Matra Murena Perestroika [update 8-3-13 gekeurd]

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het kan vrij warm worden in de zomer in de Murena.
Een open dakje is wel fijn dan.
Ik zou even voor de onderdelen op zoek gaan.

Misschien hier maar ben niet zeker van het type.
http://opendaken.webasto.nl/producten/open-daken/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Ja dat is idd ook weer zo. Hij zit voor nu even dicht eerst maar ff kijken wat we allemaal moeten doen voor de keuring
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

MatraDave wrote: Zit er wel aan te denken om het dak gewoon dicht te kitten. Zo kan het niet meer lekken maar helaas ook niet meer open.. Wat vinden jullie ?
Dat zou ik niet doen, herstellen!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

als we het hendeltje weer goed vast krijgen zou het weer moeten werken. Zit ondertussen ook al flinke kit laag tussen dus dat moet tegen die tijd ook verwijderd worden.

Hoop dat het weer de komende dagen een beetje mee zit.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Normaal moet dat dak toch te herstellen zijn hé.







grt harry de matra.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Kan mij nog herinneren dat Richard vroeger een gele Perestroika gebouwd heeft, ik denk dat dat deze is :)
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

m'n vader was gister bij carjoy en die man vertelde door wie hij was gebouwd maar ben de naam even kwijt.. :roll: We hebben weer een hoop nieuwe onderdelen dus we kunnen weer vooruit. We hopen hem volgende maand te laten keuren. Foto's komen vanavond.
mur1na
Posts: 14
Joined: Mon Feb 28, 2011 9:37 pm

Post by mur1na »

Laat mij raden.... Rob Hack ?
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

M'n vader had het over ene Ruud. Hij was vroeger de eigenaar van carjoy. Was van plan om wat foto's te posten maar vond ze niet zo boeiend :lol: Heb nieuwe achterbanden en we zijn bezig geweest met de remmen. Verder nog wat andere dingetjes, van het weekend komen er foto's.

leuk dat je ook weer online ben mur1na :D Hopelijk kunnen we van de zomer een keer gaan rijden met de murena's
mur1na
Posts: 14
Joined: Mon Feb 28, 2011 9:37 pm

Post by mur1na »

Okay, dat moet dan inderdaad Ruud Jong geweest zijn die hem gebouwd heeft, dat kan heel goed kloppen.

Ja, volgend jaar gaan we toeren ! Leuk dat er binnen een straal van 10 km van elkaar nu een 1.6, een 2.2 Perestroika, een 2.2S en een 2.2S F3 Murena te vinden zijn. Ook leuk om te zien dat jij de 1.6 bijna dagelijks gebruikt: ik zie hem vaak bij jouw werk (?) staan hier in Numansdorp. Zeker zo'n 1.6 kun je als dagdagelijkse auto inderdaad nog steeds prima rijden !...

Succes met de Perestroika enne... zoek de verschillen...

Image

Image
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Haha ja idd, helaas gaat de 1.6 wel weg als de 2.2 klaar is :( Ik loop momenteel stage bij Mindbench in Numansdorp dus hij staat daar idd dagelijks.Het lijkt me erg leuk om jou murena's een keer te mogen bezichtigen. We houden contact :D
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Cool gedaan dat zijn XM Morette koplampen op die Perestroika http://moretteshop.dyndns.biz/product_i ... ucts_id=60
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

heel gaaf maar pfoe wat een prijs :roll:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Tja het kost wat maar je hebt wat.
Moet je niet nieuw kopen, voor die prijs gaat vaak een hele XM van de hand.
gewoon alle tijd nemen en de zoekertjessite's zo nu en dan in het oog houden.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Van het weekend weer het 1 en ander gedaan aan de murena. Voornamelijk de boel schoongemaakt en getectyleerd. Remmen eraf gehaald en nieuwe bandjes gehaald. Hier een paar foto's


Image

Image

Image

De gehele inhoud ligt lekker droog binnen. Dit kan er hopelijk snel weer in.

Image

De kat vind het niet zo'n probleem dat alles in huis ligt.

Image
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die katten vinden het allemaal wel lekker van die zachte velours onder de kont.. :)

De remcilinders zien er niet slecht uit, maar als achter geplakt heeft zou ik zeker de cilinders vd klauwen scheiden om evt roest daartussen te verwijderen.
Door roest kan de cilinder iets samengeknepen worden waardoor de zuigers zwaar gaan lopen.
Zie mijn topic daarover.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

haha ja maar de katten hebben wel een goede smaak :lol:

Bedankt voor de tip! ik ga er zeker naar kijken
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Na een lange tijd eindelijk weer eens een update. Ik heb mijn topic een beetje verwaarloosd :oops: Hopelijk kunnen de foto's het goed maken haha.

Voordat het flink koud begon te worden hebben we nog best wat aan de auto gedaan. Het remsysteem is compleet vervangen en werkt nu prima. Het blok hebben we een beurt gegeven en die loopt ook als een zonnetje. Het oude dakraam was niet meer te repareren dus deze hebben we ook moeten vervangen. De murena is nu weer waterdicht! Er moeten nog een aantal dingen gebeuren en dan kan hij naar de RDW!


Image



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tijdens de proefrit lekte helaas de achterremmen waardoor we maar een klein stukje konden rijden. De 2e versnelling kraakte ook nog zo nu en dan dus hier moeten we ook nog naar kijken.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Knappe babybrugjes dat je daar hebt.
Kunnen die nog hoger?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Pas op met al die sneeuw op je auto! Door de hoge luchtvochtigheid tussen lak en sneeuw kan er osmose optreden. En dan ben je verder van huis. Geheel kaalschuren, primer 2x lakken etc. Kan een duur grapje worden.

Ik probeer mijn murena zo sneeuwvrij te houden wanneer mogelijk.

Leuk om te zien dat je voortgang boekt. Toch wel een beetje exclusief zo'n perestroika.

Mocht je ooit de wielen willen verkopen...., dan neem ik ze van je over.

Succes en geniet.
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

de bruggen kunnen nog wat hoger maar ze staan nu in de vergrendeling zodat ze niet kunnen vallen. Ze zijn erg handig om mee te werken alleen bij de voorkant kon ik niet komen omdat het te laag werd haha.

De sneeuw is er gelukkig al af en de lak is gewoon nog zoals hij was. De velgen zullen nooit weg gaan (of je moet de hele auto erbij kopen) :lol: Ik kan me niet echt voorstellen dat ik de perestroika ooit ga verkopen omdat het gewoon een geweldige auto is om mee te rijden en om te zien :D
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Gelijk heb je, gave bak.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja een mooie bak en het zijn ook mooie foto's.


grt harry de matra.
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

helemaal vergeten om mijn filmpje te posten.. Dus bij deze:

http://www.youtube.com/watch?v=Bc6eD0xGoC8
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Prachtige wagen :D

Hopelijk kunnen we ze vroeg of laat op een bijeenkomst bewonderen.
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Ja dat lijkt me erg leuk! Helaas zijn veel meetings ver weg en word het dan allemaal iets te duur voor deze arme student :cry: :lol: Morgen weer naar de 1.6 kijken. Ik was vandaag aan het rijden tot ik zag dat de motor erg warm werd. Mijn kvs reservoir was helemaal leeg dus ergens zit er iets niet goed. Ik hoop dat het gewoon een slangetje is die gescheurd o.i.d. is
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Klinkt goed Dave, ziet er al goed uit.
Wel oppassen dat je de koude motor niet te hoog op toeren jaagt.
Dit zijn nog motoren met een gebruiksaanwijzing en die moet je eerst rustig op temperatuur rijden voor je ze gaat belasten.
Raggen bij koude motor kan je duur komen te staan.
De 2.2 ook meer snelweg auto dan de 1.6 vind ik.
Rustig warm rijden en dan blazen.
De 1.6 is minder gevoelig wat dat betreft maar die heeft dan ook geen alluminium kop.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraDave
Posts: 55
Joined: Mon Oct 08, 2012 8:04 am

Post by MatraDave »

Ik had de perestroika al een tijdje laten draaien voor het filmpje. Maar wat je zeg is uiteraard waar.
Ik rij mn auto's en motoren altijd een X aantal km's warm voordat ik echt gas geef. Gister heb ik
lekker wat bochtjes gepakt met de 1.6 en wat ligt dat ding toch heerlijk op de weg.

We hadden vandaag wel weer wat aan de auto willen doen maar het weer laat het helaas niet toe.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Wat lees ik nu Herman , de 1.6 heeft geen alu cilinderkop?????
denk toch van wel
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan je nagaan hoe ik heb zitten pitten met kleppen stellen.
Was me door de vervuiling niet eens opgevallen.
Verder nog niets aan de 1.6 motor gedaan, want die loopt perfect. en wat goed werkt moet je vanaf blijven.
Standaard onderhoud liet deze motor al gelijk goed lopen.
Deze motor klinkt heel goed voor 225.000 km, maar misschien is die al is gewisseld.
Dat kan ik niet uit de historie wijs worden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply