Page 30 of 36

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Nov 07, 2017 9:04 pm
by talbotmatra
Een vriend van mij is ooit Simca monteur geweest, en plaatste altijd een goed passende standaard o-ring tussen de twee rijen met tanden om van het geluid af te komen, werkt zeer goed, heb dit zelf ook gedaan.

De nieuwe slang is van goede kwaliteit, maar let op, het lange rechte stuk moet net zo lang worden als de oude, anders loopt de slang uiteindelijk bij het doorhangen vast in de aandrijfas en gaat hij lekken.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Nov 08, 2017 7:29 am
by oetker
Op het Franse forumis een topic over het bijmaken van deze ring.
http://simca1100.forums1.net/t1663-prop ... re-a-cames

Deze ring is uigevoerd in Nitrile rubber.
Nu heb ik uitgezocht dat Nitrile rubber maar 120 © aan kan en dat lijkt me wat weinig.
Ik heb wel de maten van deze ring gevonden in dat topic.

Buiten diameter 100mm, binnen diameter 91 mm, breedte ring 4mm.
Ik denk dat dit niet klopt want dan zou de diepte 9mm zijn.

Ik zag deze op Amazon en overwoog deze te bestellen om te passen.
Nitring.jpg
Nitring.jpg (68.23 KiB) Viewed 10963 times
De binnen diameter zit slechts 1mm verschil maar denk dat ik maar door ga met eigen metingen.
Ik zoek nog naar de juiste en zal daar nog op terug komen.

Groet Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Nov 08, 2017 5:15 pm
by GODFRIED
Herman, mooi opgelost. :wink:
Dit ga ik bij gelegenheid ook eens bij mijn bagheera controleren.Je weet maar nooit.
Ik heb hier ook ergens een nieuwe ketting liggen, dacht met tandwielen. Eens in mijn stock kijken.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Nov 08, 2017 6:38 pm
by matrafan
Ga deze ook eens bijzetten op m'n todo list (ander topic)

Ik heb zo een vermoeden dat de ketting bij mij ook veel speling heeft???

Kan het ontstekingstijdstip moeilijk afregelen, dit zal daar wel de oorzaak van zijn (goed van Herman).

Weer een extraatje, lijst wordt steeds langer!!!

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Fri Nov 24, 2017 4:06 am
by oetker
De Matra gaat weer in de verplichte winterslaap.
Ik heb een plekje kunnen regelen want kan niet meer in de andere garage bijzetten.
Hier staat hij in ieder geval droog.
De 2.2 zal volgend jaar ook uit de garage moeten.
Die zal een ander tehuis moeten krijgen. :cry:
Het wordt steeds moeilijker een plekje te vinden voor de opslag.

Groet Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Fri Nov 24, 2017 12:19 pm
by GODFRIED
Ja, een droge plaats om te overwinteren is geen overbodige luxe.
Ik heb ervaren wat vocht met een Matra kan doen. Een winter in een vochtige garagebox en mijn bagheera heeft Osmose gekregen. Ik had haar perfect binnen kunnen zetten maar heb het toen niet gedaan. Spijt komt meestal na de zonde. Ik ben er ondertussen al een beetje aan gewend.Opnieuw laten spuiten om achter enkele jaren weer het zelfde te hebben ga ik niet doen. Helaas heeft het Matra virus me niet sterk genoeg meer in haar greep.
Wat brengt de toekomst? Waarschijnlijk mogen we dan in vele steden niet meer binnen. Het maakt het allemaal niet plezanter.Ook een technische keuring komt eraan. Waarschijnlijk wel om de 5 jaar.We zien wel. :wink:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Fri Nov 24, 2017 6:06 pm
by hendrik
Allez godfried, wat zeg je me nu matra virus gaat zo maar niet weg hé dat kan niet.



grt harry de matra.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Fri Nov 24, 2017 6:17 pm
by GODFRIED
Harry, Het is nog niet volledig weg, maar ik begin er immuun tegen te worden. :lol:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Fri Nov 24, 2017 7:01 pm
by murena81
Herman, gaaf dat de nieuwe ketting zo'n grote verbetering geeft!

Aangezien de Murena mijn dagelijks vervoer is rij ik de winters gewoon door, sinds 1991.
Zolang alle connectoren, sloten en deurrubbers lekker vettig zijn gaat het prima.
Verder lekker de winterbanden eronder en een hetere thermostaat zodat de kachel het ook lekker doet.

Wat wel belangrijk is in de winter dat je elke kans aangrijpt om de auto bij mooi weer lekker open te zetten om te drogen.
Zelfs dan moet ik de ruiten ook weleens aan de binnenkant krabben :o

Dat heet toch "karakter" of "charme" of zoiets? :-?

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Sat Nov 25, 2017 3:35 pm
by GODFRIED
murena81 wrote:Herman, gaaf dat de nieuwe ketting zo'n grote verbetering geeft!

Aangezien de Murena mijn dagelijks vervoer is rij ik de winters gewoon door, sinds 1991.
Zolang alle connectoren, sloten en deurrubbers lekker vettig zijn gaat het prima.
Verder lekker de winterbanden eronder en een hetere thermostaat zodat de kachel het ook lekker doet.

Wat wel belangrijk is in de winter dat je elke kans aangrijpt om de auto bij mooi weer lekker open te zetten om te drogen.
Zelfs dan moet ik de ruiten ook weleens aan de binnenkant krabben :o

Dat heet toch "karakter" of "charme" of zoiets? :-?
Wat een passie, liefde. Een wonder dat je die murena nog niet moe bent. Dat is pas besmet zijn met het Matravirus.Je bent niet meer te redden. :lol:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Mon Nov 27, 2017 10:53 am
by oetker
Je moet inderdaad een beetje bevlogen zijn om er nog dagelijks mee te rijden.
Het houdt mij in ieder geval ook van de straat.
In april ga ik met pensioen, (66 jaar) maar denk niet meer tijd over te houden.
Nog zoveel te doen, en zolang de gezondheid het toelaat zal de hobby ook blijven.
We zijn inmiddels natuurlijk wel allemaal oudjes geworden in oude karren.
We proberen Matra nog levend te houden, maar de nieuwe generatie staat niet te trappelen om het houtje over te nemen.

C'est la vie

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Mon Nov 27, 2017 12:43 pm
by murena81
Toen mijn vorige Murena met zo'n beetje 4 ton op de teller en 2 aanrijdingen ook echt op was dacht ik er serieus over om een Aygo of zo te gaan kopen.
Lekker zuinig, aircootje, betrouwbaar, saai enz.
Maar toch weer een andere Murena gekocht met 134000km erop, en deze rijdt een stuk fijner dan de eerste.
Wat gewoon ontzettend leuk is, is dat ik nu al zo'n 5 jaar geen andere Murena in het wild tegengekomen ben.

Verder is het gewoon een auto voor mij, ik ben geen poetser, wassen doe ik hem twee drie keer in het jaar en het interieur ziet er niet uit.
Maar hij rijdt en stuurt gewoon zó ontzettend lekker, en is ook nog eens heel betrouwbaar.

Bij de afgelopen APK moesten alleen de koplampen iets omlaag gesteld worden, verder geen punten :o

Top wagentje.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Sat Dec 23, 2017 9:41 am
by GODFRIED
Even getwijfeld waar ik het zou plaatsen. Hier of bij bagheera (Jos) :o

Na overleg met Harry en controle op een motor die hij nog open heeft liggen.
Ziet het er naar uit dat die kettingen misschien allemaal slijtage vertonen. Dus langer worden.
Ook bij deze motor kun je de ketting 1.5 cm indrukken. Alles zal waarschijnlijk in verhouding staan met het aantal gereden km.

Ik kon het niet laten en heb mijn bagheera ook gecontroleerd. Was toch een beetje verrast. Ik had meer speling verwacht!!
Als ik aan de krukas draai kan ik de riempoli op de krukas 1cm naar links en rechts draaien eer de rotor van de ontsteking beweegt. Dit is niet zo veel!! Of ben ik mis??
Graag jullie raad. Wat te doen!!
Zie foto motor Harry. :wink:

Herman, Moeten we nu alleen een reserve ketting hebben of toch ook de tandwielen?? Als ik je verslag zo zie dan zijn de tandwielen meestal nog goed.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Sat Dec 23, 2017 3:59 pm
by oetker
Er staat niets over in de WPH van Rancho/Bagheera en Murena.
Onbevestigde bronnen zeggen dat dit niet meer dan 5,7 mm mag zijn gemeten in het midden van de ketting.
Ikzelf denk 1 cm einde verhaal.
De timing kan niets meer van kloppen als het meer is zoals we hebben mogen ervaren.
Bij mij zijn er alleen maar goede tandwielen afgekomen dus met een ketting zit je meestal goed.

Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Sun Dec 24, 2017 4:13 pm
by ypres
in de boek : ketting steek 9.525mm
dus 10 schakels moet 95.25mm meten
controleer dit even...
voorts mag je de schakels die rond het kettingwiel liggen niet van het kettingwiel kunnen lostrekken als het ware..
vergelijkbaar met motorfietsen

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Mon Dec 25, 2017 11:06 am
by oetker
Dat deel heb ik ook gelezen in de WPH maar het zegt niets over versleten of nieuw.
Ook de onderhouds interval gaat niet zo ver.
Men ging er gewoon vanuit dat boven 150.000 km niet bestond waarschijnlijk.
Ik heb deze maten trouwens even nagekeken maar kan er niets mee.
dwz dat de maten kloppen bij nieuw maar er staat niets over versleten.
ketting.jpg
ketting.jpg (39.67 KiB) Viewed 10617 times
rol (Custom).JPG
rol (Custom).JPG (275.54 KiB) Viewed 10617 times
lengte (Custom).JPG
lengte (Custom).JPG (206.03 KiB) Viewed 10617 times
Als ik ga rondzoeken dan wordt er over het algemeen gesproken over 100-150.000 km vervangen.
Verhalen over onverslijtbaar neem ik met een korrel zout.
Op een motorrijwiel verslijten ze ook, alhoewel die meestal langer zijn.
Breken doen ze niet gauw en de motor zal ook nog lopen als ze er 300.000 km opzitten maar afstelling kan niets meer van kloppen.
Gewoon na 150.000 km vervangen ofwel bij allemaal gewoon vervangen toch?
Het is een slijtage deel.

Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 8:50 am
by ALAIN VAN AKEN
Als de ketting versleten is (langer geworden) zal zich meer lawaai voordoen en zullen de tandwielen ook merkbare slijtage hebben.
Rond de 150000 km zou ik beiden (ketting en tandwielen) vervangen. 1 cm spel is volgens mij teveel, max 6 mm.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 8:57 am
by oetker
Inderdaad, 5,7mm heb ik ergens gelezen maar weet niet meer waarhet staat.

Groet Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 9:09 am
by GODFRIED
Jullie raden aan om de ketting te vervangen en om zeker te zijn ook de tandwielen.
Ik had toch eens graag geweten hoeveel speling er is na het vervangen van de ketting.
Dus de speling gemeten op de riemwiel poli. :o :o

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 3:47 pm
by oetker
Ik denk dat dit overtuigend beeld is.
Oude tandwielen Nieuwe ketting.
De Nieuwe tandwielen met nieuwe ketting gaven ongeveer dezelfde speling te zien.
edit fout in text



Kijk ter vergelijking nog maar is deze.


Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 3:57 pm
by ALAIN VAN AKEN
Beelden spreken voor zich, dit moet de nodige herrie gegeven hebben.
Tandwielen zien er nochtans nog zeer behoorlijk uit.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 5:27 pm
by GODFRIED
Toch moeilijk te begrijpen dat die tandwielen nog oké zijn. Maar de beelden bewijzen het. Ik denk dat die tandwielen moeilijk te vinden zijn.
Ik heb nog een complete set liggen, tandwielen en ketting. Jaren geleden ergens op ebay gekocht. :wink:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Tue Dec 26, 2017 10:29 pm
by matrafan
Hoi Godfried,

Vanavond effe nagemeten en de speling met nieuwe ketting (oude tandwielen) bedraagt afstand tussen twee streepjes van de ontsteking.

Dit is een afstand van max. 5mm.

Ik had het gefilmd maar krijg dit hier niet geplaatst??

Dus valt eigenlijk de speling op uw matra nog mee, bovendien als ge uw ontsteking nog afgeregeld krijgt en de motor loopt goed en maakt geen abnormaal geluid zou ik hier verder nog niets aan doen.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 5:11 am
by oetker
Jos, je moet het plaatsen op youtube dan kan je de link hier plaatsen.
Je kan het filmpje ook naar me mailen dan plaats ik het voor je.

stuur maar naar matramaf@gmail.com
Godfried:....
Ik denk dat die tandwielen moeilijk te vinden zijn.
Ik had het laatste setje tandwielen met ketting van Car-joy maar denk dat ze nog wel vindbaar zijn.
Vorig jaar stonden deze setjes nog te koop voor €60.- ex BTW.

Groet Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 8:33 am
by ALAIN VAN AKEN
Bij Clement in Frankrijk, ketting en tandwielen 160€ :oops:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 9:16 am
by GODFRIED
Jos, bedankt voor het opmeten.
Ik ga mijn ontsteking eens controleren met draaiende motor en dan een beslissing nemen,5 mm is niet veel.
Jos, Dank U, Dank U voor de moeite.
:wink: :wink:

In Duitsland staat een setje te koop voor ongeveer €100 verzending in.
http://www.benl.ebay.be/itm/Nockenwelle ... 1438.l2649

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 1:04 pm
by murena81
Vanmorgen toch maar eens uit nieuwsgierigheid mijn oude blok met +/- 400000 km opengemaakt. (waarom bewaar ik zoiets eigenlijk?)
20171227_103257.jpg
20171227_103257.jpg (708.1 KiB) Viewed 10539 times
Afijn, de foto's spreken voor zich: (liggen alleen op zn kant)
20171227_105608.jpg
20171227_105608.jpg (807.08 KiB) Viewed 10539 times
20171227_105616.jpg
20171227_105616.jpg (820.27 KiB) Viewed 10539 times
Vrije slag van de ketting ongeveer 17,5mm

Toen maar eens gekeken hoeveel rotatie speling dit geeft.
Omgerekend kom ik uit op 7,26° krukas verdraaiing voordat de nokkenas meegenomen wordt.
Dat is best veel toch?
De steek van 10 kettingschakels is gegroeid naar van 95,25mm naar 95,43mm, dat valt eigenlijk nog wel mee.
De diameter van de rollen in de ketting zijn versleten vanaf 6,35 naar 6,27mm, is ook niet extreem.

De tandwielen hebben toch ook wel slijtage in de rondingen waar de kettingrollen lopen, maar dit is niet makkelijk te meten of te fotograferen.
20171227_113645.jpg
20171227_113645.jpg (815.3 KiB) Viewed 10539 times
20171227_113709.jpg
20171227_113709.jpg (737.69 KiB) Viewed 10539 times
Ik herrinner me wel dat het onstekingspijltje stond te dansen bij het afstellen, maar niet dat deze motor slecht liep.
Dit blok had wel meer koppel onderin dan mijn Murena nu met 135000km.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 2:20 pm
by oetker
Als ik de paar graden op de krukas zo zie valt het mee.
Alhoewel...op het vliegwiel is dat behoorlijk meer natuurlijk.
Bij mijn ex rat verdween het streepje helemaal uit beeld om hem goed te laten lopen.
Al die kleine spelingen gevevn toch best wel een slecht lopend blok bij mij.
Nou is mijn blok wel een beetje op het eind.
Cilinder 3 heeft een matige compressie van 7- 8 bar.
De rest is ook wel wat minder.
Het wordt tijd voor een beter blokje.

groet Herman

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 4:00 pm
by murena81
Vorige week kleppen gesteld en een grote beurt gedaan en toen kon ik ook mooi de compressie even meten.
10, 11.5, 11.5 en 9 bar bij koude motor.
Viel me eerlijk gezegd wel een beetje tegen, bij mn oude Murena zat het altijd zo rond de 12 bar op alle vier cilinders.
Verder rijdt ie gelukkig prima.

Re: Oetkers Rat-atouille.

Posted: Wed Dec 27, 2017 5:21 pm
by GODFRIED
Wat een speling. Je zou verwachten dat de afstand eer de nokkenas draait groter is.
Ik kan de krukas ook zover draaien eer de rotor van de ontsteking beweegt.Naar links en rechts 1 cm.
Wel vreemd dat die motor nog goed draaide!! :o
Herman , Bedankt voor deze informatie. :wink: