Welke popnagels

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Welke popnagels

Post by Richard »

Omdat ik een andere hoedenplank heb geplaats moet ik ook andere 'stoppers' monteren. Ipv 1 in het middel, moet ik er nu 2 plaatsen (L+R). Het kunststof deel achter het achterraam zit bevestigt met popnagels met een grote kop. Ik moet er nu 3 uitboren, kan iemand zo roepen welke maat hierin zit De kop die erop zit is ca 14mm, ik moet dus de 4.8 hebben, maar welke ?

bvd

Richard

4.8 x 8 = 0.5 - 5.0mm
4.8 x 10 = 3.0 - 6.0mm
4.8 x 12 = 6.0 - 8.0mm
4.8 x 14 = 8.0 - 10.0mm
4.8 x 16 = 10.0 - 12.0mm



3.2mm RIVETS HAVE A FLANGE HEAD DIAMETER OF APPROX:- 9.5mm.
4.0mm RIVETS HAVE A FLANGE HEAD DIAMETER OF APPROX:- 12.0mm.
4.8mm RIVETS HAVE A FLANGE HEAD DIAMETER OF APPROX:- 14.0mm.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Originele lengte weet ik niet. Maar je moet iig de minimale lengte hebben. Te lang maakt niet veel uit. Zolang je die lengte maar kwijt kan.

Overigens in verband met beschadiging van het polyeste door trekkracht, kan het slim zijn de brrekpunten van de nagel te verzwakken ( ligt aan merk nagel, even proberen op iets wat geen matra is. Teveel inknippen en hij breekt te snel
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ik ken die maten niet precies, wil bijv 0.5 - 5 zeggen dat hij werkt tussen 0,5 en 5 mm ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

4.8 x 10 betekent: doorsnede hechtgedeelte = 4.8 mm x lengte hechtgedeelte = 10 mm.
Van die 10 mm moet er minimaal 4 mm overblijven om in te trekken, dus de maximale dikte van de beide te bevestigen delen mag dan hooguit 6 mm bedragen.
En voor de diameter 4.8 moet je dan boortje 5 gebruiken.
Een langere popnagel kan op zich verder geen kwaad, al krijg je dan wel sneller lamme handen als je geen pneumatische tang hebt. :lol:

Mocht je alleen kunststof en/of andere broze materialen hiermee willen bevestigen doe dan wel even een passend carrosserieringetje aan de achterkant, daarmee voorkom je dat de nagel door het materiaal heen trekt.
En als je ze op (gegalvaniseerd) ijzer bevestigt doop de popnagel dan eerst even in lagervet of vaseline, daarmee voorkom je gelijk de corrosie van de nagel op het metaal.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Jongens, altijd (pop-) blindklinknagels gebruiken met een alu schacht ; dus nooit een stalen schacht op de polyester, want dan is kapot trekken van de polyester verzekerd. De oude uitgeboorde kop kan vaak als tegenplaatje gebruikt worden waardoor een nog stevigere verbinding ontstaat
The Pete
Post Reply