Image

Dat is mooi want dan kan ik de kelkjes borgen zodat ze niet meer rond draaien.
Image
Image

Ziet er goed uit dus gelijk maar in Matra gemonteerd en verwachtingsvol gestart.
Helaas, de carburateur doet onbestemde dingen.
Staat zelf stationair te draaien tussen 1000 en 2000 toeren.
De luchtstroom langs de kelkjes speelt waarschijnlijk parten want aan de bovenzijde van de kelkjes sluit de boel natuurlijk niet helemaal af.
Balen dus en weer een dag naar de klote.
Deze kelkjes er dus ook maar inkitten.
Een carburateur is een gebalanceerd stukje techniek wat zich door Dr Oetker niet zo maar laat bedotten, maar we geven nog niet op.

Herman

Posted: Wed Mar 25, 2015 8:36 am
by GODFRIED
Ik ken dat gevoel maar al te goed. Doe ook al eens van die aanpassingen, en niet altijd met resultaat. Maar soms sta je te kijken wat het wel doet.
Veel succes Herman.
De volhouder wint. :wink:

Posted: Wed Mar 25, 2015 10:29 am
by Urbain
Herman,

Als het kan helpen,... ik heb u vroeger al eens een voorstel gedaan.
Je kan van mij tegen de verzendkosten nieuwe kelkjes hebben, ze zijn wel 28 ipv 29 mm, maar dat kun je oplossen door ze een 0.5mm uit te draaien of te honen.
Had ik er aan gedacht, had ik ze kunnen meebrengen naar de nieuwjaarsmeeting.

Posted: Wed Mar 25, 2015 11:34 am
by bart_heemskerk
Dip tussen 2500 en 3000?
Is dat met het gas ingetrapt?
Of dat constant rijdend op 2500, en dan iets gas bijgeven?


Hier wat losse flodders van mij:

Dat gebied is de overgangsgebied van stationaire sproeiers naar hoofdsproeiers. Je zou eens een iets kleinere lucht sproeier voor de stationair sproeier kunnen doen. Dan wordt in het bovenste toerenbereik het mengsel iets rijker.

Of de afdichting van de gasklep as is lek. Waardoor er minder lucht door de venturies gaan, en de venturies pas bij een later toerental op gang komen.

Of de venturies zijn te groot, waardoor de venturies bij een later toerental op gang komen.

Of de gaatjes van het stationaire circuit zijn vuil. Die gaatjes zitten bij de rand van de gasklep.

Vlotterbak nivo in orde?

Posted: Wed Mar 25, 2015 11:41 am
by oetker
Bedankt voor het aanbod Urbain maar dat gaat het probleem niet oplossen.
De kelkjes hebben zowel van het huis als van de venturis 1 mm gepakt en ook nog van de kelkjes zelf.

Ik heb het hier ook nog met Laszlo over gehad en die lijmt ze met een speciale lijm.
Zoiets doe ik met de Wynss kit ook.
Buiten het probleem met de kelkjes zitten er ook nog andere problemen in de carburateurs.
Ze zijn gewoon allebei aan het eind van hun leven.
Ik probeer nog wel wat dingen maar denk dat er echt een nieuwe carburateur in moet.

@Bart,
Ik experimenteer nog wat met de vlotter.
Voor de rest is het allemaal uit elkaar geweest en gereviseerd/gereinigd.
Het probleem is niet bij volle acceleratie en op de snelweg is het OK.
Het zit in dat halfbakken gas geven.

Groet Hermann

Posted: Wed Mar 25, 2015 1:55 pm
by GODFRIED
Ben je wel zeker dat het de carburator is. Je zou een goede carburator moet opbouwen om een andere oorzaak uit te sluiten.

Posted: Wed Mar 25, 2015 3:21 pm
by oetker
De ontsteking was vorig jaar zomer al gereviseerd en heb nog even alles gecontroleerd waaronder ook het vacuum.
Na het vervangen van de carburateur door de gereviseerde loopt de wagen goed op die dip na.
De andere die er op zat deed veel vervelender.
Was haast niet mee te rijden.
Het moet wel de Weber zijn.
Ik ga zeker op zoek naar een andere.
Youri had misschien nog wel een nette liggen.

Herman

Posted: Wed Mar 25, 2015 3:25 pm
by hendrik
Herman licht het niet aan het vacuumpotje dat op de carburator zit. Mijn murena deed ook raar in lage toeren en het lag toen aan dat potje.








grt harry de matra.

Posted: Wed Mar 25, 2015 3:55 pm
by oetker
Ik heb van Remco 1 nieuwe overgenomen toen hij zijn Murena verkocht.
De oude van beide carb. zijn echter goed.
Zuigt goed vacuum en beweegt goed.
Dat is het dus ook niet.
Ik ga de carb van de rat nog maar is minitieus verder onderzoeken en de kelkjes inplakken.

Herman

Posted: Wed Mar 25, 2015 6:50 pm
by GODFRIED
hendrik wrote:Herman licht het niet aan het vacuumpotje dat op de carburator zit. Mijn murena deed ook raar in lage toeren en het lag toen aan dat potje.

grt harry de matra.
Inderdaad toen dit vacuumpotje defect was deed die rare dingen.

Posted: Thu Mar 26, 2015 11:21 am
by Matramartin
Herman, op Marktplaats staan wat carbs te koop. Zie bv. http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Posted: Thu Mar 26, 2015 11:36 am
by talbotmatra
Dat zijn DCNF's, en de Murena heeft één DCNV.

Posted: Thu Mar 26, 2015 8:21 pm
by oetker
Inderdaad, die zijn met een andere sproeierbezetting en andere boringen.
Misschien wel aanpasbaar maar deze zijn vermoedelijk nog ouder dan die ik heb.

Inmiddels is er een extra probleem ontstaan.
Liep de wagen nog enigzins redelijk, dat is nu verandert in onbestemd gedrag.
De Wynns kit heeft niet gehouden.
De kelkjes ligen alweer los.
Voorlopig geen rat rijden denk ik.

Posted: Thu Mar 26, 2015 9:20 pm
by ec230no
Misschien eens contacten met DCCP? Zij doen ook revisie van carb en hebben misschien een oplossing.

Posted: Thu Mar 26, 2015 9:41 pm
by Urbain
Herman,

Als je de aanschaf van een nieuwe carburator zou overwegen kan dit misschien interessante informatie zijn.

http://www.amtdyno.be/index.php/carburatoren/nieuw

Posted: Fri Mar 27, 2015 5:06 pm
by oetker
Urbain wrote:Herman,

Als je de aanschaf van een nieuwe carburator zou overwegen kan dit misschien interessante informatie zijn.

http://www.amtdyno.be/index.php/carburatoren/nieuw
Voor het geval het niet lukt een goede optie.

Ik ben uitputtend op zoek geweest naar info voor de vlotterhoogte van de plastic uitvoering.
Die heb ik niet kunnen vinden.
In de Weber info-catalogus staat voor de koperen versie van de DCNF ook een hele andere waarde dan we hebben gezien tot nu toe.
Zie foto

Veel info over allerhande Webers is hier te vinden.
Ook te downloaden als PDF

http://www.bxclub.cz/files/acroprint.pdf

Posted: Fri Mar 27, 2015 7:41 pm
by Urbain
Herman,

Hier is een afbeelding voor een DCNV voor een Solara met plastic vlotter.
Sorry voor het formaat, maar anders is het niet goed leesbaar.

Posted: Fri Mar 27, 2015 11:29 pm
by Muddy Bandit
Vanuit het Rancho handboek (weber 36 DCNVA):

http://www.4x4fotos.nl/upload/img.php?i ... 6_en43.jpg

Ik weet alleen niet meer of dit de kunststof of koperen versie is. :oops:[/img]

Posted: Sat Mar 28, 2015 4:54 am
by oetker
De ronde vlotters zijn koper.
De plastic zijn wat meer vierkant.
In de meeste beschrijvingen staat dat de vlotter bij verticale stand het kogeltje net moet raken.
Dat is een beetje vaag want is dat net afsluiten of net niet afsluiten.
Daar zit maar een halve mm verschil tussen.
Dat luistert schijnbaar.

Herman

Posted: Sun Mar 29, 2015 1:23 pm
by GODFRIED
Ik heb eens in mijn voorraad carburatoren gezocht en een 36dcnva-2-100-7b carburator gevonden.

Wist niet dat ik een murena carburator heb!!!

Misschien iets voor jou Herman. Ik ga hem niet bewaren. Ga er waarschijnlijk nooit iets mee doen. Mijn bagheera ombouwen naar één carburator zie ik niet zitten zou hem graag origineel houden.
Zou trouwens ook niet weten waarom. Heb er zo goed als geen problemen mee. Heeft af en toe ook een dipje bij plots gas bijgeven. Doet dit niet altijd.
Is een kwestie van een keer eens goed naar te zoeken.
Is nog niet storend.

Als je interesse heb hoor ik het wel. Moet er niet het uiterste voor hebben.
Denk dat €50 plus verzendingkost niet te veel is, met de optie niet tevreden geld terug.. Voorbehouden voor Herman... :wink:

Posted: Sun Mar 29, 2015 8:59 pm
by oetker
Je hebt een PM

Posted: Mon Mar 30, 2015 1:27 pm
by Urbain
Herman en Godfried,

Ik wil de pret niet bederven, maar let op wanneer je niet het juiste typenr. hebt zoals in het onderdelenboek (36DCNVA 16).
Ik heb ook een 36DCNVA 11 - 100 en de sproeierbezetting is niet die van een Murena. De kelkjes zijn 28 ipv 29mm en bovendien is de stationaire luchtsproeier (niet te demonteren) te klein volgens de Murena specificatie. Die kan je natuurlijk uitboren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Dat zijn al enkele zaken die je best vooraf nakijkt.
Succes ermee.