Olie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Olie

Post by hendrik »

Dag matramannen, ik heb een vraagje wat voor een olie gebruiken jullie in de matra?

In mijn bagheera zat half synthetische olie in en dan lekt ze olie nu heb ik er minerale in gedaan en ze lekt niet meer. Mijn murena had dat ook en heb er ook minerale olie in zitten en die lekt ook niet meer.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De goedkoopste is goed genoeg. Die is eigenlijk nog beter dan de motorolie 30 jaar terug. Minerale is zeker geschikt.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik had laatst een vraag gesteld aan Kroon Oil die een specifieke minerale olie leveren voor oldtimers. (De meeste Oldtimers staan wel op hun website maar de Matra's blijkbaar niet.) Hun olie is echte niet bij de goedkoopste, bijna 10€/liter.

Zie hier hun antwoord.




Geachte heer/mevrouw,

Voor uw Matra Murena adviseren wij u als volgt:

- Motor: Classic Multigrade 20W50 of Classic Racing Oil 15W50 voor een gereviseerde motor cq motor geprepareerd voor de klassieke autosport
- Transmissie handgeschakeld: Classic Gear EP 80
- Remsysteem: Drauliquid DOT 3
- Wiellagers: Wielagervet NF

Genoemde producten zijn volop leverbaar via ons uitgebreide dealernetwerk in verpakkingen vanaf 1 liter (vet 600 gram). Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Ing. Tom Bruggeman
Technical marketing services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hier nog een interessant artikel over olie in het algemeen...
Attachments
olie.pdf
(232.75 KiB) Downloaded 193 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Urbain, ik heb voor 5 L minerale olie 40 € betaalt dat zal ook wel goede zijn hé en ik zie ook geen olielek meer onder de matra. En met synthetische olie heb ik altijd olie onder de matra liggen maar dat is nu op gelost met de minerale olie gelukkig wand ik zie dat niet graag.






grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Harry,

Mijn Murena had vroeger ook olielekken, maar voordat ik alle dichtingen vervangen heb, heb ik eerst een 1000 tal Km met vol synthetische olie gereden met de bedoeling de motor eerst inwendig wat te reinigen. Dat is deels gelukt, maar toen is die pas echt goed gaan lekken. Met de nieuwe dichtingen en minerale olie blijft alles tot nu toe (2 jaar) nog altijd droog. Hopelijk blijft dat zo want met een motor die incontinent is mag je ooit maar éénmaal op iemand zijn oprit parkeren...
Daarbij die motoren zijn indertijd ontworpen met de specificaties van minerale olie in het achterhoofd.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Urbain, nu lekken ze alle twee niet meer met minerale olie en ik hoop dat het zo blijft bij de murena ben ik er al zeker van daar zit die olie al een paar manden in en de bagheera moet ik nog afwachten.








ger harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik gebruik in de Murena's meestal de minerale olie 15W40 van Action of Aldi maar een half synthetic heb ik ook geen problemen mee.
€10.- voor 5 liter.
Full synthetic loop ik met een bocht omheen.
Daar loopt de wagen wel OK op, maar je weet niet wat de dichtingen doen
Is ook te dun naar mijn mening.
Ik ververs wel elk jaar of 5-7.500 km

De Suzuki gebruik ik Full synthetic maar is ook een moderne motor.
Wordt echter pas na 25.000 km ververst of 2 jaar.
De olie uit die tijd is prima zoals Benny zegt, en daar ben ik het mee eens.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

15w40 turbo diesel olie in de 2.2 en 10w40 action olie in de 1.6. Alles half synthetisch.
En zoals het hoort lekken ze beide een beetje :)
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb ooit, (ik weet niet meer waar) gelezen dat te dunne olie problemen zou geven met de oliepomp van oldtimers , die daardoor onvoldoende oliedruk zou leveren. Ik heb dat alleszins niet vastgesteld toen ik een tijdje met synthetische olie gereden heb, maar het zou kunnen...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier kun je lange en brede discussies over maken maar probeer is een HD film op Windows 95 te draaien.
Gaat niet dus.
Net als bij PC's je software bij hun tijd moet laten, is dat met olie voor auto's ook zo.
Waarom zou je geen minerale olie gebruiken?
De wagens zijn er voor ontwikkelt en als synthetische olie een risico vormt dan neem je dat risico toch niet?
Buiten dat kost vol syntheet heel wat duurder.
Met minerale Multigrade 15W40 lopen beide Murena's zomer en winter prima.
Zelfs bij afgelopen koude winter geen andere nadelen gemerkt dan een iets lanzamer draaiende startmotor, maar daar zijn meer facetten schuldig aan zoals een zwakkere accu.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply