koelvloeistof reservoir 2,2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Robert,
Mijn schema laat het pompje 10-15 seconden lopen voor de start.
Jemoet de RC kring aanpassen.
Elco verhogen veranderen denk ik.

Ik heb zelf inmiddels een Facet pomp van 0.3 bar gekocht (NB; dat is de druk die je nodig hebt en je hoeft dan geen drukbegrenzer te zetten).
Ik had er eerst ene van Empi, maar die heeft het na een paar jaar al opgegeven.

http://www.ebay.co.uk/itm/120853607052



Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

anthoon wrote:
oetker wrote:.
De Milleu-eisen van 1982 bevatten nog geen koolstoffilter voor de beluchting.
Zou op de Murena geen overbodige luxe zijn want je ruikt de overloop nog wel is.
Gaan we nog is op puzzelen als ik de 200 andere dingen gedaan heb die nog op de list staan :roll:
kijk dan denk ik aan een koolstoffilter van een fiat seicento/cinqeucento

simpel recht toe recht aan filtertje!

ik heb er daar zelf een paar van liggen! en ook nog 1 sloper staan
Heb je daar een bestelnummer van of een foto?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die rubbertjes scheurden al na een paar weken maar dat kan aan de kwaliteit vd rubbertjes hebben gelegen.
Sommige van dit soort pompjes moet je ook in een hoek schuin monteren.
Uitvoer omhoog wijzend.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is dit de bewuste filter?
Attachments
Alfa filter.JPG
Alfa filter.JPG (39.37 KiB) Viewed 5614 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik heb zelf inmiddels een Facet pomp van 0.3 bar gekocht (NB; dat is de druk die je nodig hebt en je hoeft dan geen drukbegrenzer te zetten).
Ik had er eerst ene van Empi, maar die heeft het na een paar jaar al opgegeven.

http://www.ebay.co.uk/itm/120853607052
Voldoet deze ook
http://www.ebay.co.uk/itm/121121984381
?
Verzending is 2 pond goedkoper en er zit een filter bij.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

brinkie wrote: http://www.ebay.co.uk/itm/121121984381
Verzending is 2 pond goedkoper en er zit een filter bij.
Ja die voldoet maar is 8 mm aansluiting.
Je moet de 6mm hebben
Hier wel de juiste.

http://www.ebay.co.uk/itm/120853607052
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

anthoon wrote:alleen vraag ik me af waar dat electro/magneetklepje voor dient!?
bij de solex zit deze opzij..

hopelijk deze week tijd om hem verder aan te sluiten....
Dit is een afsluit ventiel.
Als je het contact uit zet dan sluit deze de brandstofaanvoer af zodat de motor niet kan nadieselen.

Wat voor Weber (type) heb je gezet.
Hier is al is uitgebreid aan gesleuteld door Roy Gilliaard.
Die heeft eigenlijk nooit een bevredigend resultaat bereikt zonder aanpassingen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Interessant.
Laat maar weten hoe die er op loopt als je zover bent.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

anthoon wrote:Weber 34 DMTR

Dat is een regel rechte vervanger voor de 34 CICF van SOLEX
Deze carburateuren zitten alle bij op een citroen CX
Quote van Roy's FAQ http://matraclub.org.uk/faq9.html

The Solex 34 CIC can be replaced by a Weber 34 DMTR which is the carburettor fitted on many Citroen CX's. However, there are many different specification 34 DMTR's available and the problem has been trying to find out which one is a direct replacement or at least, is as close as possible to the specification we need. Some will physically fit in every way, provided you have the later throttle linkage - the early linkage will foul the choke diaphragm; and one even has almost the ideal venturi and jet settings etc., but it has no vacuum take off for the distributor advance mechanism. Until I can give a definitive answer, I won't recommend any. I have seen a number of different versions of this carburettor fitted to Murena, but none so far have been correct in all respects which means they needed some modifications. It may be that there is no ideal replacement, and whichever is chosen it will need modifying. If this is the case, then we need to find the one that needs the least changes.

If you have found a 34 DMTR that is just right in every way, please let me know the specification and part numbers, so I can pass on the information.


Dus, als je een later model Murena hebt (de eerdere raken door een andere opstelling van de gas- en chokekabel in de knel met de choke) en je 2.2 loopt er goed op zonder dat je al teveel dingen moet wijzigen, dan zul je de Murena-community een enorme dienst bewijzen als je precies vertelt welke 34 DMTR je gebruikt hebt. :D

Dan nog moet je volgens Roy even opletten hoe je de vervroeging van de verdeler aansluit.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:
brinkie wrote: http://www.ebay.co.uk/itm/121121984381
Verzending is 2 pond goedkoper en er zit een filter bij.
Ja die voldoet maar is 8 mm aansluiting.
Je moet de 6mm hebben
Hier wel de juiste.

http://www.ebay.co.uk/itm/120853607052
Toen Sint Salarius kwam en ik weer wat zakgeld had om aan de Murena-hobby te besteden, bleek die Engelsman met vakantie te zijn tot eind deze week. Maar deze was wel thuis, en nog goedkoper ook: http://www.ebay.co.uk/itm/270840376921

Ik laat het wel weten als ik de boel binnen heb.
Last edited by brinkie on Tue Jul 02, 2013 4:16 pm, edited 1 time in total.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote.
====
Maar deze was wel thuis, en nog goedkoper ook:
http://www.ebay.co.uk/itm/270840376921

Haha, ja, scheelt toch weer 50 Cent 8)

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Benodigde druk is 0.28 bar.
Wat het effect zal zijn zonder retour weet ik niet maar in principe hoort de retour erop dus als het mogelijk is zou ik deze zetten.
Carjoy heeft ook de carb voor Citroen gehad.
De vorige eigenaar van mijn 2.2 heeft deze laten plaatsen of zelf gedaan.
Deze heeft in plaats van eindigend nummer op TAL er CIT staan.
Is dus Solex voor een Citroen 2200.
Ik ben er niet happy mee.
Er zit een dip in accelaratie in het lage toeren gebied.
Ik denk er over om weer een originele te zetten.
Laat maar weten hoe de Volvo carb werkt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het goed is zit er een Ducelier ontsteking in.

(herstel edit: moet Bosch zijn)

Volgens doc is die los leverbaar geweest maar het bestelnummer is onjuist.
Ik heb geen reserve liggen.
Veel doet dit dit ding overigens niet.
Ik merk geen verschil of die nou werkt of niet bij de 2,2
Zou onder de 1500 toeren iets moeten doen.
Bij de S wordt die vaak niet eens aangesloten door de specialisten.
Misschien heeft Car-joy nog liggen.

Groet Herman
Last edited by oetker on Thu Jul 04, 2013 10:02 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij mij werkt die gewoon dus aangesloten.
Natuurlijk moet je voor een betrouwbaar resultaat deze wel aansluiten en misschien even de vervroegingsveertjes onderin de ontsteking controleren.
Deze willen nog wel is door roest een deel van hun werking verloren hebben of veel speling vertonen waardoor stationair erg onregelmatig is.
Zou in ieder geval de ontsteking eerst optimaal maken voordat je met de carb verder gaat.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2045

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij Simon, kan je ze nog krijgen die vacuumpotjes ik dacht dat ik 45€ heb betaalt.








grt harry de matra.
Post Reply