Achterwielen 1.6 steken niet even ver uit.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Achterwielen 1.6 steken niet even ver uit.
Sinds ik andere velgen op mijn murena heb die verder naar buiten steken valt het mij op dat het linker wiel van de murena ong een halve cm verder naar binnen zit t.o.v. zijscherm en achterbumper.
Wat kan dit verklaren? In eerste instantie zou ik denken aan de zijschermen die niet even ver naar buiten steken, echter zou dit vooral invloed hebben op de bovenzijde. Echter ook bij de hoek van de bumper zie ik dit verschil. Dit is erg dicht bij de bevestiging van het zijscherm. Dus hier zou je dat verschil niet verwachten..
Zijn er meer mensen die hier verschil in hebben. Dat het lijkt dat het ene wiel verder uitsteekt dan het ander?
Ik dacht dit de laatste maanden als ik de wielen zag, maar d.m.v. het leggen van een plank tegen het wiel heb ik hier bevestiging in gekregen.
ikzelf zie een aantal mogelijkheden:
1. wielschermen wijken van elkaar af.
2. De nieuwe velgen met et 25 klopt bij 1 van de velgen niet door een productiefout (lijkt me stug).
3. De murena heeft hier ook de franse slag....
4. De carjoy draagarmen die ik heb die wijken af van elkaar
a) in diepteligging of
b) in hoek, waardoor de ene verder naar binnen valt aan de bovenkant.
5. met een slipper in 2006 heb ik met mijn band/velgrand tegen een scheve stoeprand gegleden. Hierbij is de draagarm verbogen (iets getordeerd). Dit lijkt me ook niet het geval, met uitlijnen was de conclusie dat de wielen dezelfde hoek hadden als ik het me goed herinner...
Hoe dan ook, de wagen gaat als een raket door de bocht. Maar optisch oogt het iets raar.
Wat kan dit verklaren? In eerste instantie zou ik denken aan de zijschermen die niet even ver naar buiten steken, echter zou dit vooral invloed hebben op de bovenzijde. Echter ook bij de hoek van de bumper zie ik dit verschil. Dit is erg dicht bij de bevestiging van het zijscherm. Dus hier zou je dat verschil niet verwachten..
Zijn er meer mensen die hier verschil in hebben. Dat het lijkt dat het ene wiel verder uitsteekt dan het ander?
Ik dacht dit de laatste maanden als ik de wielen zag, maar d.m.v. het leggen van een plank tegen het wiel heb ik hier bevestiging in gekregen.
ikzelf zie een aantal mogelijkheden:
1. wielschermen wijken van elkaar af.
2. De nieuwe velgen met et 25 klopt bij 1 van de velgen niet door een productiefout (lijkt me stug).
3. De murena heeft hier ook de franse slag....
4. De carjoy draagarmen die ik heb die wijken af van elkaar
a) in diepteligging of
b) in hoek, waardoor de ene verder naar binnen valt aan de bovenkant.
5. met een slipper in 2006 heb ik met mijn band/velgrand tegen een scheve stoeprand gegleden. Hierbij is de draagarm verbogen (iets getordeerd). Dit lijkt me ook niet het geval, met uitlijnen was de conclusie dat de wielen dezelfde hoek hadden als ik het me goed herinner...
Hoe dan ook, de wagen gaat als een raket door de bocht. Maar optisch oogt het iets raar.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Laurens,
kijk de draagarmen maar eens goed na. Begin 90er jaren kwam ik vaak bij een bedrijf dat voor Carjoy de verrotte draagarmen straalde.
Carjoy, toen nog van Andreiko van Koeverden, zat in die tijd in Den Bosch op het Ind.terr. Erdveld.
Ik heb ook reeds gelaste exemplaren van Carjoy in dit bedrijf gezien en mijzelf gezworen, dat ik nooit, maar dan ook nooit, door Carjoy of wie dan ook gerepareerde draagarmen zou kopen , hoe aantrekkelijk de prijs ook zou zijn. Ik ben van mening , dat je bij vervanging van dergelijk belangrijke auto-onderdelen alleen maar van nieuwe kunt uitgaan; maar dat is mijn persoonlijke mening.
kijk de draagarmen maar eens goed na. Begin 90er jaren kwam ik vaak bij een bedrijf dat voor Carjoy de verrotte draagarmen straalde.
Carjoy, toen nog van Andreiko van Koeverden, zat in die tijd in Den Bosch op het Ind.terr. Erdveld.
Ik heb ook reeds gelaste exemplaren van Carjoy in dit bedrijf gezien en mijzelf gezworen, dat ik nooit, maar dan ook nooit, door Carjoy of wie dan ook gerepareerde draagarmen zou kopen , hoe aantrekkelijk de prijs ook zou zijn. Ik ben van mening , dat je bij vervanging van dergelijk belangrijke auto-onderdelen alleen maar van nieuwe kunt uitgaan; maar dat is mijn persoonlijke mening.
The Pete
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Carjoy maakt ze draagarmen in wehl naar mijn weten. Ik heb ze in meen 2006 gekocht bij carjoy voor toen nog 750 euro (nu een pens duurder).
De originele bussen worden hergebruikt en, ik neem aan in een mal word hier nieuw plaat omheen gelast. De armen worden dus niet opgelast (gerepareerd), maar helemaal vernieuwd van plaatstaal.
Ik zal het rapport scannen. moet wel wat uit af te leiden zijn. was een waslijst van gegevens.
als mijne niet goed zijn is het wel jammer, want heb de carjoy armen van de sloper aan kjell verkocht. jaren terug.
Pete, hoe ging het proces daar in zijn werk dan?
Draagarmen vind ik ook erg belangrijk dat deze perfect in hoek/afstand komen.
De originele bussen worden hergebruikt en, ik neem aan in een mal word hier nieuw plaat omheen gelast. De armen worden dus niet opgelast (gerepareerd), maar helemaal vernieuwd van plaatstaal.
Ik zal het rapport scannen. moet wel wat uit af te leiden zijn. was een waslijst van gegevens.
als mijne niet goed zijn is het wel jammer, want heb de carjoy armen van de sloper aan kjell verkocht. jaren terug.
Pete, hoe ging het proces daar in zijn werk dan?
Draagarmen vind ik ook erg belangrijk dat deze perfect in hoek/afstand komen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik zie de velgen ook als verdacht.
Ik denk dat ik links/recht een keer uitwissel. kijken of dit verschil maakt.
Het zijn japanse velgen, gekocht in de USA. Meneer suzuki heeft ze gecontroleerd na productie. maar wie weet is de velg wel iets teveel afgedraaid, waardoor de et afwijkt....
lijkt me stuk, maar heb eerder bredere wielen gehad, maar toen viel me dit niet op namelijk..
Ik denk dat ik links/recht een keer uitwissel. kijken of dit verschil maakt.
Het zijn japanse velgen, gekocht in de USA. Meneer suzuki heeft ze gecontroleerd na productie. maar wie weet is de velg wel iets teveel afgedraaid, waardoor de et afwijkt....
lijkt me stuk, maar heb eerder bredere wielen gehad, maar toen viel me dit niet op namelijk..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
het ging als volgt te werk ; als de 4 lassen (bijv. 2.2) nog "stonden , dan werd er gewoon een (stuk) plaat overheen gelast en bleef de oude meuk gewoon in de draagarm zitten. Als er 2 lassen dóór waren ook, maar als er drie of het geheel was erdoor , dan werden op de oude bussen nieuwe platen gelast; volgens Andreiko in een mal. Hiji had dus 4 mallen nodig.
Bij de 1.6 draagarmen werd het oude gedeelte van de draagarm gewoon naar binnen geslagen en een nieuwe plaat er overheen gezet.
We hebben indertijd een aantal gerepareerde linkse en rechtse draagarmen met elkaar vergeleken en gemeten, omdat ik in 1987 zelf ook tegen het fenomeen van de verrotte draagarmen ben aangelopen.
De resultaten waren verbluffend verschillend.
Let wel , ik schrijf hier over 20 jaar geleden en ik weet dat Ruud de Jong en Laszlo later de zaken heel wat professioneler aangepakt hebben. Ik heb hier ook nooit een negatieve opmerking meer over gehoord, dus ik schrijf hier alleen over de Den Bosch periode van Carjoy.
Bij de 1.6 draagarmen werd het oude gedeelte van de draagarm gewoon naar binnen geslagen en een nieuwe plaat er overheen gezet.
We hebben indertijd een aantal gerepareerde linkse en rechtse draagarmen met elkaar vergeleken en gemeten, omdat ik in 1987 zelf ook tegen het fenomeen van de verrotte draagarmen ben aangelopen.
De resultaten waren verbluffend verschillend.
Let wel , ik schrijf hier over 20 jaar geleden en ik weet dat Ruud de Jong en Laszlo later de zaken heel wat professioneler aangepakt hebben. Ik heb hier ook nooit een negatieve opmerking meer over gehoord, dus ik schrijf hier alleen over de Den Bosch periode van Carjoy.
The Pete
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ALs ik uit het rapport van mij begrijp lijkt het dat het ene wiel een hoek van 2,42 graden heeft. het andere wiel een hoek van 2,36 graden
0,06 graden verschil
dit maakt 0,3 mm verschil in wielafstand aan de bovenzijde/onderzijde.
Hier zal het niet door komen
Het enige kan zijn dat de linker arm dus over het algemeen te ver naar binnen staat als het aan de draagarmen ligt.
En dit terwijl de rechter draagarm tegen de stoep is gegaan.
Ik kan dan denk ik wel uitsluiten dat het door de aanrijding verbogen zou zijn..
Pete, denk niet dat mijn armen op deze manier zijn "gemaakt"
0,06 graden verschil
dit maakt 0,3 mm verschil in wielafstand aan de bovenzijde/onderzijde.
Hier zal het niet door komen
Het enige kan zijn dat de linker arm dus over het algemeen te ver naar binnen staat als het aan de draagarmen ligt.
En dit terwijl de rechter draagarm tegen de stoep is gegaan.
Ik kan dan denk ik wel uitsluiten dat het door de aanrijding verbogen zou zijn..
Pete, denk niet dat mijn armen op deze manier zijn "gemaakt"
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Met aanrijdingen kan het hele chassis wel vervormen, maar als er geen grote sporings fouten zijn qua gevoel, dan is er eigenlijk geen probleem.
Op mijn uitlijn brriefje is het asverzet voor de moddificaties (hoek waarin de wieleen staan wel 2 cm.
Kan door veren komen die iets ingezakt zijn of kromme draagarmen.
Bij de bovenranden van de spatborden kan dat zichtbaar zijn.
Links was dat negatief op het papietje en recht positief.
De uitlijnboer viel voornamelijk over de rechtse.
Na de modificaties aan de achtertreein is er geen meting meer gedaan.
Ik zoek eigenlijk een specialist die de boel is kan fijntunen bij mij.
Er is echter niemand die er aan wil of durft te beginnen.
De kennis is er gewoon niet meer.
Iemand uit een oude Simca garage weet het vast nog wel, maar waar vind ik die???????
Op mijn uitlijn brriefje is het asverzet voor de moddificaties (hoek waarin de wieleen staan wel 2 cm.
Kan door veren komen die iets ingezakt zijn of kromme draagarmen.
Bij de bovenranden van de spatborden kan dat zichtbaar zijn.
Links was dat negatief op het papietje en recht positief.
De uitlijnboer viel voornamelijk over de rechtse.
Na de modificaties aan de achtertreein is er geen meting meer gedaan.
Ik zoek eigenlijk een specialist die de boel is kan fijntunen bij mij.
Er is echter niemand die er aan wil of durft te beginnen.
De kennis is er gewoon niet meer.
Iemand uit een oude Simca garage weet het vast nog wel, maar waar vind ik die???????
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
veel kracht is er niet op gekomen, de band en het lipje van de velg hebben toentertijd de stoep geraakt.
Anders was de hoek wel veranderd.
Ik heb de wielen nagekeken. Geen verschil te vinden. Dus daar ligt het ook niet aan.
Het is dus :
a) de lagerbus van de linkerarm zit te ver naar binnen op de arm gelast
b) de lagerbus van de rechterarm zit te ver naar buiten op de arm gelast
c) dit is gewoon de franse ontwerpslag geweest
d) de wielschermen komen niet even ver naar buiten.
d kan ik nog bekijken door de afstanden bumper/chassis te bekijken.
Anders was de hoek wel veranderd.
Ik heb de wielen nagekeken. Geen verschil te vinden. Dus daar ligt het ook niet aan.
Het is dus :
a) de lagerbus van de linkerarm zit te ver naar binnen op de arm gelast
b) de lagerbus van de rechterarm zit te ver naar buiten op de arm gelast
c) dit is gewoon de franse ontwerpslag geweest
d) de wielschermen komen niet even ver naar buiten.
d kan ik nog bekijken door de afstanden bumper/chassis te bekijken.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
waarschijnlijk is het D. 99% zeker.
De wielen komen exact even ver vanaf de dorpel. En ietsjes verschil met het puntje van de bumper. Maar naderhand gezien steekt links het puntje van de bumper ook iets verder uit t.o.v. het wielscherm (1 of 2 mm).
Ik heb de wielschermen nagekeken en blijkt een groot verschil in de ronding te zitten (ronding naar buiten toe).
Dit zou het verklaren, het linker scherm staat namelijk boller naar buiten toe dan het rechter scherm.
Draagarmen zijn dan goed, scheelt een hoop geemmer. Moet er dan wel mee leren leven dat het ene wielscherm "de franse slag" heeft.
De wielen komen exact even ver vanaf de dorpel. En ietsjes verschil met het puntje van de bumper. Maar naderhand gezien steekt links het puntje van de bumper ook iets verder uit t.o.v. het wielscherm (1 of 2 mm).
Ik heb de wielschermen nagekeken en blijkt een groot verschil in de ronding te zitten (ronding naar buiten toe).
Dit zou het verklaren, het linker scherm staat namelijk boller naar buiten toe dan het rechter scherm.
Draagarmen zijn dan goed, scheelt een hoop geemmer. Moet er dan wel mee leren leven dat het ene wielscherm "de franse slag" heeft.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo Herman
heb goede ervaring met mijn Matra's sinds 1984 bij dit bedrijf; óók als het wat lastiger wordt.
Het zijn de gebr. Niessen uit Grubbenvorst, voormalige Simca-dealers weten waarover ze het hebben m.b.t. Matra, Simca en Peugeot.
Zij hebben ook de benodigde apparatuur.
succes ermee:
www.ClassiccarVenlo.nl
Ruim vijfentwintig jaren geleden startte Niessen Restauratie Center haar activiteiten in de wereld van de Classic Cars.
Vanaf 1 januari 2010 is onze naam: Classic Car Venlo. Ons uitgangspunt blijft ongewijzigd: Kwalitatief compromisloos restaureren. Daarom vinden alle fasen van het restauratieproject plaats in eigen huis. Demontage, revisie, carrosserierestauratie, interieurstoffering, spuiten. We beschikken daarvoor over een modern bedrijfspand en over alle apparatuur die noodzakelijk is inclusief een state of the art spuitcabine. Uiteraard voeren wij voor onze klanten het onderhoud uit, verrichten reparaties en zorgen voor keuringen. Voor veel merken hebben wij onderdelen op voorraad of beschikken over de kanalen om deze snel te kunnen leveren
Meld je nu aan voor de Classic Car Venlo nieuwsbrief!
heb goede ervaring met mijn Matra's sinds 1984 bij dit bedrijf; óók als het wat lastiger wordt.
Het zijn de gebr. Niessen uit Grubbenvorst, voormalige Simca-dealers weten waarover ze het hebben m.b.t. Matra, Simca en Peugeot.
Zij hebben ook de benodigde apparatuur.
succes ermee:
www.ClassiccarVenlo.nl
Ruim vijfentwintig jaren geleden startte Niessen Restauratie Center haar activiteiten in de wereld van de Classic Cars.
Vanaf 1 januari 2010 is onze naam: Classic Car Venlo. Ons uitgangspunt blijft ongewijzigd: Kwalitatief compromisloos restaureren. Daarom vinden alle fasen van het restauratieproject plaats in eigen huis. Demontage, revisie, carrosserierestauratie, interieurstoffering, spuiten. We beschikken daarvoor over een modern bedrijfspand en over alle apparatuur die noodzakelijk is inclusief een state of the art spuitcabine. Uiteraard voeren wij voor onze klanten het onderhoud uit, verrichten reparaties en zorgen voor keuringen. Voor veel merken hebben wij onderdelen op voorraad of beschikken over de kanalen om deze snel te kunnen leveren
Meld je nu aan voor de Classic Car Venlo nieuwsbrief!
The Pete
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Laurens,
Als de bussen hergebruikt worden, wat wordt er dan precies gereviseerd? Enkel de originele armen worden opgelast want de bussen verwijderen doet Laszlo door het rubber uit de bussen te boren net zolang totdat hij de bussen eruit kan slaan. De rubbers zijn niet te demonteren. Bij oplassen weet ik niet of er een mal gebruikt wordt of dat er wordt uitgegaan dat de huidige vorm behouden moet blijven...
Tegenwoordig heb ik vernomen dat Carjoy nieuwe armen compleet laat fabriceren. Enkel de koppen met de lagers erin worden hergebruikt want die zijn te lastig/duur om na te maken. Er wordt dus niets meer opgelast of dichtgelast. Wel zo fijn als je er weer 30 jaar mee wilt rijden.
Als de bussen hergebruikt worden, wat wordt er dan precies gereviseerd? Enkel de originele armen worden opgelast want de bussen verwijderen doet Laszlo door het rubber uit de bussen te boren net zolang totdat hij de bussen eruit kan slaan. De rubbers zijn niet te demonteren. Bij oplassen weet ik niet of er een mal gebruikt wordt of dat er wordt uitgegaan dat de huidige vorm behouden moet blijven...
Tegenwoordig heb ik vernomen dat Carjoy nieuwe armen compleet laat fabriceren. Enkel de koppen met de lagers erin worden hergebruikt want die zijn te lastig/duur om na te maken. Er wordt dus niets meer opgelast of dichtgelast. Wel zo fijn als je er weer 30 jaar mee wilt rijden.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B