Zelfherstellende elektrische installatie?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Zelfherstellende elektrische installatie?

Post by brinkie »

Nou, ik heb de Murena na 6 weken stilstand weer eens gestart. Met de dagelijkse auto en startkabels erheen, want er zat niet genoeg meer in de accu. Tijdje laten draaien met verhoogd stationair (choke), rondje gereden in de parkeergarage, daarna weer teruggezet. Andere auto naar huis teruggebracht, met het sleuteltje van de Matra gezwaaid, dat werkt als een soort fluit van de rattenvanger van Hamelen op de oudste en zijn vriendje van 2 huizen verderop. Met het hele gevolg terug naar de parkeergarage, starten (ging niet van harte, maar de auto startte wel) en rijden met 2 8-jarige jochies op de passagiersstoelen (dat is wel het voordeel van een driezitter :cool:).
Bij het uitrijden van de parkeergarage merkte ik een paar dingen, de dashboardverlichting brandde wel erg flauw en het raampje ging bijna niet naar beneden (om de pas in de lezer bij de uitgang te steken) en al helemaal niet meer terug omhoog. Gelukkig regende het niet, maar erg gerust was ik er ook niet op.
Na een paar minuten rijden nog maar eens de raamknopjes ingedrukt en... daar gingen ze als vanouds.

Vreemd hoor. Accu bijna overleden misschien? Ergens een sluiting geweest? Aan de prestaties van de auto zelf was weinig aan te merken, die ging als een raket. Wat rijdt die auto toch fijn. (en wat hebben we toch een k#$(%@#)@#%regering die de taks er terug op gaat heffen)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je een accu via de dynamo weer geheel geladen wilt hebben zul je echt wel wat langer moeten rijden als een paar rondjes in een parkeergarage, waarschijnlijk heb je hem dus net genoeg bijgeladen om de volgende (warme) start net succesvol te maken.

Gewoon een half uur rijden zonder de overige stroomverbruikers (verlichting, raambediening, radio, kachel enz.) te gebruiken doet vaak al wonderen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De standaard dynamo is ook maar een kleine 50 Ah.
Zoals Muddy zegt is een rondje wat weinig om bij te laden.
Ook als een accu te diep ontladen is geweest dan zal de capaciteit slechter worden.
Ik haal de accu los als die lang moet staan maar het lage gebruik van een auto accu kan alleen goed ondervangen worden door een druppellader.
Beste dus accu mee naar huis.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien je niet veel rijdt met de wagen kan je beter een druppellader kopen. Dat houdt de batterij in goede staat en altijd op volle capaciteit.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Indien je niet veel rijdt met de wagen kan je beter een druppellader kopen. Dat houdt de batterij in goede staat en altijd op volle capaciteit.
Er is geen stopcontact in de parkeergarage, en de zon schijnt ook niet binnen dus eentje op zonne-energie (die ik heb liggen) gaat ook niets uithalen.
Nee, ik zal de accu voor de winter echt uit de auto moeten halen vrees ik. In de schuur achter het huis heb ik wel stroom, daar moet de accu dan maar overwinteren.
Want overwinteren zal de auto wel moeten, gezien de nieuwe belastingregels (niet rijden in december, januari en februari); het is nu 0 euro, het wordt per 1-1-2014 95 euro en als je in de wintermaanden ook wil rijden kost een Murena 2.2 380 euro per jaar belasting. De 1.6 is een stuk goedkoper, 73 resp. 292 euro in de provincie Utrecht.

Maar ik vermoed dat er meer aan de hand is/was dan een lege accu. Ofwel ergens een (tijdelijke) kortsluiting, ofwel ergens een slechte massaverbinding.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Beste is ook een battery kill switch te zetten.
Je draait knop iets los en klaar.
Compleet stroomloos.
Er zijn namelijk altijd verbruikers die lichtjes wat stroom trekken.
Klokje/radio/alarm enzo.
Als de dynamo lichte diodelekken heeft dan is daar ook verbruik.
Dat komt nog wel is voor.

Dit dingetje doet de truc.
Gewoon de knop los draaien en klaar.
Past goed op de Mur.

http://www.ebay.co.uk/itm/1-PCS-Battery ... 1c36240645

Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Eventueel aanwezige lekstroom kun je wel meten met een multimeter, en om de huidige capaciteit van de accu te testen zijn er ook metertjes die elk garagebedrijf wel heeft.

Ik zou daar eerst even mee beginnen voordat je van alles gaat kopen, als je de oorzaak weet dan kun je ook effectief maatregelen nemen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:Eventueel aanwezige lekstroom kun je wel meten met een multimeter, en om de huidige capaciteit van de accu te testen zijn er ook metertjes die elk garagebedrijf wel heeft.

Ik zou daar eerst even mee beginnen voordat je van alles gaat kopen, als je de oorzaak weet dan kun je ook effectief maatregelen nemen. :wink:
Radio en klokje zijn al gauw 60 mA en bij mij door andere clignoteur nog meer.
Na maanden is je accu echt wel leeg.
En onderin zo'n garage heb ik hem altijd stroomloos staan.
Ik heb de klem aan massapool staan.
Nadeel is dat voor en na elk gebruik je de klep moet openen en wiel uitpakken om er bij te kunnen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

oetker wrote: Nadeel is dat voor en na elk gebruik je de klep moet openen en wiel uitpakken om er bij te kunnen.

Groet Herman
Misschien is dit op te lossen door de massakabel van de min-pool te verlengen en verleggen naar het interieur? En dan in het interieur ergens een massaonderbreker aan te leggen.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Nou wil 'ie weer niet starten, en maandag is bij de Lidl een acculader in de aanbieding, dus ik ga die eerst proberen, maar ik ben bang dat ik een nieuwe accu moet gaan kopen... :cry:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je toch aan een nieuwe accu toe bent overweeg deze dan eens:
http://www.4x4sintannaland.nl/index.php ... t_id=29789

Ik heb hier goede ervaringen mee, de oudste (zit in een tuinmachine) is inmiddels al 7 jaar en werkt nog steeds perfect.
Geringe zelfontlading, laden een stuk sneller bij als gewone loodaccu's, en kunnen er tegen als ze eens goed leeggetrokken zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Muddy Bandit wrote:Als je toch aan een nieuwe accu toe bent overweeg deze dan eens:
http://www.4x4sintannaland.nl/index.php ... t_id=29789

Ik heb hier goede ervaringen mee, de oudste (zit in een tuinmachine) is inmiddels al 7 jaar en werkt nog steeds perfect.
Geringe zelfontlading, laden een stuk sneller bij als gewone loodaccu's, en kunnen er tegen als ze eens goed leeggetrokken zijn.
Die past niet in de Murena, en is bovendien 3x zo duur...

€66,67 incl. BTW en gratis bezorgd (omdat ik in hun klantengebied woon):
http://www.workntools.nl/logistiek/accu ... 9-b24.html
of €79,90 incl. bezorging (ook in België)
http://www.accumegastore.nl/product/B24/

En a.s. maandag bij de Lidl een acculader voor 18 euro:
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _41208.htm
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als het niet past dan houd het op. :lol:
Het grote voordeel van deze gelaccu's is dat ze niet meteen kapot zijn als ze een paar keer geheel ontladen zijn door te weinig gebruik, bij een gewone loodaccu trekken de platen dan krom en is het einde verhaal.

Nadeel is inderdaad de aankoopprijs... maar die ben ik al lang vergeten terwijl ik nog steeds profiteer van z'n voordelen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zou zeker niet voor een Gel accu gaan vanwege de niet juiste laadspanning van onze dynamo's.
Die is iets te hoog waardoor de gel langzaam maar zeker afbreekt.
Mijn ervaringen daarmee zijn slecht in een klassieke auto.
De black dynamic van Varta is de juiste keus naar mijn mening en die van de accudienst.

http://www.accudienst.nl/accu_auto/Auto ... tra/Murena

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik zou zeker niet voor een Gel accu gaan vanwege de niet juiste laadspanning van onze dynamo's.
Die is iets te hoog waardoor de gel langzaam maar zeker afbreekt.
Mijn ervaringen daarmee zijn slecht in een klassieke auto.
De black dynamic van Varta is de juiste keus naar mijn mening en die van de accudienst.
Nou het volgende lijk is uit de kast komen vallen, al is het niet echt een groot probleem... de accu die erin zit blijkt van een ander type te zijn dan in de Murena hoort.
In plaats van een Varta Black Dynamic B24 zit er een C15 in. Die heeft meer capaciteit (56Ah in plaats van 45Ah, en 480A startstroom in plaats van 330A), maar is een stuk exotischer en dus duurder. Er heeft ooit iemand een modificatie gemaakt in de accubak met een stukje hoekprofiel en een nieuwe plek voor de schroef en de klem, waardoor deze grotere accu past. Wonderwel past het reservewiel er overheen. De krik en wielmoersleutel ontbraken al bij aankoop van de auto, ik denk dat ik nu weet waarom. Toen ik de auto 13 jaar geleden kocht zat er ook een andere dynamo in (van een Toyota), ik denk dat iemand vreselijk heeft lopen rotzooien met het elektrische systeem in plaats van gewoon de originele onderdelen monteren. Grmbl.

Altijd fijn, die auto's met historie...
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Mooi dat je er achter bent in ieder geval.

Ik haal tegenwoordig altijd het eigen merk accu van de Brezan. Deze voldoen zeer goed en zijn een heel stuk gunstiger geprijsd dan de Varta accu's. Als lader gebruik ik een CTEK lader. Hier kan ik heel goedkoop aan komen via werk en die zijn écht goed.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mijn accu is ook veel zwaarder dan de oorspronkelijke omdat ik een accu heb die 120Ah levert. De inbouw is inderdaad geen probleem, want het reservewiel valt erover.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De originele dynamo is maar een mager dingetje.
Zolang je geen upgrades doet in de vorm van extra mistlampen en high power audio kan die het net allemaal bijfietsen.
Zelf hab ik een BX dynamo omgebouwd met het originele front.
Dat geeft iets meer stroom en je kan de + draad naar de dynamo laten vervallen.
Werkt al een paar jaar goed.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1279

Als een 55 Amp accu past is dat een plus.
Er is nu eenmaal veel verlies in de lange kabel naar achteren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Excuseer voor de verkeerde informatie. Het moet zijn: een alternator van 120 A.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Excuseer voor de verkeerde informatie. Het moet zijn: een alternator van 120 A.
Dat had ik al begrepen, want volgens mij steekt er geen ouderwetse diesel, die je een minuut moet voorgloeien, in de Murena :lol:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wilde gisteren de 2.2 van stal halen voor een nieuwe brandstof pomp te plaatsen.
Helaas accu defect.
Zat er al een tijdje aan te komen maar hij deed het nog steeds, dus uitstellen.
Nou had ik vorige week een accu bij Halfords besteld en volgens de website de goede.
De website was fout dus kwam de verkeerde accu.
Prijs was goed geweest 54 Euro met 3 jaar garantie.
Dus nu haastig verder op zoek.
Even een Varta accu scoren in Tiel viel niet mee alsje niet de wereld wil betalen.
Dus maar ene bij een lokale accu-boer gescoord.
Juiste voor Murena en slechts 59 Euro incl BTW.

Image
Image

Was een depandance van een bedrijf in Utrecht.
Hij had hem gewoon op voorraad.

http://www.accushoptiel.nl/auto-accu/ca ... 54579.html

Daarna de brandstofpomp vervangen.
Die was in 2008 vernieuwd maar de Empi pomp heeft maar 12000 km zijn werk gedaan.
Nu dus maar de Facet posiflow gekocht.
Heb ik meer vertrouwen in en is stiller.
Ik heb hem met een beugel op het blok vast gezet in een hoek van 45 graden..
Image
Image
Image

Loopt weer goed en is weer fahrbereid.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Dus maar ene bij een lokale accu-boer gescoord.
Juiste voor Murena en slechts 59 Euro incl BTW.
Dat is niet duur. Even zoeken naar een equivalent van dat ding wat ze in mijn auto hebben geknutseld... bingo:
http://www.accushoptiel.nl/auto-accu/ca ... 5565l.html
68,35 dus bijna een tientje duurder maar die heeft dan ook 10Ah meer :lol:
Wordt ook als VMF 55565 verkocht.

Binnenkort moet ik die Facet brandstofpomp ook maar eens in mijn auto knutselen. Ik heb alle onderdelen, tot het VW-relais toe, dat ik gemodificeerd heb naar 4 seconden aanlooptijd in plaats van 0,5 seconden. Nu nog wat moed en wat expertise verzamelen... ben je morgen weer bij Peter te vinden?
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Weet ik eigenlijk nog niet zeker.
Vermoedlijk wel.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Weet ik eigenlijk nog niet zeker.
Vermoedlijk wel.
Nou ik hoop dat je niet voor mij speciaal die kant op bent gegaan, want, #$@((@%$)!@#$ de auto deed het niet. :evil: Op een of andere manier krijg ik de pluspool niet meer goed vastgezet, maakt dus slecht contact en de startstroom doet onmiddellijk een onderbreking ontstaan. Ik moet nog even een creatieve oplossing verzinnen, denk dat ik een klein stukje plastic ertussen schuif (geen metaal, want dan wil de startstroom misschien daar doorheen) om de boel klem te zetten. Ik had vandaag nog een boel andere dingen te doen, dus ik ben daar verder niet meer mee aan de gang gedaan.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik was er wel maar druk met de Sunny van mijn zoon.
Die moet super winterklaar worden gemaakt want ze gaan emigreren naar Zweden.
Vandaag winterbanden gezet en een trekhaak.
Volgende week nieuwe blokken en koelvloeistof.

Voor mij hebben ze gelijk.
Ze krijgen in Nederland geen kans meer tegenwoordig.
Als dierenarts huisjes schoonmaken in de thuiszorg is eigenlijk belachelijk.
Vooral als je de studieschuld van 30.000 Euro moet gaan terug betalen.
In zweden kunnen ze kiezen wat werk betreft, en zijn huren of een huisje kopen ook nog vrij normaal geprijsd.

Vonkt de accu bij de aansluiting als je start anders kan het ook het contact van de kabel ophet chassis zijn.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik was er wel maar druk met de Sunny van mijn zoon.
Die moet super winterklaar worden gemaakt want ze gaan emigreren naar Zweden.
Vandaag winterbanden gezet en een trekhaak.
Volgende week nieuwe blokken en koelvloeistof.

Voor mij hebben ze gelijk.
Ze krijgen in Nederland geen kans meer tegenwoordig.
Als dierenarts huisjes schoonmaken in de thuiszorg is eigenlijk belachelijk.
Vooral als je de studieschuld van 30.000 Euro moet gaan terug betalen.
In zweden kunnen ze kiezen wat werk betreft, en zijn huren of een huisje kopen ook nog vrij normaal geprijsd.
Ik geef ze geen ongelijk. Een van mijn beste vrienden (ken ik nog van de middelbare school) gaat met zijn vrouw emigreren naar Zweden, zodra hun zoon gaat studeren. De omstandigheden zijn er stukken beter dan hier. Ze zijn er nu op vakantie, om de in de taalcursus opgedane kennis van het Zweeds in de praktijk te kunnen brengen.
Mij trekt Zweden niet zo, ik heb meer met Finland, al is die taal echt niet te volgen. Ik heb voor een Zweeds en een Fins bedrijf gewerkt, dus ik ken de cultuur wel een beetje. Neem vooral veel sterke drank mee als je die kant op reist, daar maak je vrienden mee :lol:
Als ze maar hier eerst hun huis verkopen (als ze dat al hebben) voordat ze daar naartoe gaan, want de Zweedse fiscus ziet dat als inkomsten.
Vonkt de accu bij de aansluiting als je start anders kan het ook het contact van de kabel ophet chassis zijn.
Ja, het vonkt 1x en dan is er zoveel weerstand dat er geen stroom meer loopt. Even draaien aan de aansluitklem en je hoort het knetteren, dan is er weer contact. Ik moet er even een klein stukje plastic tussen frotten (tie-wrapje of zo) dat het meer klem zit. Geen metaal, anders gaat juist daardoor de startstroom lopen en dan smelt de boel vast, dat wil je niet. Beter nog, andere accuklem, die beter op de accupool past.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb waarschijnlijk nog wel ergens een klem liggen.
Dus als je hem nodig hebt dan hoor ik het wel.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik heb waarschijnlijk nog wel ergens een klem liggen.
Dus als je hem nodig hebt dan hoor ik het wel.
Groet Herman
Inmiddels heb ik het gefixed door een heel klein stukje plastic (uiteinde van een klein tie-wrapje) mee te klemmen, waardoor het geheel muurvast is komen te zitten. Daarnaast heb ik de door jou aanbevolen massa-onderbreker in huis gehaald en die zit er inmiddels op. Zat eerst nog te denken, hoe moet ik nou die kabel erop zetten, totdat ik me bedacht dat het ene end een klem voor de massa-pool is, en je op het andere end met de originele klem de massakabel vast kunt maken. :roll: Werkt subliem.
De accu zelf blijkt nog zo slecht niet te zijn, ik heb 'm thuis helemaal opgeladen (leve de acculader van de Lidl!) en sindsdien geen startproblemen meer gehad. Gisteren nog even naar Delft op en neer gereden, ging heerlijk en de verwarming van de Murena doet het gelukkig ook nog. :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je dat ding ziet is het niet gelijk duidelijk maar had een foto gezet waar het goed op te zien was.
Toen jij vertelde dat de lader in de aanbieding was bij de Lidl heb ik die ook maar gekocht.
Hoop dat die langer meegaat als de vorige want die heeft maar 4 accu's geladen in 3 jaar en was toen kapot.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply