Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by JV »

Jammer dat de ledjes niet voldoen
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

verbinding slecht tussen lamp en contact of tussen houder en print-folie ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

De constructie van de led-lampjes is gammel.
Als ik ze erin draai functioneren ze maar er is te veel ruimte op.
Ze maken dus gammel contact en vallen er zo weer uit.
De maatvoering klopt niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

okay..........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Dan is je murena al klaar voor het komend jaar.
Semi synthhetisch olie 10W40 geeft dat geen problemen in deze motoren? Ze zeggen dat de oude dichtingen hier niet tegen kunnen!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ik heb ook lang getwijfeld.
De semi-synthetisch is wat dunner.
Het zit er nu voor de 2e keer in. (10,000 km)
Heel verassend is dat de motor stiller is geworden.
Lekkage niet waargenomen tot nu toe.
Ik heb onlangs een discussie gehad met de Engelse Matra dealer hierover.
Hij rijdt zijn 2.2 Murena al op vol synthetisch zolang het er is en is er zeer positief over.
Praktijk is de beste leermeester.

Ik heb besloten deze motor te offeren voor de wetenschap ondanks dat die prima loopt.
Ik heb inmiddels ook al 5x E10 Euro benzine getankt.
Ik dacht dat deze benzine armer zou zijn.
Dat is niet het geval, het octaangehalte juist hoger.
Het is wel zo dat je tank er van kan roesten in je oldtimer als die langer staat.
E10 houdt namelijk vocht vast.
Plastic roest niet dus dat is geen reden.

Aluminium heeft ook een probleem met E10.
Het gaat oxideren door de ethanol maar als je geregeld rijdt is er geen probleem zegt men.
Ik ben het testkonijn zullen we maar zeggen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by hendrik »

Dat heb ik nog al gehoord Herman dat wij met de matra's de E10 kunnen tanken.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Muddy Bandit »

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is, ook al zal de bedenker van deze slogan er destijds vast niet bij nagedacht hebben dat alcohol in de toekomst ook nog in de benzine verknoeid zou gaan worden. :lol:

Ethanol is gewoon een stuk agressiever als benzine, zowel voor metalen delen als voor diverse soorten rubber en pakkingmateriaal.
Wat de metalen delen betreft hoeft dit nog niet een groot probleem te zijn, de oxidatie van de metalen delen begint namelijk pas als er water bij komt en blijft.
En ethanol trekt wel water aan uit de omgeving maar dit is een proces waar de nodige tijd ook aan verbonden is, rijd je regelmatig en tank je regelmatig dan zal het in de praktijk nog wel mee gaan vallen wat betreft het oxideren van de metalen delen.
Idem met het vergommen/verzuren van de E10 ethanolbenzine, afhankelijk van de omgevingsomstandigheden zal dit proces pas na 3-6 weken merkbaar op gang komen.
Die vergomde benzine kan trouwens overal verstoppingen gaan veroorzaken: in leidingen, in filters, in de carburateur.

Het grootste probleem van de ethanol zit gewoon in het aantasten van rubber delen en pakkingen, en dat heeft verder niets te maken met het waterprobleem maar puur met de agressieviteit van ethanol op bepaalde rubbersoorten.
Ethanol werkt daar namelijk als een weekmaker op waardoor slangen uiteindelijk poreus/zacht kunnen worden en afdichtingen niet meer afdichten.

En heb je dan eenmaal week geworden brandstofslangen, een verstopping in de vlotterkamer en een brandstofpomp die nog genoeg druk levert dan kan het zomaar zijn dat een stukje slang als een ballonnetje met benzine opgeblazen wordt tot over het breekpunt.... en dan is het maar hopen dat het geen heet inferno gaat worden. (ik heb dit geintje inmiddels mee mogen maken met een zitmaaier, is gelukkig nog net goed afgelopen)

Het enigste advies wat ik kan geven bij het gebruik van E10 kwastenreiniger: rijd en tank regelmatig, en houd verder de brandstofslangen en andere rubberen delen (vulhals enz) goed in de gaten en vervang deze desnoods een keer preventief.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Die semi-synthetisch olie zal niet zoveel problemen kunnen veroorzaken, vooral olie lekken.
In mijn geval, na enkele duizenden km vervang ik de olie, meestal is dat om de twee jaar. Ik heb in mijn bagheera nog nooit meer dan 3000 km gemaakt met de zelfde olie.
Die benzine, dat is een veel grotere gok.
Het verwonder me al dat deze motor daar nog goed op draait. In de toekomst moeten we misschien overschakelen naar E10 omdat de andere benzine verdwijnt.
Wel leerzaam die test. Hoe gaat dit aflopen!!!! Hou ons op de hoogte.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

In de 2.2 gebruik ik het ook niet.
De 1,6 rijdt ik dagelijks mee.
De 1.6 heeft de carburateur gereviseerd met nieuwe Nitrile dichtingen.
Dat zou tegen Ethanol moeten kunnen.
De brandstofpomp is momenteel weer van de oude stempel.
De tank is plastic dus geen probleem.
Ik ga in het voorjaar de slangen en pomp bekijken.
Ook zal ik is wat rubber in de week leggen.

Zelf ben ik er ook nog niet uit in hoeverre de Ethanol schadelijk kan zijn,
In de media wordt gesproken over auto's van voor 1980.
Ik vindt dat een rare stellingname.
Onze Matra's zijn gebaseerd op Techniek van de 60 /70er jaren.
Ethanol komt pas de laatste 10 jaar om de hoek kijken.
De 1.6 rijdt er overigens uitstekend op.
De semi synthetische olie heeft de motor stiller gemaakt en na 10.000 km geen lekkage.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Heb je die elektrische benzinepomp terug verwijdert? Merk je een verschil bij het starten??? Beter slechter?? Geeft een elektrische pomp beterschap ??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Absoluut beter met een elektrische pomp.
De 2.2 staat soms maanden stil en de accu is niet sterk meer.
De elektrische pomp vult de carburator en 2 zwakke slagen rond en lopen na maanden stilstand.
Absoluut een verbetering.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Tue Oct 15, 2019 8:09 am Absoluut beter met een elektrische pomp.
De 2.2 staat soms maanden stil en de accu is niet sterk meer.
De elektrische pomp vilt de carburator en 2 zwakke slagen rond en lopen na maanden stilstand.
Absoluut een verbetering.
Ja, ik ben ook tevreden met de elektrische pomp, alleen nog een veiligheidsrelais plaatsen. :o :o :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ypres »

Veiligheidsrelais is inderdaad goed.
Maar 'k ga in de plaats een timerke van een paar euros op mijn elektrische pomp zetten.
Zodoende als je contact aanlegt dan werkt de electrische pomp telkens 200seconden ( +-3 minuten ) mee en onderbreekt
het timerke de actie na drie minuten .
Lijkt me voldoende om bij te starten en te rijden en na drie minuten kan die mechanische pomp het wel alleen verder doen.
En bij ongeval of zo is die electrische pomp dus al buiten werking gesteld.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

ypres wrote: Tue Oct 15, 2019 10:42 am Veiligheidsrelais is inderdaad goed.
Maar 'k ga in de plaats een timerke van een paar euros op mijn elektrische pomp zetten.
Zodoende als je contact aanlegt dan werkt de electrische pomp telkens 200seconden ( +-3 minuten ) mee en onderbreekt
het timerke de actie na drie minuten .
Lijkt me voldoende om bij te starten en te rijden en na drie minuten kan die mechanische pomp het wel alleen verder doen.
En bij ongeval of zo is die electrische pomp dus al buiten werking gesteld.
Ook geen slecht gedacht. :wink: Probleem opgelost.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

ypres wrote: Tue Oct 15, 2019 10:42 am Veiligheidsrelais is inderdaad goed.
Maar 'k ga in de plaats een timerke van een paar euros op mijn elektrische pomp zetten.
Zodoende als je contact aanlegt dan werkt de electrische pomp telkens 200seconden ( +-3 minuten ) mee en onderbreekt
het timerke de actie na drie minuten .
Lijkt me voldoende om bij te starten en te rijden en na drie minuten kan die mechanische pomp het wel alleen verder doen.
En bij ongeval of zo is die electrische pomp dus al buiten werking gesteld.
Staat de elektrische pomp dan in serie met de mechanische? Dit kan niet zomaar. De druk zal dan aan de carburateur hoger zijn (de mechanische pomp werkt als een extra trap zoals in een twee traps compressor). En dit kan dus leiden tot een overstromende carburateur (met alle gevolgen van dien).

Het is zaak de druk op de carburateur beslist onder de 4psi te houden.

Mochten de pompen parallel gemonteerd zijn met eenweg ventielen of met een druk regelaar tussen de pompen en carburateur(s) kan dit wel.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ypres »

Beide pompen staan parallel met elk een terugslagklep aan hun uitgang.
Dan komen ze samen in een T stuk en daarachter de filter naar de carburateurs.
Er komt in de voedingsdraad van de electrisch pomp een timerke dat na 300s afslaat.
De mechanische pomp steekt dan naar de carbs en door de terugslagklep niet naar de electrische pomp.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Je kunt ook een inertia switch (impact switch).zetten tussen de brandstofpomp
Eenvoudig te plaatsen en veilig bij een aanrijding.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_switch
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

Heb volgens mij nog zoiets liggen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Wed Oct 16, 2019 6:43 pm Je kunt ook een inertia switch (impact switch).zetten tussen de brandstofpomp
Eenvoudig te plaatsen en veilig bij een aanrijding.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_switch
Ik dacht dat Ford dit indertijd ook gebruikt heeft op zijn Ford escort benzine en waarschijnlijk op nog meerdere modellen. Eens uitzoeken.
Goed tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Vanochtend even naar de bouwmarkt met de Murena voor wat kleinigheden,
Plots hoor ik klunk en de auto gaat er ale een dolle vandoor.
Gelukkig zit er een rem op maar het was even schrikken.
De oorzaak was gauw gevonden.
De veer van het gaspedaal was gebroken dus kwam het gas wat moeilijk terug.
01veer.jpg
01veer.jpg (190.6 KiB) Viewed 8446 times
Ik dacht dat ga ik vanmiddag even maken.....maar......deze auto zijn is soms niet makkelijk.
Eerst de borging verwijderen.
Die zat vast geroest dus dat koste al gauw een uurtje martelen daar onderin.
02Veer.jpg
02Veer.jpg (226.98 KiB) Viewed 8446 times
Vervolgens is de pen er met geen mogelijkheid uit te krijgen.
05Veer.jpg
05Veer.jpg (187.72 KiB) Viewed 8446 times
Een slijptol daartussen frommelen is ook alles behalve gemakkelijk.
08Veer.jpg
08Veer.jpg (240.18 KiB) Viewed 8446 times
Eruit. Nu de pen nog want die zit vastgerot in de bus.
09Eruit.jpg
09Eruit.jpg (332.11 KiB) Viewed 8446 times
Na wat frotten met WD40 en een hamer met drevel is die er uit.
09Peneruit.jpg
09Peneruit.jpg (171.79 KiB) Viewed 8446 times
Nu nog even een veer bedenken.
Zijn die trouwens nog leverbaar?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

heb nog een pedalen set liggen, voor jouw gratis....... of ik gooi de veer op de post

http://www.challenger.zone/Matra_delen/pedalen.jpg
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Hou die maar zolang compleet Richard.
Die veren komen er niet zo maar uit en ik moet zelf ook nog ergens een pedalenset hebben.
Moet alleen ff zoeken tussen alle spullen die overal liggen.
Mocht het nodig zijn weet ik waar ik terecht kan.
Toch bedankt voor het aanbod.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

okay
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Als de veren van een Bagheera hetzelfde zijn heb ik er ook nog liggen.
Even maken valt soms tegen en zeker als de plaats moeilijk bereikbaar is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by ALAIN VAN AKEN »

13182500 idem Rancho, Bagheera en Murena
Heb ik ook nog wel enige liggen indien nodig, gaan nogal eens stuk.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

De helft was al een tijdje gebroken.
Had zelf nog een pedalenset liggen.
De veer ging er daar soepel af.
Reserve..JPG
Reserve..JPG (238.44 KiB) Viewed 8368 times
Gemonteerd en hij gaat weer.
Nieuwe geplaatst.JPG
Nieuwe geplaatst.JPG (178.31 KiB) Viewed 8368 times
Ik vind alleen de pedaaldruk veel te hoog geworden.
Zal morgen even de extra veer op de carburateur verwijderen.
Als dat niet voldoende brengt dan ga ik op zoek naar een alternatief.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Herman, was aan de veer te zien of ze al een tijdje gedeeltelijk gebroken was of heeft ze in één keer begeven.
Indien ze al gedeeltelijk gebroken was wil die van mij ook eens uitbouwen en controleren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Vermoedelijk was die al tijdje gebroken aan 1 kant ( sinds 2012 denk ik) maar was me niet opgevallen.
Het gaspedaal ging erg licht en dat was wel prettig.
Als dan het 2e deel afbreekt dan komt het gas niet meer goed terug.
Controle is zeker niet overbodig.
De wagen ging er vandoor als een raket.

Nu beide delen werken vind ik het pedaal te veel kracht vergen.
Zal daar is mee spelen.
Ook zal ik daar is even het roest aanpakken.
Is nu nog oppervlakkig,
Image

Zal voor de 2.2 ook nog een veer moeten zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de tip. Ik ga dit controleren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply