Elektrische brandstofpomp inbouwen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Elektrische brandstofpomp inbouwen

Post by matramurena »

Voor mijn project heb ik een electrische brandstofpomp nodig. Op het moment zit er een pomp in de brandstofleiding welke wordt aangestuurd door de draden die normaal gesproken de achterruitverwarming aansturen. Met een druk op de knop springt hij dus aan.

Dit is natuurlijk verre van ideaal. De pomp zal immers niet stoppen als er iets aan de hand is en de motor er wel mee stopt. Nu heb ik een en ander opgezocht en heb ik de volgende keuzes...



Re: Brandstofpomp relais

Berichtdoor matramurena » 02 Apr 2014 08:58 am
Na wat verder inlezen rondom de materie heb ik een aantal mogelijkheden die vaak gebruikt worden om uit te kiezen..

1: LPG inductierelais of brandstofpomprelais plaatsen. Deze zou de brandstofpomp uit gooien als de motor uit staat. Schijnen echter lang niet altijd even betrouwbaar te werken en zijn vrij duur.

2: Oliedruk switch inbouwen. Deze geeft spanning door als er oliedruk aanwezig is óf als de sleutel in de start-positie staat. Deze zou ik ergens in het oliesysteem moeten verwerken. Nadeel is dat ikz e niet in de buurt gevonden krijg, enkel uit de US of A

3: Gewoon een relais dat werkt op een 12v signaal dat van de motor af komt? Ik dacht eraan een relais op de D+ van de dynamo te zetten welke de brandstofpomp aan stuurt.

Wat zou de beste optie zijn? Is er misschien een betere optie??

De brandstofpomp die gebruikt gaat worden is trouwens een Honda pomp uit een CRX. Dit is een vrij compacte pomp die in de benzinetank geplaatst kan worden. De huidige pomp maakt namelijk veeeel te veel herrie...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Misschien een relais contact op je B-? Zodra je pulsjes ziet gaat de pomp lopen, en zodra voor een x tijd de pulsjes ophouden zet je de pomp stil?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bijna de hele oudere VW groep gebruikt zo,n relais dat op -sinaal bobine werkt.
Zelf heb ik een aangepaste versie gebruikt maar ze zijn ook kant en klaar te vinden.
Dit is het schema van Bosch wat een beetje aangepast is.
Pomp loopt 15 seconden en als er dan geen -bobinepuls is slaat die af.
Die 15 seconden is genoeg om de carbs vol te pompen.
Ook als de motor stilvalt slaat de pomp af.
Werkt goed.

Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Bovenstaand schema is inderdaad wat ik bedoelde, robuuste componenten waar eigenlijk niks stuk aan kan gaan.

Ik zou eigenlijk wel na de 30k weerstand een zender diode zetten, om overspanning voor de transistor te voorkomen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

talbotmatra wrote:Bovenstaand schema is inderdaad wat ik bedoelde, robuuste componenten waar eigenlijk niks stuk aan kan gaan.

Ik zou eigenlijk wel na de 30k weerstand een zender diode zetten, om overspanning voor de transistor te voorkomen.
Werkt zelfs al met een paar windingen om de bobinekabel op de pulsingang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De carbs hoeven bij mij niet gevuld te worden.. ;) Dit relais lijkt op een alternatieve versie van de oliedruksensoren met ignition aansluiting. Dan draait de pomp echter zodra je de sleutel in de start stand zet óf als en oliedruk aanwezig is.

Zit nog te denken wat de makkelijkste en beste optie gaat zijn.

Ik ben al wel begonnen met de pomp in te bouwen.

Pomp van een Honda CRX

Image

Enkel de pomp en filter zijn uiteraard nodig.

Image

Dan is het even passen en meten geblazen

Image

En dan kan er gekeken worden of het past......

Image

En het past! IK heb expres een klein formaat pomp gezocht omdat ik hem door de originele opening wil kunnen monteren. Het past nu net...

Volgende stap is de bekabeling verlengen. Allereerst ben ik benieuwd wat voor soort draad er tegen benzine kan. Ik wil natuurlijk niet onbedoeld vonken gaan trekken in de tank. Daarnaast moet de bedrading door de tank gevoerd worden. Mijn plan is nu als volgt.

De massa wil ik verbinden door hem met een oog aan een bout op de plaat te zetten. Aan de buitenzijde van deze bout kan ik dan de massa weer oppakken met een oog.

De plus wil ik via de stekker van de benzinemeter laten lopen. Hier is nog een vrije pool op namelijk.[/img]
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een pomp in de tank.
Het systeem is niet ingesteld om bedrading in de tank te hebben.
Daar zit een risico in.
Het schema is zo gemaakt dat de pomp 10-15 seconden loopt.
Je hoeft dan wel geen carb te vullen maar wel de leidingen.
Het vw relais loopt trouwens maar kort vooraf en gaat pas verder lopen als de puls er is.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Een pomp in de tank is tegenwoordig een beproefd systeem. Vrijwel alle wagens hebben het heden ten dage. Groot voordeel is dat de pomp niets hoefd aan te zuigen en een stuk stiller is.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik gebruik deze beveiliging en het werkt perfect

Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Beschrijving daarvan hier.
http://www.revolutionelectronics.com/Fuel_Pump.html

Ebay
http://www.ebay.com/itm/Fuel-Pump-Safet ... 67&vxp=mtr


Ik heb een Facet posiflow op de motor gemonteerd en die hoor je niet.


Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Het schema is zo gemaakt dat de pomp 10-15 seconden loopt.
Je hoeft dan wel geen carb te vullen maar wel de leidingen.
Het vw relais loopt trouwens maar kort vooraf en gaat pas verder lopen als de puls er is.
Als je het VW relais openmaakt en de tantaal-elco van 1,5uF vervangt door een elco van 10uF loopt 'ie een stuk langer vooraf :wink:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Die Facet pompjes zie je veel aangeboden inderdaad. Schijnen heel fijne pompjes te zijn, degelijk en stil. Ze zijn echter voor carb motoren en leveren voor mij te weinig druk.

Die Fuel Pump Controller lijkt mij vrijwel hetzelfde te doen als een standaard brandstofpomp-relais met de uitzondering dat hij een paar seconden primed als je het contact aan zet. Dat is precies een optie die ik niet nodig denk te hebben.

Ik heb een brandstofpomp relais van een Volvo V70 welke mijn kant op komt om mee te hobbieen. To be continued....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Die Facet pompjes zie je veel aangeboden inderdaad. Schijnen heel fijne pompjes te zijn, degelijk en stil. Ze zijn echter voor carb motoren en leveren voor mij te weinig druk.
Er zijn ook Facet pompjes voor injectiemotoren.

Eigenlijk wil je de volgende dingen:
- brandstof moet met voldoende druk aangeboden worden, maar ook niet met teveel druk
- de pomp moet "self-priming" zijn; ik weet even geen goede vertaling voor "priming", maar het is hetzelfde als een ouderwetse waterpomp die naast een put staat, je moet een paar keer pompen voordat er water uitkomt.
- bij contact aanzetten moet kort druk opgebouwd worden; dat moet weer langer bij carburateurs, daar dient het "primen" om ervoor te zorgen dat er brandstof in de carburateur zit. Volgens mij hebben injectiesystemen geen terugloop naar de brandstoftank, en de Murena carburateur heeft dat wel.
- pas als de motor draait dan gaat de pomp weer draaien. Dat meet je ofwel met de oliedruk, ofwel met de spanningspieken die de onderbreker over de primaire spoel van de bobine veroorzaakt* - niet over de secundaire spoel natuurlijk want dan doet je elektronica meteen boem :lol:
- als je de motor afzet stopt de pomp dus ook (geen oliedruk resp. geen spanningspieken a.g.v. onderbreking van de bobinespoel)
- optioneel een crash-sensor installeren, die de boel afsluit in het geval je ergens tegenaan botst (inertieschakelaar, of op eBay naar "inertion switch" zoeken, als je geen zin hebt naar de autosloperij te gaan, die dingen kosten geen drol)

* volgens de wisselstroomtheorie U(L) = L * di(L)/dt
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Zelfaanzuigend hoeft niet omdat ik de pomp nu in de tank heb. De V6 heeft een drukregelaar welke voor de retourleiding naar de tank zit. Er is dus wel een retourleiding.

De brandstofpomp wil ik met een relais uit een Volvo aansturen. Deze zal dan bij op contact zetten even aan gaan en daarna pas als de motor draait. Zou ik voor het wel/niet bekrachtigen van het draaien van de motor een punt op de bobine moeten pakken of kan ik de D+ van de dynamo gebruiken?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Zelfaanzuigend hoeft niet omdat ik de pomp nu in de tank heb. De V6 heeft een drukregelaar welke voor de retourleiding naar de tank zit. Er is dus wel een retourleiding.

De brandstofpomp wil ik met een relais uit een Volvo aansturen. Deze zal dan bij op contact zetten even aan gaan en daarna pas als de motor draait. Zou ik voor het wel/niet bekrachtigen van het draaien van de motor een punt op de bobine moeten pakken of kan ik de D+ van de dynamo gebruiken?
Zelfaanzuigend, dat woord zocht ik. :D

Het ligt eraan hoe dat Volvo-relais is opgebouwd. De D+ van de dynamo levert alleen maar een positieve spanning die ietsje hoger is dan de boordspanning, geen pulsen van een hogere spanning. Je schakeling moet over de primaire spoel van de bobine meten, althans, het VW relais dat ik heb liggen moet echt die pulsen hebben, anders triggert de tijdschakeling niet.
Doordat de onderbreker de vaste +12V spanning op de positieve aansluiting van de bobine plotseling onderbreekt, ontstaat een puls van een veel hogere spanning. De bobine is in principe een transformator, op de secundaire spoel ontstaat als gevolg daarvan een veel hogere spanning, die de vonk van de bougie maakt.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

D+ krijgt + via lampje en wordt practisch 12 volt als lampje uit is.
Denk dat het Volvo relais ook -bobine nodig heeft (dus de pulsen).
Inertia switch die uitslaat bij impact is ook een goede beveiliging.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Bij gebrek aan een werkende multimeter. (batterij leeg) heb ik een vraagje over de connector op de benzinetank. Deze heeft 3 aders, volgens schema twee voor meting van het brandstofnivo en 1 massa op de vlotterarm. Er zitten ook 3 draden op de connector aangesloten echter aan de binnenzijde van de tank zitten er maar 2 aangesloten. De massa heeft aan de binnenzijde geen draad op de lip gesoldeerd...

Nu is mijn vraag of de massa vanaf deze poot direct in verbinding staat met de ronde flens waardoor de brandstofpijpen lopen en dat op deze manier de koperen brandstofleidingen aan massa liggen. Ik zou deze poot namelijk graag gebruiken als de 12V voor mijn pomp, maar als hij in verbinding staat met de flens dan staat er dus ook 12v op de leidingen in de tank....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alle 3 de draden worden gebruikt.

Image

Er wordt gemeten tussen 110E(massa) en 92.
Draad 93 gaat naar het lampje.
Als ik het zo bekijk komt via dat lampje er een gedecimeerde positief op 93.(NB: lampje staat in serie met de plus.)
Naarmate de tank leeg gaat komt massa meer naar 93 zodat het lampje gaat branden of er moet daar een schakelaartje opzitten (weet ik niet)
Ik zou is kijken of er een interne schakelaar gebruikt word op het meet element.
Anders zou je de draad van het lampje laten vervallen en daar een plus maken.
Moet je natuurlijk wel van de potmeter afkoppelen anders heb je een ontstekingmechanisme om de bom vertraagd te laten ontploffen.
Ik zou daar niet aan rommelen.
Probeer een secundaire voeding te maken.
Dan zou je wel de massadraad ervan kunnen gebruiken, (110)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Hetvreemde is dat de 110E aan de binnenzijde van de tank een leeg contact is. 92 en 93 zitten vanaf de connector bedraad naar het contact van de vlotter, 110E zit niets op. Dus dan zou de massa dus via het koperwerk in de tank moeten lopen, de flens en de leidingen.. Beetje vreemd geconstrueerd lijkt mij.

Vandaag maar eens langs de winkel voor wat spul om een aparte doorvoer te maken....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb ergens een meetelement liggen.
Zal is even opzoeken en kijken hoe het precies zit.
Vermoedelijk wordt bij de plug de massa op het element gezet.(gissen, maar dat is makkelijk te meten).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Hetvreemde is dat de 110E aan de binnenzijde van de tank een leeg contact is. 92 en 93 zitten vanaf de connector bedraad naar het contact van de vlotter, 110E zit niets op. Dus dan zou de massa dus via het koperwerk in de tank moeten lopen, de flens en de leidingen.. Beetje vreemd geconstrueerd lijkt mij.
Het elektrisch schema van de Murena zit vol fouten, en dit kan er zomaar eentje van zijn.
Uit mijn herinnering zitten er aan de tankvlotter 2 dingen:
- een potentiometer (regelbare weerstand) die een gedeelde spanning doorgeeft aan de benzinemeter
- een schakelaar die, wanneer ingedrukt door de vlotter, het lampje laat branden
En beiden hebben wel eens last van 'erratic behaviour', je zou zeggen dat de benzine een reinigende werking heeft, maar dat heeft het in de praktijk niet :wink:

Als ik in het werkplaatshandboek kijk (zie http://www.matramurena.nl/files/murena/ ... k%20N1.pdf) zie ik het volgende onder "elektrische installatie":
Controlelampje voor benzine-reserve - Xj in principeschema - draden 93-11 (geel-grijs)
Benzinemeter - Xh in principeschema, draden 92-110B-11 (zwart-geel-grijs)
en dit lees ik in het principeschema:
Lampje Xj krijgt + via contactslot en zekering F3 en wordt via een geel-rode draad naar een schakelaar in het tankvlotterelement geleid
Meter Xh krijgt + via contactslot en zekering F3 en wordt via een gele draad naar een schakelaar in het tankvlotterelement geleid.
Beiden zitten met een kant aan het chassis. Dat zou verklaren dat je maar twee draden telt. Er loopt ook bijzonder weinig stroom, dus dat kan prima.

Hoe dan ook, je kunt geen brandstofpomp voeden via deze draden, omdat de stroom begrensd wordt door hetzij een lampje, hetzij een benzinemeter.
Attachments
schema benzinetank.png
schema benzinetank.png (116.2 KiB) Viewed 10424 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Er is voor de 2.2 een draad die spanning levert aan de carburateur, om zo de anti-nadiesel solenoide open te zetten. Die zou je kunnen gebruiken om de brandstofpomp te voeden.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

brinkie wrote:Er is voor de 2.2 een draad die spanning levert aan de carburateur, om zo de anti-nadiesel solenoide open te zetten. Die zou je kunnen gebruiken om de brandstofpomp te voeden.
Ja, en dan de massa die op het meterelement zit en die appart invoeren en je bent klaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik weet niet of ik die draad nog kan vinden in mijn motorruimte Robert...

Het is ook niet mijn bedoeling de draden van de vlotter te gebruiken, deze zijn veels te klein voor een brandstofpomp. Maar omdat ik ind e tank maar op 2 van de 3 contacten een draad heb. (beide zwarte draden naar de potentiometer) dacht ik eraan om dit derde contact te gebruiken om de plus in de tank aan te solderen en buiten de tank weer op te pakken. Dit om een extra tankdoorvoer te vermijden.

Nu blijkt dat het waarschijnlijk toch een massa is kan ik op deze poot de massa solderen en dan de plus doorvoeren. Iets lastiger omdat ik de massa simpelweg met aan beide zijden een oog met kartelring aan dezelfde bout door het dekel had kunnen maken..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alle 3 contacten worden gebruikt.
Het schijnbaar vrije contact heb ik gemeten en is masa koperwerk.
Dat gebeurd onzichtbaar in de connector.
Image

Als de tank leeg is dan dan wodt een verbinding gemaakt met lamp contact naar massa.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Bedankt Herman!

Ik was er al bang voor. Was niets van te zien dat hij aan het koper lag, maar toch...

Nu gaan we deze dus maar gebruiken voor de massa van de pomp en een doorvoer maken voor de plus.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Nou, de pomp zit erin, bedradign is aangesloten en de slangen zitten er weer aan....

Meteen getest natuurlijk. Verdorie! Hij doet het niet want ik hoor niets! Wacht eens even.... Er stoomt benzine door het filter!

Fluisterstil is het pompje! Echt een enorm verschil met een in-line pomp voor injectie. Vooralsnog ben ik dus hartstikke blij, maar morgen moet ik de wagen nog starten en zien of hij genoeg debiet heeft. Kan ik nu moeilijk doen met de slapende kinders een verdieping hoger....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Nou, de pomp zit erin, bedradign is aangesloten en de slangen zitten er weer aan....

Meteen getest natuurlijk. Verdorie! Hij doet het niet want ik hoor niets! Wacht eens even.... Er stoomt benzine door het filter!

Fluisterstil is het pompje! Echt een enorm verschil met een in-line pomp voor injectie. Vooralsnog ben ik dus hartstikke blij, maar morgen moet ik de wagen nog starten en zien of hij genoeg debiet heeft. Kan ik nu moeilijk doen met de slapende kinders een verdieping hoger....
Wat ik me zat te bedenken... je hebt er toch een Alfa-blok in zitten? En die heeft een ECU? Nou, daar zit een pinnetje op dat "fuel pump" heet.
Nu nog de goeie pinout zien te vinden, want deze is van een Q4:
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... stion.html
Daar hoef je alleen maar een relais op aan te sluiten, eventueel een inertie-schakelaar en klaar ben je.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Verdorie, dat zou makkelijk zijn! Ga gelijk even een vraag op het Alfaforum stellen. ;) Thanx!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ideaal testen of het werkt als je de route voor volgend weekeinde na moet rijden ;)

Het pompje werkt werkelijkwaar fantastisch! Je hoort niets en hij levert voldoende opbrangst voor de V6.

https://www.youtube.com/watch?v=hb9_YU9 ... e=youtu.be
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply