Bout van de poelie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Bout van de poelie

Post by Richard »

Ik heb het 36-1 tandwiel op mijn poelie geplaatst tbv de nieuwe onsteking. De centrale bout gaat nu iets minder ver de schacht in. Bij toeval merkte ik dat de bout niet erg vast (meer) zat. Ik heb deze met lucht en iets loctide vastgezet.

Dit wil ik in de toekomst tijdens een rit niet meemaken. Is dit een speciale bout of zal hij ter vervangen zijn voor een iets langere ?
Attachments
20131005_153043.jpg
20131005_153043.jpg (139.96 KiB) Viewed 4360 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Wat wordt het, megasquirt, kdfi of megajolt?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Megajolt, ik moet even de storing gaan zoeken maar ben inmiddels op behoorlijk op weg:http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2701
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bouten zijn berekend op hun taak.
Een ingieneur over berekend 10-15% of meer dus dat positie-plaatje zal niet veel doen.
Neem aan dat het lasergesneden en nauwkeurig is want balans op dit wiel moet wel goed zijn.
Zeker goed vast zetten met lucht.
Je kreeg hem er immers ook niet gemakkelijk af.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nee dat klopt en daarom verbaast het mij ook zeer dat hij met gemak loskwam toen ik alleen de poelie iets wilde draaien om de tand recht onder de sensor te plaatsen. Ik zal de schacht en bout eens goed spoelen met ontvetter en dan wat scheutiger zijn met de loctide. Ja het tandwiel is 100%.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zat toevallig hier te lezen

http://www.nodiz.co.uk/nodizpro-features.html

Dit kan zonder TPS maar met een MAP sensor.
Dus nog eenvoudiger te plaatsen.

Image

groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt dat kan bij megajolt ook, als e.e.a. werkt wil ik die variant op de Corrado proberen te plaatsen. Voor map moet je wel een vacuumdoosje maken die is aangesloten op alle 4 inlaat buizen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt dat kan bij megajolt ook, als e.e.a. werkt wil ik die variant op de Corrado proberen te plaatsen. Voor map moet je wel een vacuumdoosje maken die is aangesloten op alle 4 inlaat buizen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Zat toevallig hier te lezen

http://www.nodiz.co.uk/nodizpro-features.html

Dit kan zonder TPS maar met een MAP sensor.
Dus nog eenvoudiger te plaatsen.

groet herman
Dit is trouwens wel een stukje duurder dan de MegaJolt.

http://www.nodiz.co.uk/nodizpro-shop.html
http://www.autosportlabs.com/megajolt-lite-p-41.html
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad duurder, maar je hebt het Ford Edis-4 moduul niet nodig.
Maakt installatie wel eenvoudiger zo te zien.
Misschien dit ook is overwegen voor mijn 2.2.
Ondanks alle werk is er in de lage toeren nog steeds enige pingel met vol gas.
Daar heb ik veel aan gewerkt en is ook veel beter geworden.
Ik heb deze pingel trouwens in meer 2.2 motoren gehoord.
Vermoedelijk ontstaat het als de kop wat enthousiast gevlakt is door de wat hogere compressie.
Ik kan geen overmaat koppakingen vinden die dat opheffen.
Mijn theorie is nu in de lage toeren wat minder vervroeging te programmeren.
Dat kost iets kracht onderin maar heb met de pingel ook geen vrede.
Als ik de boel op toeren hou dan is het geen probleem meer sinds de aanpassing van de veertjes heb gedaan in de ontsteking.
Hier spelen meer factoren een rol die prima door MJ en afgeleiden opgelost kunnen worden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply