Verstevigingen schanieren ferrari klep herstellen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Verstevigingen schanieren ferrari klep herstellen

Post by Richard »

binnenkort wil ik even zien de wagen in de spuiterij te krijgen, alom bekende corrosie aan de raamstijl wegwerken. Ik wil dan direct de ferrari klep en nog een paar delen laten spuiten. Ik heb de klep eens wat nader bekeken en het blijkt dat de versteviging, (metalen strip) die op de plaats zit van de schanierpunten zit, niet best meer is. Op hele stukken is het polyester gescheurd of verdwenen en het ijzer ziet er roestig uit.

Heeft iemand tips voor of ervaring met het herstel hiervan ? Zou ik het risico kunnen wagen de strip te verwijderen en er een nieuwe in te plaatsen, vervolgens een zwik polyester matjes erop ?

bvd

Richard
Attachments
20140308_161630.jpg
20140308_161630.jpg (274.23 KiB) Viewed 6068 times
20140308_161639.jpg
20140308_161639.jpg (235.94 KiB) Viewed 6068 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

IJzer in polyester gaat door roest altijd barsten als het niet goed voorbehandeld is.
Ik heb dat met een achterbumper gehad die op de officiele manier een deelreparatie kreeg met een ijzeren verbindingsstrip.
Ik denk dat je de strip uit moet slijpen en vervangen door RVS of hard alluminium.
Dan gaat die niet meer barsten door roest in ieder geval.
Verder geen ervaringen mee.

herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Als je de strip er toch uit gaat slijpen zou ik inderdaad gaan voor een RVS strip als vervanger. IK weet niet wat voor klep jij precies hebt, maar bij de versie die ik had zou het ook mogelijk zijn om de strip niet in het polyester te verwerken, maar om de polyester klep in te klemmen tussen de strip en de scharnieren.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Ik denk dat je de strip uit moet slijpen en vervangen door RVS of hard alluminium.

RVS prima, maar ga geen aluminium verwerken in polyesterhars... dan kun je over een paar jaar namelijk weer opnieuw beginnen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ok, ik ga voor RVS, als ik hem er toch uit moet halen kan ik hem er ook weer inwerken. En dan met standaard polyester matjes (een dikke laag ?) of moet ik iets anders of dikkers gebruiken ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een erg dikke laag lijkt me niet nodig.
De strip is versteviging en zit aan de onderkant.
Lijkt me gebruikt om de kracht verdeling voor de bevestigingsmoer op te vangen.
Op dit draaipunt komen de meeste krachten zo te zien.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Behandel het rvs eerst even met een bandschuurmachine met grove korrel, daar krijg je een veel betere hechting op. (denk ook even aan ontvetten)
Idem voor het polyester waarop de strip bevestigd is, ook goed ruw (b.v. met staalborstel in boormachine) maken en stof/vetvrij.

De dikte is een beetje afhankelijk van de belasting en wat voor soort matjes je gebruikt, als je geweven matjes gebruikt zijn 2 lagen normaal gesproken wel voldoende.
Goed insoppen zodat er geen luchtbellen achter blijven, en indien mogelijk opklemmen tijdens het uithardingsproces. (geperste glasvezel is namelijk wat flexibeler en dus minder gevoelig voor breuk)

Succes ermee. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

opklemmen .... ? kwestie van druk erop houden ? en zo ja veel druk ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zou er toch enkele gaten in boren, zodat er meer hechting is tussen het onderste polyesterdeel en de nieuwe glasvezelmatten.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zat er ook aan te denken om er een rits gaten in te maken ja. ga wel eens aan de slag....... dank voor alle reacties !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Aan de grote gaten in de klep te zien is dit een versie waarbij de scharnieren net als bij de glazen achterklep door de klep heen steken waarop dan weer een ring met moer komt. In dat geval is de strip puur en alleen een stevige variant op een grote ring aan de scharnierzijde en doet het veder niet veel. De klep wordt ingeklemd tussen de scharnieren en de moer, met de strip en ring ertussen om de druk te verdelen.

Je zou er dan ook over kunnen denken om het polyester netjes aan te helen zonder strip erin, en aan de onderzijde ook een grote carroseriering te gebruiken in plaats van de strip.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply