Na 7 jaren stil staan

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Na 7 jaren stil staan

Post by matramurena »

Hebben we eindelijk weer eens een zomers dagje kunnen rijden....

De afwerking aan de wagen moet nog gedaan worden, maar het rijdt in ieder geval al goed. Schakelen gaat strak, gewichtsverdeling lijkt vrijwel niets veranderd en zoonlief heeft genoten. :)

En net nu is er nergens wat te doen op Matra-genied. Twee mooie evenementen zijn net achter de rug en mijn eigen Zeelandrit duurt nog wéken...

Uiteraard ben ik nog voorzichtig aan het gas, maar aardig bij de tijd l is ie al.

Image

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een klus van 8 jaar geworden.
Het moet wel prettig zijn de oude liefde weer te kunnen berijden.
Kostbaar project geweest zo alles bij elkaar, maar dan heb je ook wat.
Kun je de Noorse wegen onveilig maken.
Hij gaat toch mee neem ik aan?
Gefeliciteerd.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Prachtig werk Martijn!

Terecht iets om fier op te zijn, proficiat!
Na al die tijd zal het genot des te intenser zijn. Succes ermee.

Groetjes.
André
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Het is jammer dat wij dat niet mogen doen dat krijg je hier niet gekeurd.
Maar dat heb je prachtig gedaan martijn.







grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag anthoon, hier in Belgie mag je daar niet mee de weg op. Ze zijn hier wat dat betreft zeer streng.






grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Je kunt er perfect de weg mee op als je een gelijkvormigheidsattest hebt, de typekeuring.
Is die er niet van moet je hem laten keuren als alleenstaand geval en dan heb je een typekeuring MAAAAAR : ze willen hem niet keuren als je geen toestemming hebt van in dit geval zowel Matra-Talbot en Alfa en raad eens die krijg je nooit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

anthoon wrote:
wanneer u een murena in Nederland heb, en deze omkeurt naar v6...

dan is ie gelijk voorzien van type goedkeur voor de gehele EU!
dus kan je de v6 naar België exporteren en dus bij u in België importeren???

tenminste als wij in Nederland een aparte auto willen invoeren dan gebeurt dat vaak via Engeland!
daar is de wetgeving nog makkelijker voor wat betref de APK/MOT
en omdat daar de auto is toegelaten kan deze gewoon de nederlandse weg op!
Dan heeft de auto nog steeds geen EU-goedkeur maar slechts een individuele toelating.
En bij een individuele toelating kan elk land nog steeds zelf bepalen of ze betreffend voertuig toelaten of niet... en in België hanteert men inderdaad gewoon EU-goedkeur en verder eigenlijk niets. :-?

En een individuele toelating volgens de MOT in Engeland wordt trouwens ook niet klakkeloos overgenomen door de RDW, er zijn in Nederland verscheidene custom cars met engels kenteken waar geen NL-toelating op te krijgen is zonder ze eerst aan te passen naar de algemene APK-richtlijnen.

Een EU-toelating krijg je trouwens nooit op zelf aangepaste voertuigen, want dat is een zeer kostbare aangelegenheid die alleen weggelegd is voor fabrikanten... je zult dan namelijk ook enkele botsproeven moeten doen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Is er ooit wel eens een botsproef gedaan met een Murena? Ben wel benieuwd naar dat filnpje.

Je krijgt een typekeuring van de RDW als een nieuw samengestelde wagen. Dit betekend dat de RDW de combinatie van auto en motor goed keurd, maar dat is inderdaad geen Europese typegoedkeuring.

Update van de auto: Rijdt super! Ik heb nu 300 km met de V6 afgelegd en het is een genot om in te rijden. Vooral eventjes het gas open gooien is een beleving. Ik schakel hem (warm) nu door rond de 5000 toeren, maar ik heb het vemoeden dat de toerenteller in de Murena niet het juiste toerental geeft en dat ik daardoor een stuk later zou kunnen schakelen. Dat gaan we nu nog uitzoeken. :)

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Fijn dat ook het plezier van de auto ook weer terug is.
Je weet dan gelijk weer waarom je het gedaan hebt.

De toerentellers in onze Murena's wijken nogal is sterk naar beneden af.
Het is dus opletten dat je de max toerental niet overschrijd.
Met de oude bak en navigatiesnelheden kon je deze nog wel ijken, maar met de Alfa motor en bak moet je de gegevens gaan zoeken van hoeveel km je gaat per 1000 toeren.Bij de Murena bak is dit de tabel hoeveel km per toeren per versnelling maar dat gaat in jouw geval niet meer op.

Groet Herman
Attachments
speed-toeren.jpg
speed-toeren.jpg (156.95 KiB) Viewed 4165 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Martijn, erg mooi dat je na 7(?) jaren dit resultaat bereikt hebt. Nu 7 jaar genieten van het machtige V6 geluid en de snelle acceleratie. Ik weet hoe het is om Matra V6 te rijden en het is erg verslavend dat kan ik je wel vertellen. Veel plezierige kilometers toegewenst.

Even over het toerental.

De V6 bobine geeft minder of meer pulsen af die ervoor zorgen dat de toerenteller niet de juiste waarde aangeeft op je dashbord. Wat je kan doen is kijken of je een W-aansluiting hebt op je dynamo en daar de toerentaldraad van de bobine op aansluiten. Mocht je geen W-aansluiting hebben dan zit er in de behuizing van de toerenteller een potmetertje die instelbaar is. Motor aansluiten op een meterkast en laten lopen stationair op ongeveer 800 a 900 toeren. Dan via het potmetertje de toerenteller afstellen totdat ie dezelfde waarde aangeeft als de meterkast.

Zo heb ik het een keer gedaan en het werkt goed.

Succes.

Gr. Gideon
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Dank jullie voor de tips.

De toerenteller wijkt erg naar boven af in dit geval. Ik reed boven de 4000 toeren in z'n 5 net 120. De motor is begrenst op 6000 toeren en dus durfde ik het vandaag wel aan om met een goed warme motor eens door te trekken.

Dus, gas erop en eens een sprintje trekken waarbij er pas bij 6000 geschakeld wordt (op de teller) Wat een fun! Ik heb het idee dat dit nog ruim voor 5000 echte toeren is en dat ik dus nog verder zou kunnen trappen, maar het is zo al enorm snel kan ik melden. Vooral omdat je zo tot aan de 120 nog in z'n 3 zit en je dus geen verlies in schakelen hebt. Wat een lol!

Ik moet nu nog eens gaan bekijken hoe ik de teller juist ga krijgen. Zal vast wel lukken, maar eerst eens zien op te zoeken welke snelheid ongeveer gelijk is aan 5000 toeren zodat ik kan zien hoe ver ik kan gaan.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De vakantie roept komend weekeind (lekker weg!) maar daarna wil ik wel even langs rijden. Dat stekkertje is aanwezig als je een ronde stekker bedoelt.

Martijn.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Die zal ik op moeten zoeken... Hopelijk hangt die er nog aan...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply