Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

maargoed, als ik kopervet aan de draad doe, hoe zorg ik dat dat hij niet meer losloopt ? heb ik dan aan een zelfborgende moer nog voldoende ?
iig heb ik een momentsleutel gezet op de moer die vastzat en toen brak hij al vlot af. Nu maar een RVS bout geplaats met een gegalvaniseerde moer.

Gisteren een kleine 100 km autobaan gereden, wagen loopt prima, stuurt volgens mij ongeveer zoals voorheen al trilt hij iets meer, of voel ik het beter ivm de rode koni's die bijna volledig hard staan.

Had nog wel een minder fijne ervaring toen ik vanmorgen naar mijn werk reed in de regen. Kwam met een vaartje van ca 60 aanrijden bij een verkeerslicht bij nat wegdek. Licht op rood en ik dacht nog even te stoppen, de voorwielen blokkeerden en ik schoof zo de kruising over :o
gelukkig was de rest nog niet op gang. Dan slaat je hart wel even een keertje over. In het verleden wel eens vaker een situatie gehad in een bocht op nat wegdek, maar dit was toch wel even anders, misschien ook nog maar eens nadenken of de banden eens vervangen moeten worden. Ik denk dat ik maar eens even op de winterset ga rijden, kijken hoe dat is met deze temperaturen.

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

De Murena is zeer licht van voren en bij nat is het gewoon een linke auto.
Banden spelen zeker een grote rol in deze natte omstandigheden.
Druk 1.8-1.9 bar voor gezet?
Zelf overweeg ik de auto wat te verzwaren van voren.
Na het verplaatsen van de accu heb je eigenlijk al de verkeerde kant op gewerkt.
Toch zouden bij een flinke remstop ook de achterwielen mee moeten blokken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

ja, voor 1.8, ze hadden er bij de uitlijning 2.5 van gemaakt, dat heb ik maar snel weer aangepast.
heb deze week ook het zakje zand dat ik voorin had liggen vervangen voor een zware accu die ik nog had, dus hij is zwaarder dan voorheen,
zal nog een stevig controleert remmen bij nat weer om te zien wat nu precies en niet blokkeert.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Richard wrote:ja, voor 1.8, ze hadden er bij de uitlijning 2.5 van gemaakt, dat heb ik maar snel weer aangepast.
heb deze week ook het zakje zand dat ik voorin had liggen vervangen voor een zware accu die ik nog had, dus hij is zwaarder dan voorheen,
zal nog een stevig controleert remmen bij nat weer om te zien wat nu precies en niet blokkeert.
Dat flikt Peter ook elke keer.
Zodra ik even niet kijk jast hij er voor 2.5 bar in.
Leuk voor moderne auto's met de motor voorin, maar zeker niet voor de Murena.
Dan remt die bij nat zeker niet meer goed.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by jurgen M »

Ik had onder de batterij een pakket verenstaal (van een vrachtwagen) op maat gezaagd, om meer gewicht op de vooras te krijgen. Dat lage gewicht op de vooras was voor de keuring een probleem.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

jurgen M wrote:Ik had onder de batterij een pakket verenstaal (van een vrachtwagen) op maat gezaagd, om meer gewicht op de vooras te krijgen. Dat lage gewicht op de vooras was voor de keuring een probleem.
enig idee hoeveel KG je hebt geplaatst ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by jurgen M »

Richard wrote:
jurgen M wrote:
enig idee hoeveel KG je hebt geplaatst ?
Ik schat tussen de 6 en de 10 kg. Maar aangezien dit helemaal voorin zat, had wat wel meer invloed.
Een zak zand in de voorkoffer is dan voor de keuring weer niet toegelaten, want het voertuig moet leeg zijn. Dit had ik trouwens eerst geprobeerd als test, maar het staal gaf hetzelfde effect.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

Zojuist eens even wezen testen met de remmen. Het is duidelijk dat aan de voorkant eerst blokkeert, achter vervolgens niet of nauwelijks lijkt het. Ik wil wel een paar ronde kanten aan mijn banden houden dus wil op droog asfalt niet teveel testen. Bij een veldje in de buurt liep wat veel volks, dat moet maar even een andere keer :wink:

Ik zal dezelfde test nog eens doen met de winterbanden, aan de zomer banden heb ik nog nooit wat gedaan, dus wellicht dat de Pirelli's P6000 die erop liggen niet meer doen wat ze moeten doen. Laatst is de remkracht / -verdeling nog bekeken bij de APK daar is niets van gezegd dus ik ga ervan uit dat dat in orde is.

kan ik iets testen op dat vlak ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Vaak wordt er getest op een plaat.
Daarbij wordt gekeken of de remkracht in orde is.
Dat gaat meestal in 2 delen.
Voor of achterkant.
Daarbij kijkt men niet naar rembalans, je moet een bepaalde norm halen.
Je zou de druk moeten meten op de remverdeler in de rechter achter wielbak maar dat is wel richting 100 bar dus niet zo maar te doen.
In mijn filmpje heb ik getest of alle 4 de wielen kunnen blokkeren.
Op een goed nat parkeerterrein op zondag kun je een keer remmen in een bocht om de grenzen te verkennen.
Daarbij mag eigenlijk de achterkant niet als eerste uitbreken.
Misschien moet je een keer in de 1.6 van mij rijden om te zien of er verschil is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Muddy Bandit »

Op droog normaal wegdek moeten de achterwielen eigenlijk net niet blokkeren bij snelheden boven de 30 km/h, als ze dat wel doen dan sta je zo achterstevoren. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

Vandaag even bij Herman geweest om het geleende gereedschap terug te brengen. Althans even......... als je er eenmaal bent, ben je nog lang niet weg!, maar het was gezellig en leerzaam ! Een ritje in zowel zijn 2.2 als de 1.6 laat duidelijk merken dat de Murena veel verschillende rij eigenschappen aan het daglicht kan brengen. De beiden Murena's van Herman sturen behoorlijk anders dan die van mij. Beiden sturen scherp, direct en voelen stabiel, waar mijn eigen Murena graag zijn eigen spoor volgt en een beetje nawaggelt als je een rukje aan het stuur geeft. Herman heeft een aantal tips meegegeven waarmee ik bij thuiskomst direct aan de slag ben gegaan.

Onder de wagen gekropen om het stuurhuis (de druktaats) nogmaals kritisch te bekijken en de schokbrekers eens op hun soepelst te zetten omdat mijn Murena een heel stuk minder veert dan die van Herman, met dezelfde schokbrekers. Toen ik daarmee wilde beginnen viel mijn oog op de onderste kogel aan bijrijderkant, die was een stukje losgedraaid. Bij nader onderzoek blijkt dat de borging (de omgeklopte bovenrand van de kogel) niet meer aanwezig was, finaal weg !? Ik heb zowel links als rechts de boel maar weer gedemonteerd, aan beide kanten de kogels verwijderd. Het aanwezige kopervet verwijderd, loctite op de draad en de kogel weer teruggeplaatst. Bij het opnieuw borgen van de ring, breekt direct weer een stukje uit het metaal. Dit was mij bij de eerste montage niet opgevallen. Zou het nu blijven zitten ?? of zou ik er beter aan doen misschien een klein gaatje te boren of een andere extra borging te plaatsen ? Het is toch wel de bedoeling met deze ring te borgen ?

Maargoed, nu alles weer los is, kan ik wel een paar tests uitvoeren. Ik kan de bovenste draagarm met weinig inspanning op en neer doen. De onderste draagarm staat onder spanning doordat de torsiestaven aanwezig zijn, maar ik kan ze een beetje bewegen dus ik ga ervan uit dat die gangbaar genoeg zijn. De stuurstang kan ik met de huidige afstelling eenvoudig met de hand in en uitschuiven, ik hoor wel een lichte ''ratel' als het wormwiel door de vertanding loopt.

Herman, ik was je nog vergeten te bedanken voor de uitstekende catering, hierbij alsnog !
kl_160151.jpg
kl_160151.jpg (233.39 KiB) Viewed 7773 times
kl141919.jpg
kl141919.jpg (166.29 KiB) Viewed 7773 times
kl_214840.jpg
kl_214840.jpg (168.38 KiB) Viewed 7773 times
kl_214811.jpg
kl_214811.jpg (220.87 KiB) Viewed 7773 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Ja was een prima middag en met goed weer om te rijden,
Bij mij lopen dit soort dingen meestal behoorlijk uit :oops:
Ik heb ook met de Murena van Richard gereden en de voortrein afstelling is zeker nog niet helemaal op orde.
Stuur komt niet terug en niet helemaal stabiel.

Die kogels moeten wel stevig aangeramd worden 34 daNM en om te borgen hoeft er alleen maar een deukje met een drevel ingemaakt te worden.
Ze zouden dan niet meer los mogen lopen.
Als het niet anders kan dan toch maar iets van een borging verzinnen, maar ik denk dat je ze niet vast genoeg hebt getikt.

Lichte ratel op wormwiel is normaal maar het mag geen zware punten hebben.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

ik had al een Corrado accu voorin staan voor extra gewicht, heb nu een kleine toevoeging gedaan. Hoop niet dat het te gek wordt, ik ga het eens proberen. In ieder geval is hij nu los van het reservewiel bijna 20kg zwaarder dan met de originele accu, en 10kg zwaarder dan met de corrado accu.
accu_org.jpg
accu_org.jpg (200.97 KiB) Viewed 7732 times


accu_nu.jpg
accu_nu.jpg (163.14 KiB) Viewed 7732 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Heb je nu vering voor?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

ik heb hem net weer op bokken staan, voor de hoogte meting, daarna weet ik meer.
heb de druktaats ook weet iets aangepast. wat mij wel opvalt dat alle kogel zwaar lopen, die verzet je niet even met hand, gaan wel maar dan moet je kracht zetten, terwijl de oude allemaal zowat met de pink te verplaatsen zijn, maarja die gingen al wat jaartjes mee natuurlijk.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

wagen was een mooi eindje gezakt, paar CM, deze maar weer een beetje opgekrikt. de vering is wel beter nu maar volgens mij nog niet zo soepel als zou moeten. misschien toch de oude schokdempers nog proberen. Eerst laat ik het nog even zo. https://youtu.be/YJuXugsn9Ew
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Dat lijkt er al wat meer op.
Het was eerst bijna niets.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

De rat gaat naar het volgende level.
Even de achterbumper verwijderen. ahum..
Dat even werd dus de hele dag tobben.
Bouten wilden niet lossen.
Nou dan de zaag er maar op.
Was haast niet bij te komen.
Image

Na veel tobben rigoreus de bouten aan de bovenzijde afgeslepen.
Image
Image

Hij is er af.
Door mijn gezaag wel een gaatje ontstaan.
Morgen maar een plaatje inlassen.
Image

Nog een laatste blik naar de rat.
Image

Gone
Image

Behalve een rat schijnen er ook wel is muizen gewoond te hebben.
Image
Image

Vandaar dat Matrakat zo in love is met de Matra spullen.
Had de oude stoel er ook weer uitgesloopt.
Bedankt baas.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by pete speed »

De vooras is een holle buis; deze demonteren en aan één kant afstoppen en vol laten lopen met lood. Dit brengt extra gewicht zeer laag op de vooras, waardoor de Murena een stuk stabieler wordt.Alleen als je het weet zie je het , dus de originaliteit wordt geen geweld aan gedaan.
The Pete
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

Richard wrote:
Image
Image
Vanmorgen nogmaals op de uitlijnbank gestaan, nu op basis van de Murena 1.6. De gebruikte waarden kom overeen met het voorbeeld van Yoran. Ze hebben er nog wat aanvullend afstelwerk aan kunnen uitvoeren. Er zitten nog steeds amper vulplaatjes tussen de bovenste draagarm. Ik ga ervan uit dat het allemaal toch wel klopt nu. (waar het gaat over camber / caster en sporing).
klein_uitlijn_300515.jpg
klein_uitlijn_300515.jpg (146.15 KiB) Viewed 7641 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Het is zo tezien binnen de opgegeven waarden.
Al gereden?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Richard »

jawel, heb de indruk dat hij lichter stuurt nu, dacht eerst dat er weer teveel druk in de banden zat, maar dat was niet zo. er is dus merkbaar wel iets gewijzigd.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Scheurtje hersteld met een plaatje.
Lassen zal nooit mijn ding worden.
Image
Image

Alle parkeerstijlboemishodeukjes hersteld en in de bodyshutz gezet.
Daardoor zat de bumper erwat misvormd op.
Image

Veel plezier heb ik van de alu isolatieplaten die ik vorig jaar gemaakt heb.
Koffer blijft een stuk koeler hierdoor.
Image
Image

Had nog 2 Horizon achterlichten opgedoken en daar de binnenwerken van geplaatst.
Image
Image
Image

Alles mooi sluitend gemaakt.
Image

Racezitje geplaatst op mijn maat.
Image

Constructie gemaakt van schuurdeurscharnieren want de sledes die er bij zaten maakten de stoel te hoog.
Image
Image

Door nog wat gaten bij te maken kan ik hem wat verzetten maar denk dat het zo blijftzolang de originele stoel niet hersteld is.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Yoran »

Zonder hoofdsteun kan dat?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

De hoofdsteun had de stoel te lang gemaakt.
Ik lig nu wat meer onderuit.
De stoel is wat hoger dan de originele.
Moet nog wat experimenteren voor de beste zitpositie.
Het stuur gaat nog een spacer van 25mm krijgen en komt daardoor dichterbij.
Wordt echt naar mijn lichaam ingesteld.
Het is echter tijdelijk.
De originele stoel gaat naar de bekleder voor nieuw leder en komt er met der tijd (verkoop) wel weer in.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by Matramartin »

Ziet er goed uit.
Ben je van plan de ex rat te verkopen als ie klaar is?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by oetker »

Matramartin wrote:Ziet er goed uit.
Ben je van plan de ex rat te verkopen als ie klaar is?
Nog geen direct plan voor maar de vrouw vind 2 te veel. (Ik wil er nog wel 1 bij :oops: )
Voorlopig behoud ik hem dus nog wel.
Misschien 2.2 weg maar de markt is te slecht hier, dus zal dan richting buitenland verdwijnen.
Eigenlijk wil ik ze beiden niet kwijt.
Er zit een stukje ziel en zaligheid van me in.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by talbotmatra »

Zeker niet weg doen, het is een van de weinige Murena's (op een hand te tellen?) die nog dagelijk rond rijd in Nederland!
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: De Tielsche rat, verdelgen of vertroetelen?

Post by brinkie »

oetker wrote:
Matramartin wrote: Misschien 2.2 weg maar de markt is te slecht hier, dus zal dan richting buitenland verdwijnen.
Eigenlijk wil ik ze beiden niet kwijt.
Er zit een stukje ziel en zaligheid van me in.
Het was voor mij ook érg moeilijk om mijn 2.2 te verkopen. Maar op een gegeven moment moet je loslaten. Zou ik in jouw schoenen staan, ik verkocht de 2.2 want de 1.6 rijdt gewoon een stuk lichter en je weet precies wat je aan die auto hebt. Daarbij verkoopt de 2.2 een stuk lastiger dan de 1.6, simpelweg omdat 'ie meer moet opbrengen, dus mocht je om wat voor reden de autohobby zat zijn (omdat je niet meer de auto in- of uitkomt bijvoorbeeld) dan ben je het snelst van die 1.6 af, terwijl je dan allang het geld van de 2.2 in je zak hebt.

In het buitenland brengen vooral de auto's in 100% originele staat het meest op, waarbij de 2.2 het meest populair is. De mijne kon ik daardoor vrijwel ongezien verkopen. Ik heb er achteraf geen spijt van, je weet hoe ongelijk de voorkant in elkaar stak en de motor liep ook niet lekker.
Je kunt 'm ook via László verkopen maar dan wil hij wel een zeker percentage van de oprbrengst hebben.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Re:

Post by maxderoswell »

oetker wrote:
Ik had al een tijdje remschijven liggen van een Solara.
Die zijn wat dikker en was niet zeker of ze zouden passen.
onderdeelprogramma's waren daar onduidelijk over.
Ze passen dus, en gelijk maar gemonteerd want deschijven van de 2.2 die er opzaten waren wat krom.
Image
Image
De remzadels die ik 2.5 jaar geleden netjes gemaakt had zien er nog steeds goed uit.
Image

Herman
Hello,

If I just ask if it's a complete assembly of a brake solara's ?

I have service manual and I see 3 kinds of caliper for the front.

Ate MR 48 and DBA Bendix have a 48mm piston, only DBA Bendix serie IV M: Ate Fn 54 have a piston with 54mm of diameter.

I think it's a good upgrade for murena, with a brake disk more thick, we will reduce the deformation of the disks.

Thank you very much.

Mathieu
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
Post Reply