Dimmer probleem

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Dimmer probleem

Post by matramurena »

Ik heb mijn dimmer opgeblazen, er kwam opeens een hoop rook en geur uit toen ik de verlichting aan zette...

Nu ben ik wat verder gaan zoeken naar het probleem en heb de twee draden die op de dimmer zitten direct doorverbonden. Dit resulteerde in een volle sluiting en een doorgebrande zekering. Met een aparte voeding heb ik geprobeerd om direct op mijn klokkenwinkel 12V naar de verlichting te sturen en dat gaat wel goed.

Vreemd genoeg heb ik aan mijn dimmer twee groene draden zitten. Volgens het schema zou het een groene en een grijze moeten zijn.. Ik kan nergens in de buurt een grijze draad vinden en het is wel heel toevallig dat er juist op die plek twee passende draden zitten natuurlijk....

Iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Doorverbinden zou toch moeten werken normaal gesproken?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Nergens een blokbatterij te vinden in huis en mijn multimeter is leeg.... Doormeten wordt dus lastig.

Wel heb ik de stekker van de tellerwinkel er uit gehaald en met deze stekker los de twee draden doorverbonden. Ook nu vliegt de zekering er gelijk weer uit. Erg vreemd.....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De railtjes achter bij de ventilatieswitch willen wel is verschuiven en sluiting maken.
De regelaar kun je doorberbinden voor te testen.
Ik zal nog even naar die lampjes kijken morgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Niet aan gedacht aan die railtjes. Zitten die ook in het dimbare circuit?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De ene Murena is soms wat anders uitgevoerd als de andere.
Ik zou niet helemaal op het schema bouwen.
Ik heb bij sommige Murena;s gezien dat de dashverlichting gaat branden bij contact aan waar bij anderen pas bij lichten aan deze gaat werken.
Het draait om 41 en 41C connecties.
Soms moet je ook is terug gaan na de laatste werkende situatie.
Als ik me goed herinner benje met de mist/licht schakelaars bezig geweest en heb je ook het dashboard er uit gehad..
Werkte het daarvoor nog wel?
Kabels klem ergens tussenn?
Dit zijn zo maar wat suggesties maar soms zie je wel is wat over het hoofd.

Ik zou niet het wacht waar de rook vandaan komt zekeringentest gebruiken.
Hang een ohm-meter aan de afgaande vd potmeter en massa.
Die moet volle sluiting vertonen.
Dan 1 voor 1 alles nalopen waar het uit voort kan komen totdat de sluiting is opgeheven.
Als het niet bij de aansluitingen van 1 vd lampjes zit dan zit het vermoedelijk in je draadboom.
Het meterpaneel kan je al uitsluiten want die heb je al afgekoppelt gehad.
ook de koperstripjes achter de connector van het paneel kunnen wel is los over elkaar hangen en een sluiting veroorzaken

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik ben inderdaad bezig geweest met de mistlichten en heb deze doorgemeten. Deze zijn goed. Ook heb ik het dashboard uitgebouwd en ingebouwd in de tussentijd, maar zo te zien zit er nergens bekabeling klem.

Wat ik ook gedaan heb is het console van de blower weer instaleren met de verlichting erachter. Echter nog zonder de lampjes, dus de kans dat die twee strippen na montage contact maken is zeker niet ondenkbaar. Gaan we vanavond eens naar kijken.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Wat ik ook gedaan heb is het console van de blower weer instaleren met de verlichting erachter. Echter nog zonder de lampjes, dus de kans dat die twee strippen na montage contact maken is zeker niet ondenkbaar. Gaan we vanavond eens naar kijken.
Ik heb ooit die console uitgebouwd om er nieuwe lampjes en een nieuwe schakelaar (die was uitgefikt) in te zetten en eerlijk gezegd verbaas ik me erover dat je de eerste op het forum bent die met dit probleem komt. Het is echt bar slecht uitgedacht, en ik zou zeker dit controleren. De lampjes houden de boel min of meer bij elkaar als ik het me goed herinner.

Probleem van multimeter leeg en geen 9V batterijtje in huis, dat klinkt dusdanig bekend dat ik daarom maar een extra multimeter heb gekocht :lol:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik heb bij sommige Murena;s gezien dat de dashverlichting gaat branden bij contact aan waar bij anderen pas bij lichten aan deze gaat werken.
Dat is alleen op de vroege 1.6 modellen het geval geweest.

Voor de rest een prima uitleg Herman, maar dat had ik niet anders verwacht gezien je jarenlange ervaring met elektronica :wink:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Even een update: alles werkt weer en een nieuwe dimmer is onderweg! :D

Het waren inderdaad de twee strips waar de lampjes achter de blower-unit tussen horen te zitten (deze lampjes zaten er nog niet in, zijn ook onderweg) die elkaar raakten. Stom natuurlijk ook om ze zonder de lampjes zo te monteren van mij.....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply