Carter ontluchter terugvoeren op inlaat 1, doen of niet doen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Carter ontluchter terugvoeren op inlaat 1, doen of niet doen

Post by Richard »

Hoi,

Ik heb bij wijze van experiment mijn K&N filter vervangen voor 4 losse filters. Nu had ik op de vorige opzet een buisje geplaatst tbv de carter ontluchting.

Nu heb ik die niet meer. Wel heb ik een loze aansluiting op het inlaat spruitstuk voor cilinder 1. Hierop zat in het verleden het vacuüm aangesloten.

Zou ik hier de carter ontluchting kunnen plaatsen of zal dit een vette bougie opleveren. Misschien is het vacuüm wel te sterk voor deze toepassing ?
Attachments
20131204_125640.jpg
20131204_125640.jpg (443.2 KiB) Viewed 5353 times
20131204_125620.jpg
20131204_125620.jpg (439.22 KiB) Viewed 5353 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Lijkt me te veel vacuum voor ontluchting.
Buiten dat zal het open zijn voor valse lucht zorgen en armer mengsel.
Je kunt hem ook gewoon met een slang onder de auto uit laten komen.
Er hoeft niet speciaal vacuum op te staan.
Doen ze in de racerij ook, en vroeger was dat standaard.
Het is alleen maar een millieuding.
Technisch houd het niets in.

Ik heb het zo maar dat kan niet bij jou.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

moet er geen filter op dan ? APK gezien ? Ik was al op zoek naar een klein K&N achtig filtertje
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat er niet naar gekeken word.
Als de CO binnen de normen valt is het millieu technisch ok.
Komt er rook uit ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tja rook rook, hij dampt wel iets ja. maar dat is als ik stationair een keer aan de gasklep zit, dus wat hij doet tijdens een normale rit, geen idee.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Er zij daar inderdaad speciale filtertjes voor te koop, k&n type.
In België (misschien EU vordering) mag je technisch niet met een open stukje aansluiting rijden, moet op een filtertje uitkomen, met de Berlingo heb ik er wel 6 jaar mee weggekomen, slang verlengd tot onder de koplamp, oude vod met een elastiekje erop, onzichtbaar.... :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat vod heb ik er nu ook op, best een mooie oplossing vind ik zelf 8)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het oliegebruik niet boven 0.5 liter per 1000 km komt is er niet veel aan de hand waarschijnlijk.
Volgens mij zijn er speciale oil catchers.

Google maar is op oil catch tank breather

Natuurlijk te vinden op Ebay UK
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Begin niet aan die K&N-filtertjes, als je regelmatig korte ritjes maakt zitten ze in mum van tijd verstopt met sludge en anders versmeren ze de boel rondom het filter.
Slangetje even verlengen en in een roestgevoelig deel steken, dan hoor je de keurmeester niet meer klagen en de oliedampen zorgen ervoor dat roest geen kans meer krijgt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oil catch tank breather , dat ziet er uit als een mooie tussenweg, eens kijken of er wat bij zit
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Mijn ervaring met carter ontluchting is dat het wel nodig is. Als bij mij de ontluchting niet op de luchtfilter zit aangesloten, dan komt er mayonaise onder de olievuldop. De vochige dampen blijven dan in de motor hangen, en vermengt zich met de olie.

Ik raad aan om de ontluchting toch op een of andere manier te koppelen aan één van de luchtfilters.
Niet aan het vacuum koppelen.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

bart_heemskerk wrote:Mijn ervaring met carter ontluchting is dat het wel nodig is. Als bij mij de ontluchting niet op de luchtfilter zit aangesloten, dan komt er mayonaise onder de olievuldop. De vochige dampen blijven dan in de motor hangen, en vermengt zich met de olie.

Ik raad aan om de ontluchting toch op een of andere manier te koppelen aan één van de luchtfilters.
Niet aan het vacuum koppelen.
maar omdat er dan enige zuiging is ? anders vind ik nl de oplossing van oetker ook wel wat. maar dat is natuurlijk alleen een reservoir zonder enige aanzuiging. Daar is natuurlijk eventueel wel wat op te verzinnen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply