Motor stottert

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Motor stottert

Post by matramurena »

Het is dan wel geen Matra-blok maar wellicht dat iemand hier wat tips heeft wat het probleem zou kunnen zijn.

De motor deed het fantastisch totdat ik opeens geen vermogen meer had.
Ik was toen van plan om de koppeling te vervangen omdat het leek op een defect aan de koppeling. Totdat ik de aandrijfas zag, deze was finaal door. Ik had toe echter al een en ander los gesleuteld zoals kopelingscilinder op de bak, de assen aan de bak etc.

De aandrijfas is nu weer gemaakt maar sindsdien stottert de motor... Het is het gevoel alsof hij opeens op de motor afremt tijdens het rijden.

Als ik hem in z'n vrij heb dan kan ik netjes gas geven tot de rev-limiter zonder stotteringsproblemen. Als ik ermee rij dan heb ik wel veel last van dit stotteren.

Iemand enig idee waar te zoeken?

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Te weinig benzine ofwel aanzuigen valse lucht. Controleer eens de onderdrukslangen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik begrijp hieruit dat het eerste probleem een gebroken aandrijfas was?
In dat geval zou het ook kunnen zijn dat het differentieel hiervan een tik meegekregen heeft, en dat daar ergens een lager kapot gelopen is.
(en dat zou ook gelijk verklaren waarom de motor in z'n vrij geen haperingen vertoont)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik ga morgen een rit maken met een klem op de retour van de benzineleiding. Als het beter gaat dan is het waarschijnlijk toch de opbrengst van de pomp die te wensen over laat...

Muddy: Zou kunnen inderdaad, maar het breken van de as ging zo "soepel" dat ik dat niet echt verwacht. Ik hoop ook niet dat dat het probleem is eigenlijk, een brandstofpomp vervangen lijkt mij makkelijker :D

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb hetzelfde gehad met een 8 cilinder Chevy tijden geleden.
Heel vervelend alsje wil inhalen want dan stopt ineens het vermogen.
Als ik dan het gas losliet en even geen gas gaf dan kwam het vermogen weer terug.
Als je het op die manier hebt is hetzeer waarschijnlijk wel de opbrengst vd pomp.
Bij mij was het probleem na het vervangen vd brandstofpomp toen opgelost.

groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

matramurena wrote:Ik ga morgen een rit maken met een klem op de retour van de benzineleiding. Als het beter gaat dan is het waarschijnlijk toch de opbrengst van de pomp die te wensen over laat..Martijn
Dat lijkt me niet verstandig. De injectie brandstofpomp produceert meer druk dan de injectie nodig hebt. Het overschot aan druk wordt via de retourleiding geloost. Afklemmen van de retourleiding zorgt dat de drukregelaar niet meer goed werkt. Of vergis ik me?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik klem hem natuurlijk niet helemaal af. ;) De druk zou niet op mogen lopen door de drukregelaar, de flow zou echter een stuk minder behoeven te zijn om deze druk te behouden.

Zou meteen wat verbetering moeten geven, en dan kan ik zeker een nieuwe pomp aan schaffen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Een stukje gereden, en met een wat afgeknepen retour valt direct op dat de motor veel sneller start. Ook het stotteren is nu veel minder vaak aanwezig. Dus toch maar een nieuwe pomp zoeken.

Weet iemand nog een goede zelfaanzuigende in-line brandstofpomp toevallig?
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

slechts starten heb ik met de Corrado ook gehad, hier zit in de pomp een retour klep om de druk te houden ook als de wagen niet wordt gebruikt. Ik heb een inline klep geplaatst en toen was het probleem verholpen. Tijdens het rijden bleef de druk op nivo dan was er dus geen probleem
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Is de drukregelaar dan niet defect? Als je met afgeknepen slang geen gestotter heb, dan lijkt mij dat de pomp wel in staat is om voldoende te leveren.
Op de drukregelaar zit een vacuum slangetje naar de inlaat. Is dat in orde?

Ik heb nog een losse pomp liggen en een drukregelaar. Van mijn injectie avontuur. Die kan je wel lenen van me om te bepalen waar het defect is.

Image
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Hi Bart,

Graag! Laat maar doorkomen! Mijn idee was dat de regelaar de toevoer naar de rail zou sturen, maar het stuurt inderdaad de mate van overschot naar de retour...

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Zit de pomp verbonden met de injector rails, en de drukregelaar met de retourleiding? Dan is het goed.

Ik zal de pomp en regelaar opzoeken.
pm je adres maar, dan komt het eraan.

p.s. gratis stapeltje smsc bladen hebben?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Heeft de SMSC blaadjes dan? :D :D

Stuur je een PB.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik zie trouwens dat de pomp hoog boven het blok en de tank hangt. Geen probleem met aanzuiging??

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Als ik je probleem zo leest en met afklemmen van de retour wel vermogen heb dan klinkt dit naar drukregelaar. Deze zijn te vervangen door een andere met drukmeter en zijn dus ook regelbaar. Zijn goedkoper dan een nieuwe pomp.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Let wel: Met het afklemmen van de retour (niet helemaal dicht gehad trouwens) rijd hij beter, maar stottert nog steeds.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Martijn,

Ik heb ooit twee maal een soortgelijk probleem gehad (in de jaren 70), het bleek toen telkens om een lekkende bougie te gaan. Als je de isolatieweerstand van een bougie meet moet die oneindig zijn, bij die slechte bougies was dat enkele honderden KOhm. Bij zwaardere belasting vielen die bougies uit. Het waren telkens bougies van het merk Champion die er langer dan 10.000Km in zaten.
Misschien niet uw probleem, maar het is snel gecontroleerd.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Misschien is het een idee om de weerstand van de bougiekabels te controleren? En misschien is je injectorrail wel verroest van binnen?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Een stotterend iemand, stottert niet meer als hij/zij zingt!
Laat de alfa zingen, en het stottert niet meer 8)
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Nou, de motor zingt weer als een leeuwerikje! :lol: IK heb de pomp uitgewisseld en alle problemen zijn weg. Geen last van stotteren, en deze is een stuk stiller én maakt een monotoom geluid in plaats van het veranderen in toonhoogte van de vorige pomp.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matramurena wrote:Nou, de motor zingt weer als een leeuwerikje!
Pas dan maar op dat die geen eieren gaat leggen. :lol:

Maar fijn om te horen dat het probleem weer opgelost is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply