Page 2 of 36

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:46 am
by GODFRIED
De afschermplaat van de bagheera ziet er iets anders uit. Of je ze kunt gebruiken??? Je laat het maar weten.

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:50 am
by GODFRIED
jo wrote:Godfried, koperen leidingen zijn wel toegelaten op de keuring.
Ben je daar zeker van? In die autoshop waar ik de remleidingen heb gehaald dachten ze daar anders over.
Ik heb deze gebruikt.

Posted: Tue Aug 07, 2012 11:51 am
by oetker
Zou ik moeten passen.
Ik doe even een tijdelijke oplossing op de rat en neem bij de volgende meeting maar mee Godfried.
Dan kijk ik wel of het past.
Het lijkt of het kan en anders kan ik het misschien aanpassen.

Posted: Tue Aug 07, 2012 12:58 pm
by jurgen M
jo wrote:Godfried, koperen leidingen zijn wel toegelaten op de keuring.
Ik had mijn Murena ook voorzien van nieuwe kopere leidingen na een afkeuring voor de leidingen, en blijkbaar was koper dan toch ok.

Posted: Tue Aug 07, 2012 3:06 pm
by jo
Ja voor de C25 moest ik ook andere remleidingen hebben, autoshop ging die maken, toen ik die afhaalde verschoot ik mij een bult, koper, geen probleem volgens hen, ze verzetten 25 tot 50 meter/dag daarvan en het meeste voor garagisten, mag van de keuring.

Posted: Tue Aug 07, 2012 6:16 pm
by GODFRIED
Zeer handig om te weten. Op een kopere leiding zou ik zelf felsen kunnen persen. :wink:

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:34 pm
by ALAIN VAN AKEN
Origineel zijn ze ook uit koper. Geen probleem Godfried het mag van de keuring, wij hebben nog geen enkele afkeuring hiervoor gehad.

Posted: Wed Aug 08, 2012 6:25 pm
by GODFRIED
Wat is deze maat bij een murena??
Heeft anders geen zin om dit te slopen als je het niet kunt gebruiken. Ik heb gezien dit is ook bij de bagheera een zwak punt. Heb er nog twee liggen die ook gedeeltelijk weggeroest zijn.
Ik heb de onderste kogel verwijdert. Zit die daar ongelovelijk vast in.
Hoe doen jullie dat?

zoals jullie kunnen zien heb er een stuk buis van 1 meter op moeten lassen om deze los te krijgen. Zat vast over de volledige lengte van de draad.

Posted: Wed Aug 08, 2012 7:02 pm
by Muddy Bandit
Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.

Posted: Wed Aug 08, 2012 7:13 pm
by oetker
Ja die kogel kan zo vastgerot zitten dat je hem een hefboom van 2 meter op de sleutel nog niet los krijgt.

De disk op de Murena'heeft een diameter van 240mm.
De maat van de bevestiging van de stofplaat moet ik even nameten maar ze lijken me hetzelfde.

Posted: Wed Aug 08, 2012 7:32 pm
by oetker
Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?

Image

Posted: Thu Aug 09, 2012 7:51 am
by GODFRIED
Muddy Bandit wrote:Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.
Uit welk materiaal maken jullie zo een sleutel? Die vier nokjes wat in de kogel grijpen breken die niet vlug af op de sleutel.
Ik heb bang dat iedere sleutel deze kracht niet aankan!!

Posted: Thu Aug 09, 2012 8:19 am
by oetker
Daar zijn speciale kwaliteitsdoppen voor.
Die kosten dan wel € 35.- per stuk.
Daar kun je dan de luchtsleutel op zetten en flink rammen.

Posted: Thu Aug 09, 2012 10:21 am
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote:
Muddy Bandit wrote:Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.
Uit welk materiaal maken jullie zo een sleutel? Die vier nokjes wat in de kogel grijpen breken die niet vlug af op de sleutel.
Ik heb bang dat iedere sleutel deze kracht niet aankan!!

Ik heb hem gemaakt van een versleten gatenzaag waarmee betonboringen werden gedaan... geen idee welk soort metaal dat is, wel sterk in ieder geval.
De onderkant heb ik met een slijptol exact aangepast naar de 4 nokken, en op de bovenkant heb ik een brok dikwandig koker van 50x50 gelast waar ik een hefboom doorheen kan steken.
Bij de eerste pogingen schoot deze dop telkens over de nokken heen, maar toen ik de dop met een lijmtang vastklemde op de fusee kon ik goed kracht zetten en kwam de kogel wel los.

Posted: Thu Aug 09, 2012 4:52 pm
by Richard
oetker wrote:Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?

Image
yep.....

Posted: Thu Aug 09, 2012 5:58 pm
by GODFRIED
Bij gelegenheid misschien ook een sleutel maken, of een stuk buis oplassen en zo uitdraaien. :wink:
Als ze niet versleten zijn ga je ze toch niet vervangen.

Posted: Thu Aug 09, 2012 9:16 pm
by pete speed
Herman
heb wel een bakje voor je ; welk bouwjaar wil je; er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
kom je het halen of laat ik het liggen tot 23 september of moet ik het opsturen?
hoor wel,

Posted: Thu Aug 09, 2012 9:34 pm
by oetker
Richard wrote:
oetker wrote:Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?


yep.....
Als ik volgende week voor de buizen kom dan regelen we dat ook.
Groet Herman

Posted: Thu Aug 09, 2012 9:52 pm
by oetker
pete speed wrote:Herman
heb wel een bakje voor je ; welk bouwjaar wil je; er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
kom je het halen of laat ik het liggen tot 23 september of moet ik het opsturen?
hoor wel,
Bedankt voor het aanbod Pete, maar ik ben volgende week tochbij Richard in Doetinchem dus regel het daar.

Groet Herman

Posted: Thu Aug 09, 2012 9:54 pm
by Richard
pete speed wrote: er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
,
............. vertel................

Posted: Fri Aug 10, 2012 12:18 am
by MatraMurena.nl
oetker wrote:
Bedankt voor het aanbod Pete, maar ik ben volgende week tochbij Richard in Doetinchem dus regel het daar.

Groet Herman
Wanneer, ik zie een kans tot een mini meeting :D

Posted: Fri Aug 10, 2012 12:21 am
by oetker
Ergens volgende week s'avonds.
Moet ik nog precies afspreken.
Ik moet koelbuizen meenemenen die passen vermoedelijk niet in de Murena, dus zal de Suzuki worden denk ik.

Posted: Fri Aug 10, 2012 1:08 am
by MatraMurena.nl
oetker wrote:Ergens volgende week s'avonds.
Moet ik nog precies afspreken.
Ik moet koelbuizen meenemenen die passen vermoedelijk niet in de Murena, dus zal de Suzuki worden denk ik.
Onder de auto knuppen aan de koelbuizen :D

Maar avond is voor mij ook niet wat meestal.

Ik dacht op een zaterdag of zondag kan wel.

Misschien heeft richard ook nog wel leuk spul wat ik kan gebruiken namelijk.
En ben nooit bij richard geweest terwijl hij 15 km verderop woont......

Posted: Fri Aug 10, 2012 6:22 am
by Richard
nou........... dan moet Richard er wel even bijzeggen dat zijn 'magazijn' niet zo representatief is nadat hij weken lang veel onder de auto heeft gelegen. Dus of 'maarzo' alles beschikbaar is is twijfelachtig. Liever eerst even aangeven wat je zoekt zodat ik gericht kan zoeken en kan overwegen of ik er wel eens vanaf wil. Mini meeting is altijd goed !

Posted: Fri Aug 10, 2012 8:45 am
by oetker
De elektra in de rat deugt ook niet veel van.
Gelijk maar tot de essentie van de meeste problemen gegaan, de zekeringskast.
Image
Als je dit ziet op je paneel dan is het tijd voor actie.
Deze printbaan gaat gaat naar een 4 mm2 draad die de achteruitverwarming van stroom voorziet.
Deze draad loopt via de connector die onder het ruitensproeier tankje zit.
Door veel morsen met water met antivriesmiddelen en het vergaan van protectie hoes is de connector vaak vol gelopen.
Er ontstaan dan kruipstromen die weer de nodige problemen kunnen meebrengen.
Deze stekker is vaak zodanig gecorodeerd dat redden niet meer mogelijk is.
Image
Bij mij zat die zo vastgerot dat ik hem er maar afgekinpt heb en de draden doorverbonden.

Ook de stekkers hebben de tand des tijds niet goed doorstaan.
Image

Net als bij mijn 2.2 heb ik de achterse stekkers er af geknipt.
Image

Draden op de print gesoldeerd met trekontlasting.
Recht op de print solderen is niet verstandig, maar zo gaat het goed.
Image
Image
Image
Image

Trekontlasting in de vorm van bolletjes soldeer op de andere kant.
Image

Klaar, maar daar komen nog wel bekende modificaties bij.
Image

Voorlopig werkt alles weer op achteruitrijverlichting na.
Daar is de switch op de bak van kapot.

Herman

Posted: Fri Aug 10, 2012 9:51 pm
by Urbain
oetker wrote:
Voorlopig werkt alles weer op achteruitrijverlichting na.
Daar is de switch op de bak van kapot.

Herman
Herman,

Die switch is zeer gevoelig, maw hij laat niet veel speling toe.
Ik had er een 1mm dichtingsring tussen gezet en het achteruitrijlicht bleef constant branden.

Als ik zo de algemene toestand van uw "rat" bekijk is mijn bedenking, eerst wat in orde zetten om te kunnen rijden en nog problemen ontdekken, en daarna volledig demonteren en alles terug in orde zetten.

Posted: Fri Aug 10, 2012 11:14 pm
by oetker
Urbain wrote:Die switch is zeer gevoelig, maw hij laat niet veel speling toe.
Ik had er een 1mm dichtingsring tussen gezet en het achteruitrijlicht bleef constant branden.
Als ik zo de algemene toestand van uw "rat" bekijk is mijn bedenking, eerst wat in orde zetten om te kunnen rijden en nog problemen ontdekken, en daarna volledig demonteren en alles terug in orde zetten.
Inderdaad eerst is even mee rijden om te kijken wat nodig is.
Ik heb er wel een goed gevoel bij, maar het zal best wel wat werk met zich meebrengen om er een net exemplaar van te maken.
het hoeft morgen niet af te zijn.
Ik werk er gevoegelijk wat aan en dan zien we wel hoe het uitpakt.

Groet herman

Posted: Sun Aug 12, 2012 7:12 am
by oetker
Efkes snuffelen in mijn voorraad.
Ja ik heb nog een mooi kastje liggen voor het zekeringenpaneel.
Image

De nieuwe relais waren ook binnen.
Image

Hier voor weinig te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/10-X-Car-Truc ... 27e61791ed

Gelijk maar gemonteerd.
Image

Na deze actie werkt het contactslot weer zoals het hoort en kan ik de auto gewoon starten met de sleutel.
Daar is dan 3x een startmotor voor vervangen en een rare knop op de console voor geinstalleerd.
1 meting had dat kunnen voorkomen :roll:

Posted: Wed Aug 15, 2012 8:35 am
by peterslot
we gaan de RAT helemaal in orde maken wordt zoals herman het altijd wil weer een toppertje

Posted: Wed Aug 15, 2012 9:15 am
by jo
Ook aangestoken door het Matra virus? :lol:
Kan ook moeilijk anders met Herman.
Welkom alvast!