Wie kent deze witte S ?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Wie kent deze witte S ?

Post by gydomatra »

Ongeveer een half jaar geleden heb ik in Belgie een deels gerestaureerde S gekocht samen met 2 groene opknap murena's. Dit voorjaar heb ik de groene murena's doorverkocht, en van de zomer wil ik de S verder restaureren volgens de originele specificaties. Nu is het zo dat ik erg weinig weet van de geschiedenis van de auto. Origineel is het een duitse auto die tezijnertijd naar Belgie is verhuist en daar dus deels gerestaureed is door 1 of meer eigenaren. De auto is nooit ingevoerd in Belgie en heeft dus nog steeds de originele Fahrzeugbrief.

Het chassinummer is EX750401 en de auto is van augustus 1983.

Wie kan mij helpen met het achterhalen van vorige eigenaren, uitgevoerde werkzaamheden, KM-stand controle, etcetera?

Het lijkt me leuk als de auto klaar is , om de gehele geschiedenis gedocumenteerd te hebben. Dan is de auto naar mijn mening pas echt af...

Hieronder wat foto's

Image

Image

Image

Matragroet,

Gideon
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Gideon ,
In het begin van de 90'er jaren zocht ik een Murena S. Eventueel een om op te knappen, maar liefst een zo gaaf mogelijk exemplaar , zonder schade en met weinig km-ervaring. Via de Duitse club kreeg ik contact met de Firma Hamann in Duitsland;
Zij boden een witte Murena S aan met voorschade. Deze Murena had chassisnummer EX 750401, dus hoogstwaarschijnlijk is dit jouw auto. Hamann wilde echter geen foto's van de schade sturen zodat ik er toen vanaf heb gezien en op een betere kans gewacht heb.
De motor hoort overigens groen te zijn en de kleppendeksel zwart.
vriendelijke groet,
The Pete
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

witte S

Post by gydomatra »

Pete, bedankt voor je bijdrage.

Ik kan me niet voorstellen dat deze wagen schade heeft gehad. Het geraamte aan de voorkant ziet er erg goed uit, en mocht het wel zo zijn dan hebben ze het wel erg netjes gerepareerd. Voor mij is het prima zo.

Het motorblok heeft een van de vorige eigenaren onderhanden genomen. Het schijnt dat ie geheel gereviseerd is voor duizende euro's. Helaas heb ik er geen rekeningen bij.

Rode motorlak en het verchroomde kleppendeksel zijn niet origineel zoals je opmerkte, maar wel erg netjes. Ik laat het eerst zo.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Chassisnummer overgezet??????
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

benny wrote:Chassisnummer overgezet??????
ahhh, dat is dus niet wat ik wil lezen....

Je leest of hoord het wel is dat populaire auto's die gestolen zijn voorzien worden van chassisnummers die weer bij zware schadeauto's horen. Tja praktijken van lieden die het niet zo nauw nemen met de wet.

In mijn geval zal het niet zo zijn. Zowiezo heb ik nog nooit iets gehoord van een matra die omgekat is.

Misschien maar eens een oproepje plaatsen op het duitse matraforum.
Wie weet komt daar iets uit.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hé Gideon,
Volgens Hamann was de schade toen heel gering ; alleen aan de onderkant van de spoiler en de sideskirt was zichtbare schade ; Hamann garandeerde dat het chassis absoluut geen schade had opgelopen. Ik werd alleen wantrouwig omdat hij geen foto's wilde sturen en ben daarom afgehaakt.
Ik zou me daar dan ook echt geen zorgen over maken;de Murena S die ik later kocht had een klein scheurtje in zijn rechtervoorspatscherm; niets om je druk over te maken en easy to repair.

Ik weet niet hoelang de motor er zo al bij staat /ligt, maar als dit enkele jaren is , adviseer ik je vóór de inbouw de pakkingen van het carter en de zijkanten én de waterpomp gewoon te vervangen. Als de waterpomp lange tijd droog gestaan heeft , gaat ie bij ingebruikname gegarandeerd lekken en deze vervangen is gewoon een hels karwei. Bij de APK doen ze steeds moeilijker over water- en olielekkage ook al is deze nog zo gering.
succes ermee
The Pete
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Hallo, is de kasnummer soms 10268 (op het plaatje in het voorcompartiment, onder de ruit ter hoogte van bestuurder)?
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Pete, bedankt voor je bijdrage. Het steld me zeker gerust. Zelf had ik ook al gezien dat het haast niet mogelijk was dat mijn S dikke schade had opgelopen. De gehele voorkant ziet er recht uit en zelfs de sleepogen aan de onderkant zjn onbeschadigd. En een klein beetje polyester schade ..., ach dat is gauw te verhelpen.

Het motorblok is in de afgelopen 2 jaar geheel gereviseerd door de vorige eigenaar ene Chris. Het ziet er perfekt uit en ik verwacht dat ik hier bijna niets meer aan hoef te doen. Ik ga wel proberen via een scoop de binnenkant te bekijken.

Ik zag laatst dat er bij de papieren een verkoopcontract zat waarin Cornelis Hoogenboom de auto verkocht aan Chris. Dit was in het jaar 2006. Daarvoor heeft Cornelis geprobeerd de auto te verkopen via dit topic: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... light=#184

Wie hem destijds uit Duitsland heeft gehaald daar ben ik nog wel benieuwd naar, maar even vragen op het duitse forum geeft meer duidelijkheid hoop ik.

Ben iig blij dat er nu meer duidelijkheid is en dat er geen rare dingen aan de hand zijn.
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

nummer paravaan/regengoot

Post by gydomatra »

ALAIN VAN AKEN wrote:Hallo, is de kasnummer soms 10268 (op het plaatje in het voorcompartiment, onder de ruit ter hoogte van bestuurder)?
Ik heb geen idee Alain. Helaas staat de auto ergens anders , dus kan ik het zo niet zeggen. Zou jij de auto dan herkennen aan dit nummer? Ik heb me trouwens altijd al afgevraagd wat dat nummer betekent dat zo op de paravaan gepopnageld zit. heb nog even gezocht naar dat nummer in de Duitst Brief, maar niets gevonden.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Onderstaande S'sen stonden vroeger bij Cor
EX750400 en EX750401 (de jouwe)
Ik vind voorlopig geen grotere foto's maar zoek nog wat verder voor u.
Attachments
t1.jpg
t1.jpg (11.25 KiB) Viewed 6443 times
t1.jpg
t1.jpg (8.74 KiB) Viewed 6443 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Als hij van Cor komt heb je geen rommel.
Mail hem eventueel voor bijkomende vragen.
Hij woont in Zoersel aan het matraplein. :D
Image
Hier staat hij naast wijlen Jean aan het achterwiel van die blauwe S
Image
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

jo wrote:Als hij van Cor komt heb je geen rommel.
Mail hem eventueel voor bijkomende vragen.
Hij woont in Zoersel aan het matraplein. :D
Image
Hier staat hij naast wijlen Jean aan het achterwiel van die blauwe S
Image
Ik heb hem al een mailtje gestuurd, dus wacht even zijn reactie af.

Ik zag wel dat hij niet meer actief is op het forum sinds 2009....

Zal hij zijn interesse voor matra 4 jaar geleden verloren zijn? Totaal geen berichtje meer na 2009.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dan zal hij zeker in orde zijn.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Cor heeft de Matra hobby (noodgedwongen) laten vallen wegens aanhoudende rugpijn.
Post Reply