Laatste tijd iets vreemds met de Murena.
Van de 10 keer starten, gaat het 8 keer goed.
Dan gaat de startmotor op normale snelheid rond.
Die andere 2 keer is het net of de accu leeg is, wat ie absoluut niet is want die is nieuw.
Laadstroom is ook in orde 14,5V.
Vandaag stond ik na een rit van 25 km even bij een bedrijf en 20 minuten later wilde ie weer niet starten, langzaam tot stilstaande startmotor.
Toch maar even doorstarten maar geen succes, totdat ik rook uit de motorruimte zag komen.
Kwam bij de startmotor vandaan, startrelais was niet warm, startmotor wel.
Toen maar gestopt en vrouw gebeld dat ik later kwam.
3 minuten later, na het belletje toch nog een keer proberen.
Alles weer normaal, startmotor draait als een dolle.
Aansluitingen op de startmotor zijn schoon, aardekoord zit aan de motor.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Erik
Rokende startmotor 1.6
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ken het probleem niet maar vermoed dat de startmotor zwaar loopt of door iets wordt tegengehouden.
Indien hij te weinig stroom krijgt zou hij volgens mij niet gaan roken.
Koolborstels op!!!!
Kan ook zijn dat het contact van het startrelais verbrandt is.
Heb laats een startrelais van mijn escort gehad dat soms wel werkte en soms niet. Oorzaak een gebroken draad in het startrelais.
Dit startrelais was niet te openen maar heb dit toch gedaan om de fout te vinden.
Indien hij te weinig stroom krijgt zou hij volgens mij niet gaan roken.
Koolborstels op!!!!
Kan ook zijn dat het contact van het startrelais verbrandt is.
Heb laats een startrelais van mijn escort gehad dat soms wel werkte en soms niet. Oorzaak een gebroken draad in het startrelais.
Dit startrelais was niet te openen maar heb dit toch gedaan om de fout te vinden.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Koolborstels waren idd heel ver afgesleten, er zat bijna geen veerspanning meer op.
Ook waren de collector en de borstels vettig en vies.
Door het slechte contact zijn twee van de vier statorwindingen behoorlijk verschroeid.
Afijn de reserve startmotor zit er al op en hij start als een dolle.
Opgelost.
Bedankt voor de tips!
Ook waren de collector en de borstels vettig en vies.
Door het slechte contact zijn twee van de vier statorwindingen behoorlijk verschroeid.
Afijn de reserve startmotor zit er al op en hij start als een dolle.
Opgelost.
Bedankt voor de tips!