Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De afschermplaat van de bagheera ziet er iets anders uit. Of je ze kunt gebruiken??? Je laat het maar weten.
Attachments
afschermplaat 1 [800x600 test tekening 2].JPG
afschermplaat 1 [800x600 test tekening 2].JPG (87.25 KiB) Viewed 9083 times
afschermplaat 2 [800x600 test tekening 2].JPG
afschermplaat 2 [800x600 test tekening 2].JPG (87.99 KiB) Viewed 9083 times
afschermplaat 3 [800x600 test tekening 2].JPG
afschermplaat 3 [800x600 test tekening 2].JPG (79.55 KiB) Viewed 9083 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jo wrote:Godfried, koperen leidingen zijn wel toegelaten op de keuring.
Ben je daar zeker van? In die autoshop waar ik de remleidingen heb gehaald dachten ze daar anders over.
Ik heb deze gebruikt.
Attachments
remleidingen [800x600 test tekening 2].JPG
remleidingen [800x600 test tekening 2].JPG (98.99 KiB) Viewed 9079 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou ik moeten passen.
Ik doe even een tijdelijke oplossing op de rat en neem bij de volgende meeting maar mee Godfried.
Dan kijk ik wel of het past.
Het lijkt of het kan en anders kan ik het misschien aanpassen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

jo wrote:Godfried, koperen leidingen zijn wel toegelaten op de keuring.
Ik had mijn Murena ook voorzien van nieuwe kopere leidingen na een afkeuring voor de leidingen, en blijkbaar was koper dan toch ok.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja voor de C25 moest ik ook andere remleidingen hebben, autoshop ging die maken, toen ik die afhaalde verschoot ik mij een bult, koper, geen probleem volgens hen, ze verzetten 25 tot 50 meter/dag daarvan en het meeste voor garagisten, mag van de keuring.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer handig om te weten. Op een kopere leiding zou ik zelf felsen kunnen persen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Origineel zijn ze ook uit koper. Geen probleem Godfried het mag van de keuring, wij hebben nog geen enkele afkeuring hiervoor gehad.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat is deze maat bij een murena??
Heeft anders geen zin om dit te slopen als je het niet kunt gebruiken. Ik heb gezien dit is ook bij de bagheera een zwak punt. Heb er nog twee liggen die ook gedeeltelijk weggeroest zijn.
Ik heb de onderste kogel verwijdert. Zit die daar ongelovelijk vast in.
Hoe doen jullie dat?

zoals jullie kunnen zien heb er een stuk buis van 1 meter op moeten lassen om deze los te krijgen. Zat vast over de volledige lengte van de draad.
Attachments
ook doorgeroest 1 [800x600 test tekening 2].JPG
ook doorgeroest 1 [800x600 test tekening 2].JPG (123.57 KiB) Viewed 9007 times
ook doorgeroest 2 [800x600 test tekening 2].JPG
ook doorgeroest 2 [800x600 test tekening 2].JPG (113.41 KiB) Viewed 9007 times
verwijderde kogel [800x600 test tekening 2].JPG
verwijderde kogel [800x600 test tekening 2].JPG (146.04 KiB) Viewed 9008 times
maten bevestiging plaat [800x600 test tekening 2].JPG
maten bevestiging plaat [800x600 test tekening 2].JPG (136.82 KiB) Viewed 9008 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja die kogel kan zo vastgerot zitten dat je hem een hefboom van 2 meter op de sleutel nog niet los krijgt.

De disk op de Murena'heeft een diameter van 240mm.
De maat van de bevestiging van de stofplaat moet ik even nameten maar ze lijken me hetzelfde.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.
Uit welk materiaal maken jullie zo een sleutel? Die vier nokjes wat in de kogel grijpen breken die niet vlug af op de sleutel.
Ik heb bang dat iedere sleutel deze kracht niet aankan!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar zijn speciale kwaliteitsdoppen voor.
Die kosten dan wel € 35.- per stuk.
Daar kun je dan de luchtsleutel op zetten en flink rammen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Muddy Bandit wrote:Ik heb zelf zo'n dop gemaakt zoals dat stuk gereedschap in het werkplaatshandboek afgebeeld staat... maar was er idd. ook nog een flink stuk pijp bij nodig als hefboom.
Uit welk materiaal maken jullie zo een sleutel? Die vier nokjes wat in de kogel grijpen breken die niet vlug af op de sleutel.
Ik heb bang dat iedere sleutel deze kracht niet aankan!!

Ik heb hem gemaakt van een versleten gatenzaag waarmee betonboringen werden gedaan... geen idee welk soort metaal dat is, wel sterk in ieder geval.
De onderkant heb ik met een slijptol exact aangepast naar de 4 nokken, en op de bovenkant heb ik een brok dikwandig koker van 50x50 gelast waar ik een hefboom doorheen kan steken.
Bij de eerste pogingen schoot deze dop telkens over de nokken heen, maar toen ik de dop met een lijmtang vastklemde op de fusee kon ik goed kracht zetten en kwam de kogel wel los.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?

Image
yep.....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij gelegenheid misschien ook een sleutel maken, of een stuk buis oplassen en zo uitdraaien. :wink:
Als ze niet versleten zijn ga je ze toch niet vervangen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Herman
heb wel een bakje voor je ; welk bouwjaar wil je; er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
kom je het halen of laat ik het liggen tot 23 september of moet ik het opsturen?
hoor wel,
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:
oetker wrote:Iemand nog zo'n plastic bakje over voor de vac switch af te dekken?


yep.....
Als ik volgende week voor de buizen kom dan regelen we dat ook.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

pete speed wrote:Herman
heb wel een bakje voor je ; welk bouwjaar wil je; er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
kom je het halen of laat ik het liggen tot 23 september of moet ik het opsturen?
hoor wel,
Bedankt voor het aanbod Pete, maar ik ben volgende week tochbij Richard in Doetinchem dus regel het daar.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

pete speed wrote: er zijn namelijk 2 verschillende uitvoeringen.
,
............. vertel................
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:
Bedankt voor het aanbod Pete, maar ik ben volgende week tochbij Richard in Doetinchem dus regel het daar.

Groet Herman
Wanneer, ik zie een kans tot een mini meeting :D
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ergens volgende week s'avonds.
Moet ik nog precies afspreken.
Ik moet koelbuizen meenemenen die passen vermoedelijk niet in de Murena, dus zal de Suzuki worden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Ergens volgende week s'avonds.
Moet ik nog precies afspreken.
Ik moet koelbuizen meenemenen die passen vermoedelijk niet in de Murena, dus zal de Suzuki worden denk ik.
Onder de auto knuppen aan de koelbuizen :D

Maar avond is voor mij ook niet wat meestal.

Ik dacht op een zaterdag of zondag kan wel.

Misschien heeft richard ook nog wel leuk spul wat ik kan gebruiken namelijk.
En ben nooit bij richard geweest terwijl hij 15 km verderop woont......
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou........... dan moet Richard er wel even bijzeggen dat zijn 'magazijn' niet zo representatief is nadat hij weken lang veel onder de auto heeft gelegen. Dus of 'maarzo' alles beschikbaar is is twijfelachtig. Liever eerst even aangeven wat je zoekt zodat ik gericht kan zoeken en kan overwegen of ik er wel eens vanaf wil. Mini meeting is altijd goed !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De elektra in de rat deugt ook niet veel van.
Gelijk maar tot de essentie van de meeste problemen gegaan, de zekeringskast.
Image
Als je dit ziet op je paneel dan is het tijd voor actie.
Deze printbaan gaat gaat naar een 4 mm2 draad die de achteruitverwarming van stroom voorziet.
Deze draad loopt via de connector die onder het ruitensproeier tankje zit.
Door veel morsen met water met antivriesmiddelen en het vergaan van protectie hoes is de connector vaak vol gelopen.
Er ontstaan dan kruipstromen die weer de nodige problemen kunnen meebrengen.
Deze stekker is vaak zodanig gecorodeerd dat redden niet meer mogelijk is.
Image
Bij mij zat die zo vastgerot dat ik hem er maar afgekinpt heb en de draden doorverbonden.

Ook de stekkers hebben de tand des tijds niet goed doorstaan.
Image

Net als bij mijn 2.2 heb ik de achterse stekkers er af geknipt.
Image

Draden op de print gesoldeerd met trekontlasting.
Recht op de print solderen is niet verstandig, maar zo gaat het goed.
Image
Image
Image
Image

Trekontlasting in de vorm van bolletjes soldeer op de andere kant.
Image

Klaar, maar daar komen nog wel bekende modificaties bij.
Image

Voorlopig werkt alles weer op achteruitrijverlichting na.
Daar is de switch op de bak van kapot.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

oetker wrote:
Voorlopig werkt alles weer op achteruitrijverlichting na.
Daar is de switch op de bak van kapot.

Herman
Herman,

Die switch is zeer gevoelig, maw hij laat niet veel speling toe.
Ik had er een 1mm dichtingsring tussen gezet en het achteruitrijlicht bleef constant branden.

Als ik zo de algemene toestand van uw "rat" bekijk is mijn bedenking, eerst wat in orde zetten om te kunnen rijden en nog problemen ontdekken, en daarna volledig demonteren en alles terug in orde zetten.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Urbain wrote:Die switch is zeer gevoelig, maw hij laat niet veel speling toe.
Ik had er een 1mm dichtingsring tussen gezet en het achteruitrijlicht bleef constant branden.
Als ik zo de algemene toestand van uw "rat" bekijk is mijn bedenking, eerst wat in orde zetten om te kunnen rijden en nog problemen ontdekken, en daarna volledig demonteren en alles terug in orde zetten.
Inderdaad eerst is even mee rijden om te kijken wat nodig is.
Ik heb er wel een goed gevoel bij, maar het zal best wel wat werk met zich meebrengen om er een net exemplaar van te maken.
het hoeft morgen niet af te zijn.
Ik werk er gevoegelijk wat aan en dan zien we wel hoe het uitpakt.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Efkes snuffelen in mijn voorraad.
Ja ik heb nog een mooi kastje liggen voor het zekeringenpaneel.
Image

De nieuwe relais waren ook binnen.
Image

Hier voor weinig te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/10-X-Car-Truc ... 27e61791ed

Gelijk maar gemonteerd.
Image

Na deze actie werkt het contactslot weer zoals het hoort en kan ik de auto gewoon starten met de sleutel.
Daar is dan 3x een startmotor voor vervangen en een rare knop op de console voor geinstalleerd.
1 meting had dat kunnen voorkomen :roll:
Last edited by oetker on Wed Oct 22, 2014 8:45 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

we gaan de RAT helemaal in orde maken wordt zoals herman het altijd wil weer een toppertje
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ook aangestoken door het Matra virus? :lol:
Kan ook moeilijk anders met Herman.
Welkom alvast!
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply