Regelbare interval

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Regelbare interval

Post by oetker »

De interval op de rat is stuk.
Omdat ze op het Franse forum ook al een tijdje aan het worstelen zijn er iets op te vinden ben ik er zelf ook maar is ingedoken.
We gebruiken hiervoor een relais van een Golf2 en andere Audi/VW en wel No 99.
VAG No 111 955 531

Dit relais heeft een instelbare interval.
Dat is beter dan de vaste 5 seconden die het Lucas moduul op de Murena geeft.
Normaal gesproken heb je eigenlijk 3 vaste standen nodig om dit uit te kunnen voeren, maar ik ga stand 1 inleveren aan de interval.
Die kan ik heel kort zetten 0.5 seconden tot ongeveer 30 seconden of zo.
Om de werking te illustreren heb ik een filmpje online gezet.



Moet nog even op de Murena meten of het stop-commando van de wissermotor een + geeft, anders moet daar ook nog een relais bij.

Groet Herman
Last edited by oetker on Tue Jun 18, 2019 9:29 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Waarom geen regensensor???
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Interessant.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Waarom geen regensensor???
Ik ben niet zo voor regensensors.
De sensor kan beslissingen nemen die ik niet wil.
bvb bij smog regen waarbij de ruit vet is.
Het zou het ook complexer maken, waarbij voelers buiten de auto moeten worden geplaatst.

De huidige interval schiet wat te kort waardoor je te veel handelingen moet doen en er maar 1 stand is.
Ik ga proberen de huidige stand om de interval aan te sturen te gebruiken.
Daarvoor is een extra dubbelpolig relais nodig.
Dan kan stand 1 gewoon blijven werken.
Ook kan waarschijnlijk de oude Lucas interval blijven zitten maar zal er 1 draad onderbreking moeten gemaakt naar dat moduul.
Kan dan weer gemakkelijk terug naar origineel gemaakt worden.
Ga het van het weekend even uitpuzzelen.

Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb op de Rancho zo'n Hella intervalschakelaar gebouwd, deze is traploos te regelen met een draaiknop.
Deze is geschakeld tussen de uit en 1e stand van de ruitenwissers, en het werkt perfect.

Het enigste nadeel is eigenlijk dat ik nu 2 bedieningen heb, de interval gaat via de draaiknop en de rest via de handle.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

deze relais zit ook op mijn Corrado en werkt idd ideaal, zelf de interval tijd instellen. Misschien zou je dit ook kunnen bereiken door de interval stand te voorzien van een extra contact die je ergens wegstopt, dit alleen om de tijdsinterval te bepalen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ben inmiddels al gewend om alleen nog de draaiknop te gebruiken i.p.v. de handle... als je de knop geheel omdraait dan werken de wissers ook continu, net zo snel als in de stand 1 van de handle.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Aanvankelijk wilde ik dit relais gebruiken en stand 3 naar boven om te sturen.
De Int aansluiting heeft echter de 2e maal een permanente + nodig.
Dit geeft echter problemen op de automatische afslag.
Dit kon ik opheffen door een dubbelpolig relais te gebruiken maar dan geeft stand 2 een terugvoerspanning van 8 Volt naar stand 1 en laat de stroom hoog oplopen.
Ook dat is op te lossen met een diode en en relais.
Dit is te ingewikkeld en niemand kan het uitvoeren.

Nu overrweeg ik snelheid stand 1 op te geven aan de interval.
De maximale snelheid van stand 1 is dan echter de snelste intervalstand.
Dus ruim 1 seconde rust tussen de intervalslagen.
Daar zou ik mee kunnen leven en het is eenvoudig uit te voeren.
Ik ga echter eerst nog andere opties overwegen.
De Hella kit die Mudddy gebruikte is er ook van Velleman en die is nog gewoon te vinden.
Er moet dan echter een potmeter ergens op het dashboard geplaatst worden.
Dat is dan weer minder.

Image

http://www.ebay.co.uk/itm/VELLEMAN-KIT- ... 3424534%26

We puzzelen verder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dit is wat ik er ingebouwd heb:

Image

... en deze knop is alleen maar zichtbaar op het dashboard:

Image

... en dit is het bijgeleverde aansluitschema voor de Simca 1100/Matra Rancho, misschien dat je daar nog iets aan hebt:

Image


Bevalt mij in ieder geval heel goed.
Uit is uit, en volledig om is continu zoals stand 1 van de ruitenwissers... de handle gebruik ik eigenlijk niet eens meer. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Omdat ik de wiswas in combinatie met de interval wil laten werken heb ik zelf wat gebouwd.
Relais 99 is moeilijk toepasbaar en er moet het nodige gewijzigd worden in de Murena om het goed te laten werken.
Het mooie vann dit dingetje is dat je aan het originele circuit vd Murena niets hoeft te wijzigen.
Ik moet het nog uit testen in de Murena, en bij gebleken geschiktheeid zal ik het schema publiceren.

Groet Herman
Last edited by oetker on Tue Jun 18, 2019 9:45 am, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

je moet het allemaal maar weten, ziet er goed uit !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello everybody.

Have you got some news about it ?

8)

Mathieu
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hello Mathieu,
It is ready to test for a while, but curcimstances and cold weather prevented me to work on the car for a while now.
If the weather is a bit better then I am gonna try out.

Regards Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

I hope you succeed.

Mathieu
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

It is taking a lot more then I expected.
I removed the steering console to work on it but the wiring is not original in my 1600.
The original interval is not there.
Last week I found a Lucas interval and now I can make it original.
It is no use for the forum to work from fucked up wiring.
I have to sort it out and then can try my self made module (wich is in fact about the same as the Velleman kit.)
To be continuud.

Best regards, Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:It is taking a lot more then I expected.
I removed the steering console to work on it but the wiring is not original in my 1600.
The original interval is not there.
Last week I found a Lucas interval and now I can make it original.
It is no use for the forum to work from fucked up wiring.
I have to sort it out and then can try my self made module (wich is in fact about the same as the Velleman kit.)
Must be the same idiot as the one who worked on my Murena before I bought it. Instead of fixing the column stalk, just put an extra switch + wiring in for the windshield washer. :roll:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello,

this example can help us ?

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... build.html

Mathieu
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb besloten een standaard moduul te gebruiken van Velleman de MK111
Denk dat het voor iedereen uitvoerbaar is.
De kitjes zijn zowel kant en klaar of als bouwpakketje te vinden.
Zijn goedkoop 10-15 Euro maar er moet aangepast worden om het op een Murena te laten werken.
Het blijft een matra en dat is meestal niet zo standaard.
Ik kreeg de VW interval ook niet werkend op de Matra wismotor.
Dit het kitje.
Image
Image

Stelt niet veel voor.
Kwartiertje had ik nodig om op te bouwen.
Image
Image

Aansluiten is een ander verhaal.
Allereerst heb ik het originele moduul verwijderd.
Image
De 2 overgebleven connectors kun je dan op elkaar aansluiten.
Het wissysteem werkt dan normaal maar zonder interval.
Image

De ruitenwis bedienschakelaar.
De draden die van belang zijn genummerd.
Image
1=+contact
2=stand 1
3=stopsignaal.
Het vervelende is dat de draad van het stopsignaal positief word bij wissen.
Als je de stand 1 draad een spanning geeft zonder de wisschakelaar te gebruiken treed er een halfsluiting op.
Om dit te ondervangen moet je dus een stand op het relais hebben die even kortstondig draad 3 onderbreekt..
Aangezien je stand 1 ook kortstondig een + moet geven schiet het relais van de Velleman kit te kort.
Die heeft slecht 1 wisselcontact.
Ik heb het relais dus vervangen door een relais met afzonderlijk maak en breekcontact en een potmeter met een schakelaar geplaatst.
Image
Image

Spulletje bedraad.
Image

De zwarte draad 3 (stoppuls) onderbroken en de 2 draden naar het breekcontact van het relais geleid.
Image

De plusdraad 1 en stand 1 een draad bij gesoldeert en naar het relais geleid.(de maakcontacten waarbij de +eerst geschakelt is via de potmeter schakelaar.)
De geschakelde + geeft ook het moduul spanning.
Schema volgt nog als ik even tijd heb.

Het resulttaat.


Ik ga nog een ander kitje opbouwen want heb het printje nogal wat experimenten op los gelaten maar hij zit er in tot ik dat wat netter kan afwerken.
Image

Herman
Last edited by oetker on Tue Jun 18, 2019 9:39 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Weer heel wat puzzel werk gedaan Herman. Ik denk echter dat Godfried ooit nog enkele reserve Lucas regelaars van Cornelis overgenomen heeft.
Maar als je het niet origineel hoeft te houden is dit natuurlijk een prachtige oplossing.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

handig !
in vind juist het mooie van dit soort oplossingen dat het misschien niet origineel (meer) is, maar je doet geen geweld aan het origineel waardoor je terug kunt als het nodig is.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad het is simpel terug te draaien.
Er is 1 draad doorgeknipt die je zo weer met de 2 stekkertjes aan elkaar zet.
Verder zijn er 2 draden bijgesoldeert.
Ik kon het moduul niet kwijt in de stuurkolom anders was die daar terecht gekomen.
Heb 1 gaatje naast de radio gemaakt maar had dit ook kunnen monteren op de plek van de dimmer.
Die staat bij mij altijd op max dus overbodig.
Als je dagelijks rijd met de Murena dan komt het gemis van een goede interval wel naar voren.
Je zit constant met de R.wisschakelaar te pielen.
De originele interval deed het niet meer en ook die in de sloper zat was kaduuk.
Ook die intervallers zijn beperkt met 1 stand.
We gaan het uit testen de komende weken, daarna zal ik een schema plaatsen.
Ga nog wel een kwaliteitspotmeter plaatsen met schakelaar.
Dat dingetje gaat veel gebruikt worden en waarschijnlijk de originele schakelaar practisch overbodig maken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb een nieuw printje gebouwd met een zwaardere potmeter.
Nou is de snelste stand van het moduul te snel.
Een weerstand van 47 Kohm in serie met de potmeter maakt het goed.
Image
Image

Om toch enigzins de originaliteit niet in het geding te brengen deze knop gezet.
Image
Is eigenlijk net iets te groot kijkend vind ik.
Ga ik wat kleiners voor zoeken.
Werkt fantastich.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Hello Herman,

congratulation for your assembly.

I have some questions:

Is it possible to connect it with old lucas wires ?

In this shop, can we find a best little relay for this one ?

http://stores.ebay.co.uk/Recycle-Powers ... 34.c0.m322

Can we use the dashboard light variator instead of your potentiometer ?

Thank you.

Mathieu
Last edited by maxderoswell on Sat Sep 06, 2014 2:15 pm, edited 1 time in total.
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hello Mathieu,
I still have to work out the diagram and howto to post.
That will make things more clear.
The variator do not have the right impedance.
You need 1 Megaohm linear potmeter of good quality with switch.
If you don't want to make a hole in the dash you can use that place for the potmeter.
Then there is room enough to replace the variator by a 2 position switch using a 5 volt stabiliser and a switch and a zenerdiode.
You can lift the tension from 5 V to 12 volt using a zenerdiode of around 7 volt in the earth pole of the stabilizer.
Doing it that way it is always possible to restore original easy.
I will post in a few days.

I think it is possible to place it in the lucasbox.
Relais I will sort out a good one.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

oetker wrote:Hello Mathieu,

The variator do not have the right impedance.
You need 1 Megaohm linear potmeter of good quality with switch.

Herman
The variator is a common in many renault (7700733388)
This range is between 0-13ohms but we can mod it by add some resistor inside.

Mathieu
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

You need 1 megaohm with switch.
There are small ones on the market.
If you feel creative try it an d show us how.
It will keep the looks original.

Best regards Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

:(

If I want hide the potmeter into the variator, the potmeter must be an 1M ohm in 1/4 track.

I find them but, will not work:

http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... AQ:FR:1123

For order mk111 at 6,90€ with free delivery: http://www.ebay.fr/itm/Velleman-Mini-Ki ... 2a43876ec0

Mathieu
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

The potmeter showed in the auction are not suited.
They are not developed for this job.
Manufacture use time maybe 50x
Last edited by oetker on Thu Sep 11, 2014 10:06 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Re: Regelbare interval

Post by maxderoswell »

Some news ?
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Regelbare interval

Post by oetker »

Not yet.
The system works good on my 1.6, only I want to place adjuster more in reach.

I still need to make the diagram.
Circumstances held me busy this year,

regards Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply