Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Henk
Posts: 95
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Henk »

He bah, dat is toch wel een tegenvaller. Maar komt allemaal best weer in orde. Succes Herman.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Urbain »

Dat is pech Herman, hopelijk is het op te lossen met een nieuwe koppakking (joint de culasse voor de vlamingen...). Als het de cylinderkop zelf zou zijn dan is het erger... Misschien valt het nog mee.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Eigenlijk had ik de komende winter een revisie geplanned van een reservemotor.
Nu eerst maar even uit elkaar halen om te zien wat er mis is en dan besluiten wat te doen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Zoiets meegemaakt en het lag aan de bovenkant van het blok. Dat moest geschaafd worden of het kon niet goed komen
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by pete speed »

Zit met hetzelfde probleem, Herman, ik ga er een andere kop opzetten, maar moet eerst de motor eens goed schoon krijgen ; allemaal sludge in het carter.
en mijn reserveblokkie wil een andere krukas; schiet dus ook niet op.
Wordt werk voor deze winter, tenminste als de madam niet teveel achter me aan gaat zitten, het is haar auto.
The Pete
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Urbain »

oetker wrote:Eigenlijk had ik de komende winter een revisie geplanned van een reservemotor.
Goed idee Herman, dan kan ik uw werkzaamheden volgen, ik heb nl. ook nog een reserve liggen die gereviseerd zou moeten worden, maar ik stel dat altijd maar uit omwille van de geruchten dat Mortsel ook zou toetreden tot de LEZ (Lage Emissie Zone) van Antwerpen, en als dit zou uitkomen kan ik zelfs niet meer buiten komen met de Murena. Hopelijk brengt het overleg van de BFOV (Belgische Federatie van Oude Voertuigen) met de Vlaamse overheid nog enig soelaas.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Tja, dat mlileu gezever gaat ons allemaal raken.
Het is te hopen dat we onze hobby nog kunnen berijden in de toekomst :roll:

De kop is er af.
P1080813 (Custom).JPG
P1080813 (Custom).JPG (186.2 KiB) Viewed 8889 times
De pakking was inderdaad om zeep.
Behoorlijk weg gebrandt.
P1080814 (Custom).JPG
P1080814 (Custom).JPG (138.62 KiB) Viewed 8888 times
P1080815 (Custom).JPG
P1080815 (Custom).JPG (101.3 KiB) Viewed 8888 times

Blok wat opgeschuurd.
Image
Image

De zuigers en zuigerwanden zien er zeer goed uit.
Image

De uitlaatkleppen lekken enigzins.
Image
Image

Ik had al een tijdje het idee dat thermostaath af en toe bleef hangen.
Dat klopte dus.
Image

Spruitstuk moet ik even nieuwe tapenden in creeren.
Image

Alle uitlaatkleppen zijn wat ingeslagen.
Ik weet nog niet wat ik hieraan ga doen.
Image
Image
Image

De kop heeft merktekens hoever je deze af mag vlakken.
Je mag vlakken tot de kop helemaal vlak is. (0.6mm)
Image

Deze meet nog 0.6mm, dus nog nooit gevlakt.
De pakking was al eensvervangen.
Image

Wordt vervolgd
Last edited by oetker on Tue Aug 15, 2017 9:27 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Gylb »

Mooi Bezig Herman.... Die koppakking is echt wel overleden..., wat een gat.

Maar verder ziet het er niet zo gek uit dacht ik zo.

Succes met de reparatie.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

succes met de reparatie. Al gecontroleerd of het blok mooi vlak is tussen cilinder 2 en 3?
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ik ben tot nu toe alleen met uitbouwen bezig geweest.
Vandaag gaan we kijken of we alles hebben voor reparatie en controleren of de alles recht en vlak is.
Misschien dat ik de uitlaatkleppen vervang, maar daar ben ik nog niet zeker van.

Gr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by matrafan »

Goed bezig Herman,

Ik zou zeker de vlakheid controleren en als het mijn cylinderkop was liet ik toch opnieuw vlakken.

De uitlaatkleppen zou ik niet vervangen als ze niet extreem lekken.

De beschadiging bovenaan is een beetje te verwaarlozen mijns inziens.

Zou wel de klepstoters ook controleren.

Verder veel succes met de herstelling en hou ons op de hoogte.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Toch wel wat twijfel bij het hergebruik van deze kop.
Bij de bougiegaten zitten kleine scheurtjes.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Een prima manier om te zien of een kop nog recht is, is er een metalen maatlat op te leggen met wat licht erachter.
Zo krom als een hoepel dus.
Image
Image

De kleppen liggen nog mooi aan dus zetels zijn OK.
Alleen polijsten waarschijnlijk.
Image

De randapparatuur wat opgefrist.
Image

Tja wat is wijsheid?
Ik twijfel sterk of ik deze kop moet gaan gebruiken of een andere klaar moet stomen.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Na het vlakken kan je vragen of ze willen controleren of ze cilinderkop geen barsten vertoond.
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Gylb »

Ik zou naar een revisiebedrijf gaan die wat meer kan vertellen over eventuele gevolgen van de scheurtjes. Heeft het niks te betekenen , dan kan je de kop laten vlakken. Twijfelen ze of zeggen ze dat je niet verder moet gaan met deze kop dan weet je genoeg....

Mocht je nog een goede reserve kop hebben liggen, dan zou ik die nemen.
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Kop kaal gemaakt en naar de Betuwse Motorrevisie gebracht om te beoordelen.
Handig gereedschapje van Peter geleend.
Image

Klepjes waren er zo uit.
Image
Image

Er zitten wel meer scheurtjes in de kop.
Image
Image
Image
Image

Sommige klepgeleiders hebben speling en andere lopen heel strak.
Bij de revisie toko hadden ze 30 seconden nodig om te zien dat deze bij de vuilnis kan.

In de werkplaats ligt nog een kop die ik van Erik had gekregen een paar jaar terug.
De heeft het scheurtje in 1 bougiegat.
Voor de rest moet ik die nog controleren.
Image

En verder staat er nog een complete motor uit de sloper.
Kijken hoe daar de kop van is.
Image

Dan maar alvast het spruitstuk oplappen met nieuwe tapeinden.
Image

Wordt vervolgd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Richard »

zo zie je maar, onderdelen achter de hand houden heeft altijd zin, ook als anderen je soms voor gek verklaren ! :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

Ik kan me herinneren dat ik Herman dit probleem al eens heb laten zien, mijn klepzitting was ook gescheurd tussen de kleppen in. Dit is op te lossen door er een nieuwe zitting in te maken. Het bougiegat wat uitscheurd is door het te hard aanhalen van de bougies, waarschijnlijk al lang geleden aan de scheurtjes te zien.

Image

De kop is nog prima op te knappen, maar gaat veel geld kosten, een andere kop is dan handiger.

Dit is mijn kop na helemaal opgeknapt te zijn, en ruim 1000 euro verder:

Image
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by Gylb »

talbotmatra wrote:
Dit is mijn kop na helemaal opgeknapt te zijn, en ruim 1000 euro verder:

Image
Dat ziet er goed uit....

Wat is er aan gedaan?
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

De kop is geflowed, bronzen geleiders, dunne klepstelen (4mm) met lichtere veren, daarbij titanium stoters, tuimelaars en volgers, andere zittingen, (veel) grotere kleppen en uiteindelijk is de kop nog gevlakt.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ik denk dat het scheuren van het bougiegat eerder ontstaat door roestende bougies in combo met te vast aandraaien.
Het koste bij alle motoren moeite om ze er uit te krijgen

Verder getobt.
Kop van Erik op de tafel.
Image

Deze heeft al 2 Helicoils (NB zijn schroefbussen maar noem ze voor het gemak maar zo.)
Image
Image

Ook hier een scheur en wel een behoorlijke.
Image

Deze gaat het ook niet worden.
Was een krijgertje dus geen scheef gezicht.

Dan de reservemotor maar offeren voor de goede zaak.
Deksel er af.
Image

De toppen van de kleppen zien er goed uit.
Image
Image
Image

De tuimelaars zijn wel wat ingelopen.
Image
Image

Zag er in eerste instantie hoopvol uit.
Nog goede bougie gaten en frisse kleppen.
Image

Maaqr helaas.
Tussen de kleppen toch op 2 cilinders mini scheurtjes.
Image

Nou gaat het moeilijk worden.
Wat gaan we doen?
Ik had nog een bod gedaan op de motor van Chiel in Apeldoorn die te koop stond, maar die was al verkocht.

Ik kan de scheurtjes negeren en laten vlakken. (hmm, eigenlijk tegen mijn principes)

Ik kan vragen wat het revisiebedrijf rekent voor reparatie van de scheurtjes.

Een compleet nieuwe kop kost volgens de website van Carjoy €850.- en denk ex BTW
CropperCapture[4].jpg
CropperCapture[4].jpg (69.48 KiB) Viewed 8829 times
Dat gaat het dit jaar zeker niet worden. :cry: :cry: :cry:

Vet balen dus.
De Murena zal dan voorlopig in de catacomben verdwijnen :(

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by benny »

Herman, ik heb misschien nog wat voor u liggen!
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Benny, stuur mij even een PM met wat je hebt en kosten daarvoor.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

Mocht dat ook niks worden, even een complete simca motor ergens meepakken, gaat meestal rond de 100,- weg en dan met weinig kilometers. De koppen van de Horizon, Solara, 1308 en 1500 zijn allen gelijk en bruikbaar.

Mijn nieuwe kop kwam oorspronkelijk van een Horizon 1300 met 30.000 op de teller, en die heeft toen 125 euro gekost. Als ik de kop niet wilde aanpassen had die er zo op gekunt. Kan eventueel ook nog wel wat voor je vinden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

De scheurtjes zitten echter in de zitting, en die kun je eruit laten persen en vervangen (of repareren, is gietijzer) als je de zitting wilt laten vervangen heb ik nog 3 goede in mijn oude cilinderkop, als je zelf het persen regelt mag je die zo hebben.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

De scheurtjes zitten toch tussen de zittingen?
Ik zie niet direct hoe dit gerepareerd kan worden zonder de kop eerst te lassen.
Ik zal deze kop ook even bij het revisiebedrijf laten bekijken maar denk dat het dan een complete revisie moet worden :cry:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

Het complete deel waar de klepzittingen in zitten is een geheel, dit kan er compleet uitgehaald worden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Ah zo, dat heb ik nooit geweten.
Dacht altijd dat de zittingen rechtstreeks in de kop zaten gefreesd.
Revisiebedrijf was vandaag dicht dus kan niets vragen.
Ik heb het idee dat ze me niet gaan helpen, maar proberen kan altijd.
Mijn hoop ligt dan bij Benny.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by talbotmatra »

Ik heb nog ergens een kop liggen die geloof ik dit probleem niet heeft, die is voor de geef, inclusief frisse kleppen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Stuur ne maar een PM als die goed is.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Oetkers Rat-atouille.

Post by oetker »

Afgelopen zondag met de borderline meeting van Jos wat cilinderkoppen gekregen (bedankt Jos).
Daarvan is er 1 zeker bruikbaar en de anderen valt ook nog wel wat mee te doen.
De beste er uit gezocht.
Het nummer 405949 is van de laatste serie Bagheera en Murena's.
Image
Image
Image

Kleppen er uit en weg gebracht voor reinigen en vlakken.
Image

Ziet er weer gelikt uit.
Image
Image

Tooltje gemaakt om de kleppen te roderen.
Image

Polijstpasta er op en gaan in de schroefboor.
Image
Image

Zodanig geslepen dat de pasvlakken weer mooi zuiver aansluiten.
Image

Klephoedjes.
Image

Beste wat olie er op want je kunt ze ook scheef drukken.
Dan gaat dat soepeler.
Image

Kleppen monteren.
Image

Ik zet de spietjes er dan even los in en blokkeer de klep met een houtje.
Dan druk ik vervolgens de klepveer met de hand wat in.
Image

De klep blijft dan hangen.
Image

Vervolgens met de tang verder afgewerkt.
Image

De kleppen zijn goed dicht.
Image

Alles weer opbouwen.
Draadendjes weer gangbaar gemaakt en waar nodig vervangen.
Overal keramische pasta gebruikt.
Image
Image
Image

Alles op moment vast gezet.
Image
Image

Nieuw stukje slang er op, hier is in gemonteerde toestand lastig aan te werken.
Image

Vandaag opbouwen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply