Schade aan murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
leo-
Posts: 8
Joined: Thu Nov 18, 2010 6:35 pm
Location: Uithoorn NL

Schade aan murena

Post by leo- »

Ik heb afgelopen weekeinde een ongeluk met de Murena gehad. Ik reed op een 80 km weg in de polder, toen er ineens een tegenligger aankwam die mij niet gezien had en voor mijn neus een erf opreed. Ik heb nog geprobeerd de auto te ontwijken maar dat is niet helemaal gelukt zoals je op de foto`s kunt zien.
Het was gelukkig niet mijn fout dus als het goed is betaald de verzekering van de tegenpartij ,maar ik ben er niet echt blij mee.
Image
Image

Ik vroeg mij af of iemand de volgende onderdelen heeft liggen voor een leuke prijs.
Rechter zijscherm
Voorbumper
complete koplamp
Matra Murena 1.6
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is balen. Op zo'n moment zou je blij zijn als je een "Car Gardian" hebt. Zo'n ding zit in onze Murena, je weet maar nooit. Helaas heb ikzelf geen onderdelen liggen.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb op marktplaats nog een nieuwe koplamp te koop staan.
Ik weet niet of deze ook stuk is..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
leo-
Posts: 8
Joined: Thu Nov 18, 2010 6:35 pm
Location: Uithoorn NL

Post by leo- »

benny wrote:Dat is balen. Op zo'n moment zou je blij zijn als je een "Car Gardian" hebt. Zo'n ding zit in onze Murena, je weet maar nooit. Helaas heb ikzelf geen onderdelen liggen.
Dat had wel spectaculaire beelden opgeleverd :lol:
MatraMurena.nl wrote:Ik heb op marktplaats nog een nieuwe koplamp te koop staan.
Ik weet niet of deze ook stuk is..

Ik had hem inderdaad al zien staan. Is die lamp hetzelfde als die van ducelier?

Gr Leo
Matra Murena 1.6
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Het is een ducellier lamp. origineel murena

op de kap staat valeo. maar het glas staat ducellier.

is volgens mij normaal..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
leo-
Posts: 8
Joined: Thu Nov 18, 2010 6:35 pm
Location: Uithoorn NL

Post by leo- »

Okee , mijn lamp is inderdaad ook van Valeo/ducelier. ------> je hebt pm

Gr leo
Matra Murena 1.6
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat doet pijn. Zeer spijtig van je mooie wagen.

Ziet er niet zo goed uit, je hebt veel onderdelen nodig. Hopelijk laat de verzekering het niet afweten. Die zijn in staat van te zeggen dat de wagen totaal verloren is. Kosten overstijgen de waarde!!

Als het toch voor de verzekering is zou je het dan niet beter laten herstellen door Carjoy. Geen gezoek naar onderdelen.

Heb hier nog enkele koplamphuizen liggen maar mogen alleen aan clubleden verkocht worden. Weet ook niet of ze links of rechts zijn moet dit eerst eens bekijken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried,ik heb hem al koplampen verkocht die moeten vandaag normaal aankomen. Leo, als je ze hebt laat het me weten hé.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried,ik heb hem al koplampen verkocht die moeten vandaag normaal aankomen. Leo, als je ze hebt laat het me weten hé.

grt harry de matra.
Ja, inderdaad ik heb gezien dat je koplampen hebt verkocht. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Ziet er niet zo goed uit, je hebt veel onderdelen nodig. Hopelijk laat de verzekering het niet afweten. Die zijn in staat van te zeggen dat de wagen totaal verloren is. Kosten overstijgen de waarde!!

Als het toch voor de verzekering is zou je het dan niet beter laten herstellen door Carjoy. Geen gezoek naar onderdelen.
Ik heb begrepen dat het geen eigen schuld is, dus de schade wordt gewoon verhaald op de veroorzaker.

Dat betekent in Nederland dat de schade dan door een expert getaxeerd wordt, en dit schadebedrag wordt dan uitgekeerd.
En als de wagen ook nog een recent taxatierapport heeft (max. 3 jaar oud) dan wordt deze taxatiewaarde genomen als uitgangspunt voor de schadeberekening... dan heb je dus geen last van gezeur over al lang afgeschreven auto's.
En ben je het niet eens met de taxateur dan kun je altijd nog om een second opinion vragen.

Je kunt het getaxeerde schadebedrag zelf ontvangen en dan heb je de keuze: niet herstellen en de centen op zak houden, zelf herstellen en de arbeidsuren op zak houden, of laten herstellen door een bedrijf van eigen keuze.
Je kunt de schade ook laten herstellen door een door de verzekering aangewezen bedrijf, dan wordt dat schadebedrag vaak rechtstreeks uitbetaald aan het herstelbedrijf en krijg je meestal ook nog vervangend vervoer gedurende het herstel.

Ik kies zelf het liefste voor herstel in eigen beheer, dan weet ik ook zeker dat het goed gebeurt... en de centen die ik eraan over houdt door te besparen op de arbeidsuren vinden elders in de auto wel een plekje. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

[
Ik kies zelf het liefste voor herstel in eigen beheer, dan weet ik ook zeker dat het goed gebeurt... en de centen die ik eraan over houdt door te besparen op de arbeidsuren vinden elders in de auto wel een plekje. :wink:[/quote]

Begrijpelijk, uiteindelijk kun je dan iets verdien met al die ellende wat je hebt. Het is een hobby en waarschijnlijk doe je het ook graag.

Ik kan me voorstellen, als je het uitgeeft dat ze kilo's plamuur gebruiken.
Het wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt om veel geld aan te verdienen.

Succes met het zoeken van de onderdelen en de herstelling.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Even een kanttekening bij de schade van Leo. Als er een taxatierapport ( max. 3 jaar oud) van zijn Murena is, dan vergoedt de verzekering van de tegenpartij de schade, die getaxeerd wordt tot de waarde die in het taxatierapport vermeld staat. Vaak is het handig hierbij de hulp in te roepen van diegene die de auto getaxeerd en het taxatierapport opgesteld heeft.

Heb je echter géén geldig taxatierapport, dan vergoedt de verzekering de ontstane schade tot de dagwaarde en die is bij een 30-jaar oude Murena 0 !

Dus ik raad iedereen om gewoon elke 3 jaar een taxatierapport op te laten stellen ( of te verlengen), anders kon je bij schade veroorzaakt door derden wel eens aan het kortste eind trekken.
The Pete
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

pete speed wrote: ....
Heb je echter géén geldig taxatierapport, dan vergoedt de verzekering de ontstane schade tot de dagwaarde en die is bij een 30-jaar oude Murena 0 !
....
Gaat niet helemaal op, want in zo'n geval moet de schadetaxateur eerst de dagwaarde van de auto vast stellen en daarop vervolgens het schadebedrag bepalen.
En het vaststellen van de dagwaarde gaat bij deze taxateurs heel simpel: men zoekt gewoon op internet wat zo'n auto gemiddeld nog opbrengt in de huidige marktsituatie en houdt verder geen rekening met de staat van de betreffende auto...
Tegen de uikomst kun je een bezwaar maken en een second opinion aanvragen, en je kunt er zelfs nog een rechtszaak van laten komen.
Maar de kosten hiervoor zijn dan allemaal wel voor eigen rekening en meestal al een stuk hoger als de waarde van de auto, niet echt iets om aan te raden dus.

Een geldig taxatierapport voorkomt gewoon veel van deze ellende, en is dus zondermeer voor elke oude auto in goede staat aan te raden... en voor de kosten van zo'n taxatierapport hoef je het echt niet te laten.

Een ander bijkomend voordeel van een taxatierapport is dat de waarde gebaseerd wordt op de werkelijke waarde verhoogd met de kosten om een vergelijkbaar exemplaar in dezelfde staat binnen 3 maanden te realiseren... dat is ook de reden waarom taxatiebedragen gemiddeld 20 tot 30% hoger uitvallen als de werkelijke economische waarde.
Last edited by Muddy Bandit on Sat Sep 15, 2012 11:26 pm, edited 1 time in total.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
leo-
Posts: 8
Joined: Thu Nov 18, 2010 6:35 pm
Location: Uithoorn NL

Post by leo- »

Hallo
Laurens en Hendrik hartstikke bedankt ,de lampen zijn begin van de week binnen gekomen.
Ik ben van plan om de schade zelf aan te pakken omdat ik het heerlijk vind om aan de auto te werken , en om er inderdaad zeker van te zijn dat het goed gebeurd.
Komende week ga ik een afspraak maken voor een schade expertise. Helaas heb ik geen taxatierapport. Ik heb er nooit aan gedacht dat het in een situatie als dit best wel van pas kan komen.
Bedankt voor de vele reacties en ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Leo
Matra Murena 1.6
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

leo- wrote: ...
Komende week ga ik een afspraak maken voor een schade expertise. Helaas heb ik geen taxatierapport.

Oops... :(
Zorg dan dat je zelf bij de taxatie aanwezig bent, en bereid je goed voor.
Print desnoods gelijk de prijslijst van de onderdelencatalogus van Simon uit, daarmee kun je een taxateur een eind op de goede weg wijzen in de actuele prijzen van beschadigde delen. (of maak desnoods eerst zelf een materialenlijst met prijzen aan de hand van deze catalogus)

Succes. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Leo, dat is graag gedaan succes er mee.







grt harry de matra.
Post Reply