Roest!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Roest!

Post by brinkie »

Onder de benzinetank, tegen het chassis aan, zit een metalen plaatje. De functie daarvan lijkt alleen het verzamelen van troep, en het veroorzaken van roest. László heeft het plaatje verwijderd toen 'ie mijn auto onderhanden aan het nemen was voor de koelbuizen en remleidingen. Lijkt me een plek die op meer auto's nagekeken moet worden...
Attachments
Roest...
Roest...
Murena-roest.jpg (109.73 KiB) Viewed 4139 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Overigens, op deze plaatsen gaat 'ie hopelijk nooit meer roesten...
Attachments
Nieuwe koelbuizen en remleidingen
Nieuwe koelbuizen en remleidingen
Murena-koelbuizen.jpg (104.39 KiB) Viewed 4134 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is mooi gemaakt brinkie dat roest niet meer hé.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zeker wel plaatsen waar onze Murenas gaan roesten.
Bij mij is dat plaatje er ook al uit.
Geen roest daar bij mij.

Achter de achter schokbrekers is ook zo'n plek.
Dat vraagt gewoon om behandeling en nieuwe protectie.

De koelbuizen verslijt je niet meer, maar loopt de remleiding nu midden onder de auto?
Waar is de remkrachtregelaar dan gebleven die normaal voor het rechter achterwiel zit?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:De koelbuizen verslijt je niet meer, maar loopt de remleiding nu midden onder de auto?
Waar is de remkrachtregelaar dan gebleven die normaal voor het rechter achterwiel zit?
Je ziet maar 1 remleiding op die foto, op deze zie je er nog eentje lopen.
Attachments
Murena-remleidingen.jpg
Murena-remleidingen.jpg (108.7 KiB) Viewed 4104 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

En dit is de remdrukbegrenzer voor de achterwielen toch?
Attachments
Murena-remdrukverdeler.jpg
Murena-remdrukverdeler.jpg (119.46 KiB) Viewed 4100 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De leiding naar achter loopt bij mij naast de rechter zijbalk.
Zit wat meer beschut.
Dat was bij beide Murena's zo maar dit kan ook wel.
Maakt verder niet uit.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:De leiding naar achter loopt bij mij naast de rechter zijbalk.
Zit wat meer beschut.
Dat was bij beide Murena's zo maar dit kan ook wel.
Maakt verder niet uit.
Tsja echt supernetjes zit het niet, maar da's beter dan de originele bijna lekke remleidingen.

Aandachtspuntjes volgens László:
- slangenklemmen en eventueel koelslangen
- brandstofslangen (maar als daar binnenkort een elektrische pomp in komt gaat dat wel gebeuren)
- er zit iets raars in de stuurinrichting, als je het wiel heen en weer draait voel je wat weerstand, alsof de tanden niet helemaal lekker meer zijn

en hij wil maar wat graag mijn reserve-motorblok onder handen nemen om die erin te zetten, maar ik heb helaas geen geldboompje, zeker niet nadat de belastingdienst is langsgeweest. Dit geintje was eigenlijk al niet voorzien. :roll:

Leuk ook die km.stand op het APK-formulier, in 2 jaar tijd nog geen 4000 km gereden.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

brinkie wrote: - er zit iets raars in de stuurinrichting, als je het wiel heen en weer draait voel je wat weerstand, alsof de tanden niet helemaal lekker meer zijn

Kan ook nog een fuseekogel zijn die vol roest zit i.p.v. vol vet.
Hier heb ik ook lang naar gezocht bij de Grand Raid, pas na het gehele stuurhuis en stuurkolom gedemonteerd en opnieuw nagekeken te hebben kwam ik uiteindelijk bij die kogels terecht :oops: ...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

vaak is het de kruiskoppeling die het zware punt geeft goed schoonmaken en smeren is vaak de oplossing
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Voor 5 euro meer had ik er ook rvs slangklemmen opgezet; dat had op het totaal bedrag weinig meer uitgemaakt, denk ik. RVS gaat ook na 10 jaar nog gewoon los; of denkt iemand daar anders over?
Ik had de beide schroeven ook aan de zijkant van de buis/slang gezet ipv eronder; als je nu iets raakt, trek je de slangklem kapot , en dat merk je meestal pas als het te laat is. Let er altijd op dat niets onder de wagen uitsteekt waardoor dit ergens achter kan blijven hangen.
The Pete
Post Reply