Murena start niet.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Murena start niet.

Post by johanansingh »

Gisteren wilde ik even mijn murena na lopen voor de APK keuring dus auto gestart en een blokje om gereden tot zover geen problemen.
Toen ik weer thuis was de matra in de schuur gereden en alle standaard dingen gecontroleerd ook dit leek allemaal wel oké.

Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.

Nu staat eerst de accu aan de lading om zeker te weten dat deze vol genoeg stroom levert. Iemand verder nog een tip wat dit kan zijn of zal toch de start motor overleden zijn.?
Hoop het niet eigenlijk want je kunt er lastig bij, denk dat zelfs de carburateurs aan de kant moeten.

Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

massa kabel naar het motorblok slecht? Zit nabij de onderste motorsteun.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De connectoren en relais op je zekeringplaat al nagelopen? Dat was bij mij een oorzaak voor een soortgelijk iets.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Denk ook even aan de massa aansluiting op de chassisbalk bij de draagarm linksvoor. Deze oxideren snel en dan heb je wel alles werkend maar geen accu vermogen. En dan dus wel de klik van het startrelais maar onvoldoende om de startmotor aan te krijgen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan ook zijn dat je dynamo niet goed werkt.
Bij lopende motor moet de spanning op de accu ruim 14 V zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Accu is nu goed opgeladen maar geen resultaat. Probeer vrijdag de tips van jullie zoals en massa of printplaat storing.

Bedankt voor de ideeën ik hou jullie op de hoogte.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Murena start niet.

Post by brinkie »

johanansingh wrote:Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Ik heb dat precies zo gehad een paar jaar terug, stond notabene bij Carjoy omdat er een meeting was. Bleek toch echt de startmotor overleden te zijn.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.

Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.

Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Er zijn meerdere oorzaken waarom een startermotor niet meer wil.
Oud hard geworden vet, versleten koolborstels, oxidatie, vervuiling of zelfs een combinatie kan al betekenen dat de startmotor niet meer werkt.
Open maken, schoonmaken en wat fris smeermiddel doet vaak al wonderen met een startmotor (of dynamo).
Ik ben nog weinig startermotoren tegen gekomen die technisch aan hun einde waren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

johanansingh wrote:Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.

Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.

Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Inderdaad langdurig starten na stilstand is vaak fataal voor starter en accu.
Een electr. pomp is eigenlijk onontbeerlijk.
Carbs lopen dan vol voor het starten.
Mijn 2.2 start ook na maanden stilstaan in enkele slagen van de startmotor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Ik dacht idd ook aan een elektrische pomp. Maar heb nu alles origineel en dat wil ik ook proberen zo te houden.
Maar als ik toch zo'n pomp zou willen welke zou dan het beste zijn.
Iets van facet ofzo? Daar is vast ergens een topic over.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier zit die tegenwoordig in mijn 2.2.
Facet posiflow.
Image
Voordeel, brandstofleiding en pomp weg bij het uitlaat spruitstuk (brandoorzaak nummer 1 Murena)

Ouder topic, de printjes zijn nooit afgemaakt.
Een aangepast relais uit een sloop VW is goedkoper.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ight=facet
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Wat ook wel wil is een "pompballetje" te plaatsen in de benzineleiding. Zo'n ding dat ook voor buitenboordmotoren gebruikt wordt. Even een paar keer in knijpen en de carbs zijn gevuld, daarna gelijk starten.

Een van goede kwaliteit moet zo in de leiding kunnen en dan moet de originele pomp de brandstof er zonder te veel restrictie doorheen kunnen zuigen.

Image
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply