Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by uberprutser »

Ik denk dat nieuwe kogellagers wel wat lichter lopen dan versleten glijlagers en dat zou gunstig moeten zijn voor het stroom verbruik en mogelijk ook voor het toerental.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by murena81 »

oetker wrote:
murena81 wrote:Heel lang geleden heb ik de glijlagers van de originele Murena ventilator vervangen voor kleine kogellagertjes en sindsdien nooit meer naar om hoeven te kijken.
Loopt veel lichter en mooier dan die ouwe glijlagers
Het nadeel van de Murena ventilator is dat het stroomverbruik erg hoog is.
Dat is bij een moderne ventilator stukken minder.
Je hebt gelijk Herman, maar dat word grotendeels veroorzaakt door de glijlagers, die lopen veel zwaarder dan kogellagers.
Ik heb natuurlijk nooit stromen gemeten maar ik weet wel dat die van mij heerlijk soepel loopt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Dit zegt het WPH gemeten bij nieuw.
Zelf heb ik meer als 25-35Amp gemeten bij matige lagers.
Ventstroom.jpg
Ventstroom.jpg (107.49 KiB) Viewed 9773 times
Een moderne ventilator produceert 2x zo veel wind bij minder als 10 Amp.
Vandaar dat ik daar graag wat anders zie.
Ook om dit te voorkomen en dan praat ik nog niet eens over het contactslot.
Image
Image
pic Anders en Robert

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by pete speed »

Zweer nog altijd bij mijn Golf I of II ventilator deze is van Bosch !
In de 1.6 werkt ie al 20 jaar zonder kapsones.
In de S al 11 jaar en ook geen centje pijn
veel lucht, weinig lawaai en géén kortsluiting in de schakelaar,

weet dat enkelen hier op het forum een andere mening over hebben, maar bij mij werkt het uitstekend.
Ze zijn nog steeds regelmatig op Ebay voor weinig te koop en nog steeds een echte aanrader dus !
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

pete speed wrote:Zweer nog altijd bij mijn Golf I of II ventilator deze is van Bosch !
In de 1.6 werkt ie al 20 jaar zonder kapsones.
In de S al 11 jaar en ook geen centje pijn
veel lucht, weinig lawaai en géén kortsluiting in de schakelaar,

weet dat enkelen hier op het forum een andere mening over hebben, maar bij mij werkt het uitstekend.
Ze zijn nog steeds regelmatig op Ebay voor weinig te koop en nog steeds een echte aanrader dus !
Ik heb 3 Golf 1 Bosch ventilatoren moeten kopen voor ik er 1 had met goede lagers.
Er zijn duidelijk ook serie's geweest die minder goed waren.
Helaas is de balg van de Murena door de jaren heen verhard waardoor je hem niet meer aangesloten krijgt op de Golf ventilator.
Hij scheurt kapot.
Richard heeft toen dit bedacht maar is ook verre van ideaal.
Image

De Bosch ventilator is verder zeer krachtig met een 1/3 lager stroomverbruik.
12 Amp in de hoogste stand.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Ik denk dat de auto het rat-stadium een beetje begint te ontgroeien.
Er moet nog best wel eea aan gedaan worden maar het mag eigenlijk geen rat meer heten.
Ik heb de rat er dus maar uitgehaald en de originele naam prijkt er weer op.
Image

De achterkant afgemaakt.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

De werken aan deze auto zullen een beetje stil vallen voor een tijdje.
Familie omstandigheden nopen mij daartoe.
Er komt heel veel werk op me af en dan moet dit even wijken.
Hij is in ieder geval goed rijdbaar dus gaan we er eerst maar weer is wat plezier uit halen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by matrafan »

Ziet er inderdaad al zéér goed uit en zoals ge aanhaalt de naam 'RAT' niet meer waardig.

Veel rijplezier er mee.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by hendrik »

Ja Herman, jij hebt je best goed gedaan die ziet er al veel beter uit bijna een nieuwe. Zie je wel dat het een fijne hobby is hé om aan een matra te sleutelen doe zo verder en het komt goed .






grt harry de matra.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by pete speed »

Hij is weer mooi geworden Herman !
The Pete
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by benny »

Prachtig werk Herman.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by murena81 »

Vakwerk Herman!
Mag idd geen rat meer genoemd worden.
Misschien een ander naampie verzinnen?
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Urbain »

Herman,

Ik heb je vroeger al gezegd dat het ondertussen al lang geen "rat" meer was. Je zou het ondertussen een "Murena +" kunnen noemen door al de verbeteringen die je al hebt aangebracht. Daarbij draait je motortje mooi.
Hopelijk ben je snel verlost van de familiale beslommeringen zodat je terug tijd krijgt voor uw (en onze) hobby.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Yoran »

Ziet er top uit Herman., zonder twijfel een vd beste 1.6en
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Bedankt voor alle lof.
Ik heb de naam van het topic aangepast.
Er is echter nog genoeg te doen aan de auto.
Dat is voornamelijk op cosmetisch gebied.
Technisch zijn er ook nog wel wat dingetjes maar dat zal zo wel blijven vanwege het budget.
Het is dus nog verre van perfect.
Daar streef ik ook niet naar.
Dan had ik gewoon gelijk €15000.- uit de zak moeten trekken.
Dan zou ik hem na het cosmetische werk in de huiskamer moeten zetten en maar een enkele keer uitlaten.
Ik wil de lol van geregeld rijden ook.
Dat is zeker bereikt.

Tja, dan heb ik ook nog wat beslommeringen met een 2.2
Een hele fijne auto die eigenlijk in de huiskamerstatus zit te wachten op zijn 40 jarig jubileum.
Dat is nog 7 jaar.
Vraag is of ik tegen die tijd nog Matra kan rijden (fysiek gesproken)
Als de regering die nieuwe maatregelen niet had toegepast dan had die ook wel wat meer gereden.
Ik begrijpook helemaal niet waarom de 2.2 zo'n antieke motor heeft gekregen en de concessies die aan het concept gedaan zijn om de pk's er uit te trekken.
Die motor zat al in de Chrysler 160-180-2L.
Dat zijn 60er jaren auto's.
In dat filmpje waar Jean-Pierre de Murena's test zie je zijn gezicht soms bedenkelijk kijken.
Hij was daar volgens mij voor de gratis maaltijd.


Ook de dwars plaatsing geeft deze motor extra problemen (met koeling en met olie).
Daar was die niet voor ontworpen.
Naar mijn mening had een goed getunede 1.6 net zoveel pk's kunnen trekken als een S en was de auto gewoon 100kg lichter geweest aan de achterzijde en daardoor ook veel meer handelbaar en sneller. met de juiste overbreng verhouding.
Nou ja, het is geschiedenis zullen we maar zeggen maar het moet voor de ingenieurs een marteling zijn geweest.
Je streeft naar innovatie en dan moet je dit maken :roll:
hmmmmm, ik heb nog 2 motoren, draagarmen en steekassen liggen.
Snel nokkenasje en wat Mikunis of webers :oops: :oops:


Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by jurgen M »

oetker wrote:Bedankt voor alle lof.
Ik heb de naam van het topic aangepast.
Er is echter nog genoeg te doen aan de auto.
Dat is voornamelijk op cosmetisch gebied.
Technisch zijn er ook nog wel wat dingetjes maar dat zal zo wel blijven vanwege het budget.
Het is dus nog verre van perfect.
Daar streef ik ook niet naar.
Dan had ik gewoon gelijk €15000.- uit de zak moeten trekken.
Dan zou ik hem na het cosmetische werk in de huiskamer moeten zetten en maar een enkele keer uitlaten.
Ik wil de lol van geregeld rijden ook.
Dat is zeker bereikt.

Tja, dan heb ik ook nog wat beslommeringen met een 2.2
Een hele fijne auto die eigenlijk in de huiskamerstatus zit te wachten op zijn 40 jarig jubileum.
Dat is nog 7 jaar.
Vraag is of ik tegen die tijd nog Matra kan rijden (fysiek gesproken)
Als de regering die nieuwe maatregelen niet had toegepast dan had die ook wel wat meer gereden.
Ik begrijpook helemaal niet waarom de 2.2 zo'n antieke motor heeft gekregen en de concessies die aan het concept gedaan zijn om de pk's er uit te trekken.
Die motor zat al in de Chrysler 160-180-2L.
Dat zijn 60er jaren auto's.
In dat filmpje waar Jean-Pierre de Murena's test zie je zijn gezicht soms bedenkelijk kijken.
Hij was daar volgens mij voor de gratis maaltijd.


Ook de dwars plaatsing geeft deze motor extra problemen (met koeling en met olie).
Daar was die niet voor ontworpen.
Naar mijn mening had een goed getunede 1.6 net zoveel pk's kunnen trekken als een S en was de auto gewoon 100kg lichter geweest aan de achterzijde en daardoor ook veel meer handelbaar en sneller. met de juiste overbreng verhouding.
Nou ja, het is geschiedenis zullen we maar zeggen maar het moet voor de ingenieurs een marteling zijn geweest.
Je streeft naar innovatie en dan moet je dit maken :roll:
hmmmmm, ik heb nog 2 motoren, draagarmen en steekassen liggen.
Snel nokkenasje en wat Mikunis of webers :oops: :oops:


Herman
Blijkbaar was het eerste plan de 2.0l van renault-peugeot citroën (uit de R20 citroën cx...) te plaatsen maar gaf Renault geen toelating wegens de verwachte concurrentie met hun 'sportwagen' de Renualt Fuego. Dus moets matra teruggrijpen naar wat nog in de rekken lag.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Er zijn al heel wat verschillende motoren in de Murena's geplaatst, maar deze motor ben ik nog niet tegengekomen
Why / Pourquoi.?.???
kent iemand de reden?
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

pete speed wrote:Er zijn al heel wat verschillende motoren in de Murena's geplaatst, maar deze motor ben ik nog niet tegengekomen
Why / Pourquoi.?.???
kent iemand de reden?
Euuhh, welke motor?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

hmmmmm, ik heb nog 2 motoren, draagarmen en steekassen liggen.
Snel nokkenasje en wat Mikunis of webers
ik denk dat ik binnenkort een inlaat spruitstuk voor Mikuni's over heb, ook nog een luchtfilterbak liggen. Dus als jij Mikuni's regelt komen we daar vast uit.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Yoran »

Briljant filmpje Herman, die is nieuw voor me. Dit zijn de wagens op de posters die ik boven mn bed had vroeger :)
Wagen stuurt van origine erg goed zo te zien :D
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

deze : de 2.0l van renault-peugeot citroën (uit de R20 citroën cx...)
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

In wiki staat dit geschreven.
Quote.
======
In september 1980 kwam de opvolger van de Matra Bagheera, de Murena, op de markt. De carrosserie, getekend door Antonis Volanis, was van met glasfiber versterkt polyester. Door het chassis thermisch te verzinken werd het roestprobleem, dat de Bagheera zo berucht maakte, vrijwel opgelost. Het unieke driezits concept en de middenmotor bleven, de lichtmetalen achteras van de Bagheera werd vervangen door een conventioneel stalen exemplaar. De versnellingsbak met 5 versnellingen was afkomstig van de Citroën CX, de voorwielophanging en stuurinrichting waren van Simca. Oorspronkelijk was de 2 liter-Renault Douvrin-motor (o.a. toegepast in de Citroën CX 20) voorzien, maar Renault stond het gebruik hiervan niet toe, omdat ze concurrentie vreesden met hun eigen Renault Fuego.

Link
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matra_Murena
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by brinkie »

Niet alles geloven wat je op de wiki leest Herman. Dat stukje over de Murena heb ik geschreven. :wink:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Tja, iedereen kan daar schrijven maar dat maakt het ook brede info.
Natuurlijk zitten daar ook wel is onjuistheden in.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by maxderoswell »

For me, the best engine that can be swap is the Hyundai i30.

No need to work the body to allow air to reach the turbine, and shaft end footprint is good shape.

Some pictures:

Image

Image

Image

Image

The operation consists of placing the original turbine, and reverse the rotational direction by switching the polarity of wires.

For the electrical connection, or through a resistor block or a variable speed drive Herman interface.

Math
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

The operation consists of placing the original turbine, and reverse the rotational direction by switching the polarity of wires.
This contruction worked good an had it in the car for a few months.
At some point the nut of the turbine turned loose because of the running in another direction.
It is important to secure it so it can't happen.
That in combination with the variable speed drive making it work with the original switch is perfect.
Problem was that almost no one could contruct it an therefore my 1.6 has a Honda resistor wich has 4 speed ( 3 used).
That works also good but less sofisticated.
Yoy can't pre-adjust the speeds and some power get lost in the heater resistors.
Advantage, you don't need much electrical skills to make it.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

oetker wrote:Druk,druk druk.
Toch zo af en toe verder met de rat.
Ik was al met mijn 3e Paris-rohne dynamo bezig waaronder een nieuwe.
Ik begon het een beetje zat te worden.
Als experiment een 70Amp Bosch dynamo aangepast uit een 205.
Lijkt me mechanisch beter te functioneren als een 100 Amp dynamo iv, eventuele aanpassingen vd riem.
Alles kon verder origineel blijven
Image
Image
Image

Het is wat goochelen maar het werkt uitstekend.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
nu de winterstop is ingegaan vond ik het een mooi moment ook eens in mijn onderdelen voorraad te kijken om te kijken of daarmee ik nog een low cost klusje kan uitvoeren. De accu / dynamo aanpassing lijkt mij een mooie. Ik heb nog dynamo's liggen van de Corrado, die lijkt best op het model dat Herman heeft geplaats. Ik heb de steun iets aangepast. Met een langere riem moet dat qua maten en positie lukken denk ik. Moet ik nog ergens rekening mee houden los van de maat etc (spanning regelaar)? Of kan je een andere dynamo, mits de draairichting klopt en hij erin past, gewoon plaatsen ?
dynamo3.jpg
dynamo3.jpg (203.92 KiB) Viewed 9279 times
dynamo2.jpg
dynamo2.jpg (237.46 KiB) Viewed 9279 times
dynamo1.jpg
dynamo1.jpg (222.64 KiB) Viewed 9279 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Als draairichting en pulley kloppen kan je hem zo plaatsen,
Ik ken de Corado dynamo verder niet maar deze dynamo zal met B+ en massa al werken (na 1x gasgev 2000rpm)
Normaal heb je dan nog 3 draden op de Murena namelijk L en +contact en exec voor de teststekker.
Je zult alleen nog L (Lampje) moeten aansluiten op D+ en plus contact niet nodig hebben.
Bij mij werkt de Bosch dynamo excelent.
Bij stationair en alles aan al lading.
Zeker de moeite waard om uit te voeren.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ahmed had toen ik wat spullen liet spuiten ook een spuitklus staan van Laszlo, die deze in deel-resto heeft.
Image

Net voor nieuwjaar was die klaar.
Deze moest titanium ziver worden, een kleur die niet meer gemaakt word door Dupont.
Ahmed heeft hem zelf bijgemixed en een goed resultaat tot stand gebracht.
Image
Image
Image
Image
Image

Laszlo had van tevoren ook het nodige gedaan.
Image
Denk dat de eigenaar tevreden mag zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

dat ziet er strak uit !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Familie omstandigheden houden mij nog steeds van werken aan de ex-rat.
Sinds de Duitse meeting liep de auto beroerd.
De auto stond al een tijdje stil.
Ondertussen was de spiegel links er ook weer afgetrapt en de meeting van volgende week moet hij toch lopen.
Toch even wat tijd vrij gemaakt.
Ik vermoede ontsteking want haperen en op 3 poten lopen was aan de orde van de dag.
Ik had wel een reserve Bosch ontsteking maar die vernielde de kap en de rotor steeds.
Er zat te veel speling op de as waardoor die al snel inliepen.
Je zag de kap gewoon bewegen als de motor liep.
Image

De as was maar licht ingelopen.
Image

De ijzeren bussen waren echte behoorlijk in gesleten.
Image

As even opgemeten.
Image

bussen verwijdert.
Dat ging vrij soepel.
Image

Inwendige maat.
Image

Kon deze toch niet zomaar vinden, maar struikelde over deze ebay veiling en het leek wel of dat een mogelijkheid gaf.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 500wt_1414

Dat zijn bronzen gesinterde bussen die eigenlijk beter zijn dan de ijzeren vanwege de opname van olie in de moluculaire structuur van de bus.
Op de gok besteld.
Image

Bussen en ontsteking in de diepvries gedaan en met wat overedingskracht tikte ik ze er zomaar in.
Image
Image

Wat molykote op de bussen gezet (is mischien niet nodig want daar komt wel olie maar voor de zekerheid).
Image
Image

Nieuwe rotor (voorgeschreven type).
Image

Hier te koop
http://www.ebay.co.uk/itm/311417528233? ... EBIDX%3AIT

De as kent nog een minimale speling maar daar kan ik wel mee leven.
De as heeft uiteindelijk toch ook iets inloop.

Nieuwe verdelerkap van een Saab 900.
Image
Image

Opgebouwd.
Image

Gelijk maar ontstekingskabels van een Nissan Sunny uit 1993 ingezet.
Dus 23 jaar oude kabels.
Onverwoestbaar en de kabels beginnen ver van de hete motor,
Ze zijn wel wat te hoog maar ik weet dat ze never nooit kapot gaan en met wat frommelen passen ze wel..
Image
Image

4 nieuwe bougies er in van NGK waar er (voor het eerst dat ik dit meemaak) er 1 niet goed te fuctioneren.
Dat was eigenlijk de hoofdoorzaak.
Auto loopt weer als een zonnetje.
Nog even poetsen voor de fun.
Erg fraai is die nog steeds niet.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply