Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Reybaud59
Posts: 1
Joined: Wed Mar 25, 2020 7:59 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Reybaud59 »

oetker wrote: Mon Jul 30, 2012 9:21 pm Tja nu zit ik dus ineens met een Rat.
Om te rijden moet er toch wel wat aan de rat gedaan worden.
Ondanks dat ik van de laatste jaren eeen slordige €5000.- aan rekeningen heb, vraag ik me af wat ze daar dan voor gedaan hebben.
Geen stap te veel dus.
Wat ik na bekijken kon zien.

Nieuwe uitlaat.
Koppelingsplaten.
Startmotor. 3x :lol:
Hoofdremcilinder.
Diverse rubber voortrein en achtertrein.
2 nieuwe banden.
Ruitenwisser stangkoppelingen.
Pakkingset en koppakking.

Wat is dringend.
Dynamo kapot.
Veroeste remleidingen en lek.
Rembekrachtiger reviseren.
Snaar door de dynamo gebroken.
Eigenlijk alles in het koelsysteem.
Linker draagarm uithalen en controleren op doorroesten en behandelen.
2 achterbanden (daar gaan we weer).

Gelukkig verzamel ik nog wel is wat onderdelen waar ik voor een leuk prijsje aan kan komen.

Zo had ik nog een bekrachtiger en die heb ik overhaast klaar gemaakt.
Een reserve dynamo had ik nog niet, want ik had die van de 2.2 pas gedaan dus er was nog geen noodzaak.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1279

Het mooie van deze dynamo is dat die 5-10 Amp meer kan leveren dan de originele.
Om te beginnen heb ik de oude dus maar gangbaar gemaakt.
De dynamo zat vast en zo te zien een lager.
Uit elkaar halen maar want Peter heeft dit soort lagers bakken vol van.
Image

Deze lager was kapot.
Image
Image

Nieuwe ingezet.
Image

Omdat de lager heet was gelopen was de plastic koelvin gesmolten.
Image

Voor € 17.50 kon ik bij een dynamo revisiebedrijf een gebruikte op de kop tikken.
Image

Hierdoor kon ik de dynamo weer OK krijgen.
Gemaakt voor Ratprijs dus 8)
Image

Ik had van mijn 2.2 nog een bekrachtiger liggen die ik gedeeltelijk klaar had gemaakt.
Die moet nu af.
Image
Image

Verfrolletje als aanzuig filter.
Image
Regroupement de prêt immobilier
Image
Image
Image
Ook weer OK.
Image

Ik had nog wat remleidingen op maat liggen en een goede remkrachtverdeler.
Morgen even langs Carjoy voor wat stukken.
Woensdag gaan we er aan beginnen.

Oetker.
Welke remkrachtverdeler had je?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Quote. "Welke remkrachtverdeler had je?"

Sorry voor mijn wat trage antwoord.
Deze is nog de originele die er af kwam.
Kon hem aardig goed krijgen. na wat ontroesten en WD40.
Degene op de foto is voor een 2.2.
Ik denk dat er een klein verschil is in remdruk tussen alle Matra's uitrgerust met dit type,
alhoewel er volgens mij niets over in de manual staat.
Zal ik nog is napluizen

Groet Herman
Attachments
remk.jpg
remk.jpg (19.64 KiB) Viewed 4913 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

ik ben de draad weer een beetje aan het oppakken na de herseninfarct/Tia die ik gehad heb.
Ben veel vaardigheden kwijt en de fijne motoriek is een puinhoop.
Ik zal binnen afzienbare tijd deze hobby vaarwel moeten zeggen.
Ik heb de 2.2 al een tijdje te koop staan voor 6.500 Euri maar de interesse in NL is matig.
Is toch weinig geld voor een goedrijdende Murena waar al zeer veel aan gedaan is.
Tegen een meerprijs ook nog alle originele onderdelen voor de ombouw daar bij.
Wordt die in de komende maanden niet verkocht gaat die voor export auto.

Ben de draad weer een beetje aan het oppakken.
Was bij de 1.6 de stabilisatierubbers voorde 2e keer aan het verangen en hetviel mij op dat de bodem van de Murena op een plekje alleen nog door de matten werd vastgehouden.
Dat had bij de keuring niemand gezien.
Maar even met een hamer wat verder gekeken.
IMG_20210629_160032_536 (Small).jpg
IMG_20210629_160032_536 (Small).jpg (105.61 KiB) Viewed 4044 times
We hebben wat te doen.
Alle voor de stoelen tot dhet schtbord gaat vervangen.
De balken zijn nog als nieuw. ongelofelijk en alles waar de stoelen op rusten ook
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Dag Herman,
Spijtig te horen dat het je niet zo goed gaat. Dat je niet veel te willen hebt weet ik uit ervaring, gewoon het beste er van maken en doe nog wat je graag doet en kunt.
Onbegrijpelijk dat er zo een groot slecht stuk in de bodem zit van je Murena. Dit verwacht je niet van een gegalvaniseerde plaat, maar de leeftijd eist zijn tol.
Succes met de herstelling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Ooi Herman, dat is raar hé ik heb bij die twee Murena's wat ik gesloopt hebt geen roest aan de bodem gezien wel achter aan de rechterkant achter de polyester succes er mee. En ook succes met jou herstel hé.




grt harry de matra.
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by JV »

Sterkte met het verder herstel, Herman.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by matrafan »

Sterkte met je herstel Herman en doe maar rustig aan.

Alles mag en niks moet , gewoon je tijd nemen.

Veel succes ook met de herstelling van de Murena.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Veel sterkte en blijf vooral (rustig) bezig, beste remedie
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Gezondheid gaat voor alles. Geniet maar luister naar je lichaam. Doe rustig verder aan je Murena, als ge u goed voelt en als de goesting er is.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by elix »

Rustig aan Herman,
En je bent nog steeds welkom voor een bakkie.

beterschap,
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Na meer als 4 jaar bij het motor revisiebedrijf gelegen te hebben is de motork klaar.
Had alleen het onder blok gebracht om na te kijken want verwachte eigenlijk niet dat er wat mee was.
Aangezien ik niet de juiste spullen heb om spelingen te meten vond ik dat ik dit aan de pro's over moest laten.

De motor had slechts 30.000km gelopen na de laatste upgrade naar de 4e overmaat. (NB :groter kan niet).
Er waren echter gebroken zuigerveren de krukaslagers waren slecht.
De lagers moest ik opzoeken en moesten overmaat 0.20 zijn.
Na wat omzwervingen waar bij de lager prijzen fenomenale hoogtes hadden bij de handelaren heb ik een passende set gevonden van een Simca 1000 0.20 overmaat en te vinden voor weinig geld.
De krukas is gebalanceerd, de nokkenas ok bevonden blok algeheel verder gecontroleerd.
De zuigerveren zijn vernieuwd alles volgens boekje uitgevoerd en inclusief materiaal voor €460 materiaal meegerekend was ik klaar.
Dat loonde het wachten, de motor stond er pas 4 jaar :roll:
Voor dat geld klaag ik niet, hetwas een match prijsje.
Ik heb hem opgehaald en de bok die ik 5 jaar terug gekocht had in elkaar gezet.
IMG_20230325_152406_647.jpg
IMG_20230325_152406_647.jpg (777.65 KiB) Viewed 2498 times
IMG_20230325_152204_671.jpg
IMG_20230325_152204_671.jpg (737.1 KiB) Viewed 2498 times
Ikkan op het moment niet de garage uit want een onverlaat heeft een ferari achter me neergezet en besloot toen maar ziek te worden.
IMG_20230325_152259_109.jpg
IMG_20230325_152259_109.jpg (935.92 KiB) Viewed 2498 times
IMG_20230325_152246_982.jpg
IMG_20230325_152246_982.jpg (889.52 KiB) Viewed 2498 times
IMG_20230325_152308_704.jpg
IMG_20230325_152308_704.jpg (894.77 KiB) Viewed 2498 times
Ihkhoef er nog niet direct uit dusg een probleem.
De sleutels zitten er in dus misschien een rondje uit proberen :evil: :D
Ben begonnen alle onderdelen weer is terug te zoeken die ik optimistisch overal neer gekwakt heb en al 5jaar rond slingeren.
Begonnen met de oliekeerring te vernieuwen.
IMG_20230317_001020_028.jpg
IMG_20230317_001020_028.jpg (719.02 KiB) Viewed 2498 times
wordt vervolgd
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sat Mar 25, 2023 11:10 pm Na meer als 4 jaar bij het motor revisiebedrijf gelegen te hebben is de motork klaar.
Vier jaar dat is wel heel lang. Wat ben je een geduldig man. :)
Inderdaad dit is voor vakmannen die weten wat ze doen en de juiste gereedschappen hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Je hebt het toch maar weer klaargekregen voor weinig geld. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor dat geld mag je niet klagen dat het wat langer geduurd heeft. :D :D :D
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Het volgend probleem wat ikmoet tackelen is hier een koppakking voor te vinden.

De cilinder inhoud is nu 1700cc (4e overmaat.)
Kan hier niet meer de originele koppakking voor gebruiken.
De brandring zou er zo tussenuit liggen.
Iemand een idee waar of hoe bij te maken/leveren???
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Na zo ogeveer 10x de raam mechanismes te hebben gerepareerd ga ik proberen het systeem te moderniseren.
de plastic buis is gedegradeerd en breekt steeds opeen andere plek af.
Het houdt een keer op.
Nu kan er geen raam meer open dus beide kanten weer overleden
Reanimatie heeft geen zin meer,
Hiervoor een systeem van een Subaru aangeschaft omdat deze ongeveer de juiste lengte heeft.
Alles op maat gemaakt beugels om gelast.
Bocht lichtelijk bijgebogen zodat die met de Murena overeen komt.
De kabels heb ik iets in moeten korten en nieuwe eind stop op de binnenkabels gezet.
Al met al weer een beste klus.
De reden om voor de Subaru te kiezen is de universele opzet.
Diverse uitgangen van motor en raam geleiders zijn tamelijk universeel en verschillende hoek montage mogelijkheden.
IMG_20230128_143025_866.jpg
IMG_20230128_143025_866.jpg (439.11 KiB) Viewed 2472 times
IMG_20230128_142923_041.jpg
IMG_20230128_142923_041.jpg (472.39 KiB) Viewed 2472 times
Heb 1 setje klaar liggen om te monteren.
De afloop post ik nog.
IMG_20230128_142949_283.jpg
IMG_20230128_142949_283.jpg (645.71 KiB) Viewed 2472 times
IMG_20230128_143004_333.jpg
IMG_20230128_143004_333.jpg (653.7 KiB) Viewed 2472 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor de koppakking kan je hier misschien een oplossing vinden https://www.elmeso-reban.de/automotive.php
Vedrive
Posts: 265
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Vedrive »

Dat raam mechanisme, Herman je bent een ware kunstenaar, wat je allemaal uitzoekt en bedenkt. Je weet goed waar je mee bezig bent. Petje af.

Voor de koppakking, als je helemaal vast loopt is het misschien mogelijk een koppakking uit koper plaat te laten snijden. (ik denk Laser) Bij het Saab forum is dat gedaan voor de Ford V4 met goed resultaat.
Probleem is wel dat de pakking in een CAD tekening gezet moet worden, een bedrijf dat dat wil doen en zal wel een klein serie moeten zijn om het voor kostprijs interessant te maken.
Weet zo niet of dit op een hobby 2d freestafel uitgesneden kan worden.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

Ik ga er even vanuit dat je nu op 81.4mm zit, dan is dit de juiste koppakking:

https://www.mecaparts.com/product/mp8525/

Mecaparts levert tot boring 84mm (bijna 1800cc) dus de koppakking moet geen probleem zijn.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Mijn overmaat zuiger is 0.80
Ik heb even met Andreas Simon gemailed, die zegt dat dat het geen probleem is voor de originele maat koppakking.
Zelf heb ik ook even de pakking er bovenop gelegd en de brandring valt nog net buiten de cilinder 0.5mm ongeveer.
Ik heb een BGA enverschillendeAjusa pakkingen.
Denk er over om voor de BGA pakking te gaan, die is de dikste.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Tue Apr 11, 2023 6:50 pm Mijn overmaat zuiger is 0.80
Ik heb even met Andreas Simon gemailed, die zegt dat dat het geen probleem is voor de originele maat koppakking.
Zelf heb ik ook even de pakking er bovenop gelegd en de brandring valt nog net buiten de cilinder 0.5mm ongeveer.
Ik heb een BGA enverschillendeAjusa pakkingen.
Denk er over om voor de BGA pakking te gaan, die is de dikste.
Herman, informeer ook eens bij die mannen wat je motorblok hebben gereviseerd, die weten daar alles van. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply