Brandstofgevaar bij carburatie!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Brandstofgevaar bij carburatie!

Post by MatraMurena.nl »

Ik weet dat de brandstofpomp brandgevaarlijk kan zijn. Maar waar ik vandaag achter kwam....

Op de carburateur zit een gaat waar brandstof uit komt. Bij gasgeven schoot er zelfs een straal uit van 20 cm lang.

Nu lijkt het me onrealistisch dat dit gaatje open moet zijn. En op een carburateur die ik in de schuur heb liggen is dit gaatje helemaal afgesloten door het lijkt gewoon aluminium (carburateur van een talbot horizon).

Het blijkt dat het kanaaltje met dit gaatje uitkomt op het zelfde "buisje" zit waar het inspuitstuk ook aan zit. zie fotos (dit is die carb die ik heb liggen van de horizon).

Het punt waar op de auto een gaatje zit (een mooi rond gaatje van 2 mm ong).
Image

Het punt bij mijn vinger waar ik het "buisje" vanaf het vorige punt in een 90 graden hoek omhoog zie gaan.
Image

Het punt wat er recht boven zit (waar het inspuitmondje op zit)
Image

Heel erg gevaarlijk. ik zag gewoon benzine over mijn blok lopen.....

Weet iemand waarom dit gaatje er zit, en of hier een dopje ofzo op moet?
Misschien dat die er uit is gevallen
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Laurens,

Ik denk dat dit gaatje er in zit door contructie noodwendigheden. Als je een haakse bocht moet spuitgieten moet je er langs beide kanten aan kunnen. Eventueel ook om door te boren. Ik veronderstel dat ze daarna dit afdichten met een propje lood erin te kloppen.
In mijn 1308GT destijds heb ik ook (op een andere plaats) zo een stopje los gehad.
Er terug intikken, eventueel met wat Loctite, en je bent weer gerust.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het moet je maar overkomen, met wat minder geluk brandt je Matra uit. :cry:
Ik sluit me aan bij Urbain zijn schrijven.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Die propjes lood komen soms los door de carb met luchtdruk te reinigen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Als je een propje lood niet vertrouwt kan je er nog altijd draad in tappen en een schroefje in zetten. Maar ik zou het dan toch borgen met Loctite.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

vandaag naar het oldtimer festival geweest in zandvoort met de simca matra sports club.

Vanochtend het overigens 3mm grote gaatje opgeboord naar 3,2 en getapt met m4. Schoefje erin gezet met een fiberringetje.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de rat moet de carb er toch nog af, dus zal het zeker even bekijken, gelijk met de benzineslangen.
Brandstoflekages wil je niet in die oververhitte ruimte.
Zeker een punt van aandacht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply