Import NL > Belgie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Import NL > Belgie

Post by Theo »

Hoe moeilijk is het nu echt?

Een Murena invoeren in Belgie mag toch niet lastig zijn aangezien het gewone productie auto's zijn met type goedkeuring. Iemand recente ervaring of weet hoe het moet?

Groeten, Theo
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je de auto in Nederland koopt moet je met de autopapieren naar een kantoor van de RDW.
Daar moet je de kentekenplaten inleveren samen met de autopapieren, en daarvoor in de plaats krijg je dan een exportbewijs en vrijstellingsbewijs.
Dat vrijstellingsbewijs moet je aan de verkoper geven (daarmee kan hij aantonen dat hij niet meer verantwoordelijk is voor het voertuig), en met dat exportbewijs kun jij in België weer aantonen dat jij ook de rechtmatige eigenaar bent.
In het exportbewijs staan tevens de voertuiggegevens vermeld (zoals deze bij de RDW bekend zijn) die je weer nodig bent om dat gelijkvormigheidsattest te verkrijgen.
Hoe dat gedeelte in België verder precies in z'n werk gaat weet ik niet precies, maar daar kun je waarschijnlijk nog wel snel een antwoord op vinden.


Maar let er zelf wel goed op wat je koopt in Nederland.
De RDW controleert de auto namelijk niet bij export, je moet dus zelf goed kijken of de chassisnummers en voertuiggegevens van de auto nog overeen komen met hetgeen wat er op het kentekenbewijs vermeld wordt.

In Nederland mag je buiten de RDW om namelijk legaal nog aardig wat verbouwen aan je auto wat in België soms niet is toegestaan: denk alleen maar eens aan bredere wielen, verlagingssets, getunde motoren, gewijzigde remsystemen enz. die een toelating in België tegen kunnen werken.
En daarnaast kun je hier ook vrij simpel een kentekenwijziging krijgen als je b.v. een V6-blok of dieselblok in een Murena zou lepelen, en zoiets krijg je in België waarschijnlijk ook niet meer legaal op de weg.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is een beetje willekeur in Belgie volgens mij.
We hebben er hier al is meerdere malen discussie over gehad, maar in principe moet het niet moeilijk zijn.
Originele wielmaat, RVS remslangen en zware afwijkingen zijn vaak het probleem.
Van Murenaman die er 1 uit Nederland haalde wilden ze de papieren niet accepteren vanwege de afleverdatum op die papieren.
Dat is toen wel goed gekomen maar heeft een half jaar discussie gekost.
1 telefoontje naar de RDW loste het toen op, maar van de keuringsinstantie in Belgie hoef je dit niet te verwachten.
Die sturen je gewoon de mist in.
De meest export zal echter probleemloos zijn.
Ergens is dat niet jouw zorg Theo.
Inleveren papieren RDW en je krijgt een formulier wat de nieuwe eigenaar moet meenemen voor aanmelding., that's all.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Muddy Bandit wrote:.

... en voertuiggegevens van de auto nog overeen komen met hetgeen wat er op het kentekenbewijs vermeld wordt.

In Nederland mag je buiten de RDW om namelijk legaal nog aardig wat verbouwen aan je auto wat in België soms niet is toegestaan: denk alleen maar eens aan bredere wielen, verlagingssets, getunde motoren, gewijzigde remsystemen enz. die een toelating in België tegen kunnen werken.
En daarnaast kun je hier ook vrij simpel een kentekenwijziging krijgen als je b.v. een V6-blok of dieselblok in een Murena zou lepelen, en zoiets krijg je in België waarschijnlijk ook niet meer legaal op de weg.
Waarschijnlijk krijg je zelfs de brede banden en andere motor in orde, als éénmalige keuring; wat in de EU goedgekeurd is, moeten ze in principe aanvaarden. Als het op ,de Nederlandse papieren staat natuurlijk
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Helaas wordt die eenwording van de europese unie nog lang niet overal bij gehanteerd, er bestaat nog steeds zoiets als afwijkende en aanvullende regelgeving die aardig dwars kan liggen.
Een europese type goedkeuring is wat anders als een individuele typegoedkeuring, de individuele is slechts voor het betreffende land afgegeven en hoeft daarom niet over genomen te worden in een ander land.


In Nederland heb je een typegoedkeuring, dit is de keuring waarin exact omschreven staat hoe de fabrikant de auto heeft gebouwd en deze is dan ook conform de europese toelating.
Die typegoedkeuring is in Nederland alleen voor de eerste toelating even vereist om een kenteken te verkrijgen, daarna ben je dat eigenlijk nooit meer nodig.

Voor de periodieke keuring heb je in Nederland de APK-keuring, maar hierbij wordt de auto alleen maar getoetst op de minimale voertuigeisen waaraan elk voertuig moet voldoen, dit is dus niet merk-of type gebonden en niet afhankelijk van de typegoedkeuring.
Er wordt bij een APK-keuring dus totaal niet gekeken of alles origineel is conform fabrieksopgave, de gegevens vermeld in het kentekenbewijs moeten kloppen en de minimale algemene voertuigeisen moeten gehaald worden.
En zo kunnen we hier dus bijvoorbeeld bladgeveerde auto's ombouwen tot schroefveren, trommelremmen ombouwen naar schijfremmen enzovoorts... voor de periodieke APK moet het alleen degelijk zijn en alles moet goed functioneren.

Zo heb ik in Nederland ook vele jaren probleemloos en legaal kunnen rijden met een tot pick-up verbouwde Suzuki SJ413, ruim 35 cm verhoogd en 14 cm verbreedt, aangepaste aandrijflijn en bandenmaat 33x9½... een individuele toelating was hiervoor nog steeds niet nodig omdat alles nog conform de vermelding in het kentekenbewijs was. (Een NL-kentekenbewijs vermeld hoofdzakelijk chassisnummer,bouwjaar, brandstof, aantal cilinders, zitplaatsen en gewicht)
Deze auto is later ook als offroad-speeltje naar België geexporteerd, maar zal daar gewoon geen kenteken krijgen voordat alles weer origineel is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

De uitvoer is niet zo moeilijk:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/u ... oeren.aspx

Verwacht eigenlijk dat het op kenteken verkrijgen toch ook niet zo moeilijk moet zijn. Mischien een ding nog: een goed verkoop contract opstellen met alle gegevens voertuig en oude kenteken plus kilometer stand. Zoiets schijnt makkelijk te zijn bij het verkrijgen van Belgisch kenteken.

Of komt er meer bij kijken??

Het is niet direct mijn probleem nee... als ik ermee te maken heb is het als verkoper ;-) maar een beetje support mag uiteraard altijd.

Groeten, Theo
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zorg dat alle gegevens goed vermeld zijn op de uitvoerpapieren.
Voor mij is het al weer meer als 12 jaar terug dat ik mijn camper exporteerde naar Zuid-Frankrijk.
De nieuwe eigenaar hoefde niet aanwezig te zijn.
Papieren inleveren en tegenwoordig ook platen.
Papieren opsturen naar Frankrijk was het klaar voor mij.
De camper woonde al 5 jaar in frankrijk op Nederlandse platen dus hoefde niet meer vervoerd te worden die kant op.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Een paar jaar terug heb ik een VW T3 van 1982 uit Duitsland ingevoerd.
Niets abnormaals ware het niet dat er een 1.6 TD inligt en dit type van motor pas een paar jaar later ingebouwd werd. Voorheen lag er zelfs een benzinemotor in. De wagen reeds zo al een aantal jaren rond en was gekeurd in Duitsland na de ombouw met die motor.
Je hebt hier 2 mogenlijkheden om een voertuig in te voeren: via de invoerder of een eenmalige goedkeuring via de autokeuring.
Als je via de Invoerder gaat moet de wagen orgineel volgens het chassisnummer zijn zoniet keuren ze hem niet.
Bij de keuring kijken ze na of de wagen technisch in orde in en aan alle eisen voldoet en gaan ze uit van de vorige keuring, in mijn geval de Duitse. Nadien gaan de papieren naar Brussel voor in orde gemaakt te worden en dat kan dan wel even duren...

Voorheen moet je wel met alle papieren bij de douane langsgaan om hem officieel in te voeren in België.

Er is nog een andere mogenlijkheid: laat de wagen keuren voor een O-plaat. In dit geval wordt er veel minder moeilijk gedaan bij de keuring. De douane zaken blijven gelijk.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hier staat precies wat het nederlandse deel betreft, dit geldt dus voor de verkoper:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/u ... oeren.aspx

Het tenaamstellingsbewijs is voor de koper, het vrijstellingsbewijs is voor de verkoper en beiden houden hun deel van de uitvoerverklaring.
En het is nog wel handig om vooraf even wat copyen te maken van het originele kentekenbewijs.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply