amperemeter

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

amperemeter

Post by pete speed »

Gisteren ff lekker wezen gassen in Duitsland;"runs like hell" het km-klokkie van de S kan nu helemaal rond, maarrrrrrrrr, thuis gekomen bemerkte ik dat de startmotor nauwelijks wilde ronddraaien en de amperemeter geen enkele beweging meer vertoonde.
Iemand een idee waar ik het zoeken kan?
De dynamo is ca 1000 km oud.
hoor graag
vr gr
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vermoedelijk toch geen lading of accu overleden.
Je zal even moeten meten bij lopende motor.
De spanning moet dan boven de 14 Volt zijn op de accu.
Is dit het geval dan is vermoedelijk de accu defect.
Is de spanning bij lopende motor minder dan 13 volt is er geen lading.

Verdacht is dan.
a. slechte stekker achter op de dynamo.
evt afkippen en gewone stekkers opzetten.

b. de draad naar het lampje is onderbroken.
Ik heb dat gehad bij de stekker rechts in de motorruimte.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Herman,
thnx voor je reactie;
het lampje op het dashboard brandt en gaat uit als de motor loopt. De dynamo heb ik gisteren bij een Bosch-Servicepunt laten controleren en die is in orde.
Op de dynamo zitten 2 rode draden een dikke en een dunne onder een M6 schroefverbinding. Er zit ook een stekkerverbinding met 2 draden waarvan er een geen mannetje heeft op de dynamo. Deze stekker zat erg los en die heb ik nu wat verbogen zodat ie wat strakker zit.
Accu moet ik nog meten, maar mijn multimeter is overleden ; heb vanmorgen een nieuwe besteld bij Conrad; zodra binnen meld ik me weer.
The Pete
Post Reply