Radiateur alwéér lek!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Radiateur alwéér lek!

Post by bart_heemskerk »

Nondejuu! De radiateur alweer lek! Voor de derde keer.
Twee maal een gereviseerde radiateur. Die gingen zo'n 3 jaar mee.
En de huidige radiateur was een nieuwe van carjoy. Die hield het wat langer vol, maar die is nu dus lek.

Nou had Herman eens uitgezocht dat een radiateur van een citroen visa dezelfde maten heeft als een murena radiateur. Dus maar op zoek naar een visa radiateur. Het moet van een 1.1, 1.2 of 1.4 zijn. Niet van een diesel of 1.7. Nummer 883715 is juist.

MisterAuto.nl heeft die radiateur voor €92 in voorraad. Mooi prijsje met gratis verzending. Prima, hartstikke mooi. :D
Niet dus.. :( MisterAuto mailt dat de radiateur niet leverbaar is. Stelletje oelewappers zijn dat! En er staat nu nog steeds op de site dat het in voorraad is. :evil:

Hetzelfde had ik vorig jaar meegemaakt toen ik een stuuurhuis wou kopen. Op diverse duitse onderdelensites stonden de juiste stuurhuis, voor een leuke prijs, en in voorraad. Pas na het bestellen komt de aap uit de mouw. Niet leverbaar.


Ik heb nu van engelse ebay een radiator gekocht. Een nieuwe Valeo in een oude stoffige doos. Voor 45 pond + 19 verzending.

Image


Het heeft kunststof eindkappen. Maar geen bevestiging voor de fan.

Image

Image


Aan de boven en onderkant zit helemaal niets. De uiteindes van de lamellen zijn omgebogen, en met verf afgewerkt.

Image


Van de oude radiateur heb ik de boven en onderkant afgezaagt.

Image


De boven en onderkant heb ik met rvs m3 draadeind gemonteerd. Tevens heb ik wat lijmkit gebruikt.

Image


De boven en onderkant zitten echter 15mm te ver uit elkaar. Dat heb ik opgelost door kunststof blokken op de lippen te doen.

Image


Op de radiateur zit een extra aansluiting, die niet gebruikt wordt. Die moet dicht gemaakt worden. Dat heb ik gedaan door er m5 in te tappen, en er een bout met lijmkit in te draaien.

Nu nog monteren. (en op zoek naar een handige kabouter die voor mij de bovenste radiateurbouten wil doen)
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

creatief opgelost !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hoi Bart,

In Haarlem hebben ze nog een echte radiator zaak.

Vond de prijs meevallen.

Ze hergebruiken de zijkanten.

voor de volgende keer.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=60
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mooi opgelost maar denk dat ge toch eens verder moet zoeken naar de oorzaak waarom de radiatoren zo snel defect zijn.

Misschien het systeem eens spoelen met een speciaal reinigingsmiddel.

Het gebruik van de echte oude antigel in plaats van het huidige koelvloeistof is zeker een aanrader.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, dat kan geen kwaad bij mij zit al vier jaar die huidige koelvloeistof er in en heb er geen probleem mee. Die oude radiator zal niet goed gemaakt zijn denk ik.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De meeste radiators staan op rubbers om schokken te vermijden en de levensduur te verlengen. Nakijken dus!!
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Bart,

Je moet toch eens checken of je niet teveel druk in je koelsysteem krijgt.
In het verleden heb ik dit bij mn 1.6 ook gehad, bleek toch een klein lekje in de koppakking te zijn, verder geen last.

Je kan ook je reservoir dop eens nakijken of ie wel op de juiste druk opengaat.
Ik weet niet precies wat die druk voor een Murena zou moeten zijn maar het zou zo rond de 0.35 bar moeten zijn.

Bij teveel druk vervormt het dunne metaal teveel en krijg je last van metaalmoeheid waardoor uiteindelijk er ergens een scheurtje ontstaat.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Koppakking heb ik niet 8)
Maar zou een oude reservoir dop dit kunnen veroorzaken?
Eens kijken of ik dit kan testen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De dop in het originele systeem is ongeveer 12 psi en is een speciale.
Laat lucht toe bij cooldown.
Is hier wel wat over te lezen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... sc&start=0

Had Richard het er onlangs niet over dat de vin niet past als je de beugels naar de achterzijde laat uitsteken?
Die komt dan tegen de poly wielbak.
Kan de foto's ff niet vinden.
Ik gebruik de goedkope koelvloeistof vd action.
Is prima spul.
In ieder geval geen G12 koelvloeistof gebruiken.
Dat kan voor problemen zorgen.

copy/paste
Koelvloeistof en Antivries
De nieuwere OAT koelvloeistoffen werken anders dan de oudere silicaat gebaseerd IAT koelvloeistoffen. Aluminium en ferrometalen vormen een oppervlaktelaag van corrosie in aanwezigheid van vocht, zelfs met het kleine beetje vocht in de lucht. OAT koelmiddelen voorkomen deze metaaloxidelaag die de oppervlakte tegen deze corrosie beschermt. De OAT koelvloeistoffen gaan langer mee dan de oudere traditionele IAT koelvloeistoffen. De IAT categorie van antivries kan niet worden gebruikt in systemen die gele metalen bevatten.

Een paar van de vragen en antwoorden.

Waarom hebben koelvloeistoffen verschillende kleuren?
Koelvloeistof en antivries zijn gekleurd, zodat u ze kunt zien; de kleurintensiteit kan een indicatie geven van de verdunning. De verschillende kleuren zijn niet specifiek voor de verschillende soorten antivries. De fabrikant kan het product elke kleur geven die ze wil.
De kleur is dus geen aanduiding voor het werkelijke type van antivries type en het label moet vóór gebruik worden gelezen.

Wat is het beste voor prestaties gebruik?
Het is altijd het beste om het advies van de autofabrikant te volgen. Als de motor gele metalen bevat (koper en messing zoals in oudere voertuigen) moeten de lange levensduur producten op basis van organische technologie (OAT) niet worden gebruikt. In de regel vereisen de meeste moderne motoren de OAT koelvloeistof.

Pas op: vermengen van IAT en OAT kan niet en geeft schade!

Met dank aan Martyn Mann en Millers olie.
Oliebaron: Opie oliën

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply