Page 1 of 4

Hoe werkt een Weber DCNV carburator

Posted: Sat Aug 23, 2014 1:46 pm
by Urbain
Tijdens de laatste rondrit begon ik wat carburatieproblemen te krijgen. Die zijn ondertussen opgelost en hiervoor heb ik mij even verdiept in de werking van de Weber DCNV carburator.
Als attachment wat info, als er fouten of nog zaken ontbreken dan hoor ik het wel.
De pdf file kan je openen met de acrobat reader.

Posted: Sat Aug 23, 2014 1:54 pm
by Urbain
nieuwe poging lukt ook niet, ik vrees dat de file te groot is. (1.83Mb)

Alain wat is de maximale grootte van een attachment op het forum?

Ondertussen gevonden dat ik tot 2Mb mag uploaden, maar de maximum file size voor alle attachments is bereikt.

Alain is verwittigd.

Posted: Sat Aug 23, 2014 3:38 pm
by Urbain
Heb ondertussen iets anders geprobeerd. De file is opgeladen naar de Belgacom Cloud. Als alles goed gaat kun je hem van daar downloaden.
Op deze manier spaart het Mbytes op het forum...


https://www.belgacomcloud.be/?shareObje ... ff614e6521

Posted: Sat Aug 23, 2014 4:53 pm
by ALAIN VAN AKEN
De limiet is nu groter gezet en kan het terug op de oude manier.

Posted: Sat Aug 23, 2014 8:59 pm
by oetker
Ik zie allemal WWwwwW.

Posted: Sat Aug 23, 2014 9:06 pm
by matrafan
oetker wrote:Ik zie allemal WWwwwW.
Dat is raar Herman, heb het daarnet volledig doorgelezen.

Kaar en duidelijke uitleg met mooie foto's inclusief.

Posted: Sat Aug 23, 2014 9:21 pm
by oetker
Ik gebruik nog een zeer oude PDF reader.
Adobe 5.1
Dat is nodig om andere oude doc's te lezen.
In een andere reader kan ik deze wel lezen dus probleem opgelost.
Misschien online zetten op het forum?

mvgr Herman

Posted: Sun Aug 24, 2014 8:43 am
by Urbain
Ik zal terug de pdf file opladen

Posted: Wed Aug 27, 2014 9:12 pm
by murena81
Goede info Urbain!

Zelf rij ik sinds een paar maanden met een lambdasonde en een mengsel meetklok op mn 1.6.
Gewoon omdat ik de spullen had liggen, en omdat ik wel eens wilde zien hoe de 1.6 loopt op een volledig standaard sproeierbezetting, en vaste venturi's.

Als ik aan het stationairmengsel stel, dan zie ik kleine verschillen op de meter.
Verder is het zo dat vanaf 2000 toeren de meter aangeeft dat het mengsel te (veel) rijk staat, zie foto van meter.

Dat hoor ik ook wel eens van collega's die achter me rijden. :-?

Dus nav dit topic ben ik wat gaan experimenteren met de sproeiers die ik nog had.
De 150 hoofdsproeiers vervangen door 135igers, maar toen stond ie zoals verwacht veel te arm, helemaal linksonderin de meter.
Snel naar huis, ander word ie daardoor veel te heet.

Toen heb ik twee luchtsproeiers vergroot van 175 naar 180,met een boortje 1.8
Bij de proefrit zag ik dat vanaf 2000 toeren het mengel iets minder rijk stond, 1 a 2 ledjes tegen de klok in, maar nog te rijk.

Daarom ga ik op Ebay een setje 145 hoofdsproeiers kopen.
Ook wil ik de luchtsproeiers nog naar 185 of 190 brengen.

Dan zien we wel weer.

Posted: Wed Aug 27, 2014 9:42 pm
by talbotmatra
Hoofdsproeiers gaan pas bij ongeveer 3000 toeren erbij, dus misschien dat je ook de oplossing ergens anders moet zoeken.

Groet,

Talbotmatra

Posted: Wed Aug 27, 2014 9:57 pm
by murena81
Ik ben gisteren tijdens de proefrit met de kleine hoofdsproeiers niet boven de 2500 toeren geweest maar er was wel een heel groot verschil.

Das toch vreemd als deze niks zouden doen onder de 3000 toeren?

Posted: Thu Aug 28, 2014 8:59 am
by ALAIN VAN AKEN
Urbain,

Ik zet de pdf ook even op de hoofdsite bij de documenten van de Murena.
Altijd handig dacht ik zo.

Posted: Thu Aug 28, 2014 11:03 am
by oetker
Mooi experiment met die lambda Erik
Kun je effectief het verbruik in real life bekijken.
Moet alles wel perfect zijn qua vacuum en pakkingen.
Bij stevig rijden red ik nog steeds 1-10 toen de carb nog goed was.
Veel beter zal dat niet worden denk ik.
Hoor graag je bevindingen met de andere sproeiers.
Herman

Posted: Thu Aug 28, 2014 1:00 pm
by murena81
Ik zat nog ff verder te denken, ik heb eigelijk nog nooit het vlotternivo gecontroleerd.
Als het weer het toelaat ga ik dat vanavond eens bekijken.

Posted: Thu Aug 28, 2014 7:49 pm
by Urbain
ALAIN VAN AKEN wrote:Urbain,

Ik zet de pdf ook even op de hoofdsite bij de documenten van de Murena.
Altijd handig dacht ik zo.
Ja Alain, voor mij geen probleem.

Posted: Thu Aug 28, 2014 7:57 pm
by Urbain
murena81 wrote:Goede info Urbain!

Dus nav dit topic ben ik wat gaan experimenteren met de sproeiers die ik nog had.

Daarom ga ik op Ebay een setje 145 hoofdsproeiers kopen.
Ja, als je eenmaal door hebt hoe het werkt kan je gaan experimenteren.
Wel rekening mee houden dat het toerental waarop de hoofdsproeiers overnemen niet exact bepaald is, er is een zone waarbij zowel de progressie sproeiers alsook de hoofdsproeiers gedeeltelijk overlappen.

Als je een testje wil doen met 145 hoofdsproeiers, ik heb er 2 liggen. Als je beloofd dat ik ze terug krijg mag je ze even hebben voor een testje vooraleer je ze aankoopt. Stuur in dat geval maar een PM met uw adresgegevens.

Die mengsel meetklok is een handig speeltje, waar heb je die gehaald?

Posted: Fri Sep 26, 2014 10:14 pm
by corder
je kunt de lambda sonde gewoon uitlezen met een voltmeter. Heb ik ooit op een zwaar getunede motorfiets gehad. Je kunt perfect zien of hij inderdaad te arm of rijk staat. Ik heb toen ook een mooi klein display gemaakt en bij detellers ingebouwd.

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/l/Lam ... asonde.htm

Posted: Sat Sep 27, 2014 8:43 am
by oetker
Heb begrepen dat je voor deze metingen een 2 draads sprongsensor gebruikt.
Voor accurate meting moet de motor wel op temperatuur zijn. 350 C bij de gassen.
Pas dan kunnen de zuurstofatomen bij de sensor komen.
Image
pic Martin

Jean heeft in het verleden is een foto gezet wat er zoal met sproeiers in een Weber mis kan zijn.
Die waren ovaal geworden dus zal zeker rijker lopen als bedoeld.
Image
pic Jean

Misschien nieuwe origineel zetten om weer terug te komen op het oude verbruiksnivo.

Herman

Posted: Sun Oct 19, 2014 7:59 am
by oetker
In het uitstekende topic van Urbain zijn Murena en hier over carburatie Weber gaan we nog wat verder.
Is bij de meeste mensen na het plaatsen kitje en afregelen de zaak gedaan, bij Herman moet het altijd weer moeilijker worden.
Omdat de rat een wat meer algemeen topic is kunnen we beter in dit topic de verdere problamatiek bespreken.
Het reviseren met het kitje gaat vrij aardig.
Busje opnieuw geklonken met eencenterpunt.
Image

Vervangen membraam acceleratiepomp.
Image
Image
Image

Lagertjes vervangen (niet in de kit) de oude waren wat roestig.
Image
Image

Keerringen en ander klein spul vervangen.
Image
Image
Image
Image

Vlinders geplaatst met locktite op de boutjes.
Image
Image
Nieuwe afsluiter en afgesteld.
Image
Image

Ja denk je dan, gaat lekker, maar dan tijdens assemblage komt de reden van de modificatie van de kelkjes en venturi's ineens bovendrijven.
De Nieuwere types hebben een blokkade voor ronddraaien.
Door het tomeloze ronddraaien van de kelkjes zijn kelkjes en venturi's behoorlijk afgesleten.
Image
Image
Image

Het resultaat is na schoonmaken op deze foto te bewonderen.
Image

De venturi zakt te diep weg door de slijtage.
Dat is een belemmering van de flow.
De gaten komen niet meer overeen.
Image
Image

Heb dat met stukjes o-ring proberen op te vangen maar daar heb ik geen vrede mee.
Image
Ik denk dat ik de kelkjes in een bedje van Wynn's gasket kit ga leggen om de speling op te heffen en tevens vast te lijmen.
Dat wordt niet keihard dus zal de boel opgesloten houden.

Herman

Posted: Sun Oct 19, 2014 10:02 pm
by Urbain
Herman,

Als die kelkjes zover afgesleten zijn kan je die beter vervangen. Een nieuw kelkje is 28.3mm hoog. Ik heb een setje beschikbaar dat je mag hebben, ze zijn wel maar 28mm i.p.v. 29mm, maar dat kun je oplossen door te honen tot 29mm of een halve mm. te laten uitdraaien.
Met de venturies gemonteerd hoort alles past te zitten met de bovenkant van het carburatorhuis, met het deksel erop zit dan alles vast.
Indien je interesse hebt in die 28mm kelkjes laat dan iets weten. Ik ben echter volgende week weeral niet thuis, de nieuwbouw van mijn dochter moet nog verder geschilderd worden voor de verhuis volgende zaterdag.
Het wordt dan iets voor de week erachter.

edit: Ik vergat nog erbij te vertellen dat de pasvlakjes van de venturies 18.3mm hoog zijn.

Posted: Sun Oct 19, 2014 10:39 pm
by oetker
Bedankt voor het aanbod Urbain.
Ik denk echter dat carb gaten, kelken en venturi's allen te veel geleden hebben om dit met de kelkjes alleen op te lossen.
De carb = eigenlijk end of life.
Niet gek na 360.000 km.
Hier moet ik een handigheidje gaan toepassen.
Ik denk dat ik op zoek ga naar o-ringen die onder de kelkjes kunnen en het spul 1-2 mm omhoog brengen.
Als dat niet lukt ga ik voor de Wynn's gasket.
Kan dan mooi een testfase op de rat inlassen en de carb van de rat reviseren.
Daar verwacht ik echter dezelfde problemen aan te treffen.
Daar draaien de kelkjes immers ook vrolijk in rond.
Het is een probleem vd 1e generatie carbs.
Indien niet anders mogelijk zal ik voor een nieuwe carb moeten maar zal toch eerst nog wat hier mee sollen.

Herman

Posted: Thu Feb 12, 2015 5:58 pm
by oetker
Kelkjes in gekit met wyns gasket en geborgd met een mini parkertje.
Ze zitten nu muurvast en op de juiste hoogte.
Hopen dat de schroefjes de luchtstroming niet te veel beinvloeden.
Image
Image

Pakking op maat gesneden en 2 ringetjes van geknipt zodat de bouten de deksel niet kunnen forceren bij vastzetten.
Image
Image
Image

Deksel er op en alles weer gemonteerd.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Alle speling is er uit en de kelkjes en venturis zitten goed.
De carb zou weer goed moeten werken maar eigenlijk moet er gewoon een nieuwe in.
Zal hem binnenkort is monteren om het resultaat te bekijken.
Kan ik daarna de andere aanpakken.

Herman

Posted: Thu Feb 12, 2015 6:33 pm
by Muddy Bandit
Herman, het is me niet duidelijk of je de schroefjes van de gas- en chokekleppen nog even geborgd hebt... zo niet doe dit dan alsnog met een drupje locktite.
Ik heb al wat vervelende ervaringen opgedaan met gereviseerde Webers en losgetrilde gasklepschroefjes. :wink:

Posted: Thu Feb 12, 2015 6:42 pm
by oetker
Trillingen zijn daar best aanwezig.
locktite is my friend. :wink:
Image

Posted: Thu Feb 12, 2015 8:18 pm
by Urbain
Herman,

Ik zou nog wat vet smeren aan de nok van de acceleratiepomp en rond de as van de gaskleppen. Die nok zal dan minder snel slijten en als je langs de as valse lucht zou zuigen kan dat door het vet verminderen.
Veel succes met het 2de leven van de Weber.

Posted: Thu Feb 12, 2015 8:33 pm
by oetker
Urbain wrote:Herman,

Ik zou nog wat vet smeren aan de nok van de acceleratiepomp en rond de as van de gaskleppen. Die nok zal dan minder snel slijten en als je langs de as valse lucht zou zuigen kan dat door het vet verminderen.
Veel succes met het 2de leven van de Weber.
vermoedelijk is dit al de 4e reincarnatie 8)
Vet komt bij de montage nog wel hier en daar.
Bij de gaskleppen is dat door nieuwe gesloten lagers waarschijnlijk niet meer nodig.
De as sluit perfect aan (Is waarschijnlijk ooit ook een keer vervange.).
Image

Groet Herman

Posted: Fri Mar 13, 2015 7:04 pm
by oetker
Ik begin me af te vragen of de pump jets wel goed zijn.
Ik zie bijna geen benzine uit de acceleratiepomp komen bij de jets.
Ik heb de andere carberateur open gegooid en daar zit de bronzen bus onderin vast gelijmd en het kogeltje sluit onderin af.
Deze carb gaf de acceleratiepomp altijd een goede straal.
Misschien moet dat busje niet in alle gevallen in de pumpjets zitten.
Image

Posted: Fri Mar 13, 2015 10:09 pm
by Urbain
Herman,

Is de andere carburator ook een 36DCNV ? Al mijn DCNV carburators hebben het kogeltje in de acceleratiesproeier. Als de opbrengst niet voldoende is kan dat verschillende oorzaken hebben:

De acceleratiepomp geeft een te klein debiet
- controleer het membraan op scheurtjes.
- controleer de slag.
- eventueel het aanzuigventiel dat niet los zit of niet goed afsluit.
Misschien vergelijk je het debiet van een defecte sproeier waar het kogeltje naar onder gevallen is. Het is de bedoeling dat je zo weinig mogelijk benzine extra inspuit, als je zwarte rook krijgt bij het accelereren geef je teveel benzine.

Ik heb hier nog een doorsnede van een Weber gevonden (zie foto)

Hierbij is
1 het kogeltje in de acc. sproeier
2 de acc. sproeier
3 de overstort opening waarbij overtollige benzine terug in de vlotterkamer loopt.
4 het aanzuigventiel in de vlotterkamer
5 het membraan

De linkse afbeelding (A) is voor een DCOE

Posted: Sat Mar 14, 2015 5:14 am
by oetker
Vermoedelijk heb je gelijk.
Ik denk dat ik de pumpjets te hard heb geslagen bij het borgen van de bronzen bus.
Het membraam is nieuw uit het kitje maar vind hem ook wat traag werken.
Als ik gas geef dan aarzelt die even, vandaar de dip.
Dat zou er ook op kunnen duiden dat het gaatje in de bus kleiner is geworden en er druk uitgeoefend moet worden.

De wagen rijdt verder goed, het is zuiver het aceleratie probleem.
Ik ga maar op zoek naar nieuwe pumpjets. want in de 2e carb. zit de bus muurvast onderin (NB:gelijmd of vastgeroest) dus ook niet meer bruikbaar.
Type moet ik nog even uitlezen, heb hem hier niet voor handen.
Ik ga waarschijnlijk niet met de Matra naar de meeting want buiten de snelweg rijd de wagen erg nerveus.

Herman

Posted: Sat Mar 14, 2015 7:39 am
by GODFRIED
Zeer interessante informatie. Zal ook wel ongeveer voor een bagheera carburator zo zijn.

Herman, Succes met vinden van het probleem.
Tot morgen. :wink: